• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Anonym (oj) skrev 2010-12-06 00:52:39 följande:
    Jag har också slängt mynt. Pinsamt, men sant.
    Just pappershögar är ett gissel, jag hatar dem. De gör mig jättefrustrerad just för att de inte så självklart hör hemma någonstans, det är inte som att det är en hög med underkläder eller en hög med blandad frukt som man vet vart man ska lägga - det är en hopplös mix av skräp, viktiga papper och papper som på något vis kräver en åtgärd. Det där med vilka papper som ska slängas och sparas är ett gissel för mig, ena sidan säger att man ska spara alla bankpapper till exempel, men vilka är viktiga bankpapper och vilka är oviktiga? Man ska väl inte spara deras jädra reklamutskick om olika fonder o.s.v.? Eller? Återigen, svart eller vitt. Antingen slänger jag alla bankpapper, även de viktiga, eller så sparar jag alla. Det där att inte kunna sortera vilka saker som är viktiga och vilka som inte är det är verkligen svårt för mig.
    Det är samma med all yttre stimuli.
    Jag kan inte välja vilka känslor som ska få fäste hos mig, med resultatet att jag tar in allt. Jag brukar beskriva det som att jag är som en svamp. Läser jag om en tragedi i tidningen, eller om jag hör om en vän som råkat ut för något hemskt så är jag HELT förstörd. Det kan ta dagar, ibland veckor innan jag släpper det. Det är som att jag inte kan förstå att det egentligen inte involverar mig.

Nyligen dog en väns mamma. Jag drabbades av någon form av krisreaktion, trots att jag inte kände henne. Men genom honom kände jag sorg, och det tog mig minst en vecka eller kanske t.o.m. två innan jag kunde börja släppa det så smått. Jag tittade på våra andra gemensamma bekanta och undrade hur f-n de kunde vara normala och skratta och ena stunden visa medlidande med honom och nästa sekund börja planera utgång på kvällen. För mig var det som att jag gick in i en sorgeperiod med honom och tyckte inte det var riktigt ok att göra något roligt förrän efter en viss period hade gått. Det var naturligtvis de andra runtomkring som reagerade normalt, men jag funkar helt enkelt inte så. Känns igen?
    Jag har också slängt mynt. Och jag har garanterat slängt viktiga papper, dels för att jag inte förstått innehållet (te.x pensionsspararpapper), för att jag inte orkat eller glömt öppna kuverten. Jag var på "möte" på banken för något år sedan och skulle diskutera just mitt pensionssparande. När jag berättade för "bankgubben" att jag inte ens brukar öppna det orangea kuvertet utan lägga det i pappersinsamlingen höll han på att trilla av stolen. Oj, sa han sedan och jag förstod att en kvinna i min ålder, med man och barn, förväntas ha mycket bättre koll på "det där" än vad jag har. Men det är ju så med mig, har jag noll intresse av något bemödar jag mig inte ens försöka förstå det. Jag kan bara inte förmå mig göra det. Jag har försökt läsa böcker eller se filmer där jag känt att nä, det här är trist men min hjärna slår liksom av och när jag försöker "koppla på" den igen vandrar tankarna iväg på annat håll och så kan jag ha "läst" två sidor i boken men jag kommer förstås inte ihåg ett skit av det jag läst.

Det här med att ta in känslor, eller information utifrån överhuvudtaget känner jag också igen. Jag kan inte välja vilken information jag ska ta till mig, ventilen in är alltid öppen, oavsett om det är relevant eller inte. Med känslor är jag sådan som har väldigt lätt för att känna för och med andra.

