Inlägg från: copl2 |Visa alla inlägg
  • copl2

    Jag tycker inte om att resa - finns det fler som jag?

    Nu är det här kanske inte rätt ställe att ställa en sån fråga på, men var skulle jag annars göra det? *L*

    Jag vet att jag är lite udda, för de allra flesta som t.ex. vinner pengar eller blir pensionärer säger att det första de tänker göra är att resa långt bort. Men jag är inte sån. Jag avskyr att resa utomlands, iaf utanför Norden. Jag trivs här hemma, är en riktig stugsittare. Jag har rest en del, så jag vet vad jag pratar om när jag säger att jag inte gillar att resa, och det var en lättnad när jag kom fram till att jag faktiskt inte behövde vara "normal" och resa världen runt utan kunde välja att låta bli.

    Jag tycker det är jobbigt och kajka runt, besvärligt med språket, gillar inte att konfronteras med andra kulturers normer och sociala koder, tycker inte om att prata med och hela tiden tvingas kommunicera med okända människor, tycker det är extremt jobbigt med främmande matkulturer, avskyr att pruta osv. osv.

    Kort sagt, allt det som människor normalt brukar säga att de gillar med resorna är sånt som jag vill slippa.

    Och nej - jag röstade inte på Sverigedemokraterna i valet! *S*

    Är jag väldigt ovanlig, eller finns det fler här som är som jag?

  • Svar på tråden Jag tycker inte om att resa - finns det fler som jag?
  • copl2

    Hm... det var intressanta synpunkter... Ja, jag har ju känt att folk tycker att man är konstig som inte gillar att resa, och kanske är det många som inte vågar säga vad de tycker utan bara håller med.

    Men att åka all inclusive känns ju ganska B, då kan man ju lika gärna vara hemma.

    Jag gillar ju inte värme, mår faktiskt inte bra när det blir över 25 grader, och att ligga och lapa sol är ju så tråkigt att klockorna stannar, så att åka söderut är ju direkt olämpligt för mig.

  • copl2
    Isbit skrev 2010-10-11 21:32:23 följande:
    Ja eller hur!?
    var til Egypten i Januari på all inclusive och det var liksom bara det hotellet & utanför det var det mil av öken så man kunde inte ta sig nånstans heller.
    Bara ligga hela dagarna. Kunde inte ens handla för det var ju bara ett hotell.
    Guud vilken lååång vecka det var
    Då gäller det att ha flera bra böcker, en mobiltelefon, en dator med Internetuppkoppling och ett luftkonditionerat rum! Glad
  • copl2

    Så kul att läsa att man inte är ensam! Jag trivs bäst i 18-20 grader och skugga. När det varit runt 30 grader här så mår jag skit.

  • copl2

    Ja, jag tycker det är så jobbigt det där med att leva i kappsäck, inte kunna få laga sin frukost själv som man vill ha den utan vara utlämnad till hotellets godtycke och andra gästers roffighet som gör att det som är godast kanske inte räcker om man inte håller sig framme. Och att tvingas äta frukost bland en massa främlingar! Tvi!

    För att inte tala om sängarna som nästan alltid i mitt tycke är för mjuka så att jag får ont i ryggen. Iaf svenska hotell sätter ju en ära i att ha resåmadrasser och jag har ännu aldrig legat på en tillräckligt hård resårmadrass.

    För mig är det livsviktigt att kunna läsa av människor jag möter och kommunicera med dem och förstå vad de menar och kunna läsa mellan raderna. Om jag inte kan använda mitt eget språk och inte känner till det sociala spelet, de sociala koderna, normerna etc. så känner jag mig illa till mods och har inte kul, och det är väl meningen att man ska ha på en resa?

  • copl2
    chiligirl skrev 2010-10-12 08:13:04 följande:
    Ja det är meningen att man ska ha kul på sin resa! När det var ju någon undrade....

    Jag reagerar på att alla dessa gillarinteresa- anhängare refererar till enbart solresor. För mig är resa så mycket mera. Jag har aldrig varit på en resa med allinclusive och bara pool och solstol på schemat. Men jag åker ibland till värme och sol.

