• Anonym

    Tjejer: Hur mycket är ni rakade?

    Jag, 33årig tvåbarnsmamma, träffade mina tjejkompisar för ett tag sen och vi började diskutera rakningar.

    Nästan alla mina kompisar rakar sig i princip dagligen och har alltid renrakade ben, under armarna och underlivet (där snackar vi "ministräng").

    Efter att ha börjat gymma så konstaterar jag att bland 80-talisterna är det helrakat i underlivet som gäller.

    Jag rakar benen när jag ska ha kjol, under armarna är det alltid någon slags halvlångt hår (rakar mig var tionde dag typ), och i underlivet är ofta orakat eftersom jag tycker att det kliar, stick och blir knottrigt så fort jag rakat mig där. Min man gillar renrakat,det vet jag, men jag ids inte ha den där klådan som det innebär.

    Hur gör ni?

    Rakar, vaxar eller låter det växa vilt?
    Hur ofta?
    Hur mycket rakar ni er?
    Stämmer det att yngre tjejer (80- och 90-talisterna) rakar bort mer?

  • Svar på tråden Tjejer: Hur mycket är ni rakade?
  • Anonym (Me)
    upyours skrev 2011-03-27 16:47:22 följande:
    Shit, snacka om hårkomplex
    Haha, har en sambo som fäller huvud- armhåle- och pubishår som en julgran, plus två katter som hårar ner överallt. Tycker det räcker med att ha en massa av deras hår i munnen, ögonen och kläderna, orkar inte med mina egna på det Tungan ute
  • Tom Araya

    Nu är jag kille men eftersom det blir allt vanligare med olika grader av ansning eller borttagning av hår bland killar så vill jag komma med mina erfarenheter och synpunkter.

    Jag ansar ibland håret under armarna och könshåret med sax. Jag får inga problem med det.

    Jag har provat att raka pungen, tyckte det var ok. En gång fick jag problem med att stubben skavde på jobbet (fysiskt arbete där jag svettas och går mycket). Jag har dock inte fortsatt med det, mest för att de flesta tjejer jag träffat inte uppskattat det. Vad jag hört från tjejbekanta som har hårborttagningsvanor är att man ska raka varje dag i minst 3-4 dagar. Sen börjar huden vänja sig och stubben ska visst inte vara lika hård och vass längre.

    Hos tjejer jag har intimt umgänge med uppskattar jag om de åtminstånde tar bort hår utanför bikinilinjen samt att klitoris får vara nedre gräns för hår, alltså ok ovanför, men ej nedanför samt att eventuellt kvarvarande hår ansas ner med sax så att det inte är värsta afrokrullsbusken.
    Det är väldigt sällan jag varit med en tjej som har haft mer hår eller på sådana ställen att jag haft någon åsikt om det.
    Min erfarenhet är också att många (för min del de flesta) tjejer har ingen eller väldigt lite hårväxt så långt bak som anus överhuvudtaget.

    Man ska göra som man själv vill. Sen kan ju ens egen vilja påverkas av vad ens pojk-/flickvän tycker, för man vill ju vara fin för den man tycker om. Sen kan man ju inte utstå hur mycket oangelägenheter som helst för det.
    Jag tycker att vad man själv tycker är snyggt, sexigt, skönt, praktiskt och vad ens partner tycker kan vara en kompromiss om hur man gör så länge det inte är obehagligt.
    Smaken är ju också delad både vad man själv vill ha iform av hårväxt och vad eventuella sex-/kärlekspartner tycker.

  • Född 1999

    Jag rakar mig inte. Eventuellt armhålorna ibland inför någon konsert. Mina kompisar, som alla rakar sig, tycker att jag är konstig. Man för göra som man vill tycker jag fast det är lite för stor fixering vid att man ska vara helt slät och orakad. 

