• HakunaMatata

Frågor, v33+0-36+0

Hej!
    Jag har nu varit sängliggandes i snart 10 veckor pga försvagade livmodertapp och på onsdag nästa vecka har jag äntligen nått sista viktiga målet, 34 fulla veckor :)

Jag tänkte bara höra med er som fått prematur i vecka 33+0-36+0 hur det har gått?
    Berätta allt :)

Hur fick ni föda?
    Hur stor var bebisen, vikt och längd?
    Skrek bebisen direkt?
    Fick ni upp bebisen på brösten?
    Vilken vård behövdes?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Fick barnet några komplikationer?

Skriv så mycket/så lite som ni vill. Är glad för all info!

Kram

• Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0
  • HakunaMatata
    totteemma skrev 2010-10-18 12:59:33 följande:
    Glömde skriva att han mår kanon idag.. är 4, 5 månad.Solig
    Underbart :)
  • Kinya
    Kinya skrev 2010-10-18 13:04:56 följande:
    Hur fick ni föda? Vaginalt
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? 2,7 kg, 46 cm
    Skrek bebisen direkt? Ja
    Fick ni upp bebisen på brösten? Ja
    Vilken vård behövdes? CPAP
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? en vecka
    Fick barnet några komplikationer? Nä, efter några dagar med CPAP så var allt bra. Hon är helt frisk idag och har egentligen inte varit annat. Hon var bara lite tidig.
    Visst ja. Hon föddes 35+2 och det startade spontant, ingen vet varför. Hon är idag en pigg, glad och frisk tjej som verkligen förgyller vårt liv!
  • HakunaMatata
    Kinya skrev 2010-10-18 13:10:05 följande:
    Visst ja. Hon föddes 35+2 och det startade spontant, ingen vet varför. Hon är idag en pigg, glad och frisk tjej som verkligen förgyller vårt liv!
    :)

Glad att det gått så bra!!
  • sahara sahara
    Hur fick ni föda?

Vattnet gick i vecka 33+5, förlossningen stoppades och jag låg inlagd. 35+0 sattes förlossningen igång, men jag var öppen 4 cm när vi kom ner till förlossningen, så det räckte med värkstimulerande dropp. Födde vaginalt utan komplikationer.

2645 gram och 48 cm.

Skrek bebisen direkt?

Nej. Hon gnydde till lite, och somnade.

Nja, på magen. Navelsträngen var jättekort. Sen fick sambon ha bebisen medan jag kämpade i nästan två timmar med att få ut moderkakan.

Vilken vård behövdes?

Sondmatning (donerad bröstmjölk) och solning. Lite värme.

En vecka i familjerum på neo, plus en vecka med hemsjukvård.

Nej.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • HakunaMatata
    sahara sahara skrev 2010-10-19 09:44:29 följande:
    Hur fick ni föda?

Vattnet gick i vecka 33+5, förlossningen stoppades och jag låg inlagd. 35+0 sattes förlossningen igång, men jag var öppen 4 cm när vi kom ner till förlossningen, så det räckte med värkstimulerande dropp. Födde vaginalt utan komplikationer.

2645 gram och 48 cm.

Skrek bebisen direkt?

Nej. Hon gnydde till lite, och somnade.

Nja, på magen. Navelsträngen var jättekort. Sen fick sambon ha bebisen medan jag kämpade i nästan två timmar med att få ut moderkakan.

Vilken vård behövdes?

Sondmatning (donerad bröstmjölk) och solning. Lite värme.

En vecka i familjerum på neo, plus en vecka med hemsjukvård.

Nej.
    Jag har fått info om att de inte tänker stoppa förlossningen och det har dem sagt i 2 månader nu.. jag har iofs fått 2 kortison sprutor för bebis lungmognad!