    Men att resa till en annan stad, gå på museum eller se någon arkitektur som är intressant, lyssna på musik är ju också en form av resa. Glöm inte bort det ni som inte gillar solresor! Tänk att få uppleva en äkta Rembrandt till exempel. Gillar man utförsåkning kan det ju vara kul att uppleva alperna, det är ju också att resa. Eller vandra på Azorerna, Madeira eller skottska högländerna för att ge lite exempel. Rida på Island, dansa tango i Argentina osv - upplevelserna kan göras hur speciella som helst. Jag reser ofta med min hobby som utgång för det jag vill uppleva!
    Jo, jag vet, och jag är ju en museiälskare, en forminnesnörd osv. och jag borde gilla att resa med sånt i fokus, men tyvärr förmörkas resorna av allt runt i kring, det som jag beskrivit tidigare, så att resan "kostar" mer än den smakar, kostar på i form av ansträngning att få resvardagen att fungera. Nej, då stannar jag hellre hemma och läser böcker och ser TV-program om sevärdheterna istället.
  • copl2
    chiligirl skrev 2010-10-12 08:24:40 följande:
    Ja den aspekten förstår jag absolut. Och det är ju nästan att beklaga, men inte så länger du själv inte lider av det.

    Men rent generellt ville jag belysa på hur stor skillnad det kan vara om man väljer en resa som man lägger upp själv eller reser med enbart sol och bad. Som en påminnelse om att det finns alternativ!

    Det är tur att vi alla är olika, mångfald berikar!
    Javisst, alternativ... men det verkar ändå som att du inte riktigt förstår just mig, hur jag känner. Att "ordna en resa själv" gör ju ingen skillnad. Jag tror att jag har behov av en ovanligt stor privat sfär. Jag har ett stort kontrollbehov, (över mig själv, inte andra).

    Jag är på ett sätt en social människa och socialt kompetent, men samtidigt tar det tid för mig att ta in nya personer i den krets av människor som jag gärna umgås med. Varje ny bekantskap tar mycket kraft i anspråk för mig. Jag vet hur man för sig i olika kretsar, men det är av plikt jag konverserar okända och min uppfostran har lärt mig att uppföra mig och vara artig och trevlig mot andra. Men detta är som ett arbete för mig, inte nåt som jag uppfattar som intressant och givande.

    När jag ska koppla av så är det oftast genom att låta bli att umgås med andra. Då känner jag mig fri och ledig. När jag kan gå i mina invanda och trygga cirklar här hemma och veta att jag slipper råka ut för oförutsedda saker.

    Några kompisar till mig, som reser mycket och gärna, berättade om hur de bilat i nåt östeuropeiskt land, kommit till ett litet värdshus sent på kvällen och var de enda gästerna. De blev välkomnade av värdparet och bjudna på middag och vinprovning ur det lokala sortimentet och satt  och pratade halva natten... Jag rös av obehag när jag hörde detta! Mitt skräckscenario! Skulle aldrig utsätta mig för risken att hamna i en sån situation.
  • copl2
    chiligirl skrev 2010-10-12 09:02:10 följande:
    Jag förstod dig precis! Jag bytte till och med stycke när jag fortsatte mitt inlägg och skrev också "rent generellt" då ville jag inte rikta det till dig utan till allmänna läsare av allas inlägg. Jag har vänner som har det som du och har berättat om det för mig. Jag förstår absolut.
    Oki... *L*
  • copl2
    Jesper f skrev 2010-10-12 09:26:36 följande:
    Nejdå, du är inte det MINSTA konstig. Är precis likadan själv. Har rest både korsan å tvärsan, hitan å ditan, bara för att få reda på vad jag redan viste. Jag trivs absolut bäst HEMMA. Och UTAN sällskap av resten av världen. Nästan så att det kan vara skönt att gå in i en associal värld en stund. fast är väll iofs knappst konstigt, vi lever ju i en ÖVER exponerad vardag. Blir alldeles matt av alla "fantastiska" resor med folk som åker på överturistade Mallis charter, eller dom som åker på tummen i Mexico. Själv nöjer jag mig med min balkong, som är SÅ skön!!! =)
    Ja, du har en poäng där... Jag fattar människor som för flera hundra år sedan började resa runt och utforska världen, och de som levde instängda i små byar och samhällen med stark social kontroll att de längtade ut. Men idag är det inte så längre fast synen på resandet och dess funktion ligger kvar. Jag tror inte att resandet alls har samma betydelse för månniskor idag som till för bara 30-40 år sedan.