  • ia86

    Benen och under armarna rakar jag kanske några ggr på sommaren, väldigt sällan övriga året.. Underlivet sällan, kliar mest och känns obehagligt när det växer ut. Rakar jag lämnar jag dock en rejäl tofs ovanför.. Tycker inte om stubb öht så att undvika att raka sig gör ju att håret blir mjukt och man slipper stubben Skrattande Är 26.

  • tjej i tonåren

    Hej. Jag rakar aldrig någonstans och jag klipper inte heller. Mina kompisar tycker att det är äckligt att jag inte rakar mig men jag tycker att det är riktigt onödigt!! Vi har faktiskt en anledning för varför vi har hår där vi har det och jag känner verkligen inte för att varken raka eller klippa ett skit. Nu i högstadiet kommet säkert ingen vilja vara med mig bara för det men dom får fatta att man kan ga håret kvar där om man vill det och dom kan inte ändra på det :)

  • Hippofluff
    tjej i tonåren skrev 2016-07-01 00:21:43 följande:

    Hej. Jag rakar aldrig någonstans och jag klipper inte heller. Mina kompisar tycker att det är äckligt att jag inte rakar mig men jag tycker att det är riktigt onödigt!! Vi har faktiskt en anledning för varför vi har hår där vi har det och jag känner verkligen inte för att varken raka eller klippa ett skit. Nu i högstadiet kommet säkert ingen vilja vara med mig bara för det men dom får fatta att man kan ga håret kvar där om man vill det och dom kan inte ändra på det :)


    Härligt tjejen. Låter som jag i högstadiet, jag fick killar ändå vill jag lova (men ta inte första bästa bara för att han accepterar luddet).

    Är 21 bast nu, rakar fortfarande inget och är i ett stabilt förhållande sedan fyra år tillbaka med en kille som älskar mig precis som jag är.

    "If you like peaches - Deal with the fur!"
  • Anonym (S)

    Jag är 22 år och rakar mig under armarna och mellan benen varannan eller var tredje dag. Vad gäller benen så rakar jag smalbenen & vaderna en gång i veckan på sommaren och typ var tredje vecka på vintern. Låren rakar jag lite sporadiskt ibland, har ljusa korta hårstrån där.

    Kan tänka mig att jag kommer raka mig mer sällan mellan benen när jag blir äldre och får barn. Känns inte som man orkar med det då? Dessutom så kanske det känns konstigt att se lika dan ut som sin ev. lilla dotter haha?

    Vad gäller vad som är vanligt bland oss 90-talister så upplevde jag att det under högstadiet var mycket press på att man skulle raka sig, annars var man konstig. I duschen efter idrotten snackades det om de tjejer som inte var rakade där nere.. Killarna i klassen sa sarkastiskt "vadå är du inte rakad eller haha". Sen dess har jag rakat mig där nere men nu gör jag det ju inte av grupptryck längre haha ;) det är en vana och jag tycker det blir ofräscht där nere med hår..

  • Anonym (Lagom hårig)

    Jag rakar mig inte alls och är nöjd med det. Jag är i och för sig inte särskilt hårig heller.

  • Anonym (Milf)

    50 + rakar mig 3-4 gånger i veckan och då tar jag bort allt,  jag tycker det ser fjantigt ut med en liten tofs eller sträng och buske vill jag absolut inte ha

  • Zfinx

    Om en man får kommentera så finns det inget sexigare än en ordentlig vildvuxen buske. Sluta raka er...och det blir inga hår i maten.

    Naturligt ska det vara.....

    Kram på er.

  • Anonym (Felicia)

    Jag är 37, har lasrat bort allt hår mellan benen och under armarna. Håller på med benen nu. 

  • Laudrup
    Anonym (Felicia) skrev 2018-01-25 01:43:36 följande:

    Jag är 37, har lasrat bort allt hår mellan benen och under armarna. Håller på med benen nu


    Lycka till med laserstrålarna!
  • Minioni

    Här ska allt bort! Helt renrakat, mest bekväm med det och tycker det är så skönt när man rakar sig efter några dagar. Hjärta

Svar på tråden Tjejer: Hur mycket är ni rakade?