• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

TjockKatt skrev 2010-11-11 16:08:54 följande:
    Okej, hoppas det går fort att få en tid.

Den tröttheten och okoncentrationen jag känner, bland annat, beror om inte annat till största del på ADD, för annars känner man inte av det i den mängd jag gör. Sen kan man inte, och ska man inte, skylla alla sina fel och brister på en diagnos, jag har många brister som inte beror på ADD också. Men man kan ändå sortera på något sätt, iallafall för sig själv. Svårt att förklara.

Jag tror det bara är om det blir till problem för individen, på något sätt. Tex kan man ju bli frisk från en borderlinediagnos när man lärt sig hantera sina egenskaper och är stabil. ADD och liknande är dock ett neuropsykiatriskt funktionshinder som innebär att det är fysiskt i hjärnan. Det går alltså inte att "ta bort", däremot går det ju att träna upp sig och få ordning på sitt liv så att det blir mindre jobbigt. Medicin hjälper också till stor del för många. Men helt frisk blir man ju aldrig, ungefär som att man kan lära sig gå i städer när man är blind, men man kan aldrig faktiskt se.
    Det hoppas jag också. Att gå omkring i ovisshet är verkligen inget jag är bra på nämligen. Och jag avskyr att behöva vänta! 

Nej, att skylla alla sina fel och brister på en diagnos är fel, det tycker jag också. Men det här med att sortera ut vad som är vad, vad som tillhör diagnosen och vad som inte gör det är svårt men kanske blir enklare sen under eller efter utredningen när man har allt svart på vitt.

Som sagt, ovissheten är jobbig. Jag klarar av den men den tär. De senaste dagarna har jag ifrågasatt hela mitt väsen, varenda liten grej jag gör eller säger så tänker: Är det för att jag har ADHD/ADD som jag sa eller gjorde sådär nu? Önskar att jag kunde släppa detta för ett tag, låta det bero och "bara vara" tills utredningen kommer igång. Men det går inte Rynkar på näsan 
  • strulmaja
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-15 22:05:22 följande:
    Finns det ingen som orkar o svara på mina frågor angående utredningen? Skulle vara snällt. Påbörjar min på Fredag.. uh, börjar bli nervös
    Jag kan tyvärr inte svara men du kanske kan starta en ny tråd ang det du undrar över? Eller ställa din fråga i ADHD/AS-tråden?
  • strulmaja
    Anonym (Hallelulja) skrev 2010-11-17 20:31:47 följande:
    Tack
    TjockKatt skrev 2010-11-17 20:19:04 följande:
    Hur menar du att ADD och Bipolär är besläktade? Det har jag aldrig hört... Men välkommen till tråden, den där vakenhetsmedicinen lät intressant, är det mycket biverkningar på den? Jag har extrema problem att hålla mig vaken under dagarna nämligen, däckar nästan hela tiden efter lunch tills läggdags.
    Dom är lika varandra i "symptomen"  så svårt att förklara hoppas du förstod annars ska jag försöka förklara utförligare lättare sagt än gjort

Ang medicinen så näää  jag har typ mått illa i 2 veckor en vanlig biverkning som är övergående, nu känner jag bara att jag blir pigg och orkar hålla mig vaken hela efm sen märks det att den börjar gå ur kroppen, ungefär som man får pyspunka på däcket Men det e så skönt att få vara vaken och inte somna titt som tätt
    Har också läst att bipolär och ADHD/ADD ska ha en del gemensamt och att det förekommer feldiagnosticering.
  • strulmaja

Har tvätt i tvättmaskinen som jag borde hänga upp men orkar inte. Den har legat där ett par timmar så då kan den väl lika gärna ligga där ett par timmar till. I värsta fall får jag väl tvätta om den. Inte hela världen.

Klockan är över tolv på natten. Jag ska upp om 7 timmar och jag borde sova. Istället tar jag en kopp kaffe, sätter mig vid datorn, dagdrömmer lite och vips så har klockan hunnit bli 2. Jag kommer inte vara trött då men lägga mig i sängen, försöka läsa en stund och sen ligga vaken och tänka i ytterligare 1 timme. Om jag har tur får jag i alla fall sova 2-3 timmar.

Skulle ringt till FK i måndags men har fortfarande inte fått tummen ur. I måndags tänkte jag: Äh, jag ringer på tisdag. På tisdagen tänkte jag: Jag ska ringa, men inte nu, senare. Sedan glömdes det bort. Och idag glömdes bort igen. Förstår inte varför det är så svårt att få något gjort direkt när jag tänker på det? Jag vet ju att det inte blir av annars, men trots det gör samma misstag om och om och om igen. 

Ja, så kan det vara.  

