• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2011-01-01 09:34:34 följande:
    Jag säger detta från hjärtat. Jag tycker inte att någon här uttrycker sig dåligt alls. Tvärtom och det faktiskt något jag tänkt ta upp i tråden, hur otroligt duktiga alla är på att formulera och uttrycka sig, sätta ord på sina tankar och känslor. Att sen vissa inlägg kan bli spretiga, att man hamnar på sidospår och sådär, ja, det hör liksom tråden till men jag ser en viss charm i det Glad 
    Jag håller helt med! Jag tycker inläggen i den här tråden är ovanligt logiska och jag upplever att jag har lättare än vanligt att följa med i tankegångarna. Glad
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-01-01 09:35:56 följande:
    God morgon! Allt väl? Lugnt nyårsfirande?
    Tack det är bra! Vi var på en trevlig nyårsfest men jag blev fort trött.. Obestämd Jag har problem med hög musik, folk som pratar samtidigt eller springer omkring..
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Drutten-ADD) skrev 2011-01-01 03:58:33 följande:
    Strulmaja: Tack för det varma välkomnandet! Håller med dig. Till mig har också ett par läkare sagt att jag inte kan ha ADD, + ... lite intressant, även en psykolog som sa sig ha diagnosticerat dessa åkommor, -"för då syns det på de personerna, antingen springer de på väggarna, eller så är de "sega" som drogade". Ungefär så sa psykologen, kommer ju inte ihåg ordvalet exakt. Helt otroligt! Men det blir väl lätt så med brist på läkare och psykologer. Landstingen slåss över att få anställa även de sämsta, för de räcker ändå inte till. Jag menar, det är ju skrämmande. Psykologen sa till mig att det inte "var något fel på mig". Rekomenderade lite förkovring i "mindfullness", och läsa boken "Munken som sålde sin Ferrari" (stavning?). Då har jag beskrivit för henne hur mitt liv rasat ihop, att jag inte läst en hel bok i vuxen ålder (kan inte hålla koncentrationen). Och dessutom rekomenderade hon den sämsta boken i världshistorien. Jag menar, det kanske finns samanlagt 1 sida tänkvärda meningar i den boken, och det kan ju ha ett värde, men författaren måste vara så fundamentalt PUCKAD, att han inte ens skäms för sig själv. Nåväl, titeln är ju väldigt säljande så den prestationen får han väl ha cred för. Tydligen sålde boken bra också för ca 5-10 år sedan. Bra för honom. Men alvarligt. Undvik den boken! Och hittar ni en psykolog som rekomenderar den boken.... SPRING FÖR LIVET! hahaha.
    Go natt! Vi hörs
    Jag har inte riktigt fattat det här mindfullness. Är det någon här som blivit hjälpt av det?

Jag har också problem att läsa böcker sen jag blev vuxen. När jag var tonåring älskade jag att stänga in mig på rummet och bara ligga och läsa böcker! men nu klarar jag inte av det längre, antingen så somnar jag eller så kommer jag på att jag ska göra nåt annat. Det känns lite synd för egentligen älskar jag ju böcker. Jag gillar föresten bibliotek också, tycker om lugnet, ordningen, infomationen.. ibland ångrar jag att jag inte blev bibliotekarie.

Men då vet jag att jag inte missar något genom att inte läsa den boken om munken i alla fall, du verkar föresten vara en kul kille!
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-01-01 23:58:22 följande:
    Men nog känns det som om man skulle behöva något slags skydd ibland? Hörselskydd och kanske sånna där kåpor eller vad det är travhästarna har för ögonen hahahaha ja vilken syn Glad
    Hehe, nu fick jag en bild av hur alla här i tråden träffas och har fest och var och varannan sitter med stora kåpor och skygglappar på sig och är i sin egen värld!  Skrattande
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-01-02 00:06:13 följande:
    Vad roligt att du tycker jag har kul humor, då är vi åtminstone två som tycker att jag är förbannat rolig Skrattande 
    Jag tycker också att du är grymt rolig! Jag gillar ditt "out of the box"-tänkande Flört

Jag satt föresten nyss och såg på "pensionärsjävlar" på tv och då tänkte jag på dig och insåg att det faktiskt kan vara väldigt skoj med "practical jokes", särskilt när de som blir utsatta för dem också tycker att det är kul.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Mår inte bra) skrev 2011-01-01 23:51:43 följande:
    Hej!

Ska läsa igenom er tråd när jag har bättre om tid! Oj vad jag känner igen mej,har gått i samtalsterapi som inte va bra och hon hade inte ett strukturerat arbetssätt.
    Hon tog mej inte på allvar och gjorde inte uppföljningar på mina test,jag fick själv föreslå diagnoser och medicin.
    Har nu inte gått på ca 1 år,men mår lika ruttet idag som för 7 år sen...

Varit sjukskriven 7 år men senaste åren varit mammaledig,vad för krav kan man ställa på en ordentlig diagnos?
    Mitt problem är ju att jag undviker att ta tag i saken för att just undvikande är en del av min sjukdomsbild....
    Prövade concerta men upplevde efter ett tag att jag blev lite "stissig" och fick ont i magen,särskilt vid pms. Läste senare att det kan vara så med concerta...? I början fungerade den bra.. D tog då bort den och menade på att det va den medicinen man använde vid ADHD men så är det väl inte alls? Finns väl fler och man kan väl blanda?
    Blev ingen uppföljning på det heller och nu tycker d att jag fått all hjälp jag kan få,men jag mår inte bra...

Och kort vad  skiljer ADD från ADHD..det va ADHD de hade lite misstanke om men ADD som ni skrivit om känns klockrent på mej!

Hur ska jag göra för att få en ordentlig utredning?

Kram 
    Hej och välkommen till tråden! Jag kan tyvärr inget om medicinering eller utredning.

Som jag har förstått det så är ADD en variant av ADHD utan hyperaktivitet. Så det är alltså samma grundproblematik.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-01-02 01:58:09 följande:
    Så precis, råkat ut för de triljoner ggr, så pinsamt he he

He he, På tal om nattmänniskor, är jag hungrig kl 03 på natten kan jag stå och göra pyttipanna och ägg om jag blir sugen på de
    Ja, nattmat är gott!

Äter ni frukost? Jag var ju inne på det här med övernattande gäster tidigare och om vi ska ha sådana på besök så måste jag alltid fara och hadla typisk frukostmat (fil, musli, gröt, sylt, smörgås, juice etc) för sånt har vi oftast inte hemma efterom vi inte äter sån frukost i vanliga fall. Om vi äter frukost så blir det vad vi är sugna på just då och vad vi råkar ha hemma, kanske blir det stekt ägg eller fruktsmoothie eller pizzan som blivit över från kvällen innan Glad.
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-01-02 02:13:05 följande:
    Lite som en ulv i fårakläder. Eller nått åt det hållet. En gris i fårpäls kanske.
    hihi..
  • Anonym (ADD?)
    TjockKatt skrev 2011-01-04 02:57:59 följande:
    Snuttan; vänd dig till vårdcentralen. (kan inte ts klistra in det i trådstarten? Kan skriva en kort text om det i morgon om det låter som en bra ide. )
    Låter som en toppebra ide :)
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (snuttan) skrev 2011-01-04 20:03:34 följande:
    sin egna sysslor typ om din parter lägger sig sent och du vet att du måste sova för att orka med din dag.
    jag har haft jättesvårt att prioretera mig själv.
    har svårt att lägga mig även om jag är trött som att jag e rädd för att missa nåt .
    Jag har inte funderat så mycket på det, men jag känner igen det där att det är svårt att lägga sig om partnern är uppe.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna