Sunshine72 skrev 2010-10-13 15:21:52 följande:
Ja, men normen är att vita adopterar färgade barn. Man ser inte motsatsen väldigt ofta och min fråga var nog egentligen riktad till andra adopterade (med utomeuropeisk härkomst) - väljer man sin egen etnicitet? Väljer man medvetet någon annan? Bryr man sig alls?
Det politiskt korrekta är säkert att svara att man inte bryr sig ett dugg, att det viktiga är att få ett barn, etc, etc, men jag undrar ändå om ens egen etnicitet spelar roll, då man i hela sin uppväxt själv saknat genetisk likhet med närstående. Här ska man ju säga att det inte spelar någon roll att man inte ser ut som majoriteten runt om en, men ju äldre jag blir, desto mer funderar jag på just detta att i så många sammanhang vara en minoritet, rent utseendemässigt. Det är inget som spelar någon avgörande roll i mitt liv, men jag förnekar inte längre att jag faktiskt funderar på det.
Förr var jag så noga med att påpeka miljö framför arv, det sociala framför genetik och på det hela taget hur lite adoptionen spelar roll, nu är jag inte lika säker. Jag tror att jag många gånger avhöll mig från att yppa mina innersta tankar för att inte såra mina föräldrar eller stöta mig med kompisar i adoptionstagen.
När du skriver - "men ju äldre jag blir...", "...nu är jag inte lika säker" påminner det om vad jag hört från många adopterade. Att synen på ens egen adoption (och adoptioner i allmänhet) skiftar under åren. Du tycks vara inne i en omvärderande och kanske sökande period.
Har du sett hur mycket intressant litteratur som finns i ämnet? På MIA:s hemsida finns en bra litteraturlista. Jag rekommenderar särskilt Anna von Melens böcker. En av dem handlar om just det du frågar om i din tråd, hur viktigt är det för adopterade att få barn av samma etnicitet?
www.mia.eu/adopterad/adopterad.htm
Samma fråga finns med i en nyutkommen bok: "Adoption. Banden som gör oss till familj". Skriven av en adopterad (Mary Juusela). Full av intervjuer med föräldrar och vuxna adoptiv"barn".
Hoppas du inte tar illa upp av mina lästips. Du är förstås också välkommen här för att dryfta dina frågeställningar. Tyvärr finns inte så många adopterade i diskussionerna men era erfarenheter brukar vara uppskattade.