ADD symptom hos vuxna
Just pappershögar är ett gissel, jag hatar dem. De gör mig jättefrustrerad just för att de inte så självklart hör hemma någonstans, det är inte som att det är en hög med underkläder eller en hög med blandad frukt som man vet vart man ska lägga - det är en hopplös mix av skräp, viktiga papper och papper som på något vis kräver en åtgärd. Det där med vilka papper som ska slängas och sparas är ett gissel för mig, ena sidan säger att man ska spara alla bankpapper till exempel, men vilka är viktiga bankpapper och vilka är oviktiga? Man ska väl inte spara deras jädra reklamutskick om olika fonder o.s.v.? Eller?

Det är samma med all yttre stimuli.
Jag kan inte välja vilka känslor som ska få fäste hos mig, med resultatet att jag tar in allt. Jag brukar beskriva det som att jag är som en svamp. Läser jag om en tragedi i tidningen, eller om jag hör om en vän som råkat ut för något hemskt så är jag HELT förstörd. Det kan ta dagar, ibland veckor innan jag släpper det. Det är som att jag inte kan förstå att det egentligen inte involverar mig.
Nyligen dog en väns mamma. Jag drabbades av någon form av krisreaktion, trots att jag inte kände henne. Men genom honom kände jag sorg, och det tog mig minst en vecka eller kanske t.o.m. två innan jag kunde börja släppa det så smått. Jag tittade på våra andra gemensamma bekanta och undrade hur f-n de kunde vara normala och skratta och ena stunden visa medlidande med honom och nästa sekund börja planera utgång på kvällen. För mig var det som att jag gick in i en sorgeperiod med honom och tyckte inte det var riktigt ok att göra något roligt förrän efter en viss period hade gått. Det var naturligtvis de andra runtomkring som reagerade normalt, men jag funkar helt enkelt inte så. Känns igen?
Det här med att ta in känslor, eller information utifrån överhuvudtaget känner jag också igen. Jag kan inte välja vilken information jag ska ta till mig, ventilen in är alltid öppen, oavsett om det är relevant eller inte. Med känslor är jag sådan som har väldigt lätt för att känna för och med andra.
När Tsunamin inträffade blev jag väldigt berörd och involverad. Jag led något fruktansvärt med alla som på något sätt hade påverkats av detta. Jag tänkte på och levde mig in i hur de som te.x hade dött av flodvågen måste ha tänkt eller känt. Jag tänkte på och sörjde med deras anhörig, de som överlevt men förlorat någon. Jag själv kände ingen som var där men det spelade ingen roll. Jag blev som besatt av detta, satt på internet i timmar och bara läste om allt som hade med Tsunamin att göra. Jag kom över listor där människor uppgivit namn på familjemedlemmar som var saknade efter katastrofen och som jag googlade och letade efter, allt för att hjälpa till men helt utan någon annans vetskap. Jag minns att jag reagerade på liknande sätt när Estonia sjönk. (När jag var yngre var jag helt fascinerad och som besatt av filmen Titanic... bara en parantes)
När jag tänker på dessa katastrofer, läser om dom eller kollar på videos på youtube te.x framkallar det så starka känslor hos mig som om jag var där... eller som om jag hade varit där och upplevt det själv. Min make har bett mig hålla mig borta från allt sådant eftersom han vet vad det gör med mig men trots det kan jag inte hålla mig borta från sorg och smärta. Alltså, det handlar inte om att "gotta sig" i andra människors sorg och smärta, det är inte den fascinationen jag menar, inte alls. För att ta Tsunamin igen så kan det bäst beskrivas som en slags besatthet...åtminstone var det vad det blev. Jag kände mig manad att hjälpa till... att stänga av datorn, sluta tänka på det och gå och lägga mig fanns liksom inte på kartan. Jag hade ett "hyper focusing" moment. Och om jag inte är helt ute och cyklar nu så har jag för mig att jag läst att ADHD-människor mycket väl skulle passa att jobba i katastrofområden just p.g.a förmågan att hyperfokusera. Men det måste självklart vara något som intresserar dom... och att hjälpa förtvivlade människor över hela världen söka och förhoppningsvis finna sina anhöriga intresserade mig, därav denna hyperfokusering antar jag.
Känner någon av er igen detta? För andra som jag nämnt detta för kallar mig självplågare men det är inte det det handlar om, inte för mig. Visst, hyperfokusering på just katastrofer eller att hjälpa andra människor i nöd blir ju på bekostnad av mitt eget mående. Jag går alltid in som i en depression efteråt. Men det är ju inte så (tyvärr) att jag väljer vad jag ska hyperfokusera på... och detta kan inte andra (min make te.x) förstå.