• HakunaMatata

Frågor, v33+0-36+0

Hej!
    Jag har nu varit sängliggandes i snart 10 veckor pga försvagade livmodertapp och på onsdag nästa vecka har jag äntligen nått sista viktiga målet, 34 fulla veckor :)

Jag tänkte bara höra med er som fått prematur i vecka 33+0-36+0 hur det har gått?
    Berätta allt :)

Hur fick ni föda?
    Hur stor var bebisen, vikt och längd?
    Skrek bebisen direkt?
    Fick ni upp bebisen på brösten?
    Vilken vård behövdes?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Fick barnet några komplikationer?

Skriv så mycket/så lite som ni vill. Är glad för all info!

Kram

• Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0
  • Miraeda

Hej! Jag passar "nästan" in under tråden. Vår lille kille är född v 36+1. 
    Förlossningen startade av sig självt eftersom jag äter kortison. 

Hur fick ni föda?
    Vaginalt
    2675 g
    Skrek bebisen direkt?
    Ja
    Ja
    Vilken vård behövdes?
    Inget extra
    4 dagar
    Fick barnet några komplikationer?
    Nej, lite gulsot bara, men det är ju vanligt. Vi fick tilläggsmata lite extra de första dagarna, men nu ammar jag enbart. 

• Thalis
    Thalis skrev 2010-11-02 10:30:05 följande:
    Jippi!!!
    Du vet väl att det är en seger för sådana som oss att komma så långt?
    Underbart ju!

Jag är i v.23+4 och har långttttttttttttt kvar.
    Tack Tack!
    Snart mamma- igen!!
  • HakunaMatata
    Miraeda skrev 2010-11-04 14:56:10 följande:
    Hej! Jag passar "nästan" in under tråden. Vår lille kille är född v 36+1. 
    Förlossningen startade av sig självt eftersom jag äter kortison. 

Hur fick ni föda?
    Vaginalt
    2675 g
    Skrek bebisen direkt?
    Ja
    Ja
    Vilken vård behövdes?
    Inget extra
    4 dagar
    Fick barnet några komplikationer?
    Nej, lite gulsot bara, men det är ju vanligt. Vi fick tilläggsmata lite extra de första dagarna, men nu ammar jag enbart. 
    Jag är i vecka 36+1 idag :)

Det känns skönt att det går bra för alla som kommit såhär långt :)
  • Underbara ungar
    HakunaMatata skrev 2010-10-15 14:05:31 följande:
    Hej!
    Jag har nu varit sängliggandes i snart 10 veckor pga försvagade livmodertapp och på onsdag nästa vecka har jag äntligen nått sista viktiga målet, 34 fulla veckor :)

Jag tänkte bara höra med er som fått prematur i vecka 33+0-36+0 hur det har gått?
    Berätta allt :)

Hur fick ni föda?
    Skrek bebisen direkt?
    Vilken vård behövdes?

Skriv så mycket/så lite som ni vill. Är glad för all info!

Kram
    Min minsta föddes i v 34+2. Vattnet gick i v 34+0, blev inlagd och sen satte man igång mig två dagar senare.

Jag födde vaginalt, det var mitt tredje barn.
    Isaac var 2590 gr och 46 cm. En stor bebis för tiden.
    Han skrek och andades helt själv utan problem.
    Ja, de slängde upp honom på bröstet.
    Vi vårdades på neonatalen i 10 dagar. Isaac behövde sondmatas och ligga på värmemadrass. Det är väldigt vanligt!! De orkar inte äta o har svårt att hålla värmen.
    Vi vårdades ytterligare 16 dagar i hemmet, med neo-vård i hemmet.
    Inga komplikationer mer än gulsot, han fick sola i 1½ dygn under tiden vi vårdades på neo.

Idag är han snart 11 månader o väger över 10 kg. Han är som vilken bebis som helst.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • HakunaMatata
    Underbara ungar skrev 2010-11-04 15:07:19 följande:
    Min minsta föddes i v 34+2. Vattnet gick i v 34+0, blev inlagd och sen satte man igång mig två dagar senare.

Jag födde vaginalt, det var mitt tredje barn.
    Isaac var 2590 gr och 46 cm. En stor bebis för tiden.
    Han skrek och andades helt själv utan problem.
    Ja, de slängde upp honom på bröstet.
    Vi vårdades på neonatalen i 10 dagar. Isaac behövde sondmatas och ligga på värmemadrass. Det är väldigt vanligt!! De orkar inte äta o har svårt att hålla värmen.
    Vi vårdades ytterligare 16 dagar i hemmet, med neo-vård i hemmet.
    Inga komplikationer mer än gulsot, han fick sola i 1½ dygn under tiden vi vårdades på neo.

Idag är han snart 11 månader o väger över 10 kg. Han är som vilken bebis som helst.
    Underbart att höra :)
  • twinstar

Födde i vecka 34+5.