När Tsunamin inträffade blev jag väldigt berörd och involverad. Jag led något fruktansvärt med alla som på något sätt hade påverkats av detta. Jag tänkte på och levde mig in i hur de som te.x hade dött av flodvågen måste ha tänkt eller känt. Jag tänkte på och sörjde med deras anhörig, de som överlevt men förlorat någon. Jag själv kände ingen som var där men det spelade ingen roll. Jag blev som besatt av detta, satt på internet i timmar och bara läste om allt som hade med Tsunamin att göra. Jag kom över listor där människor uppgivit namn på familjemedlemmar som var saknade efter katastrofen och som jag googlade och letade efter, allt för att hjälpa till men helt utan någon annans vetskap. Jag minns att jag reagerade på liknande sätt när Estonia sjönk. (När jag var yngre var jag helt fascinerad och som besatt av filmen Titanic... bara en parantes) 

När jag tänker på dessa katastrofer, läser om dom eller kollar på videos på youtube te.x framkallar det så starka känslor hos mig som om jag var där... eller som om jag hade varit där och upplevt det själv. Min make har bett mig hålla mig borta från allt sådant eftersom han vet vad det gör med mig men trots det kan jag inte hålla mig borta från sorg och smärta. Alltså, det handlar inte om att "gotta sig" i andra människors sorg och smärta, det är inte den fascinationen jag menar, inte alls. För att ta Tsunamin igen så kan det bäst beskrivas som en slags besatthet...åtminstone var det vad det blev. Jag kände mig manad att hjälpa till... att stänga av datorn, sluta tänka på det och gå och lägga mig fanns liksom inte på kartan. Jag hade ett "hyper focusing" moment. Och om jag inte är helt ute och cyklar nu så har jag för mig att jag läst att ADHD-människor mycket väl skulle passa att jobba i katastrofområden just p.g.a förmågan att hyperfokusera. Men det måste självklart vara något som intresserar dom... och att hjälpa förtvivlade människor över hela världen söka och förhoppningsvis finna sina anhöriga intresserade mig, därav denna hyperfokusering antar jag. 

Känner någon av er igen detta? För andra som jag nämnt detta för kallar mig självplågare men det är inte det det handlar om, inte för mig. Visst, hyperfokusering på just katastrofer eller att hjälpa andra människor i nöd blir ju på bekostnad av mitt eget mående. Jag går alltid in som i en depression efteråt. Men det är ju inte så (tyvärr) att jag väljer vad jag ska hyperfokusera på... och detta kan inte andra (min make te.x) förstå.   
  • strulmaja

Funderar på att ringa och trycka på öppenpsyk lite för att få till en utredning snabbare eller åtminstone ett bedömningssamtal. Den här väntan och ovissheten gör mig galen snart. Jag tänker på detta nästan konstant, letar och söker drag av ADHD hos andra personer i min omgivning (både i nuet och det förflutna) och jag pendlar mellan att tänka att nä, jag har nog inte ADHD/ADD till att emellanåt vara helt övertygad om att jag visst har det. Jag ifrågasätter mig själv och min problematik mycket också. Mår jag tillräckligt dåligt av detta? Har jag verkligen så stora problem egentligen? Tänk om jag bara inbillar mig? Tänk om jag kommer dit till öppenpsyk och så kommer dom bara skratta åt mig, klappa mig på huvudet och säga "Lilla gumman då, du inbillar dig bara, inte har du ADHD inte, du är helt normal"? Tänk om jag läser in för mycket i symtomen och förstorar allt? Det vore kanske inte helt olikt mig, att förstora och överreagera. Jag tvivlar så på mig själv, mina tankar och känslor, på mitt förstånd och min bedömningsförmåga, inte minst i detta. Jobbigt värre.   

• strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-06 12:46:00 följande:
    Då har jag äntligen fått Concerta  Har pillat i mig en nu. Kan återkomma senare för att skriva om det hjälpte något.

Annars rullar det på här. Men som sagt, kan återkomma. Har väntat på detta ögonblick i evigheter känns det som! Så håll tummarna att det hjälper!!
    Håller tummarna och ja återkom gärna med en update! Glad
    Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-06 15:11:41 följande:
    Nu har jag läst i den här tråden tillräckligt länge för att kunna säga att det är ju mig ni beskriver, mina känslor av att inte passa in och mitt utanförskap. Alltihop är ju bara så jag .

Har en son som står på tur att utredas och ett syskon som jag misstänker har adhd, tänker man efter så är min son fjärde generationen (vad jag vet) med dessa problem; även om de varit olika uttalade och symtomen skiljt sig en del från individ till individ.

