• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

psyko II skrev 2011-04-14 11:19:54 följande:
    TACK för länken ska kolla igenom så får jag se om jag kanske t o m skulle kunna klara detta det värsta e nog att behöva avstå sötsaker (GODIS)
    Det finns vissa godisar som kan vara OK, typ ischoklad Glad Eller egengjord glass (utan socker)

Men jag vet vad du menar.. jag är själv helt hopplöst godisberoende Obestämd
  • Anonym (ADD?)
    allmänt skrev 2011-04-17 10:25:09 följande:
    Nu har jag väntat 1½ månad sen jag var hos läkaren som skulle skicka remiss... Får man inte ens höra hur det går? Jag vet att det är lång väntetid, men händer det NÅNTING? Har de glömt mig? Åtminstonne ett preliminärt datum för ett första möte vill en ju ha... ah suck.

Blir säkert inget ändå. Bara -för att- jag sökte hjälp, så känns det som alla adhd-symtom har gått över.. Eller nej det är lögn, jag får ju fortfarande ingenting gjort. Men det andra. Minnet känns på topp, jag känner mig inte kollrig och pillig, normal helt enkelt!

Åh hur skall man veta? Alltid detta fram och tillbaka. Har jag, har jag inte? Jag skiljer mig ju så kraftigt från den uppenbara adhd:aren. Jag kanske är frisk? Bara lite svag i karaktären. Jag menar, bara fär att jag känner igen mig i den här tråden, så betyder det ju inte att jag HAR det. Det FINNS ju faktiskt folk som är lite sinnessvaga överlag bara.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt. Dålig dag idag helt enkelt. Blä!
    Jag hoppas du får hjälp snart. Jag fattar inte varför man lägger in så långa väntetider i vården, det tjänar väl ingen på? Ok, jag fattar ju att man inte kan komma samma dag men inom en månad borde i alla fall vara rimligt tycker jag. Jag tänker att en undersökning kostar lika mycket att utföra oavsett om den görs nu eller om ett halvår så jag fattar inte vitsen med den långa väntetiden. När våra husdjur blir sjuka får de undersökning och vård nästan omedelbart. Varför kan det inte vara så för oss också?

Vad är din bild av en uppebar ADHDare? Symtomen skiljer ju väldigt mycket mellan olika undergruppen, och även mellan tjejer och killar så man kanske inte ska stirra för mycket på bara en typisk bild. Jag kommer inte ihåg exakt vilka symtom/problem du kände igen dig i men jag undrar om du alltid har haft de problemen? Alltså även som barn? Eller är det främst nu på senare tid som du fått problem?

Kram
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-04-19 16:35:28 följande:
    Har kommit in på utredningslistan och har en fråga här nu, denna kille som skulle göra detta är en kandidat/elev och han som är "ansvarig" för honom var den person jag gick till möte hos från början, om jag inte kände att detta var bra får jag vänta upp till 1 år för att få en ny tid.
    Har någon här haft en kandidat/elev som ställt ADD diagnos ? Vet faktiskt inte hur jag ska känna eller tycka, även om han gått utbildning i 3 år så ja....
    Men alltså.. vart är sjukvården på väg..? Att få en diagnos av en "kandidat/elev" känns ju inte helt bra. Kan det ens vara tillåtet för elever att ställa diagnoser? 

Däremot tycker jag det kan vara OK att eleven är delaktig och ställer frågor och så men att den slutgiltiga bedömningen görs av någon med mer erfarenhet..

OBS, jag har ingen erfarenhet från området så detta är bara min egen spontana känsla...
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-04-19 20:27:59 följande:
    Ja jag blev helt paff.
    Jag förstår det. Men vad innebär egentligen en kandidat/elev? Är det en färdigutbildad person med examen eller typ en praktikant?

