Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Lady Namárië skrev 2010-10-25 16:24:04 följande:
    Åh, en pralintråd!

Finns det formar som gör fler än 15 praliner åt gången att få tag i? Jag skulle gärna göra många på en gång när jag ändå håller på.
    Det verkar som att på de flesta formar rymmer fler än 15 praliner. Jag kanske borde uppdatera TS egentligen, med lite bra länkar... Drömmer
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Shaun the sheep skrev 2010-10-25 17:16:09 följande:
    Det verkar som att på de flesta formar rymmer fler än 15 praliner. Jag kanske borde uppdatera TS egentligen, med lite bra länkar... Drömmer
    Sagt och gjort! =) Fast jag har säket glömt massor, men det är några stycken iallafall.
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-25 21:52:57 följande:

Åhh ägglikör vadv gott, det är en av mina favoriter i alladinasken, det här receptet måste jag göra!

Shaun the sheep skrev 2010-10-25 17:21:26 följande:
    Sagt och gjort! =) Fast jag har säket glömt massor, men det är några stycken iallafall.

Vad bra med länkar och vad kul att min blogg fick vara medSkrattande

Självklart! =) Jag tyckte den var jättebra, och ack så snygga praliner
  • Shaun the sheep
    Marlean skrev 2010-10-26 01:04:12 följande:
    Pröva med jordnötssmör i de gillar jag!
    Jag älskar verkligen jordnötssmör! Åt så goda kakor i söndags när vi var på barnkalas. Måste nästan be om receptet
    Så tack, ännu en bra idé till en god fyllning! =)
  • Shaun the sheep

Nä, hörni, nu blir jag irriterad på mig själv!

Gick till affären för att köpa lite choklad och pralina lite ikväll. Först så hade dom inget Lintchoklad, eller jo, men inte mjölkchoklad utan bara mörk. Det var ju inte det jag var ute efter :/

Sen så köpte jag Nutella och två kakor mjölkchoklad. Trodde jag. Framme vid kassan ser jag att det är en mjölkchoklad och en med apelsincrisp! Jag älskar visserligen den också,
    men jag vet inte hur jag ska göra nu. Är det någon som kan komma på en bra kombination av följande ingredienser:

Mjölkchoklad.
    Mjölkchoklad med apelsincrisp
    Mörk choklad (bara ca. 50 g)
    Nutella

Det står helt still i huvudet på mig :S Jag skulle vilja göra nån Nutellafyllning men vet inte riktigt hur man går tillväga för att få samma konsistens som ganache ungefär?

• Shaun the sheep
    emilou77 skrev 2010-10-26 15:39:12 följande:
    Jag har gjort praliner i alldeles vanliga iskubsformar samt i riktiga pralinformar. Den enda skillnaden är att det kan vara lite svårare att få pralinerna att lossa från de vanliga isformarna, men det kan ju bero på min temperering också. 

Lite tips:

- Var supernoga när det gäller tempereringen. Det är a och o. Skaffa en digital termometer (stektermometer finns t ex på clas ohlson)

- Låt det ta tid. Har fått slänga flera omgångar för att jag slarvat och höftat.

-  www.janhedh.com/c2.htm

Lycka till!

Vad händer om det blir fel vid temperering? Alltså, hur påverkar det pralinerna? Jag har aldrig lyckats hitta nån sida där man lan läsa om VARFÖR det är så viktigt, så jag tänkte att du kanske vet :)

myskatt skrev 2010-10-26 15:59:36 följande:
    Jag har gått två kurser hos Chokladskolan i Nora. Har lite bilder på www.myskatt.com/cake. På torsdag ska jag pralinera en sats till min morfars 80-årsdag är det tänkt.

Åh, jag vill också gå på deras kurser! Kanske får önska mig i födelsedagspresent
    Ska kolla på dina bilder! =) Vilka smaker blir det till morfar då?

• Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-10-26 16:23:20 följande:
    För er som bor i Stockholmstrakten så finns pralinkurser i Upplands Väsby, www.iderika.com/ . Har själv gått pralinkurs där och vi fick göra supergoda praliner med kardemummatryffel som fyllning.
    Om jag inte minns fel så har tempereringen en viktig roll när det gäller att få blanka praliner.

