Thi 08 skrev 2010-10-13 15:34:12 följande:
Såg ditt inlägg nu efter jag skrivit mitt

Nja politiskt korrekt är det väl inte, däremot tror jag många faktiskt känner så, att det inte spelar någon roll. Min man är från Chile. Mitt barn är från Vietnam och hans familj har tagit emot henne med öppna armar. Hans systerdotter är ihop med en kurd, hans brorsdotter med en svart kille. För chilenare tror jag iaf inte färgen och likheten har så stor betydelse. men det kan nog ha att göra hur man växt upp, hur multkulti familj man har.
Fast du kan inte säga att det är så för Chilenare, nu är det så för just din släkt!
Jag är själv latinamerikan och har umgåtts med många latinamerikaner och hudfärgsfrågan kan vara väldigt laddat för vissa latinamerikaner- chilenare är inget undantag!
Jag kommer från en multietnisk familj och jag kan helt ärligt säga att vi valde Colombia framför Kina för att vi ansåg det viktigt att vårt barn kunde identificera sig med släkten, att ha kvar språket och kulturen ansåg vi vara viktigt och tror faktiskt att det hjälpte oss especiellt med tanke på att vår dotter var 5 år när vi fick henne.
Många tycker att våra orsaker till att välja land är rätt oviktiga,men för oss var det viktiga och det står vi för.
MEN det betyder INTE att vi inte hade älskat ett barn från Kina lika mycket, eller att vi tycker att det är fel att adoptera barn från en annat ursprung,för det gör vi inte!!!