• mia8801

Abort borde vara förbjudet

Abort är mord anser jag... vill man inte ha barn så ha inte sex då!!!
    LÅt inte ett liv gå förlorat bara för att du är självisk!

• Svar på tråden Abort borde vara förbjudet
  • Mrs Statham
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:04:58 följande:
    Fel! Det räknas som barn efter 22 fulla veckor.
    Däremot räknas alla som är födda efter 22 fullgångna veckor - eller som är minst 25 cm långa eller väger minst 500 gram, om dateringen är osäker - räknas som barn.
    Enligt WTO
  • Mrs Statham
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:04:58 följande:
    Fel! Det räknas som barn efter 22 fulla veckor.
    Enligt svensk definition är barnet ett foster fram till och med 28 fullgångna veckor - om det föds dött.
  • Här och nu
    Mrs Statham skrev 2010-10-10 13:21:26 följande:
    Enligt svensk definition är barnet ett foster fram till och med 28 fullgångna veckor - om det föds dött.
    Detta ändrades för ca 2 år sen i Sverige. 22 veckor gäller nu.
  • Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:13:35 följande:
    Bestämma sig får man se till att göra på en vecka. Vet man att man ska utomlands, får man ju ta konsekvenserna och garderas sig för att ev. kunna åka hem. Min enda motivering är att man ska göra vad man kan, för att inte bli oönskat gravid o upptäcka om man trots allt blivit det, fatta beslut om ev. abort så tidigt det bara går.
    Men förutom att du vill göra abort så tidigt som möjligt, har du inga argument för att andra ska göra samma sak?!

Om jag hellre vill vänta till 12:e veckan, tycker du att jag kan använda det som argument för att andra också ska vänta med aborten till v.12?
  • Mrs Statham
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:17:22 följande:
    Med tanke på att få kvinnor läser på om sina p-medel, inte vill bekosta ett grav.test då man har lite eller ingen mens, vill fundera i veckor, inte åka hem från utlandsvistelse osv, hade många fler kunnat förhindra ett oönskat embryo/foster. Då ska man inte gnälla att det är jobbigt. Vi dummade oss en gång o körde avbrutet, men nog sjutton kollade vi så fort det gick o gör aldrig om det.
    För en del är det ett oerhört svårt beslut. Ett beslut som inte tas på en vecka som du tycker att det ska.
    Nu kommer jag inte riktigt på något bra exempel, men säg en tatuering, ett huslån, ett bilköp eller framtida studier. Det är inte beslut som man tar på en vecka (eller bör ta)
    Det där med att avbryta sin semesterresa är ju så korkat uttalande så det kommenterar jag inte ens
  • Mrs Statham
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:22:21 följande:
    Ja men då så, samma definition som WTO alltså..
  • Här och nu
    Mrs Statham skrev 2010-10-10 13:26:23 följande:
    För en del är det ett oerhört svårt beslut. Ett beslut som inte tas på en vecka som du tycker att det ska.
    Nu kommer jag inte riktigt på något bra exempel, men säg en tatuering, ett huslån, ett bilköp eller framtida studier. Det är inte beslut som man tar på en vecka (eller bör ta)
    Det där med att avbryta sin semesterresa är ju så korkat uttalande så det kommenterar jag inte ens
    För det blivande barnets skull får man bestämma sig på en vecka. Man kan vinna mycket tid genom att i att föreställa sig, hur man skulle göra om man blev gravid nu. De övriga exemplen du gav släcker inte liv. Vill man åka utomlands får man ha med i beräkningarna att saker kan hända. Man kan inte både ha kakan o äta den. Nej, en tusenlapp minst för att göra abort vore på sin plats.
  • Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:22:21 följande:
    om det föds då ja, men i magen är den medicinska termen fortfarande "foster"
  • Här och nu
    Selfish Geene skrev 2010-10-10 13:23:47 följande:
    Men förutom att du vill göra abort så tidigt som möjligt, har du inga argument för att andra ska göra samma sak?!

Om jag hellre vill vänta till 12:e veckan, tycker du att jag kan använda det som argument för att andra också ska vänta med aborten till v.12?
    Nej. De allra flesta vet innan v 8 o det är max 3 v väntetid. Alltså v 11. Gränsen kan gå vid v12.
  • Här och nu
    Selfish Geene skrev 2010-10-10 13:29:20 följande:
    om det föds då ja, men i magen är den medicinska termen fortfarande "foster"
    Nej, inte enligt svensk vård.
Svar på tråden Abort borde vara förbjudet