• Rydis

Nyfödda i Malmö

Hej på er!

Hej min bvc dröjer oxå med att starta någon föräldrargrupp. De tänkte inte starta någon förrän i januari så jag skulle jätte gärna vilja träffa och prata med er. Om det går bra. Känner att man behöver andra som finner sig i samma situation,  Jag fick en lite flicka den 9 oktober, vårt första barn. Vi bor i Limhamn. Känner att jag har komma in i mammarollen nu, men det är en stor omställnining. Vissa rutiner tror jag nog att vi har tex sover hon mkt på förmiddagarna och dagarna och är mer vaken och grinig på kvällarna, men det kommer säkert att ändras snart.

Lilltjtjen som förövrigt heter Filippa har svårt att sova sjölv så på dagarna ligger jag i soffan med henne på mig. Lägger jag ner henne så vaknar hon. Dock kan hon sova brevid mig på nätterna, men lämnar jag sängen så vaknar hon. Har ni liknande problem? Vad heter era barn? Hur går detr för er?

Skall gå ut och äta på restaurang för första gången med lilltjejen ikväll. Är lite spänd på hur det kommer gå. Har ni gjort ngt liknande?

• Rydis
    aek82 skrev 2010-12-04 10:05:46 följande:
    Hej. Min lillatös heter Linnéa och vi bor också i Limhamn. Håller med dig om att det hade varit skönt att prata med nån i samma situation.Än har vi inte fått in så mycket fasta rutiner när det gäller sömnen. Hon sover ju helt klart bäst hos mig, men försöker på dagarna att ha henne i babysittern och på nätterna sover hon oftast bredvid mig.

Hur gick det på restaurangen?? 
    Det var fullt på restaurangen igår så vi skall dit idag istället, så vi får se hur det går. Hur går det med att ha henne i babysittern? Filippa gillar det en stund sen blir hon rastlös. Vad kul att du också bor i Limhamn! Går du till Limhamns BVC? Det där med rutiner tycker jag är svårt.
    2010September skrev 2010-12-03 19:32:34 följande:
    Hejsan,

Fick en liten son 1/9, fyllde 3 månader för 2 dagar sedan. Händerna i munnen är favoriten men har är inte så förtjust i babysittern, trots att det är sådan som gungar och spelar musik, vill helst bli buren så att han kan kontrollera att alt är på sin plats i lägenheten.

Han sover bra på kvällarna, vi går bara upp när det är dags för mat, jag ammar. På dagarna är han uppe ca 1,5 - 2 timmar sedan är det sovdags i ca 30-60 min max.
     Sover din lilla bara i 30-60 min max!? När Filippa somnar sover hon i varje fall i 2 timmar, vilket är ganska skönt.

Kanske en annorlunda fråga, men bajsar era små varje dag? Vissa dagar bajsar inte lilltjejen, men sedan kommer det en rejäl laddning dagen efter.
  • Rydis

Vi har en babybjörn och den har jag använt från och till i ett par veckor och tjejen är 8 veckor. De har ju nackstöd så jag tror att man kan börja med den ganska tidigt. I början gillade lilltjejen den inte, men nu kan jag ha henne i den en liten stund innan hon tröttnar och blir grinig.

Nyfikna jag: Vad skönt att er tös gillar babybjörnen. Det är väldigt smidigt att ha händerna fria. Vad skönt för dig och mannen att ni fick gått ut och ätit själva. Det måste varit mysigt att ni fick rått om varandra oxå. Det kan jag sakna ibland att man inte har tid för varandra.

Vi var och åt fondu på natalis på perskrog. Vi hade inte med vagnen utan bara babyskyddet för det är ganska trångt med plats där och så visste vi inte om vi fick ta med vagnen in. Det hela började inte så bra. Lilltjejen vaknade när vi satt oss ner och när mannen skulle ta upp henne råkade han slå hennes huvud i handtaget så hon började skrika. Vi blev lite stressade vill ju inte störa andra. Men efter en liten stund somnade hon i min famn, vilket innebar att jag fick sitta med henne i famnen hela middagen för hade jag lagt nere henne hade hon vaknat.. Som tur var åt vi fondu så jag behövde inte båda händerna. Så på det stora hela gick det ändå ganska bra.