Föresten så verkar ju Hedmanpazio ha koll på hur utredningar ska gå till. Han har ju en tråd om just utredningar, så du kan ju kanske testa att fråga där också: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m56491289.html
  • Anonym (ADD?)
    Joppelina skrev 2011-04-20 19:53:55 följande:
    Ja att bli misstrodd i denna tråden trodde jag inte skulle hända. Så lär ändå inte läsa eller skriva här något mera.
    Hej på dig Joppelina! Jag tror ingen misstror dig, det blev nog bara ett missförstånd. Hoppas du hänger kvar i tråden {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2011-04-20 16:10:54 följande:

Är det någon här som funderat på om dom kan ha autism/asperger. Många av symtomen i trådstarten är ganska lika för vuxna med autism. Hittade lite på den här sidan tex.

www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_kan_.../

Jo, jag har funderat mycket (!) på det och känner igen mig mycket i vissa asperger-drag.

Men är de där svårigheterna (på sidan du länkade till) verkligen typiska för asperger syndrom? I så fall blir jag ju ännu mer förvirrad.. jag trodde aspergare var ordningsamma, men kanske bara är en av mina fördomar.

Jag tycker aspeger syndromen är svåra att få grepp på. Just därför startade jag en tråd tidigare om Asperger symtom hos vuxna: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m57594246.html
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Ungmor, utreds) skrev 2011-04-20 03:45:07 följande:
    Nu blandande jag ihop ODD med OCD, men båda är ofta sammanlänkande med ADHD.
    Nu blev jag förvirrad av alla förkortningar och jag förstår inte vad det är du har kommit fram till?
  • Anonym (ADD?)
    psyko II skrev 2011-04-20 07:31:53 följande:
    I morgon kommer domen Förvånad *NEERVÖÖÖÖS*
    Spännande! Lycka till! Hjärta
  • Anonym (ADD?)
    TrueBarbie skrev 2011-04-20 22:33:07 följande:
    Jag har kombinerad adhd & aspergers syndrom. Mina diagnoser överlappar varandra rejält. Jag är grymt ordningsam & ska ha kontroll.
    Men alla är en egen individ & är olika som person, så man kan inte bara gå efter en diagnos man uppfyller vissa kirterier så klart.
    Jag är ordningsam & noga medans en annan som har samma diagnos kanske är slarvig & glömsk. Man kan ha kunskap om adhd/as & försöka förstå utrifrån det, men man kan inte behandla alla lika bara för vi ha samma diagnoser  =)

Ok, jag tror jag börjar fatta nu. Symtomen på AS och ADHD kan vara väldigt lika eller helt olika så egentligen är det ganska onödigt att själv försöka tyda sina symtom till det ena eller andra..
  • Anonym (ADD?)
    psyko II skrev 2011-04-22 07:40:22 följande:
    Jag kommer inte i håg när jag började hänga i den här tråden, det va ett tag sen, det har varit en resa att gå igenom utredningen som faktiskt tidsmässigt gick fortare än vad jag trodde, antar att jag har haft tur med mina läkare/psukologer mm.
    Jag kom in här å va med när listan i ts uppdaterades efter förslag av bla strulmaja, jag kände igen i pricip allt, har läst massor om adhd/as å polett efter polett har ramlat ner. JAG visste att det var mitt problem, JAG kände/visste vad som var fel å jag bönade å bad (i huvudet ;)) att utredarna skulle komma fram till samma sak.
    I går fick jag min hmm efterlängtade adhd diagnos och en trolig as problematik så det var berättigat till vidare utredning inom as. Men väntetiden är upp till 4 år på den. Men det spelar ingen roll sa jag för nu känns det lättare, jag kan vänta, skulle inte orka med en till utredning direkt efter denna.

Strulmaja: Vi eller kanske mer jag, har kommit fram till att vi är extremt lika i mångt om mycket, både i sättet, tänkandet och humorn (säger bara tapeter) :P Jag tror inte att det är några problem för dig att få din diagnos ;) hoppas bara att de är duktiga utredare.