• strulmaja
    Anonym (ADD?) skrev 2010-11-18 06:10:11 följande:
    Intressant med undergrupperna (user.tninet.se/~fxg297r/flickor_undergrupper....) och jag känner igen mig i flera. Jag var "dagdrömaren" på lektionerna och vid läxläsning men tillräckligt "begåvad" (eller påhittig) för att det inte skulle uppmärksammas, "pojkflicka" var jag vid val av sporter , det enda jag inte känner igen mig i är "snackarn"..
    Undrar om man kan ha en kombination av de båda?
  • strulmaja
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-18 13:29:39 följande:
    Åh det där med tvätten känns väl igen.. Kan säga att jag nästan varje gång får tvätta om den maskin jag satt på Skäms Helt sjukt att det blir likadant varje gång, aldrig lär jag mig.

Ja, det här med datorn är ngt som jag oxå e fast vid. är väl den som tar upp den mesta av  min tid.
    Vet att jag har massor o göra men ändå sitter jag här??

Hehe och exakt så som du skriver med telefonsamtal är jag med. Skjuter på de in i de sista pga av ångest för o ringa eller ren "lathet" som jag fått höra. Är bara så sjukt svårt o komma igång med saker.

Sen kan jag ha riktigt problem med att ens komma in i duschen, det är ett ångestmoment i sig.. fattar inte varför. Likaså o tvätta av sminket.. Därför sminkar jag mig aldrig längre.
    Jag går i samma gamla kläder jämt..Var tog intresset för mitt utseende vägen? 
    Ja men hur roligt är det att duscha då? Och att tvätta bort sminket? Väl inne i duschen är det ju ganska skönt men så väldigt omständigt, man ska tvåla in sig, tvätta håret och sen ska man torka sig och det är kallt och man ska hitta rena kläder. Men har jag väl klarat det momentet så känns det ju bra, då känner jag mig som en ny människa. Tyvärr minns jag inte den sköna känslan tills nästa gång det är dags att duscha så då blir det samma utdragna process igen.
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-18 13:30:39 följande:
    Ja det kan man säkert. men man ser ju där att om man har ADHD så kan man ju lixom som tonår/vuxen vara lugn, passiv, blyg. Så det är svårt de där!!

Puh, i morgon ska jag dit.. pirrigt värre. 
    Det kommer att gå så bra ska du se. Försök att inte ta så allvarligt på det, att inte tänka så mycket (ja, jag vet det är typ omöjligt) och sen, när du har ork och lust får du gärna komma hit till tråden och berätta hur det gick, hur det kändes. Jag ska tänka på dig i morgon Glad
  • strulmaja
    Anonym (Tack!) skrev 2010-11-18 11:53:05 följande:

Hej alla här inne i tråden!

Måste bara säga tack till er, ni har fått mig att förstå att jag inte är dum i huvudet, efterbliven, lat, slö, virrig och ofokuserad! Det ni beskriver, det är ju JAG.

Jag har ju vetat hela livet att jag är "konstig" och annorlunda men inte vetat vad det var, att det bara var min personlighet som var sån.

Nu för en liten stund sen ringde jag till VC som tyckte att jag skulle prata med öppen psyk så rinde dit. Självklart var det bara sekreteraren inne så jag skulle återkomma på måndag. Man får väl se hur det kommer gå. Jag måste ju göra det när motivationen är uppe. Jag vill bli utredd så jag kan bli "normal" sen.

Hej! Jag kan inte säga annat än att jag känner ungefär likadant som du, en slags lättnad och ett lugn över att det finns fler som jag. Du får gärna titta in här igen och skriva lite mer om du vill.
  • strulmaja
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-20 12:07:27 följande:
    Var ju på besöket igår o det gick bra.

De frågade massor med frågor o såklart så kom man ju på massor hemma vad jag skulle svarat, men vart lixom black-out när jag kom dit? Tur att man ska dit igen får jag säga.

Jag var väl inne där i 1 ½ timme ca, o de tyckte att många pusselbitar stämde in på ADHD, men sen fanns de några saker som inte stämde in, Som tex, att jag inte har svårt o passa tider o att jag är mer rädd av mig än våghalsig.
    Men de frågorna tyckte jag att jag inte kunde utveckla där, jag var ju sån som barn o som tonåring, men kanske inte som vuxen. Så jaa vi får se!

Men till slut brast det för mig då det kom in på barnen o amning.  Eftersom jag ammar är jag ju begränsad. Men de sa att jag hade gjort de svårt för dem iomed att jag hållt tillbaka under hela samtalet, o att de brast för mig de sista 10 minutrarna. Han tyckte jag försökte ge ett sken av att det var bättre än vad de egentligen var.

