ADD symptom hos vuxna
Anonym (Who am I?) skrev 2011-10-06 20:16:27 följande:
Vem är jag och är det fysiskt eller psykiskt om det är nåt fel?Beskrivning:
Smart, kreativ(om det är nåt jag finner roligt) och glidit genom skolan och även så på universitetet.
Mycket stresskänslig. Blir arg och ledsen om jag inte hinner städa klart innan gästerna kommer. Hoppar och springer när telefonen ringer.(eftersom jag har stämpeln som lite lat och slarvig reagerar jag likadant)
Extremt trött, sömnig och energilös. Detta vet alla som känner mig. Somnar ofta 2-3 timmar på soffan efter jobb och har gjort så sedan tonåren. (Är nästan 30 nu) Vaknar aldrig utvilad. Jag kan sova 12-14 timmar på natten om ingen väcker mig. Misstas för lat när jag faktiskt inte orkar på riktigt.
Ser detaljer och missar helheter i vissa sammanhang.(så är det ofta, ett exempel i kväll är när vi satt i bilen och lyssnade på radio, en diskussion. jag satt bara och tänkte på sättet de pratade på, en tjej lät så jäkla märkvärdig. när min sambo frågade nå vad tycker jag? jag hade inte en susning..) Blir tex alltid stressad och spänd vid bilkörning.
Glömsk och förvirrad. Glömmer regelbundet viktiga saker på jobb trots att jag anstränger mig.
Temperamentsfull, kort stubin. Känslosam och gråter och skrattar för ingenting. Skrattar också vid "fel" tillfällen som när jag berättar om tragiska upplevelser.
Planerar allt, listor, påminnelser almanackor. men gör allt i sista sekund. Skrev en halv C-uppsats på en vecka och gör det då bra. Har alltid jobbat bäst under press.
Hinkar i mig kaffe och allt med nikotin. Mellan 16-22 (ca) experimenterade jag även mycket med amfetamin, extacy, hallucinogener och drack mycket sprit. Tyckte hasch var skittråkigt.
Impulsiv, främst förr. Kunde chatta med nån och sedan sticka på en fest i ödemarken med 5 främlingar. <8själv stack jag till norge, en total främling, men jag hann inte fram för mamma hade nys om detta och polisen tog mig)
Social till tusen. Är jag ensam känner jag mig verkligen ensam. Utanför, oönskad och ensammast i världen.
(stämmer verkligen)
När jag gör något gör jag det i 100km/h för att sedan svettig behöva sätta mig.
Prestationsångesten är på en löjlig nivå. Blev tillsagt av en psykolog att jag inte fick satsa på högre än godkänt i skolan. Jag dumförklarade henne självklart. Jag är sällan stolt över något jag gjort för det är aldrig bra i mina ögon.
Kör över folk verbalt med argument. Är också brutalt ärlig och rak. Blivit kallad "manlig" många ggr, även om jag ser kvinnlig ut. Har mycket svårt för folk som påstår korkade saker utan belägg för det. Helst ska allt och alla vara som jag tycker.
Noll tålamod. Ska kunna allt på en sekund annars bryter jag ihop.
Kan fokusera länge på saker, lyssna aktivt osv. Snöar ibland in på grejer och läser på galet mycket. Fastnar oftast vid datorn i hur många timmar som helst. Där kan jag vara aktiv, "social", läsa, lära mig grejer men samtidigt blir jag inte stressad eller trött.
Om jag blir färdig eller lär mig mycket om något tröttnar jag. Kanske borde jag läsa en ny universitetsutbildning nu tex?
Jag är vig och var bra i idrott. Men jag är klumpig när jag inte fokuserar på det. Går in i saker, slår mig hela tiden. Jag har också svårt för lagsporter för det kan jag inte kontrollera.
Kontrollfreak.
MEN: som sagt, flutit genom skolan (till och med blivit tillbakahållen), sköter mitt liv. Varit självständig sedan låg ålder. Sköter jobb, åtaganden, möten, vänner, familj, ekonomi. Har aldrig haft skulder eller kriminella drag (utöver att själv ha stoppat i mig droger). Är detta så kallat normala drag, eller är det liksom lite för mycket?
Jag fetade det som stämmer in på mig. jag är väldigt säker på att jag har add.ska till VC för ett försök att få remiss.
Impulsiv, främst förr. Kunde chatta med nån och sedan sticka på en fest i ödemarken med 5 främlingar. <8själv stack jag till norge, en total främling, men jag hann inte fram för mamma hade nys om detta och polisen tog mig)
Social till tusen. Är jag ensam känner jag mig verkligen ensam. Utanför, oönskad och ensammast i världen.
(stämmer verkligen)
När jag gör något gör jag det i 100km/h för att sedan svettig behöva sätta mig.
Prestationsångesten är på en löjlig nivå. Blev tillsagt av en psykolog att jag inte fick satsa på högre än godkänt i skolan. Jag dumförklarade henne självklart. Jag är sällan stolt över något jag gjort för det är aldrig bra i mina ögon.
Kör över folk verbalt med argument. Är också brutalt ärlig och rak. Blivit kallad "manlig" många ggr, även om jag ser kvinnlig ut. Har mycket svårt för folk som påstår korkade saker utan belägg för det. Helst ska allt och alla vara som jag tycker.
Noll tålamod. Ska kunna allt på en sekund annars bryter jag ihop.
Kan fokusera länge på saker, lyssna aktivt osv. Snöar ibland in på grejer och läser på galet mycket. Fastnar oftast vid datorn i hur många timmar som helst. Där kan jag vara aktiv, "social", läsa, lära mig grejer men samtidigt blir jag inte stressad eller trött.
Om jag blir färdig eller lär mig mycket om något tröttnar jag. Kanske borde jag läsa en ny universitetsutbildning nu tex?

Jag är vig och var bra i idrott. Men jag är klumpig när jag inte fokuserar på det. Går in i saker, slår mig hela tiden. Jag har också svårt för lagsporter för det kan jag inte kontrollera.
Kontrollfreak.
MEN: som sagt, flutit genom skolan (till och med blivit tillbakahållen), sköter mitt liv. Varit självständig sedan låg ålder. Sköter jobb, åtaganden, möten, vänner, familj, ekonomi. Har aldrig haft skulder eller kriminella drag (utöver att själv ha stoppat i mig droger). Är detta så kallat normala drag, eller är det liksom lite för mycket?