Skönt att det gått bra :)
  • Blå mosaik

Jag fick värkar och började blöda i v 35+0. Snabb dramatisk vaginal förlossning (med sugklocka och utanpå tryck) pga att moderkakan hade lossnat. Lillkillen mådde urdåligt. Han var blåvit och helt livlös då han kom ut. De gav han massa läkemedel, värme, hjärtmassage osv, han började andas av sig själv efter 5 minuter. Jag fick upp honom på bröstet ca 20 minuter efter förlossningen - först då skrek han.
    Han vägde 2640 och var 42 cm lång

Initialt behövde han syrgas samt täta kontroller av syresättning, blodsocker och kroppstemperatur. Han skulle vara hud mot hud 24 timmar om dygnet. Fick stödmatas med ersättning. Utvecklade svår gulsot och fick sola.
    Vi var kvar 11 dagar på sjukhuset och hade sen 1 veckas hemsjukvård.

Han var lite "sen" fram till han var 1 år men idag är han snart 2 och mår utmärkt. Inga komplikationer överhuvudtaget - han är som vilken vild unge som helstFlört

• sahara sahara
    HakunaMatata skrev 2010-10-19 10:17:27 följande:
    Jag har fått info om att de inte tänker stoppa förlossningen och det har dem sagt i 2 månader nu.. jag har iofs fått 2 kortison sprutor för bebis lungmognad!

Skönt att det gått bra :)
    Hos oss sa de att innan vecka 30 (tror jag) gör de allt för att stoppa. 30-35 gör man ett försök att stoppa. 35-37 gör man ingenting, och efter det sätter man igång inom två dygn efter vattenavgång om det inte startar av sig självt. Det är en avvägning, helt enkelt, av vad som är bäst för barnet.

Blir du nipprig av att ligga inlagd? Skönt med internettillgång, i alla fall.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • HakunaMatata
    Blå mosaik skrev 2010-10-19 10:34:21 följande:
    Jag fick värkar och började blöda i v 35+0. Snabb dramatisk vaginal förlossning (med sugklocka och utanpå tryck) pga att moderkakan hade lossnat. Lillkillen mådde urdåligt. Han var blåvit och helt livlös då han kom ut. De gav han massa läkemedel, värme, hjärtmassage osv, han började andas av sig själv efter 5 minuter. Jag fick upp honom på bröstet ca 20 minuter efter förlossningen - först då skrek han.
    Han vägde 2640 och var 42 cm lång

Initialt behövde han syrgas samt täta kontroller av syresättning, blodsocker och kroppstemperatur. Han skulle vara hud mot hud 24 timmar om dygnet. Fick stödmatas med ersättning. Utvecklade svår gulsot och fick sola.
    Vi var kvar 11 dagar på sjukhuset och hade sen 1 veckas hemsjukvård.

Han var lite "sen" fram till han var 1 år men idag är han snart 2 och mår utmärkt. Inga komplikationer överhuvudtaget - han är som vilken vild unge som helstFlört
    oj, vad bra att ni mår bra nu!
    Mådde han dåligt pga att moderkakan lossnade? Eller var det något annat som gjorde att han var dålig när han kom ut?
  • HakunaMatata
    sahara sahara skrev 2010-10-19 10:52:43 följande:
    Hos oss sa de att innan vecka 30 (tror jag) gör de allt för att stoppa. 30-35 gör man ett försök att stoppa. 35-37 gör man ingenting, och efter det sätter man igång inom två dygn efter vattenavgång om det inte startar av sig självt. Det är en avvägning, helt enkelt, av vad som är bäst för barnet.

Blir du nipprig av att ligga inlagd? Skönt med internettillgång, i alla fall.

Okej!

Jag var bara inlagd i 2 dygn som tur var.. fick då kortison sprutorna och sen åka hem om jag lovade att inte göra något här hemma.. på slutet har vi varit lite busiga och varit ute på små äventyr som vi egentligen inte borde, men det har som tur är gott bra hittills och nu efter 34+0 som är imorgon får jag börja röra mig mer fritt :)

Min livmodertapp har vait ca 1cm hela tiden, ska på sista inbokade kontrollen på fredag :)

Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0