• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Innan jag glömmer så vill jag passa på att rekommendera ännu en bok. Jag har kommit ungefär halvvägs i den and I love it. Den är skriven på ett lättförståeligt sätt, förklarar alla termer och förkortningar på ett sätt som t.o.m jag förstår och den har redan gett mig många svar på ett par av de frågor som luftats här i tråden, bl.a skillnaden på ADD och ADHD, vad som skiljer ADHD från bipolär, borderline och depression etc. Superbra bok helt enkelt.

Den heter "Vunxa med ADHD/DAMP" och är skirven av Vanna Beckman. LÄS!

• strulmaja
    monsken87 skrev 2010-11-25 09:12:34 följande:
    sitter och gråter här för mig själv nu...har läst era inlägg massor av dom och det är som att ni skulle vara jag, jag trodde aldrig att andra människor kunde vara som jag, alltid trott att jag var konstig, galen och knäpp som "glömde" ringa viktiga samtal (sköt upp dom rättare sagt men får som aldrig saken till skott förens d kanske e för sent) , endast jag som var slarvig och slö som hellre satt framför datorn och dagdrömde än att ta tag i tex tvätt...

nu har jag en karl som jobbar jag är hemma, han är pedant...men, det är mig han hackar på om det ser grisigt ut, jag är jäkligt svag och sårbar när det gäller mina fel och brister, så jag panik städar och rensar och gör allt innan han kommer hem så att jag inte "ser lat ut"... 
    Visst känns det skönt att finna några tvillingsjälar? Glad Det är en enorm lättnad och en slags trygghet att veta att man inte är ensam om detta h-e som det emellanåt känns som. Nu vet ju inte jag om jag har ADHD, ADD eller något annat men för mig spelar det ingen roll just nu, jag känner mig mer hemma här bland er andra som är som jag än någon annanstans någonsin. 

Jag känner så väl igen det du berättar, hur du panikstädar innan din karl kommer hem. Jag är också hemma och maken arbetar och jag kan gå en hel dag utan att göra något men ca 30 minuter innan jag vet att han stiger innanför dörren börjar jag laga middag, plockar upp leksaker, dammsuger, torkar av bordet, dukar för middag och när maken kommer hem säger han: Oj vad ambitiös du varit idag då! OskyldigSkrattande
    Men det är inte alla dagar som jag faktiskt orkar panikstäda. Vissa dagar när maken kommer hem ligger jag på soffan som en urvriden trasa och har varken fixat middag eller brytt mig att ställa in disken i diskmaskinen.
    Nu är inte min make speciellt pedant själv men han tycker att man (läs jag) som går hemma i ca 8 tim/dag borde kunna plocka i och ur diskmaskinen, tvätta minst 1 maskin, dammsuga om det behövs och det gör det ju alltid med en 1 åring här hemma. Och ja, jag tycker han har rätt. Jag BORDE klara av detta men det gör jag inte alltid, det är lite beroende på vilken dagsform jag är i men tycker jag också att alla dessa sysslor som hör en "hemmafru" till är så satans tråkiga, därför drar jag mig in i det sista för att göra dom.

Jag utgår ifrån att din man vet om din diagnos men är han införstådd i vad den innebär?
  • strulmaja
    monsken87 skrev 2010-11-25 11:09:24 följande:
    Jodå han är införstådd med allt vad det innebär, men har ändå svårt att förstå, skärskillt mina "neredagar" som ajg kallar dom, jag vill så mycket i mitt huvud men att sen få ut sakerna kan ta 1000 år:S känns det som iaf, massor av ambitioner och drömmar men oftast slutar det med att jag helt enkelt inte orkar nått. 

han tycker som din man eftersom att jag går hemma ska jag kunna plocka diska städa laga middag osv osv, men inte alla dagar man orkar det:(  
    Ja det är samma här. Min make förstår nog inte riktigt HUR svårt det är vissa dagar, antyder ibland att jag kan bara jag vill. Och det är en vanlig fördom att tro att de med ADHD/ADD "kan om de vill". Jag har bett honom läsa boken jag läser just nu och ibland funderar jag på att låta honom läsa den här tråden för att förhoppningsvis öka hans förståelse ytterligare.
  • strulmaja
    Tidiz skrev 2010-11-25 11:42:56 följande:
    Samtidigt som det är skönt lider man verkligen med er andra. Man vet ju vilket helvete man har själv å så finns det fler som är likadana.
    Ja precis. Och ibland ler jag åt hela eländet. Det är läkande på något sätt, att ibland kunna garva åt hela grejen, för lite komiska är vi nog. Jag anser iaf att jag är det. Garvar ofta åt mina egna skämt te.x Skrattande
  • strulmaja

