Anonym (19) skrev 2010-12-28 15:54:19 följande:
Hej igen!
Jag har äntligen varit på psykiatrin och pratat med en kvinna som var kurator/psykolog/socionom/sjuksjöterska!
Jag berättade om mina problem, och det kändes så skönt att hon inte försökte att bortförklara mina problem på annat, utan tog mig på allvar. Hon sade att vi skulle reda ut mina problem i vardagen och försöka lösa min ångest/prestationsångest och depression, och eventuellt en sjukskrivning eftersom Socialtjänsten och Arbetsförmedlingen vill att jag ska börja arbeta.
Och eftersom det jag berättade om min uppväxt inte lät normalt så har jag måhända ett "fel" och behöver få en diagnos. Är det normalt att önska sig en diagnos? Jag vill höra varför jag mår dåligt, och att jag inte ska behöva må som jag gör, sedan kan de stoppa mig full på piller så att jag kan leva ett "normalt liv".
Jag berättade om mina minnesproblem, allt från "småsaker" som att jag kan helt frustrerat leta efter mobilen medan jag har den i fickan eller t.o.m. pratar i den.
Till att jag gör grova misstag, som på Julafton fram till igår.
Jag städade undan mina presenter, ställde det materiella på en skänk och presentkort och pengar lade jag i plånboken. Jag glömde bort i 3 dagar bort HELT att mina saker låg i plånboken och anklagade hela min familj för stöld och vi städade igenom huset 2ggr.
(Tills jag igår fick en uppenbarelse igår och insåg att det jag letade alltid legat i plånboken!!)
Jag glömmer bort allt hela tiden, jag har mycket att tänka på: Vårdnadstvist och sådana saker, och kan inte hålla många bollar i luften, jag släpper dem bara!
Jag har kommit på att jag aldrig kunnat hantera stress, när jag har mycket att göra så släpper jag allt och gör ingenting. Har jag bråttom virrar jag bara runt i lägenheten förvirrad, och jag blir trött, anfådd och hjärtat slår snabbare.
Upplever ni också det här vid stress? Har ni också problem med minnet?
Skönt att det går framåt!
Det där med att önska sig en diagnos, jag tror det finns två olika grader av det. Den första är de som antingen inte känner för att jobba, eller är Berny-fans. Dom vill ha en diagnos för att slippa arbete eller för att det är lite status på en del sjukdomar (var iallafall på tiden när hon var aktuell men vad jag har sett så är det fortfarande en viss status i vissa gäng). Sen finns de dom personer som hela livet känt att dom varit annorlunda men inte vetat vad felet är, och nu äntligen hittat någonting som beskriver problematiken och i och med en diagnos är det möjligt att få hjälpen man behöver, och därför hoppas man lite att man uppfyller kriterierna och kan få hjälpen. Du verkar ju uppenbarligen tillhöra de sistnämnda, och det är absolut ingenting onormalt i det. Det är snarare normalt. Människan vill ha en förklaring på saker och ting, och idag får man det i form av en diagnos.
Jag är jättedålig på stress och hade nästan i botten på skalan på arbetsminne. Däremot minns jag väldigt mycket från min barndom, från treårsåldern. Men tappa bort saker och glömmer hur man ställer upp tal och liknande i matte glömmer jag hela tiden. Stress är hemskt.