Avundsjukt syskon
Min man har 2 barn sedan tidigare, 13 o 8 år. Vi är i processen att adoptera ett litet syskon, en liten tjej.
8 åringen har från första stund uttryckt ren glädje över att bli storebror. 13 åringen har varit mer reserverad, trots att denne har sagt sig se fram emot ett syskon. jag har undrat lite över detta, om det helt enkelt berodde på en tonårsreaktion. Nu har det kommit fram att hon är orolig att jag ska favorisera det nya barnet och att pappan inte kommer att ha tid för henne.
Egentligen är jag inte helt förvånad över detta då tonåringen är ganska självcentrerad. Vi är nog inte helt överrens om hur vi ska hantera detta. Jag trodde att man vid 13-års ålder inte enbart utgår ifrån sig själv. Är detta vanligt och hur går vi vidare. 13-åringen är sur över att pappa sedan ett par dagar har det "nya" barnet i sin mobil. Han har haft sina tidigare 2 barn i mobilen i flera år. Jag har försökt att involvera båda barnen genom att prata om det nya syskonet + att berätta om förändringarna i hemmet. Visat vad som hänt med barnrummet mm. Nu har 13-åringen även uttryckt att hon inte vill höra mer om det nya syskonet.
För min del blir detta en skugga över att äntligen få bli förälder. Hur kommer vi till rätta med detta? 13-åringen har i mina ögon alltid favoriserat av samtliga i familjen, mamma, pappa, farmor o farfar. Avundsjukan har i o för sig visat sig tidigare, då hon förstört gånger då jag o 8-åringen skulle göra något. Hur kommer en13-åring visar avundsjuka så tydligt och inte 8-åringen? Till saken hör att barnens mamma ogillar att vi adopterar. Beror avundsjuka på hur vi agerat eller kan det vara hennes personlighet? Hur får man henne att förstå att det finns fler människor runt henne med behov av uppmärksamhet, kärlek mm?