    Man kan också göra en jämförelse med det vi sysslar med här: Människor från hela Sverige finns inom räckhåll att prata med - på ens egna villkor. Jag kan när som helst lämna datorn och denna tråd om jag tröttnar, och jag kan när som helst komma tillbaka. Inga förpliktelser, social kontroll: noll.

    På samma sätt är det med att resa för att uppleva saker. Jag kan få veta såå mycket om omvärlden genom böcker, TV och Internet, något som min föräldrageneration aldrig kunde. De var tvugna att resa för att få uppleva nåt annat än grannskapet och grannarna.
  • copl2
    älskarlivet81 skrev 2010-10-12 09:49:55 följande:
    Hur är era partners? Gillar inte de heller att resa? Eller får ni kompromissa?
    *L* Ja... min första fru ville väl resa, men vi levde länge så att vi hade så mycket att göra med husrenovering, stor trädgård osv. att det aldrig kom på tal. Vi semestrade en del inom norden med husvagn, dock.

    Min nuvarande fru, som jag hittade på Internet, hon valde att inte läsa det i min presentation där jag mycket noga skrev att jag aldrig skulle komma att resa med på utlandsresor. Så när hon började prata om resor och jag påminde henne om att jag inte vill göra sånt så blev hon väldigt förvånad, för det hade hon ingen aaaaning om. Men när hon fyllde 50 gav jag henne iaf en resa i present som jag också följde med på. Hon reser en del med kompisar, och det är helt OK för mig.
  • copl2
    älskarlivet81 skrev 2010-10-12 10:04:07 följande:
    ok, själv hade jag känt mig kvävd om min man inte skulle vilja resa.. Vi reser mycket och tycker det är fantastiskt att uppleva olika platser. Men alla är olika så klart, men jag hade nog inte satsat på något djupare med honom om han var väldigt anti att resa.
    Nej, det är ju en komponent bland flera som man måste väga ihop. Men för min nuvarande fru så var det väl så att hon inte ens förställde sig att det fanns folk som inte ville resa, så hon tog väl inte in den informationen.

    Men jag skulle t.ex. aldrig klara att leva med en kvinna som inte vill bo på landet, måste gå ut på krogen och öla varje helg eller inte ser sex som nödvändigt i en relation. Man har ju sina prioriteringar.
  • copl2
    Ellie86 skrev 2010-10-12 11:02:27 följande:
    Åh vad underbart att höra att man inte är ensam!

    Jag är en kontrollfreak när det gäller resor. Jag har vart iväg till Spanien å thailand å lite andra ställen å det är inget för mig. Thailand var det värsta jag har varit med om, och när man säger det till folk så glor dom på en som om man kommer från Mars.

    Thailand var för varmt! Vi var där i december för 2 år sen. Jag led. Jag har ett luktsinne som inte är av denna värld, vilket inte var trevligt i Thailand där det luktar sopor precis överallt. Mysigt å sitta på en restaurang å götta i sig mat å bara känna stanken av avlopp? Nä....

    Värmen var fruktansvärd! Man orkade ju INGENTING! Man orkade ta sig till stranden och ligga där i ungefär 2 minuter innan man var som en helstekt höna!

    Tack å lov har min make hunnit resa runt och se lite av världen. Vi åkte även på en resa tillsammans i år för att jag inte vill vara den som tvingar honom att vara hemma. Vi åkte till Gran Canaria (japp charterresa) det var faktiskt helt ok, för det var inte för varmt och ingen press på att vi var tvugna att göra så mycket å uppleva så mkt. Det var han å jag å alla pensionärer. Men det var den bästa resan jag har gjort.