Det här med att skratta åt det. Jag är ju den som lägger mig sist i det här huset. Oftast sitter jag vid datorn, ibland städar jag eller något annat som hörs och jag brukar tänka på mig själv som en galen proffessor som är uppe mitt i natten, stökar och letar efter saker, försöker sätta sina alla 1000000 idéer i praktik, för oväsen och mumlar för sig själv. När det sedan är läggdags för mig kan jag inte bara lägga mig och sova utan måste läsa och då tänder jag lampan bredvid sängen vilket väcker min make och han tittar yrvaket upp med en trött blick, suckar högt och vänder sig om. Och detta fnissar jag åt, ibland högt fast då blir gubben lite sur men hela grejen är så tragikomiskt på något sätt att jag helt enkelt inte kan låta bli Glad

• strulmaja
    Tidiz skrev 2010-11-25 12:16:45 följande:
    Här är det tassa runt på tå som gäller, lilltjejen är så jädra lättväckt, däremot tända lampan i sovrummet är ingen fara, sambon sover som en stock i vilket fall som hellst. Men visst vill man vara lite elak å säga, kan inte jag sova ska inte du sova när de vaknar å skratta lite rått.

Försöker sy upp julgardinerna här men gav upp. Inget går min väg i dag känner jag. *morr!*
    Skrattande

Igår satt jag och läste högt ur boken jag nämnde ovan för gubben. Sedan ville jag diskutera det jag läst.
    Men han gäspade, reste sig upp ur soffan och sa att han skulle lägga sig. Döm om min förvåning när jag insåg att klockan var halv tolv på kvällen men då var jag som mest sugen på umgänge och samtal med min bättre hälft medan han, som de flesta normalstörda människor var trött efter att ha arbetat en hel dag. Det är såååå jobbigt tycker jag, att ha denna energi när ingen annan tycks ha den och inte få den "mättad".
    Känner ni andra igen detta?
  • strulmaja
    Tidiz skrev 2010-11-25 15:05:50 följande:
    Jag är helt klart nattmänniska jag med. Vill göra ALLT på nätterna, städa, diska, dammsuga, plocka undan, läsa böcker, ringa viktiga samtal (som ju är omöjligt). Det är på nätterna jag är en normal människa eller vad man ska säga.
    Ja så är det. Det är inte förrän sen, sent på kvällen som jag lyckas samla mina tankar något sånär och känner lust och ork att ge utlopp för mina kreativitet eller vad det nu kan vara. Men idag har jag faktiskt tvättat en maskin tvätt och skurat golvet på hela nedervåningen med disksvamp och trasa. Jo, så har jag kokat makaroner också. Och hängt upp en adventsstjärna. Lämnat och hämtat barn på dagis. Tagit hand om 1 åring. När jag väl fått tummen ur får jag svårt att sluta, det blir nästan som ett tvång. Men runt kl 17 var jag färdig för sängen, somnade på soffan och vaknade vid 21. Jag som hade tänkt lägga mig tidigt ikväll Obestämd
    Tidiz skrev 2010-11-25 19:49:52 följande:
    Funderar på lite lättare självmedicinering. Min pappa berättade att han läst att stenbitsrom gjorde barn hyperaktiva pga något färgämne. Man kanske skulle testa att börja dagen med en burk så man får något gjort?
    Dessutom fungerar tydligen stenbitsrom vid magsårssmärta också. *onödigt vetande är bra vetande* 
    Jag har redan en del hyperaktivitet och vet inte om jag vill ha mer. Men min hyperaktivitet märks eller syns nog inte så mycket eftersom det mesta av det finns på i insidan i form av ständig oro, rastlöshet, en konstant känsla av att jag inte har tid, att jag är under någon slags tidspress. MEN det skulle inte skada om allt detta kunde förvandlas till ren och skär energi som gjorde att jag fick alla de saker jag tänker på gjorda. Jag funderar ganska ofta på hur det är för "normala" människor... de som lyckas hålla kvar en tanke i huvudet åt ggn utan att bli distraherade av andra påträngande tankar eller sådant som sker runtomkring. Det vore skönt att få uppleva någon gång.  
  • strulmaja
    monsken87 skrev 2010-11-25 14:13:11 följande:
    Dumma jag, nu har jag gjort d igen panikstädat...dammtorkat alla rum och dammsugit och plockat ihp allt i lillens rum...och vad händer? jo nu sitter jag här genomsvettig, stressad och sammandragningar och foglossning from hell...och allt som snurrar i huvudet är "hur ska jag hinna göra mat innan klockan 5?!" ska hämta sonen från dagis på 20 min och sen ha möte hos min psykolog klockan halv 4 sen hem å göra hemmagjorda köttbullar och potatis å sås...wish me luck min hjärna går varm just nu..nästan skrattretande..
    Lever du fortfarande vännen? Hoppas det gick bra med allt.

Hjärta 
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna