ADD symptom hos vuxna
Hej jag är ny här och känner igen mig i ALLT ni skriver. allt allt allt.
Jag hade ingen aning om att det fanns nåt som hette ADD ens. bara adhd och det ha jag tänkt att det har jag ju inte, jag är verkligen inte hyper rent genrellt (bara när jag blir intresserad av nåt...eller i huvudet när jag tänker på allt kul och bra jag ska göra)
Har precis haft ett monster-bråk med min sambo som gick och slängde igen dörren. han tror ju att jag har ADD men får skylla mig själv som inte söker hjälp, "jag ska göra det" heter det.
det går inte att förklara detta för folk, för då säger dem "jamen VEM tycker om att städa och vika tvätt då?" "alla är vi nog lite lata"
men det var när jag slutade jobba för 1,5 år sen (herre gud vad tiden gått) då jag fick ett s.k avgångsvederlag, när pengarna var slut efter ett år skulle jag börja plugga, detta var i våras. jag bestämde mig för att ta ut all FP under sommaren och köra i höst men kom inte in. hade fixat med csn och allt (om jag bara vetat att jag heller inte FICK plugga just det på gymnasienivå, men det kom fram av en slump)
så i dagsläget är jag arbetslös och kommer nu få första utbetalningen från alfakassan som ligger på 288 kr innan skatt och innan avgift. Jag har suttit med mitt personliga brev en månad nu, jag måste TVINGA mig själv att skriva, annars skjuts det bara upp.
Jag är som de flesta andra, kanske mer, vad vet jag, SJUKLIGT impulsiv. Om jag blir sugen på att köpa nåt eller åka nånstans måste det ske NU. "kan vi ta det i morgon" stönar sambon. DÅ blir jag galen och ställer till med en scen.
När jag sen lugnar ner mig inser jag att det kanske inte vart så smart ändå. jag avslutar inget jag påbörjat i princip, har iaf väldigt svårt med det.
jag kan inte städa hemmet som jag borde, eller rättare sagt, jag städar inte mycket alls :(
Alla garderober ser förjävliga ut, om jag tvättar i tvättstugan blir tvätten ofta liggandes kvar i påsarna, vikt som ovikt. lite lättare är det ju om jag vikt den i tvättis men det händer inte ofta :(
Fatta att jag är arbetslös och inte ens har vett att ta tag i skåpen, det är ju sinnessjukt.
bråket nu handlade om att jag inte gör så mycket. jag diskar och plockar småsaker, dammsuger och våttorkar. Men det sker aldrig på djupet. Man får alltid en känsla av att det är smutsigt i grunden...även om hemmet ser tipp topp ut på ytan.
jag kan inte ta en sak i taget, typ en garderob om dan, tar jag en måste jag ta alla.
Jag har barn också och ser det som världens projekt bara att bada och tvätta dem, vilket jag tvingar mig att göra men nog inte lika mkt som andra mammor.
jag ligger alltid och dagdrömmer och målar upp en bild hur jag vill ha det. de gånger när det ändå är ordentligt städat (ofta innan kalas eller om folk ska komma hit) mår jag så bra i hemmet och tänker att det aldrig mer ska va stökigt. de gånger jag fått hjälp att rensa väskan eller har koll på saker. men det håller ALDRIG. de gånger jag lägger cykelnyckeln på samma ställe "det här ska jag göra jämt" det gör jag två gånger, sen är tvättstugenyckeln borta för att jag bara lägger den nånstans "så länge"
vet att det bara är baggisar men för mig är det jämt så.
I dag måste jag skriva klart mitt cv och personliga brev, och städa hemma. jag säger till sambon att detta år jag gått hemma har jag tappat ALL ork.
jag måste vara utbränd eller nåt, jag kan inte förstå att det ska kännas så jävla svårt att ta tag i saker och ting, som om jag vore handlingsförlamad.
Alla andra mammor har inte jämt städat, men man KÄNNER det i grunden, att det är rent. även om det ligger saker på golvet så ser man i hyllorna att dom sorterat barnens grejer, kläder. alltid strumpor längst ner i lådan (jag har nog slarvat bort 1000 par strumpor för barnen)
jag MÅSTE ta tag detta, för jag är "slarvern" så är det bara.
var på landet i helgen med min killes mamma och pappa, då städade jag innan vi skulle åka.
då sa pappan " du är duktig du XXX"
"ja du kan om du vill" säger hans mamma.
har för övrigt en nära relation så jag skäms inte så jättemycket.
dom tycker nog att jag är bra på det jag gör för är vi på landet kan jag baka bullar, ge mig fan på att laga en god paj med en viss sorts svamp i, då ger jag mig ut i skogen och plockar. jag kan hålla i gång en hel helg med saker jag tycker är kul.
näe...det häller håller inte längre. skolan gick åt helvete den med för jag pallade inte lyssna på lektionerna.