• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Jätteduktigt strulmaja! Vilken tjej!

Dock reagerade jag över följande; "Många konsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och missbrukar droger (främst centralstimulantia).  " Finns det någon källa på det, mer än att folk i tråden gör detta? Att röka och dricka cola och kaffe tror jag de flesta vuxna faktiskt gör.

Det där med cs är också lite tvetydligt, många självmedicinerar med tex amfetamin, ja, men samtidigt är det en del av medicineringen tex i form av concerta och liknande, så det blir lite svårt där.

Men ett kanonjobb, verkligen!

• TjockKatt
    Anonym (fundersam) skrev 2010-12-27 23:55:22 följande:
    Hej allesammans!

Nu är det så att jag har lite funderingar kring mitt barns pappa. Det är nämligen så att vi har lite konflikter med varandra, vad behöver vi inte gå in på. Men jag vet att han hade adhd när han var mindre. Vad är det för skillnad på adhd och add, kan det vara möjligt att han fortfarande har kvar det?

Vet att hans bror har sagt att han ska äta mediciner egentligen, men vet inte om det var i tonåren eller nu(tror det är nuläge). Finns det ens mediciner att äta mot det, och vad innebär det egentligen?

Varför jag faktiskt tror att det kan stämma är för att han får ett väldigt konstigt ordförråd då han inte verkar trygg, massa fula och elaka saker kan han säga då, han har ticks, det går inte att diskutera med honom, han blir jättearg och kan knappt kontrollera vad han säger ibland, glömmer saker hela tiden, tänker inte som en "normal" person, samt att han inte kan tänka sig in i eller förstå saker och ting.
    Detta är bara lite av allt. Vet inte ens om det har något samband med det eller om det är normalt?
    Hejsan. ADD kan man kortfattat säga är ADHD utan hyperaktivitet, även om det egentligen är djupare än så. Det är en medfödd funktionsnedsättning så har han fått diagnosen ADHD, och den är korrekt, så har han det alltså fortfarande.

Det finns medicin för att man ska fungera bättre men det är väldigt individuellt hur det fungerar, för en del fungerar det super, en del får det lättare men får väldiga bieffekter som gör att dom inte kan äta medicinen och för en del fungerar det inte alls.

Att vara elak och arg behöver inte nödvändigtvis bero på ADHD, en del är så av naturen. Men en del av ADHD-problematiken innebär att man har svårt att kontrollera sitt humör och har dåligt konsekvenstänkande samt är impulsiv vilket tyvärr kan resultera i liknande utbrott.
    Hur menar du att han inte tänker som en normal person och inte förstår saker och ting?
  • TjockKatt
    emmaliinea skrev 2010-12-28 00:03:51 följande:
    Gick bara in här att läsa för skojs skull då såg jag eran lista. Känns som att nästan allt av det där stämmer in på mig, mycket mer än hälften i alla fall. Kändes lite lustigt. Vad är ens add? kan det vara så att jag har det?
    Det kan nog stämma in på de flesta, men om det är handikappande och mer än för andra i samma ålder så kanske man ska börja fundera. Dessutom är det en lista för oss i tråden och våra "symtom", vilka säkert skiljer sig för andra med samma problematik.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 00:16:04 följande:
    Jag har ingen direkt säker källa på det nej. Dels har det stått i olika artiklar jag läst samt vissa av de böcker om ADHD som jag plöjt igenom.
    Jag skulle däremot ha skrivit ÖVERkonsumerar kaffe, coca cola ... osv ... för det är det många av "oss" gör. Att de flesta vuxna dricker kaffe och coca cola tror jag också.... faktiskt Flört Slarvigt av mig!

Det med CS förstod jag däremot inte. När jag skrev "missbrukar droger (främst centralstimulantia)" tänkte jag utifrån en person med odiagnosticerad ADHD/ADD. Jag har läst att då bl.a amfetamin är vanligt, som vi alla vet finns i bl.a concerta.
    Men jag tror jag ska skriva om lite ... hm.... missade ju alkohol helt och hållet.
    Jag har hört liknande saker, men inte sett någon källa, därför blev jag nyfiken. På mig stämmer det inte in så bra, röker gör jag i och för sig, men cola och kaffe är inte min grej. Dricker lite pepsi max då och då bara.