Och till alla: man känner sig själv bäst! Hjärta
    Wow, vad snabbt det har gått! Skönt att du har fått det utrett nu. Blir det någon behandling nu då?
  • Anonym (ADD?)
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:12:12 följande:
    Många av symtomen i trådstarten är lika de flesta psykiatriska funktionshinder :)

Men autism handlar om något helt annat även om vissa 'symtom' även kan finnas vid AST som ADHD. För kännedom får man idag inte heller sätta ADHD diagnos om personen även har ett funktionshinder inom AST, vilket man ibland ser mellan fingrarna på :)
    Enligt den här länken är det vanligt att tjejer med AS även har ADHD:
    http://www.lul.se/templates/page____3649.aspx

Jag funderar på om det verkligen stämmer att tjejer ofta har "både och" eller om dubbediagnosen kanske beror på att det är svårare att reda ut diagnoser hos tjejer då det mest har forskats på killar..?
  • Anonym (ADD?)
    MellanRaderna skrev 2011-06-06 20:31:03 följande:
    Hej allihopa..

Är så himla trött på denna sega gröt som kallas Svensk Sjukvård.
    "Men du lyckades ju ringa hit, så så farligt kan det ju inte vara."
    Hej!

1. Jag är också riktigt trött på svensk sjukvård! Jag har tidigare skrutit över hur bra vi har det i sverige som kan få vård när vi behöver. Det gör jag inte längre. Nu är jag riktigt #¤%%&%# förbannad på vår sjukvård. Min hund får ju snabbare och bättre vård än vad vi människor får. Ska det vara så?

2. Det där med att du inte skulle kunna ha problem för att du lyckades ringa låter ju väldigt märkligt! Är det liksom ett krav för ADHD liksom "om man har ADHD klarar man inte att prata och hålla i en lur samtidigt"? Obestämd
  • Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2011-08-07 22:19:57 följande:
    Jag har ADHD och Autist liknade drag (eller vad det heter) 

Får jag vara med och prata? 
    Klart du får vara med Glad Hur yttrar sig dina autistliknande drag?
  • Anonym (ADD?)

Hej alla!

Jag har inte läst något i tråden, och jag har egentligen inte fått någon diagnos. Men jag misstänker att jag har ADD, och min kurator misstänker också det, jag ska få börja en utredning nu i slutet på november.

Kände bara att jag behövde skriva av mig någonstans. Vi ska ha gäster imorgon och min sambo är borta tills imorgon mitt på dagen så jag måste fixa allt själv. Det är verkligen kaos. Eller det känns nog mest som kaos, jag har skrivit lappar till och med och lagt i skålarna jag har dukat fram för att inte glömma något som måste läggas upp eller lagas till. Men ändå vet jag att jag inte kommer kunna sova inatt för att jag tänker på att inte glömma något. Vilken konstig tanke egentligen. Jag har knappt ro att diska eller duscha eftersom jag är så inställd på allt annat som måste göras. Även om jag skrivit 5 olika listor för att inte missa något. Blä.

Kanske ingen som läser det nu i natt, men jag fick skriva av mig lite i alla fall även om det är svårt att samla tankarna!

• Anonym (ADD?)
    Stövelkatten skrev 2011-11-06 00:36:53 följande:
    Jag läser! :DOch aktivitet på natten är ju inte ovanligt här i tråden...
    Vet precis hur du känner, försök att ta någon lite grej först för att fixa allt. Eller kanske skriva lappar i flera led? Typ 1; Duscha, Diska, duka. 2; ställa fram alla matingredienser. 3; laga förrätt osv. Så blir listan på saker inte så STOR OCH SKRÄMMANDE och du får många små belöningar mentalt när du klarat en lista.

Så fungerar iaf jag, har jag många saker som ska göras så blir summan för stor och jag glömmer typ allt, går från rum till rum utan att göra något alls.

Tack för att du läser :)

Jag funderar mest på att försöka sova nu, jag börjar bli väldigt trött och jag har tvättid imorgon kl. 7. Känns hopplöst att jag aldrig lär mig att jag inte kan göra hundra saker samtidigt . Jag har i alla fall skrivit en lista på allt som ska göras och plockat fram alla uppläggningsfat och sånt. Och diskat och städat det mesta. Men det blir verkligen så att man inte göra något alls när det blir för mycket. Speciellt när jag är trött blir det ännu värre. När det blir kväll får den late brått! (Eller snarare den tankspridda och överambitiösa kanske )

• Anonym (ADD?)

