Anonym (oj) skrev 2011-01-04 21:31:57 följande:
Nej, det var ett svar till mig. Hon citerade nämligen en inlägg jag skrev för att hjälpa någon som frågade hur man går tillväga.
Hursom så blev jag riktigt uppretad av det inlägget, jag har en dålig dag och det kan hända att jag överreagerar, men enligt mig kom hon hit och försökte sätta oss odiagnostiserade på plats genom att antyda att man inte har rätt att få en utredning bara för att man är lite nyfiken och har lite småjobbiga symtom.
Så tolkade jag det, jag reserverar mig för att mitt nuvarande tillstånd gör att jag överreagerar men det gör mig inte mindre förbannad. Jag är riktigt uppretad.
Så var det kanske. Personen som frågade citerade mig, och du citerade henne, och hon vars inlägg vi nu diskuterar citerade då dig.

Inte lätt att hålla koll.
Så kan man tolka det, men jag uppfattar det som att hon bara ville poängtera att det inte var så "lätt" att "kräva" en utredning som vi fick det till, även om vi båda vet det och bara tog den korta versionen just då. På sätt och vis tror jag det är bra att sånt poängteras, kanske inte för oss i tråden då en del redan har sina diagnoser på papper, och resten är så pass handikappade i sin vardag att en vägrad remiss borde kallas tjänstefel. Däremot dyker det då och då upp personer som gör ett inlägg i tråden, eller i forumet i övrigt, i stil med "Hm, jag är faktiskt rätt lat, det måste vara ADD jag har, får man medicin? Hur gör jag för att få en diagnos?" och sen inte återvänder till tråden, och absolut inte hör av sig till vc eftersom dom inte har något egentligt behov. Att då säga att det bara är att kontakta vc och få en diagnos är egentligen fel, då det inte är hela sanningen. Men jag känner precis som du att ibland orkar man inte svara på dessa frågor om och om igen, och därför tror jag att det vore bra att skriva ett inlägg, eller länka till ett inlägg, i ts så folk kan läsa där.