Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

myskatt skrev 2010-11-24 06:34:12 följande:
    Problemet med vattenbad är att kommer det minsta vattendroppe i är chokladen körd.
    Jag tyckte det verkade skitjobbigt innan jag provade! =) Ska jag bara smälta choklad och ha till nåt annat,
    så är micron helt klart bäst. Men när det gäller temperering så tycker jag vattenbad funkar bäst, eftersom man hela tiden ser temperaturen stiga. Det är svårt att få det för varmt, liksom :)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Zixi skrev 2010-11-24 08:24:53 följande:
    Funderade på om man kunde lägga en handduk i vattenbadet  så det inte kan stänka...

Har tjuvläst i den här tråden ett tag men inte skrivit nåt. Är väldigt sugen på att börja pralina men min lilla 4månaders tös kommer nog inte att låta mig ha tid till det på ett tag.
    Lilltjejen kanske har någon vila då hon sover lite extra länge?
  • Shaun the sheep

Jag har bara provat med silikonformar hittills men tycker det har gått jättebra! Men jag ska även prova de som finns i hårdplast, kanske får bli en julklapp? =)

Det som är svårt när det är att spritsa fyllningen (enligt mig alltså) är att när man häller fyllningen i påsen så börjar det ju direkt rinna ut genom munstycket.. Det är lite irriterande. Sist fick jag ta hjälp av min treårige son

• Shaun the sheep
    FannyN skrev 2010-11-24 15:21:41 följande:
    Men om man då tänker sig en spruta som rymmer tex 150 ml som det stannar i och man jämt kan fylla i långsamt genom ett 4mm hål. Vore inte det bra. Sprutorna är ju lätta att fylla med för tar man bort kolven så är det ju ett stort hål upptill!
    Det vore nåt! Var kan man tänkas få tag på en sån?
    Zixi skrev 2010-11-24 15:30:53 följande:
    I wish   Hann dock med att göra pop cakes med henne i sjalen, men de kräver inte lika mycket engagemang som praliner. När jag bemästrat att knyta upp henne på ryggen så vågar jag kanske mig på temperering.
    Ja bebisar är inte det lättaste att ha hand om samtidigt som man bakar. Hoppas du lär dig knyta snart, jag tyckte det var jättekrångligt och provade bara någon gång typ.. :S
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-11-25 10:39:33 följande:
    www.tradera.com/SILIKONSET-CHOKLAD-HELT-NY-I-...

Kanske nåt för er som är villiga att köpa silikonformar
    Åh, det är ju precis de formarna jag vll ha! Tyvärr är det inget som ekonomin tillåter just denna månad,
    inte med julklappar och inköp av min första diskmaskin!
  • Shaun the sheep
    guppyn skrev 2010-11-25 12:51:58 följande:
    Nu har jag skummat igenom tråden, köpt termometer och formar och lånat en bok om pralintillverkning på biblioteket så nu ska jag också pröva att göra några om jag någonsin får tid Annars får jag nöja mig med att läsa om det och vänta tills barnen blir tonåringar Tungan ute
    Välkommen!
    Jag håller tummarna för att barnen tillåter dig att prova, hur gamla är de?
    Mina är 3½ och 1½. Fullt upp dygnet runt känns det som
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-27 12:50:25 följande:
    den här att fylla skalen då? www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    visserligen är den slut i lager, men den finns på massa andra ställen och är så värd pengarna, köpte en förra året till ischoklad och knäck...!
    Men så smart! En sån måste jag nästan skaffa. Verkligen toppen att den går att stänga också,
    det är mitt största problem just nu faktiskt Allt bara rinner iväg innan man ens fått i hela tryffelsmetetn i spritspåsen :P
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-29 11:50:00 följande:
    vet att det finns en länk till ett youtubeklipp ang. temperering längre bak i tråden.
    Det är inte så svårt egentligen
    Precis! Och orkar man inte leta så kan man bara söka på youtube efter "tempering chocolate"
    Snuttjulla skrev 2010-11-29 11:14:42 följande:
    den är verkligen supersmart! Mitt klart bästa köp till köket. Perfekt till mycket!
    Åh, nu är jag ännu mer sugen Haha. Jobbigt. Kanske kan önska mig den i julklapp?
    blir en dyr jul för min sambo, det här, haha
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-11-30 16:44:47 följande:
    ja engångspåsarna är kanon...kanske inte det miljövänligaste...
    Är det bara jag som har problem med att fyllningen rinner ut direkt? Man hinner ju inte ens få i allt i spritspåsen..
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-11-30 18:23:34 följande:
    Jag klipper hål först efter att jag fyllt påsen, dessutom blir det ju oxå en liten luftficka längst ner så även när jag sen klipper så måste jag trycka till lit innan det kommer
    Aha, jag har hittills använt såna där spritspåsar som det liksom redan är hål i. Såna där med munstycke eller vad det heter. Nästa gång ska jag skippa dem och bara köra på vanlig påse!
Svar på tråden Pralintillverkning!