Jag tycker också att det är härligt att tråden lever! Glad

• Anonym (ADD?)

Hej, vad trevligt att äntligen hitta en add-tråd som faktiskt är igång :)

Jag har ingen diagnos, och jag är nu 21. Men jag har nästan varit övertygad om att jag har ADD sen jag var 17. Och jag hittar bara fler argument som talar för det.

Jag har alltid läst extremt långsamt (en 2a på skala 1-9) och gjort det mesta annat långsamt också. Och det var så jag började tänka på det att jag kanske gjorde saker långsamt efter som att jag inte kunde koncentrera mig på det jag höll på med.

Jag kollade med kuratorn på skolan och hon sa att vi nog kunde försöka få in en remiss till utredning. Men sen kunde jag inte komma på det nästa mötet med henne, och sen blev det inte av.

Så sen när jag var 19, året efter att jag gått ut gymnasiet sökte jag för detta på vårdecentralen. Men fick då svaret att eftersom jag hade bra betyg och att "jag fick mitt liv att gå ihop" så var det inte en chans i världen att jag hade det. Sen verkade ju inte ens läkaren medveten om att det fanns en icke-hyperaktiv form.

Men nu efter 1,5 års universitetsstudier håller jag på att bli tokig! Allting är så mycket mer påtagligt nu.. Jag kan verkligen inte koncentrera mig alls. Hur mycket jag än försöker kan jag inte hålla fokus på föreläsningarna mer än 5 min (inte så praktiskt när man har typ 12 x 45 min i veckan...). Det känns som jag har ännu svårare att läsa nu än förut, kan inte fokusera alls. Och när det tar så mycket kraft att försöka och det ändå inte blir något gjort så är jag nog definitionen av prokastringering (har alltid varit).
    Jag har haft ganska lätt för mig i skolan i grundskolan och gymnasiet, väldigt lätt för matte och sånt, även om läsning alltid har krävt mycket tid. Men förut har det ju inte varit mycket att läsa, och många lärare var schyssta och gav mig extra tid på prov och liknande.

Sen har jag kommit på så mycket annat. Jag har under hela grundskolan fått höra att jag dagdrömmer för mycket, och min personlighet när jag var liten beskriver mina släktingar just med "dagdrömmare, du var alltid i din egen lilla värld). Jag lyckas för det mesta höra på det mina vänner säger, men kasnke just för att jag kommer på mig själv ganska många gånger och får säga "ursäkta, nu fick jag inte in alls vad du sa, kan du ta det igen?".

Kollade på lite modern family nyligen. Och i ett avsnitt så skämtade de om hur två familjemedlemmar hade koncentrationssvårigheter. Pappan skulle göra något men blev efter några sek distraherad av något annat och skulle fixa med det istället. Det var nog tänkt som överdrivet, men det är verkligen så jag gör! Typ börjar vika lite tvätt, efter att ha vikt några plagg ser jag lite skräp på bordet och går för att slänga det i papperskorgen, men märker att soppåsen är full så jag går och ställer den i hallen där jag märker att jag inte packat upp en resväska än och börjar med det etc.etc.

Men nu ringde jag imorse till psykiatrin i göteborg för att kolla hur man ordnade en remiss. Hon sa att hon skulle skicka hem blankett til mig så att jag kan göra en egenremiss. Men rekomenderade verkligen att gå till en läkare på VC för att få remiss, det går antagligen betydligt snabbare. Men jag är rädd för att de bara ska tycka att jag är hypokandrisk eller att jag bara vill ha något att skylla mina omtentor och kassa studieteknik på...

Ursäkta för det långa inlegget, var bara tvungen att prata av mig lite..

• Anonym (ADD?)
    Anonym (misstänker add) skrev 2013-03-10 04:54:49 följande:
    Har ju lyckats döda den här tråden varje gång jag skriver men tänkte iaf informera om att jag har fått diagnosen ADD. Väldigt skönt!
    Hej! Skönt att du har fått det utrett!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna