Nyfödda i Malmö
Hej!
Finns det fler än jag som just fått barn och bor i Malmöområdet? Mammagrupperna verkar dröja så det hade varit kul att kanske dra ihop en egen grupp eller bara en tråd för att ge varandra råd och stöd? Hör av dig!
Hej!
Finns det fler än jag som just fått barn och bor i Malmöområdet? Mammagrupperna verkar dröja så det hade varit kul att kanske dra ihop en egen grupp eller bara en tråd för att ge varandra råd och stöd? Hör av dig!
Hej! Jag fick en liten tjej 1 oktober och skulle gärna vara med och dra ihop en mammagrupp. Bvc där jag går verkar också dröja med mammagruppen. Fler som vill vara med?
Hej. Jag hoppar gärna in här. Fick en liten dotter för exakt en vecka sen idag :) Känner att jag gärna träffar och pratar med andra som är i samma situation.
/Anna
Grattis Anna! En alldeles ny liten tjej. Har ni det bra där hemma? Allt är så nytt och spännande men också svårt och lite ovant. Är det första barnet för er? Det är det för mig.
Visst får man in lite rutiner men jag tycker att de ändras så fort igen. Fast det är kul att lära känna en ny liten person. Nu tror jag att jag vet de olika skrike. Vilket som betyder hungrig och vilket som är "vill ha sällskap". Just nu ligger hon på en filt på golvet och jollrar. Så mysigt! Jag bor mitt i Malmö, vid Konserthuset ungefär. Ska snart bege mig till IKEA för att handla lite, det är mycket man kommer på att man borde ha, och en del man kommer på var onödigt att man köpte.
Ha det så bra i snön så länge.
Hej på er!
Hej min bvc dröjer oxå med att starta någon föräldrargrupp. De tänkte inte starta någon förrän i januari så jag skulle jätte gärna vilja träffa och prata med er. Om det går bra. Känner att man behöver andra som finner sig i samma situation, Jag fick en lite flicka den 9 oktober, vårt första barn. Vi bor i Limhamn. Känner att jag har komma in i mammarollen nu, men det är en stor omställnining. Vissa rutiner tror jag nog att vi har tex sover hon mkt på förmiddagarna och dagarna och är mer vaken och grinig på kvällarna, men det kommer säkert att ändras snart.
Lilltjtjen som förövrigt heter Filippa har svårt att sova sjölv så på dagarna ligger jag i soffan med henne på mig. Lägger jag ner henne så vaknar hon. Dock kan hon sova brevid mig på nätterna, men lämnar jag sängen så vaknar hon. Har ni liknande problem? Vad heter era barn? Hur går detr för er?
Skall gå ut och äta på restaurang för första gången med lilltjejen ikväll. Är lite spänd på hur det kommer gå. Har ni gjort ngt liknande?
Hejsan,
Fick en liten son 1/9, fyllde 3 månader för 2 dagar sedan. Händerna i munnen är favoriten men har är inte så förtjust i babysittern, trots att det är sådan som gungar och spelar musik, vill helst bli buren så att han kan kontrollera att alt är på sin plats i lägenheten.
Han sover bra på kvällarna, vi går bara upp när det är dags för mat, jag ammar. På dagarna är han uppe ca 1,5 - 2 timmar sedan är det sovdags i ca 30-60 min max.
Hej på er!
Hej min bvc dröjer oxå med att starta någon föräldrargrupp. De tänkte inte starta någon förrän i januari så jag skulle jätte gärna vilja träffa och prata med er. Om det går bra. Känner att man behöver andra som finner sig i samma situation, Jag fick en lite flicka den 9 oktober, vårt första barn. Vi bor i Limhamn. Känner att jag har komma in i mammarollen nu, men det är en stor omställnining. Vissa rutiner tror jag nog att vi har tex sover hon mkt på förmiddagarna och dagarna och är mer vaken och grinig på kvällarna, men det kommer säkert att ändras snart.
Lilltjtjen som förövrigt heter Filippa har svårt att sova sjölv så på dagarna ligger jag i soffan med henne på mig. Lägger jag ner henne så vaknar hon. Dock kan hon sova brevid mig på nätterna, men lämnar jag sängen så vaknar hon. Har ni liknande problem? Vad heter era barn? Hur går detr för er?
Skall gå ut och äta på restaurang för första gången med lilltjejen ikväll. Är lite spänd på hur det kommer gå. Har ni gjort ngt liknande?
Hej på er! Vad roligt att fler skrivit i tråden. Vår lilla tjej sover oftast gott på dagarna men på kvällarne blir hon lite kinkig ibland.
Rydis- vilken restaurang gick ni på? Hade ni trevligt? Hade ni med vagnen? Tycker att man är lite ivägen md barnvagn och på en del ställen får man inte ta in vagnen. Vi var på Lilla torg och åt lunch på Gökboet, där fick man inte ta in barnvagen inne i den inre lokalen men i den yttre gick bra så vi ställde vagnen där och bar in insatsen. Det gick bra och Lillan sov riktigt gott hela lunchen.
Vi lyxade till det igår och min mamma passade henne några timmar så jag och mannen gick ut själva och åt. Det gick fint men vi snabbade oss hem sen. Hjärtat höll på att gå sönder av att vara borta från henne vår lilla tjej. Fast hon hade haft det jättebra med sin mormor. Skönt att kunna umgås själv med mannen och samtidigt veta att lilltjejen har det bra.
Vår tjej bajsar varje dag men på olika tider. Vad jag förstod skulle man inte oroa sig om man helammar, bröstmjölk är tydligen lätt laxerande. Det gör att bebisen knappt kan bli förstoppad när man helammar. Skönt att veta.
Ja vad tycker era barn om babysittern? Vår tjej sitter bra där ibalnd men ibland verkar hon bli rastlös och grinig.
Jag har köpt en baby björn sele som vi provade idag och det gick riktigt bra. Lilltjejen verkade tycka det var mysigt och somnade. Bekvämt att kunna bära runt på henne och ändå ha händerna fria. Har provat en bärsjal också men tyckte den var lite svår att knyta men det lär man sig nog om man övar lite mer. Har ni någon bärsjal/sele och vad tycker ni?