>Hur fick ni föda?
    Vaginalt. Vattnet gick och fyra timmar senare var hon ute.

>Hur stor var bebisen, vikt och längd?

Vikt: 2245
    Längd: 45
    Huvudomfång: 31

Hon fick 9, 10, 10 i poäng efter förlossningen. Minuspoänget berodde på lite dålig hudfärg. 

> Skrek bebisen direkt?
    Jag minns faktiskt inte. Men det var aldrig någon fara. Hon kom till mig direkt och de behövde inte springa iväg med henne eller något sånt. Jag fick ha henne hos mig ca 10-15 minuter men eftersom hon hade svårt att hålla värmen blev det värmesäng efter det.

> Fick ni upp bebisen på brösten?
    Ja, se ovan.

> Vilken vård behövdes?
    Hon sondmatades två veckor och solade för gulsot och låg på värmebädd ett par dagar.

> Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Ungefär två veckor.

> Fick barnet några komplikationer?
    Har haft hård mage sen födslen. Har fortfarande. Omogna tarmar som är vanligt bland prematurer.
    Hon måste fortfarande äta laktulos dagligen för att kunna bajsa. Är utredd så hon har inga alleriger och läkarna säger att det kan hålla i sig tills hon blir 6-7 år. Men det funkar bara fint så länge vi inte glömmer ge medicin. 

• JKA

Jag passar också nästan in. Min dotter är född i v 36+2 men vattnet gick i v 35+6. Födde vaginalt, värkarna satte igång av sig själva nästan ett dygn innan hon kom. Vi låg på BB i 3 nätter, hon mådde bra, fick lite ersättning för att inte gå ner så mkt  och fick mäta gulheten i en vecka efter att hon kom men slapp sola. 

Vikt 2565g
    Längd 46cm
    Huvud 32cm

Hon skrek direkt vilket kändes väldigt skönt. De la upp henne på bröstet på mig en stund, sen tog de henne (lite tidigare än de skulle gjort annars sa de) och undersökte och vägde osv.  

Hon är bara 10 veckor än så länge men vi har inte sett några tecken på komplikationer. På BVC säger de att hon borde vara ikapp storleksmässigt vid ett år men hon går upp 300g i veckan så det är inget jag oroar mig för:) 

Hon var lite klen på att amma i början, fick ha amningsnapp först men den har vi slutat med nu och hon äter fint.

Och glad är hon också:) 

• HakunaMatata
    JKA skrev 2011-04-15 18:49:34 följande:
    Jag passar också nästan in. Min dotter är född i v 36+2 men vattnet gick i v 35+6. Födde vaginalt, värkarna satte igång av sig själva nästan ett dygn innan hon kom. Vi låg på BB i 3 nätter, hon mådde bra, fick lite ersättning för att inte gå ner så mkt  och fick mäta gulheten i en vecka efter att hon kom men slapp sola. 

Vikt 2565g
    Längd 46cm
    Huvud 32cm

Hon skrek direkt vilket kändes väldigt skönt. De la upp henne på bröstet på mig en stund, sen tog de henne (lite tidigare än de skulle gjort annars sa de) och undersökte och vägde osv.  

Hon är bara 10 veckor än så länge men vi har inte sett några tecken på komplikationer. På BVC säger de att hon borde vara ikapp storleksmässigt vid ett år men hon går upp 300g i veckan så det är inget jag oroar mig för:) 

Hon var lite klen på att amma i början, fick ha amningsnapp först men den har vi slutat med nu och hon äter fint.

Och glad är hon också:) 
    Liam lyckades stanna kvar till 38+4 :)
    .. låg dock prickstilla från vecka 25 till vecka 34...

Skönt att han valde att stanna och kom ut stor och redo för världen :)

Han var 50 cm lång och vägde 3434 gram!
  • saltflingan

Yngsta sonen kom i v 34+3, vattnet gick spontant i 34 +2.

Hur fick ni föda?
    Akut ks eftersom han låg med fötterna neråt.

2610 g och 47 cm.

Skrek bebisen direkt?
    Oja, det var full rulle.

Ja när de hade kollat att allt var okej så fick han ligga hos mig i ca 15 minuter innan han fick följa med pappa till neo och jag lappades ihop.

Vilken vård behövdes?
    Han fick ligga i värmesäng, sondmatas och sola (1 dygn).

10 dagar, sen var vi kopplade till neo-hemvård i en vecka.

Nej, inte som har visat sig än iaf. Han är 7 veckor.

Äldsta sonen kom i v 36 +2, vattnet gick spontant.

Hur fick ni föda?
    Vaginalt.

3030 g och 48 cm.

Skrek bebisen direkt?
    Ja.

Japp.

