• HakunaMatata

Frågor, v33+0-36+0

Hej!
    Jag har nu varit sängliggandes i snart 10 veckor pga försvagade livmodertapp och på onsdag nästa vecka har jag äntligen nått sista viktiga målet, 34 fulla veckor :)

Jag tänkte bara höra med er som fått prematur i vecka 33+0-36+0 hur det har gått?
    Berätta allt :)

Hur fick ni föda?
    Hur stor var bebisen, vikt och längd?
    Skrek bebisen direkt?
    Fick ni upp bebisen på brösten?
    Vilken vård behövdes?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Fick barnet några komplikationer?

Skriv så mycket/så lite som ni vill. Är glad för all info!

Kram

• Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0
  • Favvo

Född v 35+5 Blev stoppad i v 32+5 och låg i sängläge fram tills hon kom.

Hur fick ni föda? Vaginal, vattnet gick o tolv timmar senare föddes hon.

Hur stor var bebisen, vikt och längd? 2930g o 48 cm lång

Skrek bebisen direkt? Japp

Fick ni upp bebisen på brösten? Japp

Vilken vård behövdes? Ingen, eller fick sola på bb eftersom hon var gul.

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? 1 vecka eftersom hon hade gulsot.

Fick barnet några komplikationer? Nix. Märktes inte av att hon var förtidigt född. Märks inte nu heller då hon e 3 mån.

Lycka till.

• Majsan1974

Min son föddes nu den 30 sept i v 32(+6).

Hur fick ni föda? Han föddes med akutkejsarsnitt, jag hade högt blodtryck, han navelsträngen ett varv kring halsen och så var han tillväxthemmad.

Hur stor var bebisen, vikt och längd? 1626 gr 42 cm

Skrek bebisen direkt? Han skrek direkt Jag hade hunnit få de två kortisonsprutorna.

Fick ni upp bebisen på brösten? Nej men de hade förklarat att de skulle ta ut och kontrollera honom i ett rum brevid. De visande upp honom innan de gick in i det andra rummet.

Vilken vård behövdes? Han fick första dygnet hjälp att hålla värmen och i tre dagar fick han glukosdropp för han hade problem att hålla sockernivån. Efter det tredje dygnet fick han flytta in på vårt rum.

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? I två veckor och är nu hemma med hemsjukvård.

Fick barnet några komplikationer? Läkarna säger att han ser jätte fin ut och han har inte haft några komplikationer.

• HakunaMatata
    Majsan1974 skrev 2010-10-17 16:26:42 följande:
    Min son föddes nu den 30 sept i v 32(+6).

Hur fick ni föda? Han föddes med akutkejsarsnitt, jag hade högt blodtryck, han navelsträngen ett varv kring halsen och så var han tillväxthemmad.

Hur stor var bebisen, vikt och längd? 1626 gr 42 cm

Skrek bebisen direkt? Han skrek direkt Jag hade hunnit få de två kortisonsprutorna.

Fick ni upp bebisen på brösten? Nej men de hade förklarat att de skulle ta ut och kontrollera honom i ett rum brevid. De visande upp honom innan de gick in i det andra rummet.

Vilken vård behövdes? Han fick första dygnet hjälp att hålla värmen och i tre dagar fick han glukosdropp för han hade problem att hålla sockernivån. Efter det tredje dygnet fick han flytta in på vårt rum.

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? I två veckor och är nu hemma med hemsjukvård.

Fick barnet några komplikationer? Läkarna säger att han ser jätte fin ut och han har inte haft några komplikationer.
    Härligt att det har gått så bra och grattis :)
  • knäppisen

Har ett barn fött v 33+5.

Hur fick ni föda? - Vaginalt
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? - vägde 1995 g
    Skrek bebisen direkt? - JA
    Fick ni upp bebisen på brösten? - inte direkt, men efter en stund när de hade kollat henne. Efter ca 10 min tog de henne igen och gick in på neonatal
    Vilken vård behövdes? - sola 3 dagar, annars bara värmebädd och sond. Hon var frisk, men trött.
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?  - 14 dagar, sen ytterligare 14 dagar med hemsjukvård
    Fick barnet några komplikationer - nej

• HakunaMatata
    knäppisen skrev 2010-10-17 17:21:55 följande:
    Har ett barn fött v 33+5.