    Men jag avskyr verkligen det här när man säger att "nej, jag tycker faktiskt inte om att resa utomlands" så blir folk nästan förolämpade av det. Jag är bara 24 år också, å då ska man ju VERKLIGEN ge sig ut å uppleva världen! Jag kan uppleva världen ändå. Jag upplever gärna Sverige! Älskar att åka upp till fjällen till exempel å njuta av snön å åka skidor!

    Så tack för tråden! För jag har känt mig VÄLDIGT ensam i det här!
    Väl bekomme!

    Ja, jag har också varit med om att folk blivit förämpade eller iaf väldigt provocerade av att jag säger att jag inte gillar att resa. De tycker definitivt att det är nåt fel på en.
  • copl2

    Men, alla ni reseälskare, som försöker komma runt våran känsla att inte vilja resa genom att hitta på resmål som inte är så varma eller dyl.: Det rör sig inte om resmål, det är resandet i sig självt som är det vi inte gillar.

    Jag gillar inte att trängas med folk på flygplatser, jag gillar inte att leva i kappsäck, jag gillar inte att äta mat jag inte är van vid, jag gillar inte att konfronteras med en massa okända människor, jag gillar inte att sova på hotell eller (ännu värre) vandrarhem, jag gillar inte att inte kunna prata mitt eget språk, jag gillar inte att tvingas lära mig hur de sociala koderna funkar i andra länder...

    Resmålet kvíttar lika, det är resandet i sig som är så vedervärdigt!

  • copl2

    Det har tagit mig många år att "uppfostra" mina vänner och släkt till att låta bli att försöka omvända mig. Nu äntligen slipper jag spefulla gliringar så fort resor kommer på tal, som t.ex. "det där skulle du ha uppskattat, om du bara kunde få ditt feta upp ur soffan" etc.

    Det är verkligen inte lätt att sticka ut ur mängden och våga stå för det! Jag har för vana att säga som jag tycker. Men det finns ju mäånniskor som aldrig reser men ändå stämmer in i kören av beundrande runt den som berättar om sin senaste resa till Tjotahejti. Bland dem döljer sig säkert en och annan som aldrig skulle drömma om att resa själva, men låter bli att säga det för att slippa vara annorlunda.

    Kanske är det klokare, för de får iaf vara ifred... Obestämd

  • copl2
    Thursday skrev 2010-10-12 21:54:10 följande:
    Nu vill jag inte påstå att jag är någon "reseälskare", snarare tvärtom. Jag gillar också min egen säng, min egen kudde och mina invanda rutiner. Men det som framstår som lite udda eller ovanligt när man deklarerar att man inte kan tänka sig att resa någonstans någonsin är väl att hz så stort trygghetsbehov/vara en sådan utpräglad vanemänniska. Lite som att vägra att gå på bio på en tisdag "för det gör vi på lördagar", att vägra att följa med vännerna på spa "för jag kan inte sova borta"... som vuxen förutsätts man nog att ha kommit över det där lite grann, och kunna t.ex. prioritera ned bekvämlighet någon gång då och då för att istället få uppleva något annat spännande och intressant. Och skulle man då påstå att "det finns ingenting på ett avstånd över 10 mil från min ytterdörr som kan anses vara spännande och intressant... då framstår man nog lätt som lite inskränkt och i verkligt behov av att vidga sina vyer.
    Ja, om man verkligen är så kategorisk. Men jag har dels berättat att jag har rest i yngre år så jag har erfarenhet av vad det innebär och kommit fram till min ståndpunkt på grundval om det. Dels har jag sagt att inom Norden är OK och det beror på att jag känner mig tillräckligt hemma här, även om det fortfarande är trist att bo på hotell o.dyl. Dessutom följde jag med min fru på en resa när hon fyllde 50, så jag känner mig inte träffad av detta inlägg.
  • copl2

    OK, kan vi en gång för alla avskriva "sol- och badresor" från agendan i den här tråden? Det var inte det jag syftade på när jag startade den. Den typen av resor har fått oproportioneligt stort utrymme i diskussionerna.

