ADD symptom hos vuxna
Anonym (Nykomlingen) skrev 2011-01-09 03:15:59 följande:
Hej i tråden! Jag har haft ett väldigt speciellt samtal med en jättefin tjej ikväll om ADHD. Ju mer vi pratade med varandra om detta, desto mer kände jag igen mig i henne och hon i mig. Hon tipsade mig om denna tråd så nu hoppar jag in här, tänkte jag. Hoppas det går bra ändå trots att det gått väldigt många sidor sedan ni började 
Efter att ha läst igenom alla dessa symtom såg jag att jag tyvärr uppfyllde de allra flesta. Dock vet jag inte vad "mental uthållighet" och "nedsatt arbetsminne" är. Sedan behöver jag få något konkret exempel på hur man gör när man inte kan göra något metodiskt...Antar att jag inte är speciellt smart heller

Men uppenbarligen har detta redan betats av i tråden: känslan av att man är väldigt konstig som person. Att även andra anser att man är udda.
Jag fick en gång höra av en av mina familjemedlemmar att jag är speciell på det sättet att även om jag befinner mig i ett rum med 100 personer, så utmärker jag mig ändå. Och då är jag inte snygg eller vacker eller så, utan personen syftade på min personlighet. Av någon konstig anledning tog jag heller inte illa upp, utan kände mig speciell också.
Men i grundskolan hade jag väldiga svårigheter med att vara "speciell". Jag blev ofta mobbad för olika saker, min personlighet, mina kläder, min frisyr etc...Ett tag hatade jag mig själv väldigt mycket och önskade att jag kunde vara som de andra, mer populära tjejerna, men jag visste inte vad hos mig som jag kunde förändra. Så jag fortsatte att vara den jag var. Nu i vuxen ålder så spökar detta lite och gör att jag många gånger lider av social fobi. T.ex. när jag blir bjuden på fest så tänker jag ofta "fan, vad jobbigt att behöva träffa en massa folk jag inte känner", till skillnad mot de som är MED mig och son tänker "fan, vad kul! Party!"
Jag gillar väldigt, väldigt små tillställningar. En pytteliten grupp om jag nu måste träffa en grupp och helst en grupp av människor som jag vet att jag kan lita på och som är jordnära och vänliga. Mogna och intelligenta människor. Det är också oftast sådana människor jag umgås med, då de får mig att känna mig trygg. Gillar djupare samtal om livet. När jag sitter med en grupp människor som pratar om de ytligare ämnena (alltså som för MIG känns ytliga), känner jag mig helt lost och korkad. Jag hänger helt enkelt inte med! Och automatiskt slutar jag lyssna och går in i mig själv...Väldigt egoistiskt av mig! Men jag är iallafall medveten om det.
Jag har alltid haft svårt att umgås med mycket sociala och utåtriktade människor. Har känt mig väldigt osäker på mig själv då och inte vetat hur jag ska bete mig. Min exman var en sådan och vi kom inte överens om något i vårt äktenskap. Jag var den lugna som behövde trygghet (men ändå viss spänning OM det skedde på mina villkor

Aja, jag känner att jag kan mala på hur mycket som helst om detta, men det får räcka för den här gången

Mental uthållighet - Tex att kunna fokusera en längre tid på att ex lösa mattetal.
Arbetsminne - Om någon säger ett telefonnummer, kan du då upprepa det? Eller om någon ger dig en kort instruktion om hur du ska gå till väga, kommer du ihåg instruktionen en minut senare när du ska utföra uppgiften?
Metodiskt - Jag tänker att om man tex. städar metodiskt så gör man det efter ett visst logiskt system, bit för bit, ett rum i taget osv. Eller om man ska städa gaderoben så vore det nog en bra metod att börja överst och ta en hylla i taget. Men jag skulle nog börja med att dra ut en hylla i mitten för att efter en stund bli mer intresserad av en annan hylla och dra ut den också och efter ett tag är alla hyllor ute och allt blir rörigt med kläder överallt och jag kanske lämnar projektet för att börja putsta badrumsspegeln istället.
Jag skulle gärna ha fest med dig! Jag tycker en fest med två-tre personer är kalastrevligt! När jag var yngre och gick på större fester/nattclub osv så tyckte jag oftast att förfesten var roligast, där man bara var några stycken som myste och hade trevligt. Sen när man väl kom till den riktiga festen så blev jag mest trött och ville åka hem.