Jo, men precis, där är jag med dig. Det tror jag är en stor orsak till att så många fastnade i amfetaminmissbruk tidigare, innan ADHD och liknande diagnoser fanns. Men som sagt så blir det lite tvetydligt hur du menar eftersom cs är en del av medicineringen också, och i den formen är det inget missbruk, förstår du? Om du ska ändra så kan du kanske skriva att en del självmedicinerar med centralstimulerande droger innan dom får diagnos, eller så. Tror det blir tydligare då.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 00:35:44 följande:
    Jag förstår. Tänkte inte alls så när jag skrev. Kan väl inte vara alltför vanligt att missbruka concerta? eller? Jag menar... vill man uppleva ett riktigt "rus" krävs väl lite större mängd AF än vad som finns i de pillrena? Men skitsamma, jag uttryckte mig väldigt otydligt.  
    Du hade ju skrivit så otroligt mycket, så jag förstår att det kan bli lite så ibland. Nä, det tror jag inte att det är, är nog rätt svårt att trippa på det om man inte tar kopiösa mängder möjligen. Kolla på flashback? Haha! Du är hursomhelst jätteduktig, och förtjänar en stor eloge!
  • TjockKatt
    Anonym (fundersam) skrev 2010-12-28 01:03:06 följande:
    Okej! Tack för svar :)

Nämligen så att vi ska in i familjerätt nu, så funderar på om jag ska dra upp detta eller inte, då jag faktiskt tror att han handlande och tänkande kan påverkas utav detta i många av våra gräl. Vilket jag ofta försöker ta hänsyn till. Men det är väldigt svårt att göra det ibland. Blir så trött.

Menar att han tänker för just stunden, han tänker inte djupare och vidare i saker. Och när jag förklarar vissa saker så känns det som att han inte förstår mig. Alltså svårt att ta in saker och förstå andra människor och utifrån deras håll. Han "fastnar" vid hans tankesätt och tycke om saker och ting.
    Det sista du skrev låter lite mer autism än adhd. Ofta går de neuropsykiatriska diagnoserna in i varandra och kombineras. Det där med familjerätt kan jag tyvärr inte svara på, är inte insatt i sånt för fem öre.
  • TjockKatt
    emmaliinea skrev 2010-12-28 01:36:55 följande:
    Okej! Har läst lite mer om det på internet och jag säger inte att jag har det. Vet inte om det är ren inbillning men det känns verkligen som att jag har fått en koppling till saker och ting i mitt liv. Känns nästan som att jag har blivit hel på något konstigt sätt och vis. Som ett svar på saker och ting då det finns så himla mycket jag har undrat över men ändå inte, som säkert har legat där bak i huvudet hela tiden.

Om man vill utreda sig, är det vårcentralen läste jag att man vände sig till, läste dock också på många ställen att det är väldigt svårt att få en utredning om man inte gör det privat då det kostar 20-30 tusen, stämmer detta?
    Ja, det är vårdcentralen. Dock måste man göra en bedömning först, så man är inte garanterad en remiss. Man får stå i kö länge, men i vissa kommuner är dom kanske lite kortare. Privat kostar det nog runt 20-30, ja. Utredningen i sig är också ganska lång, många tester och liknande så om du får en remiss så räkna med att det kommer bli jobbigt och framförallt ta tid.
  • TjockKatt
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-28 04:31:07 följande:
    Åhh Strulmaja vad du har varit duktig som gjort en lista!! {#emotions_dlg.flower} Jättebra blev den också!! Jag klistrar gärna in den i TS Glad
    Ett tips i all välmening bara, om den ska klistras in. Skriv även med att för att kriterierna ska betraktas som mötta krävs att dom ska förekomma mer frekvent än för andra i samma ålder, samt att det inte är en lista för kriterier för diagnosen utan snarare hur vi i tråden upplever att vi märker av vår funktionsnedsättning. Att man aldrig ska självdiagnosera utan om man utifrån listan får misstankar så får man kontakta sin vårdcentral och låta dom göra en bedömning. För tro mig, alla kan känna igen sig i listan vid en första anblick och tråden kommer svämma över av "Hej, jag har också ADD för allt stämde in på mig i listan vad gör jag nu finns det bidrag och medicin?!". Inget mot någon i tråden, men tro mig, det blir så. Vi vill ju inte orsaka mass-feldiagnoseringar på fl direkt.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 14:05:09 följande:
    Good point! Jag kan skriva till det så fort jag får tid. Har lite annat jag vill ändra på också.  
    Du är så duktig!
  • TjockKatt
    Anonym (19) skrev 2010-12-28 15:54:19 följande:
    Hej igen!

