Blackbird skrev 2011-01-13 03:17:56 följande:
Jag försöker också undvika situationer, som t.ex. att jag försöker inte gå på större fester och så eller när en större grupp är samlad. Särskilt om där finns folk jag knappt känner. Dock är krogar och sånt inga problem, utan jag menar om jag blir bjuden hem till en kompis och där finns en massa jag inte känner. Blir himla osäker på mig själv.
Men eftersom jag studerar och hamnar i grupper om fyra till sex personer hela tiden så MÅSTE jag vara mer aktiv, annars får läraren höra om det och jag får skit. En positiv konsekvens av detta är att jag på vägen fått lite bättre självförtroende. Det är ju bra om inte annat! Speciellt nu den sista tiden eftersom jag bara hamnat i grupper med riktigt snälla människor. Om de inte hade varit det hade jag haft väldigt svårt med självförtroendet...
Så jag tror att om du blir tvungen att hamna i liknande situationer där det verkligen krävs av dig att du är aktiv och du inte har något val än att vara aktiv så skulle det gynna dig väldigt mycket.
Jag upplever att sådana grupparbeten tar vädigt mycket energi, särskilt om man hamnar i "fel" grupp där man inte riktigt passar in (vilket ofta händer mig av någon anledning

). Men det är klart om man hamnar i en trevlig grupp så kan det ju gå bättre. Men jag vet inte på vilket sätt det skulle "gynna" mig riktigt att utsätta mig för det? När grupparbetet är färdigt och gruppen splittras så är jag ju fortfarande samma gamla blyga, tråkiga inåtvända mus...