Har oxå hört att de inte kan bli förstoppade, men när bvc säger att de skall bajsaq varje dag så undrar jag om det är normalt att de kan hoppa över att bajsa en dag då och då.

Nyfikna jag: Vår lilla blir oxå rastlös och lite grinig efter att ha suttit i babysittern en liten stund.

aek82: Vilken bvc sköterska går du till? Jag skall oxå till bvc på tisade dag. Skall först på 2 mån kontroll vid 10.30 och sedan mammasamtal 11. När skall du vara där?

Detta blev ett långt inlägg Glad Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

• Rydis

stoltmamamma: Usch vad jobbigt! Använder ni napp? Då kanske hon inte behöver bröstet om hon har den att snutta på. Vår tös sover ofta långa stunder, men då måste antingen jag ligga brevid eller hon sova på mig. Hon kan inte sova för sig själv, vilket innebär att jag inte får gjort så mkt på dagarna. Oftast kan hon inte somna utan att jag vaggar henne eller liknande förutom mitt i natten fö då somnar hon av sig själv efter hon ammats och blivit bytt på. Kan era bebisar sova för sig själv och somna utan hjälp?

aek82: Då går vi inte till samma sköterska, men vi kanske springer på varandra imorgon Glad Min tjej vill oftast inte sova för sig själv, så jag vet hur jobbigt det är! Har tyvärr ingen erfarenhet av amningsnapp eller att de ömsar skin. Har dock hört andra vars barn ömsar skin så det är nog normalt. Hur gick det i tvättstugan? Jag har ännu inte vågat gå ner med Filippa där ännu utan det har mannen fått göra när han kommit hem. Hoppas du hade trevligt på fikan.

Har ni andrat vågat er på att amma "offentligt" dvs på fik eller andra allmänna platser? Jag har bara begett mig ut när hon blivit matad och åkt hem lagom tills det är dax att amma igen. Jag känner mig helt enkelt inte så bekväm i att amma bland folk ännu. Hur upplever ni detta?

Håller med er andra om att det är kul att skriva med andra nyblivna mammor Glad

Idag har vi än så länge tagit det lugnt och varit hemma, men varit ute på en promenad i det fina vädret. Skall iväg och kolla lite julklappar nu när mannen kommer från jobb.

• Rydis

aek82: Skönt att det gick bra i tvättstugan!

Får väl ta mig i kragen och inte fega med det där med att amma offentligt. Det är ju inget konstigt utan helt naturligt.

Har ingen anning om vad vi skall köpa till lilltjejen i julklapp. Hon är ju så liten att hon inte uppskattar julklapparna. Vi tänkte nog bara köpa ngt litet som vi vet att hon behöver så¨får släkten köpa roligare saker till henne.

• Rydis
    stoltmammatilllillkillen skrev 2010-12-06 22:11:30 följande:
    Rydis: Precis som du skriver så kan tjejen sova lång stund om hon ligger bredvid mig, som hon gör nu på natten. Men på dagen när man behöver göra annat så somnar hon en stund ibland av sig själv när hon har blivit vaggad lite men det är bara max 30-40 min... På natten när hon ligger i sin säng vaknar hon offtare än när hon ligger bredvid mig så för att sova mer får hon ligga i vår säng... 

Vi har vår tjej i vår säng, för jag tycker det är lättare när jag skall amma på natten. Har inte testat att lägga henne i hennes egen säng, men då tror jag att vi skulla ha samma problem som ni. Om jag lägger ner tjejen på dagen när hon sover så vaknar hon direkt så jag sitter med henne i soffan under dagarna. Verkar som om vi har samma problem.

Vad gällande offentlig ammning får jag nog bara ta mig i kragen och våga göra det helt enkelt.

Var på bvc i dag och lilltjejen hade inte gått upp så mkt som hon borde. Hade bara gått upp 270g på 3 v, men det kunde visst hända och det var inget att oroa sg för.

