• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Anonym skrev 2011-01-07 12:58:47 följande:

Min ADD medicin heter Medikinet, innehåller Amfetamin.
    Men det är INTE ren Amfetamin, utan en molekyl av det som har böjts flera gånger.
    Så tar du lite för mycket av din medicin en dag så blir du INTE hög, utan man kan känna ett litet obehag..
    Och väljer du att avsluta din medicinering efter en lång tid får du INGEN abstinens som du hade fått om du hade knarkat amfetamin.

Måste inte läkaren söka licens för att få skriva ut det? Har för mig det... fungerar det bra? Har du provat många sorter innan? Isåfall vad märkte du för skillnad?
  • TjockKatt
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-07 13:02:39 följande:
    Käkar också Medikinet och nej det är ju inte amfetamin utan metylfenidathydroklorid eller vafasen det heter. Nä, hög blir man inte, jag har överdoserat så det räcker och blir över.
    Har man adhd/add så blir man inte hög på medicinen. Möjligtvis om man äter kopiösa mängder, men det är ju dumt för då har man ingenting resten av tiden.
    Anonym skrev 2011-01-07 13:03:22 följande:
    Okej, Ja min släkting gjorde det privat.

Jag gjorde en utredning via BUP när jag var 15 eller 16.
    Dock så har jag fått lära mig att med utreder inte ADD på ungdomar på samma sätt som på vuxna.
    På Vuxna krävs det MÅNGA tester, och många timmars "prat".

Det krävdes inte på mig, Jag satt ner 1 timma med min doktor och gick där ifrån med ett recept på Medikinet.
    Jag gjorde också min utredning i den åldern. Jag gjorde dock en hel del tester, tog ungefär ett halvår. Det låter märkligt det där, speciellt när det är en så ung person. Men sen ändrade dom sig eller? Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt hur du menar. Du pratade med en doktor, fick medicin och diagnos (?) och nu har dom tagit bort diagnosen? Rätt så?
  • TjockKatt
    Anonym skrev 2011-01-07 13:16:24 följande:
    Jag ska förklara det lite bättre :)
    Jag hade gått hos denna läkaren ca 4 år innan pgr av att jag hade SSRI medicin. Så hon kände till mina svårigheter väl och hade länge misstänkt att jag hade ADD. Så en dag när jag mådde bättre och hade fått mer kontroll på mig själv satte vi oss ner och pratade om ADD. Hon skrev ut Medikinet och jag började med det. Började från 10mg till 30 mg steg vis. Där efter hade vi möten varje vecka för att se hur mitt "beteende" ändrades. Och det ändrades bara till det positivta. Sen kom det fram att min pappa hade ADD (via en stor privat utredning som kostade 20.000kr). Och imed att ADD är ärfligt så visade alla tecken på att de va just de jag hade :)
    Ah, jag förstår. Jag tror jag blandade ihop dig med anonym (frustrerad). Skrev dom ut medikinet direkt? Jag trodde man började med annat först.
  • TjockKatt
    Anonym skrev 2011-01-07 13:36:54 följande:
    Aha okej :) Ja dom skrev ut medikinet direkt.
    Vad skulle dom annars börja med? :)
    Nä, jag fick för mig att man brukade börja med strattera, concerta eller ritalin. Att det är de "vanligaste", liksom. Men det skiljer sig säkert åt, personen som skrev ut din medicin hade kanske märkt bättre resultat hos sina patienter med den medicinen och så. Det är nog väldigt olika, men de jag pratat med, ink mig själv, har haft de tre ovanstående medicinerna som förslag först.
  • TjockKatt
    Anonym (Nykomlingen) skrev 2011-01-09 12:03:41 följande:
    Undrar en sak, glömmer ni oftast bort människor efter en tid efter att ni slutat umgås? Jag menar mest utseendemässigt. Ett tag gick jag på en kurs för oss arbetslösa, under den tiden jag var arbetslös, och där lärde jag känna en kvinna som var trevlig och så. Vi satte oss och fikade och pratade ibland på det stället. Sen efter att kursen tog slut gick det några månader och jag träffade på henne ute. Hon hälsade glatt och jag hälsade lika glatt tillbaka, men kom inte ihåg att det var HON. Hon förstod att jag inte kände igen henne och frågade mig om jag visste vem hon var. "Min tandläkare?", svarade jag. Jag var HELT säker på att det var min tandläkare!