Hoppas jag får vara med och skriva här.
    Välkommen! Självklart får du vara med och skriva här. Eller bara läsa om du hellre vill det och inte orka skrivaGlad
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2010-12-06 13:39:41 följande:
    Jag känner mig så missanpassad i denna värld ibland.
    När jag var lite minns jag att jag kände det som att "livet är en fest och jag är inte bjuden" - för jag hittade inte vägen in i gemenskap någonstans. Föreningsliv t.ex., kanske vid någon sport, fascinerade mig, där verkade alla vara så hemma - som att de hade känt varandra i evigheter. Sen såg jag förstummad på hur någon ny blev medlem och genast var lika hemma som de andra. Själv stod jag utanför och visste inte hur man gjorde för att komma in, jag kände liksom på mig att de andra tyckte jag var udda. Nu var sport inte min grej, men det fanns andra grejer jag hade velat göra, kanske joinat en pysselklubb eller nå't, men jag upplevde alltid att sån't var till för andra - inte för mig, Jag tittade hur andra gjorde, försökte härma och upplevde att folk tittade jättekonstigt på mig, och verkligen undrade vad jag var för konstig figur. Det kan jag uppleva fortfarande faktiskt, att jag kommer nå'nstans - t.ex. till affären, där jag frågar ett butiksbiträde typ "var har ni diskmedlet?". Då möts jag ofta av förvånade blickar, så blir det tyst en stund innan personen ifråga återfår fattningen och säger "eh... härborta!!". Då känner jag mig som ett ufo. Vad är det i min approach, min stil som är så udda? Jag kan lova att jag ser inte ett dugg konstig ut, helt normal. Jag drar slutsatsen att det är något i mitt sätt att prata, eller i mitt minspel som är lite annorlunda... :(
    Jag känner mig också missanpassad. Alltid känt så. Men jag vet inte om jag kan påstå att jag försökt passa in? Kanske. Kanske inte. Däremot har jag upplevt att andra försökt få mig att passa in eller vara som dom men det har resulterat i ännu mer trots från min sida. Jag har alltid gått min egen väg och aldrig direkt lidit av den ensamhet jag känt emellanåt. Därmed inte sagt att jag aldrig saknat någon likasinnad, någon som jag eller åtminstone någon som skulle förstå mig bättre, se mig för den jag är och inte hur de vill att jag ska vara.
    För även om jag har vissa problem så vill jag inte vara någon annan. Jag trivs ganska bra med att vara jag även om det finns vissa saker med mig som jag önskar vore annorlunda.

När jag tar kontakt med eller pratar med främmande människor får jag en känsla av att de tycker jag är konstig.. att det är något med mig som de ogillar. Många ggr har jag upptäckt att folk skrattat åt mig men det är inte hånskratt, som för att vara elaka, utan ett skratt jag inte lyckats tolka riktigt. Min make tror att det är mitt livliga minspel som gör att folk ibland skrattar, kommer av sig, stirrar på mig och ger mig konstiga blickar. Själv har jag ingen aning men jag har tagit åt mig av det och funderat mycket på vad det är som är så fel. 
    Jag ser inte heller särskilt konstig ut, inget vanställt ansikte, naturligt sminkad (om jag bär smink) ingen klädstil som sticker ut från mängden utan uppfattar mig själv som ganska vanlig (utåt sett). Så det borde inte vara mitt utseende utan snarare som du skriver, min approach. Ibland om jag te.x frågat ett butiksbiträde om något får jag efteråt känslan av att jag gjort något konstigt ( i butiksbiträdets ögon), som om jag frågat om något man inte frågar om, sagt eller gjort något extremt även fast så inte är fallet. Jag förstår inte detta.

Jag läste i en bok däremot att människor med ADHD ofta uppfattas som färgstarka och karismatiska människor. Jag anser inte att jag är det men andra kanske gör? Man kanske skulle ta och fråga runt i umgängeskretsen.
  • strulmaja
    Aina83 skrev 2010-12-07 08:53:26 följande:
    Ni som har fått diagnos eller som är under utredning!!