    Att jag råkade skriva att jag inte trivs med värme och att bada och ligga och lapa sol var liksom bara ytterligare ett skäl till att resor inte var intressant, men det är inte huvudskälet, utan det är resandet i sig jag inte gillar, oavsett syfte och resmål.

  • copl2
    chiligirl skrev 2010-10-13 11:49:23 följande:
    Men är det inte okej att tråden utvecklar sig till ett eget liv?

    Som jag sa tidigare så pågår ju två diskussioner här och inget bemötande är direkt riktad till en person, utan till flera. Samt att när ickeresglada generaliserar är det okej att referera till dom, medans när vi restokiga generaliserar tar många det personligt!
    Jo, inom vissa ramar, men som det utvecklade sig här så riskerade frågan om solsemestrar att ta över och då är det Off Topic och då ska man starta en ny tråd där man kan diskutera solsemestrar VS svärdhetssemestrar.
  • copl2
    chiligirl skrev 2010-10-13 12:39:32 följande:
    Ja okej då slår vi fast det då; att diskussionen är off-topic solsemester verses annan semster.

    Men den andra diskussionen att om varför man inte ska kunna stanna hemma, är en viktig diskussion och i den biten finns också funderingarna kring om man är inskränkt när man påstår sig inte hitta något soom skulle intressera en utomlands eller om man inte har rätt att stanna hemma för att man inte gillar böket med att resa.

    Formuleringarna går så tokigt här upplever jag. Det är ju helt okej att inte gilla att resa - det tror jag de flesta av oss 2 läger håller med om. Varför skulle vi inte då kunna diskutera skillnaderna i varför man väljer att stanna hemma. Jag känner det nästan som om det inte finns utrymme att fundera kring detta, då många interesglada tar allmänna funderingar som personliga påhopp!
    Jag håller med dig i att det är intressant att diskutera orsakerna till att man vill stanna hemma. Jag har ju redan nämnt mina orsaker i tidigare inlägg

    Jag är däremot mycket intresserad av  t.ex. just sevärdheter, men jag kompenserar mig genom att läsa om dessa, se på TV-program osv. Jag låter andra ta besväret med resandet och tar del av deras berättelser och bilder/filmer. En bra lösning, tycker jag, som tillfredsställer min vetgirighet.

    Inskränkt skulle jag inte vilja beteckna mig som. Jag är en storkonsument av litteratur, nyheter på radio och TV och i tidningar, lyssnar på kultur-, vetenskaps-  och samhällsprogram, hänger med i den politiska diskussionen osv. Jag är betydligt mer allmänbildad än genomsnittet och kan hänga med i de flesta diskussioner.

    Men jag vet att jag skrivit att jag fått min omgivninig att sluta tjafsa om mitt resointresse, men det beror ju inte på att jag inte vill diskutera det alls eller vägrar att få det ifrågasatt, bara att jag är trött på att behöva försvara min inställning inför samma människor om och om igen. Jag tycker det säger mer om dem än om mig.
  • copl2

    Ha! Vad kul att se den här tråden! Jag startade den men har varit borta från Familjeliv ett par år och har reggat mig nu igen.


    pyret12345 skrev 2012-08-08 22:55:24 följande:
    Måste fråga - hur hanterat ni andra detta med resandet om er partner gärna vill resa? Min man vill väldigt gärna ut och resa och jag känner mig bara sååå tråkig som säger nej till allt...

    Ja, som jag skrev så träffade jag min fru på en dejtingsajt och skrev väldigt tydligt i min presentation att jag inte ville resa, något som hon däremot inte noterade. Så det blev ju ett problem i början, men sen valde hon att resa ensam eller med kompisar eller släktingar och det har hon accepterat nu.
Svar på tråden Jag tycker inte om att resa - finns det fler som jag?