• Rydis

stoltmamma: Min tjej när en dag yngre än din dvs född den 9/10. Födde du i Malmö? Då var vi nog där samtidigt. Man kan ju inte amma hur mkt som helst. Då blir man ju helt slut och känner sig som en mjölkko Glad

aek82: Min  tjej bajsar inte när hon sover så jag har inte det problemet. Fiser gör hon dock massor när hon sover. Jag håller med stoltmamma vet du att hon vaknar snart hade jag inte iheller väckt henne. Och så är det oxå beroende på hur mkt hon bajsar.

• Rydis
    stoltmammatilllillkillen skrev 2010-12-08 13:37:39 följande:
    Jah jag födde i Malmö men var på BB efteråt, var du oxå det? Då har vi säkert gått förbi varandra
    Jepp jag låg oxå på BB efteråt. Så vi kan ha stött på varandra.

Lämnade lilltjejen förförsta gången igår i ca 2 timmar, var och handlade julklappar med min syster Mannen var hemma och tog hand om tjejen. Kändes konstigt att gå hemifrån utan henne. På ngt sätt kändes det som innan man fick barn. När jag pratade med mannen och hörde henne längtade jag bara hem till dem, men det var nog nyttigt detta. Har ni andra varit iväg skälva någon gång?
  • Rydis

Nyfikna jag skrev 2010-12-08 15:51:06 följande:
    Heja Rydis!
    Visst känns det konstigt att lämna de små om än för en kort stund. Jag och mannen har varit ute och ätit själva och min mamma passade lilla tjejen. Det gick jättebra. Det är så skönt för min mamma bor i Malmö så lilltjejen kan träffa sin  mormor ofta. Mamma har även passat henne när jag varit och klippt mig,. Då tog de en promenad med vagnen och hon sov hela tiden. Första gången var hon nog 1½ månad, men hjälp vad det gör ont i hjärtat när man lämnar dem. Jag tror barnen har det gott utan oss men det är vi som saknar mest.

Hur "leker" ni med era barn? Jag sjunger för lilltjejen och killar henne. Kan vara bra att fålite tips. Lilltejejen gillar verkligen sin mobil över sängen och kan ligga och titta på den lääänge.

Glad Håller med de har det nog alldeles ypperligt utan oss. Det är nog mest jobbigt för oss mammor. Skönt att du har din mamma så nära som kan hjälpa dig!

Jag leker med mnin tjej precis som du dvs sjuner, pratar, killar henne. Sedan så gillar hon även att ligga i sitt babygym, där hon leker med leksakerna och kollar på tv. Hon gillar tven jätte mkt! Skulle oxå vara tacksam om någon hade lite fler tips!

Hej Carrie 83!
    Det verkar som om vi går hos samma bvc sköterska, går oxå till Marie-Louise. Vi kommer nog att gå i samma föräldrargrupp. Hon sa oxå till mig att hon skulle starta en föräldrargrupp i januari. Bor ju själv oxå i Limhamn. Jag tar gärna en promenad någon dag, typ nu på fredag. Kan vara skönt med sällskap, brukar försöka gå en rund varje dag.

• Rydis
    carri83 skrev 2010-12-09 10:34:32 följande:
    Rydis, jag har fått en tvätt-tid imorn. Passar klockan 13 för dig utanför BVC?
    Klockan 13 utanför bvc blir jätte bra! Vi ses där och då!
    aek82 skrev 2010-12-09 13:24:27 följande:
    Trevligt med ännu en i Limhamn. Kanske kan jag också hänga med på en promenad nån dag : )
    Häng på imorgon!  Det är verkligen kul att vi är ett par stycken som bor i limhamn Glad

Novembermommy: Kul att det är fler att vi blir fler och fler på denna tråden!

Har varit och lunchat med mina kollegor på jobb idag. Det var verkligen trevligt att och så fick man snackat en massa skit... Sedan bestämde jag mig för att gå hem, vilket tog sin tid med all snön. Fast det var mysigt!
Svar på tråden Nyfödda i Malmö