Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:24:19 följande:
    Förhoppningsvis har man lärt sig något efter första aborten...
    Vad ska man lära sig?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2010-10-06 11:38:24 följande:
    Därför att man kan ha sex utan att bli gravid, och man borde förr eller senare lära sig det.
    Ja, det kan man (oftast). Men hur leder det till att flera aborter är oetiskt?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amelie av Paris skrev 2010-10-06 11:41:55 följande:
    Abort är ett komplext etiskt problem och debatten handlar inte om att inta olika positioner och kämpa för den egna "rätta". Sexualmoralism, javisst, ibland och i vissa läger där man gillar att moralisera för att det får den som debatterar att känna sig som en bättre människa. Jag tycker att jag ser helt andra huvudtankar och frågor i abortdebatten.
    Ja, i abortdebatten som helhet så håller jag med dig, där är sexualmoralism en hyfsat liten del. Mitt svar var dock riktat till frågan om flertalet aborter och få motståndare motiverar det på annat sätt än "man kan hålla ihop benen" eller liknande vilket är ett uttryck för sexualmoralism och inte mycket annat. Det är få som motiverar att det skulle vara värre med etiska resonemang utan det handlar om att man ska lära sig = sexualmoralism.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2010-10-06 11:56:30 följande:
    Varför ska det vara sexualmoralism att anse att folk bör lära sig ha sex på ett ansvarsfullt sätt?
    Det var inte det saken handlade om utan om att man motiverar förbud eller motstånd mot abort grundat på att kvinnor ska hålla ihop benen, då blir det helt plötsligt moralism.

Att tycka att män och kvinnor bör ta ansvar är inte samma sak, jag tycker också att folk ska ta ansvar för sina sexuella handlingar, bland annat genom att skydda sig mot graviditeter och sexuellt överförbara sjukdomar.

I idealfallet skulle det innebära att inga oönskade graviditeter påbörjas men att ta ansvar kan också, i vår icke-idealiska värld, betyda att man tar beslut om abort.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 12:08:01 följande:
    Jag håller med dig om att abort inte kan vara ett preventivmedel, dock finns det kvinnor som väljer abort som preventivmedel eftersom dom vägrar skydda sig på annat sätt. Ja det finns dom som gör så.
    Dessa kvinnor måste vara ytterst sällsynta eller så är de mer infertila än andra för de syns faktiskt inte i statistiken. Men många känner flera kvinnor som tänker så.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 12:25:24 följande:
    Jag har heller ingen statistik på hur många dom är MEN dom finns! det vet jag...
    Hur vet du det? Hur många uppskattar du att det är och vilka är dina kriterier för att de ska få finnas med på den "listan"?

Tittar man på verkligheten och SoS statistik så ser man tydligt att ganska få kvinnor gör upprepade aborter och det talar emot det du och många andra påstår. Att det finns några kvinnor som beter sig på det viset kan inte uteslutas  men de är då mycket få.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2010-10-06 12:31:36 följande:
    Håller med dig där, men jag tycker inte att åtta aborter är det samma som att man tagit ansvar åtta gånger
    Inte "rätt" ansvar kanske men det är mer ansvarsfullt än att sätta ett enda oönskat barn till världen. Man ska också komma ihåg att det inte är vilken kvinna som helst som gör åtta aborter utan det finns ofta en problematik i bakgrunden som oftast absolut inte passar ihop med ett barn och allt det innebär.

Ibland så görs aborter för att man har en dålig miljö (i livmodern då) för foster, då är det inget konstigt med flera aborter ganska tätt. Det är inte samma sak som det som beskrivs ovan. Jag vet att det finns personer med den här problematiken här i tråden men de får själva berätta om det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    cotton skrev 2010-10-06 13:25:14 följande:
    Sedan kan ju "olyckor" hända igen, någon gång, men har man gjort åtta aborter, anser jag att man slarvat och uppfört sig oertiskt. Man kan ha en diskussion om allt från att beröva potentiella barn chansen till ett liv, till att diskutera kostnaden för vården att hjälpa vissa kvinnor genomföra så många aborter.

Abort är inget preventivmedel! Jag anser att tre aborter bör vara kostnadsfria, men att alla följande aborter borde kosta. Det tror jag kunde avskräcka de som slarvar och inte "orkar" skydda sig.
    Så om man gör åtta aborter men betalar för dem själv så har man inte "uppfört sig oetiskt"? Obestämd
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    cotton skrev 2010-10-06 13:54:53 följande:
    Eeh, nä, så skrev jag inte. Du får gärna tolka mina inlägg, men läs dem gärna inte som fan läser bibeln. Jag skrev att en kostnad förhoppningsvis / troligen avskräckt många av dem som slarvar med graviditetsskydd och att det fått dem att betala de där 400 kronorna det kostar per år för att ha p-piller eller dylikt.
    Först så var det oetiskt att göra åtta aborter:
    Sedan kan ju "olyckor" hända igen, någon gång, men har man gjort åtta aborter, anser jag att man slarvat och uppfört sig oertiskt.
    Sedan var det tydligen ok att göra flera aborter (inklusive åtta aborter) om man betalade själv:
    Abort är inget preventivmedel! Jag anser att tre aborter bör vara kostnadsfria, men att alla följande aborter borde kosta. Det tror jag kunde avskräcka de som slarvar och inte "orkar" skydda sig.
    Jag ser inget om att det skulle vara oetiskt att göra flera aborter här i det andra stycket, därav min fråga (som alltså inte är att jämställa med ett påstående).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    HolyHope skrev 2010-10-06 14:10:30 följande:
    För att abort är inget preventivmedel!
    Nej, det är det inte. Men hur gör detta faktum att åtta aborter är oetiska=
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?