Jag har tyvärr inte köpt mig några pralinformar än, ska leta nu inför julen för det är ju så mycket enklare än att rulla. Hittills har jag rullat och det är receptet med kardemumma jag gjort än så länge.
    Tack så mycket för svaret! Ska kolla in hemsidan också.

Det jag tänkte på sist var att pralinerna fick en så himla ful färg efter några dagar.
    Hur ska man egentligen förvara dom? Köper man färdiga praliner så får man dom ju i cellfanpåse eller papperskartong. Men mina blev liksom fläckiga efter några dagar i rumstemperatur och såg inte alls aptitliga ut. Smaken var det dock inget fel på..
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-26 21:26:03 följande:

Nu står det ägglikörspraliner i kylen på stelning, imorgon ska jag göra botten och sedan är det dags för provsmakning, så jag återkommer med omdöme...

Spännande! Får vi se bilder också? :D
    myskatt skrev 2010-10-26 19:08:17 följande:
    Man tempererar för att:
    1) Få en slät blank yta på pralinen
    2) Att chokladen skall krympa ordentligt så att pralinen lossnar ur formen
    3) För att få rätt "knäpp" när man bryter den, då är den både blank och har krympt som den ska.

Sen rent fysikaliskt/kemiskt har det med nåt ämne i massan som bryts ner och ombildas till något annat.
    Shaun the sheep skrev 2010-10-26 16:05:00 följande:
    Åh, jag vill också gå på deras kurser! Kanske får önska mig i födelsedagspresent

Ska kolla på dina bilder! =) Vilka smaker blir det till morfar då?

Jag fick en kurs i julklapp förra året och var där i januari i år. Sen fick jag halva nästa kurs i födelsedagspresent och lyckades faktist boka in en kurs precis på min födelsedag .

Tänkte försöka få tag på nån likör och göra en tryffel med. Svärmor brukr göra hallonlikör. Själv dricker jag inte alkohol och har aldrig nåt hemma. Annars blir det nog apelsintryffel, ska göra halloweencupcakes med apelsinskal i smeten och mocca creamcheesfrosting uppepå och då blir det saften från apelsinen i tryffeln.
    Aha, där ser man! Men du, dom där cupcakesen lät verkligen inte heller illa! Smaskigt!
    Har heller aldrig nån alkohol hemma, jag är lite "mesig" och tycker varken om öl eller vin, och det blir oftast inget annat heller. Möjligtvis nån cider ibland, men det kanske blir lite konstigt
    Ciderpralin, haha!
  • Shaun the sheep
    Marlean skrev 2010-10-27 11:27:42 följande:
    Oj vad avancerade ni är, jag har aldrig använt någon termometer men mina har blivit fina ändå. Det enda som jag misslyckades helt med var vit choklad, men jag var lite stressad när jag höll på med det så det var nog därför.
    Jag har heller inte använt termometer hittills :) Mina förra blev ju fina, fast inte efter några dagar såklart..
    Jag tänkte maila till någon på typ enlitenpralin.se och höra om dom vet vad som blev fel.

Jag hade tänkt skicka praliner till de jag inte kan träffa under jul.. Men det är ju såklart inte kul om de kommer fram fläckiga :/
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-28 10:48:38 följande:
    Ägglikörspraliner

Såhär blev mina ägglikörspraliner!
    Själva fyllningen tyckte jag smakade för lite ägglikör så jag tog i dubbelt så mycket ägglikör som stod i receptet så fyllningen blev kanske lite lös men ändå okej.  Smaken blev god  men som sagt hade jag velat ha mer ägglikörsmak. Men jag tycker ändå att det blev en väldigt god pralin!
    Vilka snyggingar! =)

Jag måste verkligen investera i en termometer nu känner jag, men åh, jag är så dumsnål..
    Jag får försöka hitta någon billig nånstans
Svar på tråden Pralintillverkning!