Hur fick ni föda? - Vaginalt
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? - vägde 1995 g
    Skrek bebisen direkt? - JA
    Fick ni upp bebisen på brösten? - inte direkt, men efter en stund när de hade kollat henne. Efter ca 10 min tog de henne igen och gick in på neonatal
    Vilken vård behövdes? - sola 3 dagar, annars bara värmebädd och sond. Hon var frisk, men trött.
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?  - 14 dagar, sen ytterligare 14 dagar med hemsjukvård
    Fick barnet några komplikationer - nej
    Härligt att höra att det går så himla bra för alla små mirakel :)
  • yodi

Hur fick ni föda?
    planerat kejsarsnitt men det berode på att jag har blivit snittad två gånger tidigare

hon föddes i v 32+6 men var tilläxt hämmad på grund av att jag fick havandeskaps förgiftning hon
    vägde 1640g och var ca 40 cm lång 

Skrek bebisen direkt?
    ja

tyvärr inte, personalen från neo tog henne direkt hon kom ut och kopplade till olika övervaknings aparater och rullade ner henne till en väntande kuvös på neo.

Vilken vård behövdes?
    första dygnet låg hon i kuvös, hon låg senare i säng med värmedyna i ytterligare 11 dagar.
    hon hade cpap första natten och fick även glukos dropp den natten. hon behövde även sond och den hade hon i ca en månad.

hon låg i en vecka på en vanlig sal på neo, sedan 5 dagar på familjerum sedan åkte vi hem med hemvård 
    som i hade i ca en månad. 

inga som vi märkt än och enligt läkarna är risken liten.
    hon är nu snart åtta månader (sex korrigerad ålder) hon rullar runt som en liten vet vad, hon börjar försöka komma upp i krypställningen och sitter stadigt utan stöd. hon är med och jollrar och pratar.
    hon är nu 64 cm lång och väger ca 6,2 kg..

• HakunaMatata
    yodi skrev 2010-10-18 12:04:43 följande:
    Hur fick ni föda?
    planerat kejsarsnitt men det berode på att jag har blivit snittad två gånger tidigare

hon föddes i v 32+6 men var tilläxt hämmad på grund av att jag fick havandeskaps förgiftning hon
    vägde 1640g och var ca 40 cm lång 

Skrek bebisen direkt?
    ja

tyvärr inte, personalen från neo tog henne direkt hon kom ut och kopplade till olika övervaknings aparater och rullade ner henne till en väntande kuvös på neo.

Vilken vård behövdes?
    första dygnet låg hon i kuvös, hon låg senare i säng med värmedyna i ytterligare 11 dagar.
    hon hade cpap första natten och fick även glukos dropp den natten. hon behövde även sond och den hade hon i ca en månad.

hon låg i en vecka på en vanlig sal på neo, sedan 5 dagar på familjerum sedan åkte vi hem med hemvård 
    som i hade i ca en månad. 

inga som vi märkt än och enligt läkarna är risken liten.
    hon är nu snart åtta månader (sex korrigerad ålder) hon rullar runt som en liten vet vad, hon börjar försöka komma upp i krypställningen och sitter stadigt utan stöd. hon är med och jollrar och pratar.
    hon är nu 64 cm lång och väger ca 6,2 kg..
    Skönt att det gått bra :)
    Börjar lugna mig lite mer nu!

Tack för svar!
  • totteemma

Alexander föddes i vecka 33+5

Hur fick ni föda? vaginalt. 

Hur stor var bebisen, vikt och längd? 2564g och 47cm

Skrek bebisen direkt? Han skrek och man hörde tydligt att han hade svalt fostervatten.

Fick ni upp bebisen på brösten? Han låg i ca 3min medans BM tog prover på navelsträngen.

Vilken vård behövdes? Han låg i kuvös i 2 dagar, syresatte sig bra efter ett par timmar. Han var upp kopplad till "datorn" med syremätare, andningskontroll och hjärtslag som efterhand togs bort. Sond i 2 ,5 veckor. värmebädd. 

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? Vi var va på sjukhuset i 2 veckor. Sedan hemvård i ca 1,5 vecka.

Fick barnet några komplikationer? Nej..

• Kinya
    Hur fick ni föda? Vaginalt
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? 2,7 kg, 46 cm
    Skrek bebisen direkt? Ja
    Fick ni upp bebisen på brösten? Ja
    Vilken vård behövdes? CPAP
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? en vecka
    Fick barnet några komplikationer? Nä, efter några dagar med CPAP så var allt bra. Hon är helt frisk idag och har egentligen inte varit annat. Hon var bara lite tidig.
Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0