Tänker ni äta medicin/ äter ni medicin?

Jag har valt att inte äta medicin och det går super bra, självklart får man jobba mycket med sig själv, men jag har en underbar familj som stöttar mig och en underbar make som är mitt allt.. 
    Går du i någon slags terapi eller får du samtalsstöd?
  • strulmaja

Det här med gemenskapen eller snarare bristen på den är det tydligen många av oss som fått erfara.
    Och jag tror att detta utanförskap, känslan av att inte tillhöra någonstans eller ett sammanhang har påverkat mitt mående mycket mer än vad jag själv velat se ibland.

Jag har varit på EN tjejmiddag i mitt liv och det var när jag var 16 år med tjejerna i min dåvarande klass. Jag är över 30 år idag så säg, är det inte patetiskt egentligen?
    Aldrig varit på s.k tupperwareparty och liknande, aldrig "syjunta", aldrig någon möhippa, ingenting utav sådant som jag inbillar mig att "normala och vanliga" människor gör emellanåt. 

I många, många år har jag känt nästan som avundsjuka även om jag inbillat mig att jag inte brytt mig alls gentemot människor som tycks ha en stor vänkrets där det hålls fester från höger till vänster, middagar, resor eller vad det nu kan vara som dom gör tillsammans. Och det har inte varit själva görandet jag saknat utan just gemenskapen och sammanhållningen som tycks finnas där. Te.x kan man ibland se en grupp tjejer (ofta yngre då) som kramas, pussas och är näst intill oskiljaktiga. Vet ni vad jag menar? Jag har inte fått uppleva den känslan heller. Jag har aldrig varit den andra kramat och pussat på. Jag hade tjejkompisar när jag var yngre, några få sådär, som även hade andra tjejkompisar som de hade en mer fysisk relation till. Men jag "fick" aldrig rollen som kramgo tjejkompis, faktum är att när jag tänker tillbaka så kan jag inte ens definiera min roll. Jag visste inte vem jag var för andra, om jag ens var särskilt betydelsefull. Men något borde dom ju ha sett eftersom vi umgicks. Men kanske skrämde min tillbakadragenhet? Kanske tolkade andra den som att jag inte ville?     

Jag har haft många förhållanden med killar och män men aldrig umgåtts med ett annat par, inte förrän nu det senaste året har maken och jag varit på parmiddag och vet ni, det var en helt underbar känsla och jag levde på den kvällen i flera dagar efteråt. Andra tar kanske sådant för givet, att bli bjudna på middag eller bjuda över andra på middag men för mig är det årets händelse eller något och jag känner stor tacksamhet gentemot de få människor som på ett eller annat sätt bjudit in mig i deras gemenskap. Jag är inte bortskämd med det som sagt och kanske är det därför jag uppskattar det så otroligt mycket även om jag samtidigt måste slåss med tankar som: Varför vill han/hon umgås med mig? Vad har jag som skulle kunna vara till nytta för den andra personen? Hur kan dom vilja bjuda mig? osv. Tyvärr tenderar jag att bli lite paranoid emellanåt, vilket också förstört så himla mycket och gjort att jag dragit mig tillbaka när jag egentligen inte velat annat än att bara fungera normalt.  

• strulmaja
    Takex skrev 2010-12-07 10:41:36 följande:
    Jag förstår inte vart den energin skulle komma ifrån. Så har jag sett det. Allt det där hysteriska, t om ha med sin kompisen till tandläkaren. Det är för mycket. Det går åt för mycket energi för mig att ens planera så att jag kommer till tandläkaren i tid (med alla objekt som ska dit, bussar, tåg osv) ska jag dessutom ringa en vän och sen vara social och ha igång samtal, komma ihåg vad som sägs.. helt sjukt. Blir trött bara av att tänka på det.
    Vet inte om du känner igen dig i det om du tänker ur den synvinkeln? Det har varit därför jag tagit avstånd.
    Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Nog för att jag saknat och saknar den där gemenskapen jag tycks se att andra har men så har jag ju samtidigt ett stort ensamhetsbehov. Och vissa saker som jag ska göra föredrar jag att göra ensam, te.x shopping, ärenden, besök hos tandläkaren etc för vid sådana tillfällen ser jag ingen anledning till varför jag skulle ha någon med mig. Det blir som du skriver bara extra mycket jobb, sen har jag inte heller det behovet av sällskap som många andra tycks ha.