Jag har äntligen varit på psykiatrin och pratat med en kvinna som var kurator/psykolog/socionom/sjuksjöterska!

Jag berättade om mina problem, och det kändes så skönt att hon inte försökte att bortförklara mina problem på annat, utan tog mig på allvar. Hon sade att vi skulle reda ut mina problem i vardagen och försöka lösa min ångest/prestationsångest och depression, och eventuellt en sjukskrivning eftersom Socialtjänsten och Arbetsförmedlingen vill att jag ska börja arbeta.

Och eftersom det jag berättade om min uppväxt inte lät normalt så har jag måhända ett "fel" och behöver få en diagnos. Är det normalt att önska sig en diagnos? Jag vill höra varför jag mår dåligt, och att jag inte ska behöva må som jag gör, sedan kan de stoppa mig full på piller så att jag kan leva ett "normalt liv". Obestämd

Jag berättade om mina minnesproblem, allt från "småsaker" som att jag kan helt frustrerat leta efter mobilen medan jag har den i fickan eller t.o.m. pratar i den.
    Till att jag gör grova misstag, som på Julafton fram till igår.
    Jag städade undan mina presenter, ställde det materiella på en skänk och presentkort och pengar lade jag i plånboken. Jag glömde bort i 3 dagar bort HELT att mina saker låg i plånboken och anklagade hela min familj för stöld och vi städade igenom huset 2ggr.
    (Tills jag igår fick en uppenbarelse igår och insåg att det jag letade alltid legat i plånboken!!)
    Jag glömmer bort allt hela tiden, jag har mycket att tänka på: Vårdnadstvist och sådana saker, och kan inte hålla många bollar i luften, jag släpper dem bara! Rynkar på näsan

Jag har kommit på att jag aldrig kunnat hantera stress, när jag har mycket att göra så släpper jag allt och gör ingenting. Har jag bråttom virrar jag bara runt i lägenheten förvirrad, och jag blir trött, anfådd och hjärtat slår snabbare.

Upplever ni också det här vid stress? Har ni också problem med minnet?
    Skönt att det går framåt!

Det där med att önska sig en diagnos, jag tror det finns två olika grader av det. Den första är de som antingen inte känner för att jobba, eller är Berny-fans. Dom vill ha en diagnos för att slippa arbete eller för att det är lite status på en del sjukdomar (var iallafall på tiden när hon var aktuell men vad jag har sett så är det fortfarande en viss status i vissa gäng). Sen finns de dom personer som hela livet känt att dom varit annorlunda men inte vetat vad felet är, och nu äntligen hittat någonting som beskriver problematiken och i och med en diagnos är det möjligt att få hjälpen man behöver, och därför hoppas man lite att man uppfyller kriterierna och kan få hjälpen. Du verkar ju uppenbarligen tillhöra de sistnämnda, och det är absolut ingenting onormalt i det. Det är snarare normalt. Människan vill ha en förklaring på saker och ting, och idag får man det i form av en diagnos.

Jag är jättedålig på stress och hade nästan i botten på skalan på arbetsminne. Däremot minns jag väldigt mycket från min barndom, från treårsåldern. Men tappa bort saker och glömmer hur man ställer upp tal och liknande i matte glömmer jag hela tiden. Stress är hemskt.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna