ADD symptom hos vuxna

Den tröttheten och okoncentrationen jag känner, bland annat, beror om inte annat till största del på ADD, för annars känner man inte av det i den mängd jag gör. Sen kan man inte, och ska man inte, skylla alla sina fel och brister på en diagnos, jag har många brister som inte beror på ADD också. Men man kan ändå sortera på något sätt, iallafall för sig själv. Svårt att förklara.

Jag tror det bara är om det blir till problem för individen, på något sätt. Tex kan man ju bli frisk från en borderlinediagnos när man lärt sig hantera sina egenskaper och är stabil. ADD och liknande är dock ett neuropsykiatriskt funktionshinder som innebär att det är fysiskt i hjärnan. Det går alltså inte att "ta bort", däremot går det ju att träna upp sig och få ordning på sitt liv så att det blir mindre jobbigt. Medicin hjälper också till stor del för många. Men helt frisk blir man ju aldrig, ungefär som att man kan lära sig gå i städer när man är blind, men man kan aldrig faktiskt se.

Nej, att skylla alla sina fel och brister på en diagnos är fel, det tycker jag också. Men det här med att sortera ut vad som är vad, vad som tillhör diagnosen och vad som inte gör det är svårt men kanske blir enklare sen under eller efter utredningen när man har allt svart på vitt.
Som sagt, ovissheten är jobbig. Jag klarar av den men den tär. De senaste dagarna har jag ifrågasatt hela mitt väsen, varenda liten grej jag gör eller säger så tänker: Är det för att jag har ADHD/ADD som jag sa eller gjorde sådär nu? Önskar att jag kunde släppa detta för ett tag, låta det bero och "bara vara" tills utredningen kommer igång. Men det går inte