Summa sumarum så fick jag utskrivet Ritalex som skulle påverka amningen minst då jag känner att jag inte klarar av o sluta amma. 
    Detta skulle hjälpa mig emot min impulskontroll o reglera min energinivå o få mig att bli mer jämn i humöret.

Så vi skulle ta en sak i taget o börja såhär o se vad som händer med mig.. Ska ta en halv tablett i 3 dagar, sen 1 tablett, oså ska jag tillbaka till sjuksköterskan som oxå var med vid besöket om 2 veckor för kontroll. Osen skulle jag få fylla i ngt formulär som man gör vid ADHD.

Sen om ytterligare 2 veckor efter de så skulle jag tillbaka till både överläkaren o sjuksköterskan igen.

Puh, kändes väldigt jobbigt efter besöket då jag kände att jag kom på massor hemma, ma svarar lixom snabbt o sen hann jag inte utveckla mina svar alltid. Suurt!

Menmen, får hoppas detta kommer o hjälpa mig sålänge iaf! 
    Ritalex... en kombo av Ritalin och Cipralex tror jag, menar att du tänkte på dessa mediciner när du skrev kanske =)

Det här med amningen eller snarare att du gjort det svårt för dom vet jag inte om jag förstod.
    Var det p.g.a amningen som du hållt tillbaka under samtalet? Förlåt, jag är så trött att jag inte riktigt kan ta in det jag läser.

Hursom, så hoppas jag att tabletterna kommer att hjälpa dig men räkna med att det kan ta sin tid, 5-6 veckor har jag för mig. Å tack för din uppdatering. Lite synd att jag kikade in här så sent för nu orkar jag knappt skriva något men jag återkommer.

Kram på er alla "knäppgökar"
  • strulmaja

Det skrivs inte så mycket här i tråden längre. Hur är det mer er allihop? 

För egen del är det sådär. Någon här nämnde att specialintresset just nu var att söka information om ADHD/ADD och det har varit och är väl fortfarande likadant för mig. Jag går in i det alldeles för mycket, lägger nästan all min vakna tid åt att söka och "forska" och sen blir jag så trött, så trött och får ingen energi över för det mer väsentliga, som te.x att svara på inlägg här. Mitt självförtroende är inte heller på topp just nu, jag är ganska less på mig själv för tillfället och önskar så att jag kunde få någon hjälp att organisera och strukturera upp det kaos som finns runtomkring och inom mig. Men jag har fortfarande inte hört något från någon läkare eller psykolog och jag har inte heller fått tummen ur och ringt för att höra hur det går. 

Skulle så gärna vilja ha tips och råd från er andra hur ni gör för att ta er igenom dagarna utan att få utbrott eller tappa bort er själva eller barnen. Jag är bara så frustrerad just nu för att jag inte tycks få ihop det så som jag vill Rynkar på näsan 

• strulmaja
    Tidiz skrev 2010-11-25 09:03:19 följande:
    Hej alla!
    Jag tror jag behöver er hjälp, ni som är under utredning eller har fått er diagnos, hur har ni gått tillväga?
    Jag har nu ringt som en galning, vårdcentralen först, antog ju att de skulle ha koll men blev skickad till öppenpsyk som skickade mig till vårdcentralen som skickade mig till psykiatrisköterskan som skickade mig till öppenpsyk.
    Nu har jag börjat få den där jävla "lägga mig i sängen å sparka mig trött-känslan" som jag alltid får när inget går som jag vill.
    Blir så trött på hur vården fungerar, eller fungerar? Gör den verkligen det?
    Blir riktigt tacksam för svar.
    Hej! Jag har både bra och dåliga erfarenheter av vården. Psykvården har jag haft att göra med sedan, hm, ca 7 år tillbaka och flera ggr har jag hamnat mellan stolarna eller så verkar inte personalen jag mött veta var fan de ska skicka mig.

Med detta gjorde jag iaf såhär. Jag kontaktade först öppenpsyk. Där sa man att jag måste gå via vårdcentralen. Hopp. Jag bokade tid på vårdcentralen och fick komma dit. Där tog man prover på sköldkörteln m.m sedan ställde läkaren ett par frågor, dels ville han veta varför jag misstänker ADHD/ADD. (Och mitt tips till dig är att skriva ner de symptom du har och känner igen dig i och tar med detta för jag fick som en blackout där jag satt) Därefter skrev en remiss till öppenpsyk och nu väntar jag otåligt på kallelse därifrån.

Ring vårdcentralen igen och säg att du behöver en remiss till öppenpsyk därför att du vill göra en utredning. Du behöver inte svara på varför för du har all rätt att göra denna utredning, deras jobb är att skicka dig till rätt instans (något dom uppenbarligen inte verka fixa) men ge inte upp. Om du orkar så försök ta dig dit och prata med dom på plats i stället.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna