• aek82

Nyfödda i Malmö

Hej. Jag hoppar gärna in här. Fick en liten dotter för exakt en vecka sen idag :) Känner att jag gärna träffar och pratar med andra som är i samma situation. 

/Anna 

• aek82
    Nyfikna jag skrev 2010-11-29 16:46:48 följande:
    Grattis Anna!  En alldeles ny liten tjej. Har ni det bra där hemma? Allt är så nytt och spännande men också svårt och lite ovant. Är det första barnet för er? Det är det för mig.
    Hej. Tack så mycket. Ja detta är vårt första och oj ja det är många saker man ska lära sig och vänja sig vid. Men det är helt underbart trots att man stötter på vissa hinder emellanåt. Amningen börjar nu flyta på, vilket känns super skönt och även nattsömnen verkar vara på väg att bli bra.

Hur går det för er då ?? Antar att ni fått in lite rutiner nu, men dyker väl upp nya saker hela tiden??
    Var i malmöområdet befinner ni er i ??
  • aek82
    Rydis skrev 2010-12-03 17:12:54 följande:

Hej på er!

Hej min bvc dröjer oxå med att starta någon föräldrargrupp. De tänkte inte starta någon förrän i januari så jag skulle jätte gärna vilja träffa och prata med er. Om det går bra. Känner att man behöver andra som finner sig i samma situation,  Jag fick en lite flicka den 9 oktober, vårt första barn. Vi bor i Limhamn. Känner att jag har komma in i mammarollen nu, men det är en stor omställnining. Vissa rutiner tror jag nog att vi har tex sover hon mkt på förmiddagarna och dagarna och är mer vaken och grinig på kvällarna, men det kommer säkert att ändras snart.

Lilltjtjen som förövrigt heter Filippa har svårt att sova sjölv så på dagarna ligger jag i soffan med henne på mig. Lägger jag ner henne så vaknar hon. Dock kan hon sova brevid mig på nätterna, men lämnar jag sängen så vaknar hon. Har ni liknande problem? Vad heter era barn? Hur går detr för er?

Skall gå ut och äta på restaurang för första gången med lilltjejen ikväll. Är lite spänd på hur det kommer gå. Har ni gjort ngt liknande?

Hej. Min lillatös heter Linnéa och vi bor också i Limhamn. Håller med dig om att det hade varit skönt att prata med nån i samma situation.Än har vi inte fått in så mycket fasta rutiner när det gäller sömnen. Hon sover ju helt klart bäst hos mig, men försöker på dagarna att ha henne i babysittern och på nätterna sover hon oftast bredvid mig.

Hur gick det på restaurangen?? 
  • aek82

Rydis: Jag vi går på bvc i Limhamn. Har visserligen bara hunnit med ett besök där men på tisdag blir det nästa. Babysittern har varit populär de första dagarna men nu de sista dagarna vill hon bara vara hos mig vaken som sovande. Vet inte om det plötsliga missnöjet för babysittern beror på att vi lagt en fårskinnspläd i den istället för filt som vi hade de första dagarna, får väl testa tillbaka.

Här hemma bajsas det nästan hela tiden. Vissa gången mycket och andra mindre, så det går en hel del blöjor.
    Har också hört det med att barn som helammas inte blir förstoppade och att det ibland kan ta upp till två veckor innan de bajsar. Vilket är "normalt" om de helammas.

När började ni använda babybjörn?? Hade vatt skönt att kunna använda ibland, till exempel när man ska ha tvättstugan.....

Trevligt 2:a advent på er. 

• aek82

Hej igen. 
    Rydis: Jag går hos Lisbeth Alfons och ska vara där 11.30 . Kanske springer vi på varandra i dörren ; )

Ska idag ha tvättstugan för första gången och förmodligen hinner inte mannen hem innan fösta maskinerna ska in. Kanske ska passa på att inviga babybjörnen idag :)

Är nu inne på fjärde dygnet då lilltösen vägrar sova själv..... börjar bli lite jobbigt .... 