Det var helt sjukt!
    Nja, jag minns ofta detaljer i folks utseende, och förknippar de detaljerna med den personen, tex om det är en tandläkare så minns jag att hon hade grått hår och en leverfläck på kinden så skulle jag se henne på vårdcentralen skulle jag känna igen henne. Men att se henne ute på stan skulle ta mig ett tag att känna igen henne.

Det finns ju någon diagnos som gör att man har svårt att minnas ansikten, prinsessan Victoria har det bland annat. Minns inte namnet dock. Brukar höra ihop med dyslexi har jag för mig.

Välkommen till tråden föresten!
  • TjockKatt

Virrig är jag också. Glömmer jämt saker men det har blivit bättre nu sen jag började med kalender.

Jag tänkte fråga om någon känner igen sig i en annan sak, som jag upplever som riktigt jobbigt. Det är nästan mitt värsta "symtom" vågar jag påstå. Jag går konstant runt med en inre stress och irritation. Jag blir arg på allt. Speciellt när saker och ting knölar, typ om jag ska försöka hänga upp en morgonrock på hängaren, håret är blött och det är kallt och när jag försöker så lyckas jag välta saker och får inte upp morgonrocken. Sånt gör mig GALEN!! Jag får nästan panik av tanken. Likaså när jag ska sätta mig i soffan med en tallrik mat. För att komma fram till min plats måste jag klämma mig emellan divanen och soffbordet. På divanen sitter min sambo. Såfort jag avlägsnat sista milimetern av min kropp från det lilla mellanrummet slänger han dit benen och allt igen. Om jag då ska gå tillbaka direkt för att hämta dricka så måste han sucka och flåsa och lägga bort benen igen. Jag blir galen!! Är det så svårt att ha kvar benen från utrymmet tills dess att jag har fått allt på plats och fått sätta mig ner!? Jag blir vansinnig av såna saker. Kan dra tusen exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar. ALLT stör mig verkligen. Klarar knappt av att gå ute på vintern för trottoarerna är aldrig riktigt skottade så man måste pulsa fram och glider omkring och man kommer aldrig över vägen vid övergångsställena så alla bilar hetsar och man kommer aldrig fram till sitt mål. Man får ju panik!

• TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-09 15:34:01 följande:
    Ja jag känner igen mig. Jag är väldigt lättstörd, blir lätt irriterad och kan gå igång på det mesta faktiskt. Jag avskyr omständigheter. Dessvärre är det ju oftast p.g.a mig själv som omständigheterna finns där in first place. Te.x om jag ska ha tag i en räkning, då måste jag lyfta på fem hundra andra saker som ligger överst och jag är så fumlig, välter, saker åker i backen etc och sånt kan jag bli galen på. Aldrig att något kan vara enkelt liksom!
    Min fetmarkering. Men precis, det känns som om hela världen är ute efter mig! Istället för att livet flyter på så ska mitt liv hacka fram. Allting ska alltid krångla! Det kan inte bara gå så smidigt och enkelt som möjligt.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-10 21:53:29 följande:
    Jo just det. En sak som den här psykiatrikern sa idag och som jag vill dela med mig till er var när vi pratade om min oförmåga att planera och strukturera, det här med att inte komma i säng i tid, komma upp i tid, att planera sin tid etc. Han sa att människor med ADHD inte har den förmågan naturligt. Vi kan lära oss och träna in det men det finns inte där naturligt som hos de flesta andra "normalstörda" människor och detta tyckte jag var så skönt att höra. Som en bekräftelse på att nej, jag är inte dum i huvudet, jag har "bara" avsaknad av vissa förmågor som för andra finns där naturligt eller utan större ansträngning.
    Ja precis, det är ungefär som autism och social förmåga. Det finns inte naturligt. Rätt intressant faktiskt alltihop med neuropsykiatri. Hur det kan bli som det blir.
    Jag känner också så, att det blir som en lättnad. Man vet att man inte bara är lat, och vet nu vad man har att jobba utifrån.
  • TjockKatt
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-11 18:54:45 följande:
    Idag stressade jag iväg till hc skulle ta blodprover kommer 20 min för sent,  sen så visade det sig att det var imorgon jag skulle dit så då blev jag ju väldigt "tidig" istället men dom var snälla så jag fick ta provet ändå :)
    Haha, jamen du var ju inte sen iallafall! Alltid något!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna