Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

Sexualmoralism grundad på en djupt rotad kristen (religiös) etik och en vilja att andra ska acceptera den egna etiska positionen som den enda rätta.

Samma personer brukar vara snabba att godkänna abort vid våldtäkt eftersom det då "inte är kvinnans val" vilket tydligt visar att det inte är fostrets värde man bryr sig om. Istället handlar det om att kvinnor ska hålla ihop benen och skärpa till sig ("precis som jag har gjort").

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Der Ficker skrev 2010-10-06 08:22:58 följande:
    Åandrasidan hade det ju nog blivit ännu dyrare att försörja den WT-morsans barn om hon födde dem, eftersom en sådan person antagligen lever på socialbidrag  hela livet.
    Hur kommer du fram till den slutsatsen?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:27:12 följande:
    Det är oetiskt för att man ska inte använda abort som ett preventivmedel!
    Abort har aldrig använts som ett preventivmedel. Inte en enda gång i historien faktiskt.
    Det är ett liv! Därför är det oetiskt!!!
    Bakterier är också liv, flugor och getingar också.
    Varje gång du gör en abort är det en människa du dödar!
    Bara om man tillskriver foster ett människovärde, långtifrån alla gör det.
    Oftast vet man inte att man är gravid fören i vecka 4 och vecka 5 börjar hjärtat att slå då är det ett liv!
    Vad har hjärtat med saken att göra? Är det lika viktigt när binjurarna eller tolvfingertarmen bildas?
    Så TS du är korkad om du anser att döda en människa inte är oetiskt!
    Det är fullständigt onödigt att gå till personangrepp.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:41:15 följande:
    Men att bli ofrivilligt gravid 8 ggr?? Hur vanligt är det?
    Mycket ovanligt. Men i de flesta fall så handlar det inte om välfungerande, friska kvinnor som har bestämmanderätt kring sin sexualitet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:44:09 följande:
    I ett land utan preventivmedel är det ju liiite svårare att skydda sig - eller hur?! Det säger väl sig själv?
    Varför skulle detta faktum förändra den etiska situationen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:50:11 följande:
    Till alla er som tycker att jag är elak: Jag är 100% emot aborter!
    Det handlar inte om att du är elak. Du framför argument som kritiseras och du går till personangrepp.
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:50:11 följande:
    Tänk på alla som inte kan få barn och som sitter på kilniken och precis fått veta att dom aldrig kommer få barn så kommer det in en 20-åring och säger att hon ska in på sin 8 abort! är inte det oetiskt?
    Nej, varför skulle det vara oetiskt? Vilken skyldighet har 20-åringen att föda barn för att andra inte kan få barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:52:30 följande:
    Valet är då mindre eller obefintligt!
    Jag förstår faktiskt inte hur den etiska situationen kring en abort förändras beroende på hur situationen med preventivmedel förändras.

Kan du förklara det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:57:26 följande:
    Och jag förstår inte hur du tänker..
    Vi pratar väl inte om en abort i denna tråd utan åtta?
    Ja, och du pratade om att preventivmedel inte finns i vissa andra länder. Hur påverkar detta faktum huruvida det är rätt eller fel att göra flera aborter?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:13:19 följande:
    De förutsättningar som man lever under har väl ändå stor betydelse??!! I en hydda i Afrikas öken finns ju knappast de resurser som det finns i Sverige? I hyddan i Afrika för kvinnan föda sitt barn oavsett om hon vill eller inte för det finns troligtvis inget annat val...
    Menar du att den etiska situationen och frågeställningen skulle påverkas av vilka förutsättningar man har? Att det faktiska läget förändras är det ingen som ifrågasätter.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Esther M skrev 2010-10-06 11:21:02 följande:
    Även om de gör abort för att de inte skyddade sig?

Du skrev att " jag tycker att det är otroligt FEL att göra abort bara för att man "råkade" inte skydda sig" , och att "jag har inga tankar om dom som väljer att göra abort av rätt orsak". 

Jag kan ha tolkat fel, men av det du skrev framstod det verkligen inte som om du var för fri abort.
    Det är lite som "Jag är för yttrandefrihet men..." Drömmer
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?