• Åsa80

Tzatziki

Hejsan!

Jag ska göra Tzatziki till helgen men jag ska göra på matlagningsyogurt. Det jag nu undrar är hur mycket gurka beöver man? Jag ska göra på ca 3-4 burkar yogurt. Och hur gör man när man vatnar ut gurkan? Vore jätte tacksam för svar.

/ Åsa

• Svar på tråden Tzatziki
  • Crazy Baby

Portioner: 4
    Skölj gurkan och riv den på grövsta sidan på råkostjärnet. Lägg i en trådsil och strö över salt. Låt rinna av i 30 minuter. Krama ur saften med handen.

Rör ihop yoghurt, pressad vitlök, gurkrasp, oregano och olivolja

2 dl matlagningsyoghurt
    ½ gurka
    ½ msk salt
    1 stor vitlöksklyfta
    1 tsk torkad eller 2 msk färsk oregano
    1 msk olivolja

• Jennie Brunflo

Jag brukar skrapa bort mitten ur gurkan med en sked. Sedan hackar jag gurkan fint och lägger på en kökshandduk. Låt det ligga så en stund. Man kan också lägga på en till kökshandduk och pressa med händerna.

Det beror lite på hur stora burkar yoghurt du köpt, men jag brukar ta ½ gurka till 3dl gräddfil.
    Hm...beror ju naturligtvis på hur stora gurkorna är också!

Men gör så att du blandar ner lite gurka...och så känner du efter om du vill ha mer....så pyttar du i mer.

Bättre än att ta för mycket på en gång!

• Tossan79

För 4 personer:
    0,5 l naturell yoghurt
    1 st stor gurka
    1 tsk salt
    1 skvätt citronsaft, efter smak
    2 tsk olivolja

1.Häll yoghurten i ett kaffefilter, eller i en sil klädd med kökshandduk. Låt stå minst 1 timme, gärna längre, så att vasslen rinner av.

2. Dela gurkan och skrapa ut kärnorna med en tesked. Riv gurkan på den grova sidan av rivjärnet.

3. Lägg gurkstrimlor och salt i en skål. Låt stå och dra ca 1 timme.

4. Häll över gurkan i en sil. Pressa ur all vätska.

5. Blanda yoghurt, vitlök och olivolja. Tillsätt gurkmoset. Smaka av med salt och några droppar citron. Låt gärna tzatzikin stå och dra ett par timmar i kylskåp så sätter smakerna sig ordentligt.

6. Servera tzatzikin som förrätt med ett gott bröd och oliver. Eller som dipsås eller dressing.

• Nevy

Jag brukar använda drygt en halv gurka till en burk yoghurt.
    Ska du ha matlagningsyoghurt, måste jag rekommendera Total, den riktiga grekiska yoghurten. Bättre än alla svenska, har den riktiga smaken och konsistensen.
    När man vattnar ur gurkan saltar man lite för att dra ut vattnet. Låt det stå och dra en stund innan du kramar ur allt vatten. Använder du Total, behöver du inte krama ur så noga, yoghurten är väldigt tjock.
    Jag brukar runda av med lite god olivolja och lite persilja.

Det är gott att göra rödölkstsatsiki med. Byt ut gurkan mot finhackad rödlök. Jättegott till grillat.

• Åsa80

Tack så jättemycket för era svar blir nog jättebra om jag gör som ni beskriver.

/ Åsa

• Morbid Mistress

Har du kaffefilter är det smidigt att lägga gurkan i det och krama ur saften

• tinna

Jag brukar ha 1 liter avrunnen naturell youghurt, 3/4 dels gurka, 2-3 vitlöksklyftor, 2 msk olivolja, 1 msk vitvinsvinäger, salt och svartpeppar. River inte gurkan utan hackar den fint, utan skal.

• Åsa80

Men en sak till som jag undrar ni som pratar om att man ska låta yogurt och gurka rinna av i ett kaffe filter, ska man ha filtret i kaffebryggen då eller bara som det är? (rinner det inte ur då om man inte använder kaffebryggaren). Är väldigt ny på detta med tzatsiki. Hoppas ngn kan svara mig.

/ Åsa

• Emsingen

På senaste tiden har jag använt turkisk yoghurt. Finns i lite orientaliska affärer, den har 10 % fett , är riktigt tjock och supergod.

• Nevy

Ha filtret i hållaren antingen i vasken eller på en behållare så det kan rinna ner nånstans.

• Åsa80

Tack så mycket för ditt svar Nevy, nu klarnade allt.

/ Åsa

Svar på tråden Tzatziki