Men det kom aldrig fram i mitt inlägg att jag mår och trivs som bäst när saker och ting sker på mina villkor. Ja jag vet att det låter hur ego som helst. Men med det menar jag att jag te.x vill välja mitt sällskap själv, var, vem, när och hur. (Och jag undrar varför jag inte varit på fler tjejmiddagar eller lyckats känna gemenskap?? Hmm.)
    Men det hysteriska är inget som tilltalar mig heller. Tvärtom. Däremot har jag ibland önskat att jag inte var så jäkla tillbakadragen i min kontakt med andra människor, att jag inte hade så svårt med vissa saker, att jag kunde vara lite mer som alla andra. Så kanske är det inte en önskan om att få delta i gemenskapen i sig jag haft utan snarare en önskan att få vara "normal"?
  • strulmaja

Anonym (virrpanna): Så det är DU! Glad Du kom aldrig tillbaka till Omegatråden du startade ju och jag undrade hur det gått för dig. Vad roligt att du hittat hit! {#emotions_dlg.flower}

• strulmaja
    Anonym skrev 2010-12-07 22:42:42 följande:
    KIkar insom nu här, det är ju så oändligt massa svar så jag vet inte om jag orkar läsa alla, inte nu i alla fall, jag var HELT säker på att jag hade Add, det trodde min läkare och samtalsterapet också! Jag fick en remiss skickad till teamet som gör utredningarna på mottagningen där jag går, Kom på en första intervju inför en eventuell utredning och fick där stopp, den psykologen tyckte inte att jag skulle då vidare till en utredning, jag var väl för ordentligt som barn känns det som, eller föll inte in i ramen som ALLA andra.
    Jag är idag 34 och har mått dpkigt sedan 6 års åldern. Idag har jag TYPISKA add symtom men det är  ju barndomen och tonåren de GÅR EFTER!

Jag fick ett frågeformulär att fylla in innan jag skulle komma på intervjun, jag skulle svara på frågorna och ta med till intervjun. Det var JA och NEJ frågor, hade det funnits VET EJ hade nog de flesta frågor om barndomen hamnat där.
    Hela min värld rasade när hon satte stopp för en utredning, det var mitt sista hopp efter att ha kämpat  så många år nu, inga medicier hjälper....

Som barn hade jag NOG inte svårt att få vänner, men jag hade alltid bara EN bästis, aldrig ett flertal kamrater, jag blev lätt arg och sur och stötte ifrån mig dem.

Jag var lugn, lyssnade på vad vuxna sade till mig.

Jag vet inte med mig att jag hade svårt för att lärda mig läsa, stava och räkna??
    MEN jag har knappt inte kunnat läsa en enda bok i mitt liv, jag får läsa samma sida om och om och om igen, fattar int vad det är jag läser? Matte tyckte jag blev riktigt jobbigt i högstadiet, då hade jag ändå allmän matte.
    Grammatiken har jag inte lärt mig/behållt i mitt minne.
    Nä det gäller stava idag kan jag aldit gkoa ihång från gång till gång om det ska vara ett N eller två N eller ett L eller två L?

Redan i mellanstadiet kom mitt depressiva.

I högstadiet kom temperamentet, blev arg för ingenting, och tålamodet var lika med noll, blev galen när det inte gick som jag vill, kastade iväg sakerna,
    Jag hade redan som liten svårt för krav och press när det tex gällde läxor och prov, hittade aldrig någon studieteknik, fattade inte HUR man läste på en läxa eller till ett prov.

Som vuxen har jag inte klarat att jobba heltid mer än ett halvår, jag krachar hela tiden.