Vilken vård behövdes?
    Han var väldigt trött och orkade inte hålla sig vaken för att äta så efter ett par dagar av fruktansvärt slit från min sida så fick vi äntligen sond. Allt för att han var 2 dagar för stor för att tillhöra neo, då hade vi fått sond från första början och sluppit allt meck.

8 dagar, men om jag inte hade åkt på en infektion så hade det "bara" (spec-bb är ett helvete på jorden i linköping) blivit 5 dagar.

Nej inte som visat sig än iaf. Han är 18 månader.

• saarvitossan
    Hur fick ni föda?
    Vaginalt
    2695 gram och 47 cm
    Skrek bebisen direkt?
    Nej
    Nej
    Vilken vård behövdes?
    Sond, värmebädd, sol.
    10 dagar, 1 vecka hemsjukvård.
    Nej :)
  • taxsandra
    Hur fick ni föda? Blev igångsatt hf i vecka 33+4 vaginal allt tog ca 50 min öppnig och ut med ungen
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? 2082gr 46cm
    Skrek bebisen direkt? Nej
    Fick ni upp bebisen på brösten? snabbt han dock inte se mer än en hand och en fot
    Vilken vård behövdes? sepap help i ca 3 dar, varmre bädd, sola, sond ca en månad
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? 1½ vecka sen vård i hemmet till hon var 1 månad då blev hon utskriven och av med sond
    Fick barnet några komplikationer? Nej hon har varigt pigg och frisk hella tiden gått upp i vikt bra hella tiden rund och go blev hon fort.
  • taxsandra

glömde hon fick lite blod för hon var så trött

• fröken G

Min son föddes i v35+5 och det tog ungefär 6 timmar från de första värkarna tills han kom ut till oss. Födde vaginalt. Han var 50 cm lång och vägde 3085g. Han skrek direkt och jag fick böja mig fram och ta emot honom direkt själv och lägga honom på bröstet. Då vart han tyst och vi bara myste.
    Annars behövdes ingen eftervård alls utan vi fick ligga på vanliga bb tack vare att han var rätt stor för tiden.
    Han fick tillägg de första dagarna eftersom han trots allt var prematur och amningen inte kom igång direkt. Vi låg kvar i 5 dagar pga gulsot som det någon månad senare visade sig att det inte alls var. Och han har inte fått några komplikationer alls utan är frisk och sjuk precis som en normal 13 månaders unge

Hoppas allting går bra för er allihopa!

• linaloo

Hur fick ni föda?
    Vaginalt. Förlossningen var över på 2 h. Vattnet gick i v.34+3 och tösen föddes i v.34+5..

2906g och 49 cm

Skrek bebisen direkt?
    ja, det tror jag.. minns att jag var så lycklig över ATT hon skrek varje fall. 

Ja, en snabbis.. så fick pappa klippa navelsträngen, sen försvann hon till barnbordet.. 

Vilken vård behövdes?
    cpap första 1-2 dagarna, övervakning puls och saturation i några dagar, tillmatning via sond i ca 17 dagar.. 

20 dagar 

Det tror vi inte. Hon är dock bara drygt 3 veckor i dagsläget. 

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • linaloo

Eller ja, ang. komplikationer. Hon var väldigt trött både för att hon var tidig +att hon hade högt bilirubin. Fick sola ganska mycket. Hade cpap första 1-2 dagarna. Fick tillmatas via sond (i ca 17 dagar) då hon var för trött för att amma ordentligt.. 

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • Tillalamm

Skönt att de 10 veckorna passerat - grattis! Jag låg också 10 veckor så jag vet hur tufft det kan vara.

Min son föddes i 33+3.

Hur fick ni föda?
    Kejsarsnitt - sövd pga akutsnitt.

2378 g och 46 cm

Skrek bebisen direkt?
    Ja

Nej eftersom jag sov.

Vilken vård behövdes?
    Värmebädd, sond och CPAP

Två veckor sedan hemsjukvård. Vi fick åka hem när värmebädden och CPAPen vad borta.

Infektionsutlöst astma, men det är osäkert om det beror på att han behövde CPAP. Annars inga kompl.

Lycka till!

Skickar styrkekramar.

• AnneliJ

Lilla Leo kom i v 35+3

Hur fick ni föda?    Med akut kejsarsnitt

Hur stor var bebisen, vikt och längd?   1887g och 43cm

Skrek bebisen direkt?   Tog några sekunder, kommer ihåg att det kändes som en evighet och jag hann tom bli orolig. Men så fort han skrek så kände jag hur de bara släppte och jag började storgråta!!!

Fick ni upp bebisen på brösten?   Nej, han lades i kuvös men de körde fram honom så jag fick se och sträcka in handen och känna vid honom innan de drog iväg till neo.

Vilken vård behövdes?   Endast Värmebädd annars så va han fullt frisk!

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?       2 veckor

Fick barnet några komplikationer?   Nej

Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0