Tog för första gången till amningsnappen imorse. Hon har så svårt att greppa vänster bröstvårta, nån som har erfarenhet av detta??

Hur har era barn varit.... lilla Linnéa här hemma ömsar skin som bara den.... har era gjort också det?? 

Håller med dig nyfikna jag om att det är kul att skriva med andra nyblivna mammor

Idag blir det fika med en väninna och hennes dotter, vad ska/har ni hittat på??

• aek82
    Rydis skrev 2010-12-06 16:36:29 följande:

stoltmamamma: Usch vad jobbigt! Använder ni napp? Då kanske hon inte behöver bröstet om hon har den att snutta på. Vår tös sover ofta långa stunder, men då måste antingen jag ligga brevid eller hon sova på mig. Hon kan inte sova för sig själv, vilket innebär att jag inte får gjort så mkt på dagarna. Oftast kan hon inte somna utan att jag vaggar henne eller liknande förutom mitt i natten fö då somnar hon av sig själv efter hon ammats och blivit bytt på. Kan era bebisar sova för sig själv och somna utan hjälp?

aek82: Då går vi inte till samma sköterska, men vi kanske springer på varandra imorgon Glad Min tjej vill oftast inte sova för sig själv, så jag vet hur jobbigt det är! Har tyvärr ingen erfarenhet av amningsnapp eller att de ömsar skin. Har dock hört andra vars barn ömsar skin så det är nog normalt. Hur gick det i tvättstugan? Jag har ännu inte vågat gå ner med Filippa där ännu utan det har mannen fått göra när han kommit hem. Hoppas du hade trevligt på fikan.

Har ni andrat vågat er på att amma "offentligt" dvs på fik eller andra allmänna platser? Jag har bara begett mig ut när hon blivit matad och åkt hem lagom tills det är dax att amma igen. Jag känner mig helt enkelt inte så bekväm i att amma bland folk ännu. Hur upplever ni detta?

Håller med er andra om att det är kul att skriva med andra nyblivna mammor Glad

Idag har vi än så länge tagit det lugnt och varit hemma, men varit ute på en promenad i det fina vädret. Skall iväg och kolla lite julklappar nu när mannen kommer från jobb.

Jag fasar för att amma offentligt..... ska iväg på massa ärenden på fredag med min mamma så eventuellt lär jag bli tvungen till det då. Hmm undra hur det ska gå. Blir även lite stressad av att  man inte kan sitta så länge som man gör hemma om man ammar offentligt.
    Vi får träffas o dra ut tutten samtidigt alla, så blir det inte så jobbigt kanske Flört 

Jodå, tvättstugan går bra, fick börja tidigare så blev tvungen att ta med henne ner, utan problem. La henne i insatsen till vagnen och hade ställt själva vagnen inne i tvättstugan.

• aek82

Skönt att höra att hon blev fin i huden : )Jo barnmorskan berättade också för mig att det var normalt....

Här hemma låter vi nog släkten köpa julklappar  till tösen.

• aek82

En fråga.. Hur gör ni när era små bajsar då de sover ?? Det händer ofta här hemma och jag är kluven till hur jag ska agera. Byta blöja eller låta henne sova vidare......

• aek82
    carri83 skrev 2010-12-09 10:34:32 följande:
    Rydis, jag har fått en tvätt-tid imorn. Passar klockan 13 för dig utanför BVC?
    Trevligt med ännu en i Limhamn. Kanske kan jag också hänga med på en promenad nån dag : )
  • aek82
    carri83 skrev 2010-12-09 16:57:52 följande:
    Javisst, häng på imorn om du vill!
    Hade vatt jättetrevligt men ska iväg och shoppa med min mamma hela dagen. Men hänger gärna på nästa gång.

Svar på tråden Nyfödda i Malmö