*Idag är jag är impulsiv, kommer jag på att jag måste skriva ett sms kan det inte vänta om det än är så att jag kör bil, jag MÅSTE göra det!
    *Har jag gått och lagt mig och kommer på något som jag måste göra kan jag inte göra det nästa dag utan jag måste gå upp och fixa med det!
    *Jag har väldigt svårt att vänta tex i en diskution kan jag inte vänta till den andre har förklarat färdigt utan jag måste avbryta och säga mitt, kommer jag på något jag vill göra tex köpa nya gardiner till köket så vill jag HELST göra de NU på en gång!
    *Jag är väldigt lättdistraherad, blir störd av allt runt om!
    *Jag brusar upp och blir arg för minsta lilla, ofta fattar min man ingenting?
    *Jag kan inte komma igång med att ta mig för någonting, har ingen startmotor och gör jag det tillslut så går jag därifrån hur många gånger som helst, tex om det ska vikas tvätt och läggas in.
    *Jag kan ha så svårt att företa mig något, de händer ingenting men om jag väl någon gång tar tag i det så blir det maniskt, då finns det inget slut, om vi tar städning , då blir jag aldrig nöjd, då kan jag fortsätta städa dygnet runt, jag blir aldrig nöjd, hittar bara fler fel.
    *Och annars får jag tvinga mig till allt och orkar inte slutföra det.
    *Sitter jag oh ska titta på tv vill jag gärna göra någonting samtidigt, har svårt att bara sitta rätt upp och ner, oftast sitter jag jag river sönder mina nagelband!
    *Jag kan ine göra något lugnt och sansat och ordentligt utan det ska gå undan med en jävla fart och blir slarvigt och dant.
    *Jag har svårt för ånga sinnesintryck, tex när jag kommer in i en stor affär, då vet jag inte vart jag ska ta vägen, jag vill titta på allt på samma gång och rabbas av panik
    *Jag har jätte svårt att organisera
    Jag klarar INTE MINSTA stress eller krav

etc etc etc
    Nog tycker jag det låter som om du har ADD/ADHD.

Men när var du på det här samtalet där man beslutade att inte skicka dig vidare på utredning? Var det nyligen?
  • strulmaja

Kul att det här med felstavade ord tas upp. Jag hittade en tråd på FL igår om just det, eller egentligen var det om medvetna "felstavningar" och ord som mej, dej, e, ja (istället för jag) och SMSspråk och förkortningar som lr, tkr, o etc. TS tyckte det var avtändande när människor (tjejer i TS fall) inte kunde skriva ut orden korrekt. 
    Och jag kände igen igen mig. Men för min del handlar det nog inte om att jag tycker det är avtändande utan bara störigt och det har med mig att göra, inte den som skriver. Jag får så mycket svårare att koncentrera mig och förstå inlägget.  

Såg en film häromdagen som var uruselt översatt. Te.x sa en person i filmen "You guys" när han pratade till sin dotter om henne och hennes pojkvän. Översättningen skulle alltså ha varit "Ni" men på textremsan dök "Ni killar" upp och sådant kan jag haka upp mig på, det blir "fel" i huvudet på mig. Jag vet ju i förväg hur översättningen ska vara och det förväntade ordet som ska dyka upp. När det sedan dyker upp ett annat som dessutom är helt fel blir det rörigt och jag kan få svårt att släppa det och måste ibland spola tillbaka filmen för att hänga med igen. Det blir så mycket enklare när det blir så som jag har förväntat mig.

Oftast har jag inga problem med att stava. Men vissa ord har jag svårt för. Symtom är ett. Jag vet inte varför jag helst vill ha dit ett P, tror jag blandar ihop ordet med ett annat. Att skilja på de/dem/dom är ytterligare något jag har problem med så för att förenkla för mig själv skriver jag nästan uteslutande "dom". Nyckel och cykel är också ord jag har svårt för att komma ihåg om det ska vara ck eller bara k. Men oftast löser det sig genom att skriva ut ordet för då ser jag om det ser rätt eller fel ut.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna