• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2010-12-19 20:48:47 följande:
    Intressant det ni skriver om stress, värk i rygg, spända axlar osv. Mina axlar och nacke är alltid spända, går nog till t.o.m med axlarna en aning uppdragna, är aldrig 100 % avslappnad. Förutom den ständiga inre stressen, den jag beskrivit som en kamp mot klockan, så är jag alltid mer eller mindre spänd i kroppen. Sambon brukar säga åt mig att ta ett bad för han tycker det är så avslappnande men inte för mig. Jag kan inte bara ligga i badet rätt upp och ner utan att göra något. Jag plockar ögonbrynen, rakar benen, fixar hårinpackning, ansiktsmask-multitasking på hög nivå som vanligt och när jag är klar med allt det anser jag att jag badat klart. Finns inte ens chsn att jag ligger kvar i badet och glor "bara för att".
    Det där låter bekant... jag är inte heller en "badmänniska", skittråkigt att bara ligga där och glo, man kan ju inte ens läsa för då blir boken blöt. Allt jag gör i duschen går efter ett särskilt schema, från hur mycket av alla krämer jag ska ha till vilken ordning jag ska göra det i. Blir det fel, tex att något är slut eller börjar ta slut så blir det fel och hela duschen blir förstörd och jag blir jätteirriterad hela dagen.
    Kamp mot klockan är en klockren ( ) beskrivning. Speciellt när jag har mina specialintresse-perioder (som sagt så är min problematik inte enbart add-betingad). Jag måste sitta och läsa nästan hela tiden, och när jag måste göra annat så blir det jättestörigt då jag inte hinner läsa så mycket som jag länner att jag vill och behöver. Tror det är därför jag sover så lite, en viss tid måste avvaras till mina grejer, och resten till det man "måste" göra. Specialgrejerna tar längre tid, och då behöver jag extra timmar... som tyvärr får dras från sömnen.
  • TjockKatt

Hmm det där med att tänka i bilder eller inte har jag funderat på. Jag har svårt att komma på hur jag tänker, när man väl börjar fundera på det så slutar det gå på automatik, om ni förstår hur jag menar. Men jag tror att jag tänker i bilder. Kanske någon kombination? Även när jag tänker på ord/siffor så tänker jag ungefär som i ett word-program som dom såg ut förut, när man kunde göra skriften i massa olika format med fina färger och roliga former. Men jag tror nog att jag också tänker i bilder. Gör inte de flesta det? Drömmer

• TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-19 23:43:11 följande:
    Ingen som känner igen sig i min sjuka humor och att skratta vid fel tillfällen?

En annan fråga då: Är det fler än jag som får ord, låtar, uttryck etc på hjärnan och dessa "måste" jag sedan säga eller sjunga högt om och om igen? Alltså, det kan nästan liknas vid ett tvång men det är det inte utan jag har bara så väldigt svårt att få det ur huvudet.
    Ett tag var det Eddie Meduzas låt "Runke balle" som jag gick och tvångssjöng på. Min sambo höll på att bli galen på mig för han menade att det inte var en passande låt att sjunga i närheten av barnen men jag kunde inte sluta, det kom automatiskt... lite som tourette. 
    Nu är det ett uttryck från en film som maler i min skalle och som jag säger högt lite då och då. Spelar ingen roll om situationen är passande eller ej, det kommer av sig självt. 

Fan jag är nog inte så frisk ändå. Och vad värre är att jag tycker jag själv är så jävla rolig. Hur drygt är inte det? En människa som garvar så tårarna sprutar åt sina egna skämt?  
    Alltså... jo. Jag har ett rätt roligt exempel (i efterhand). Första dagen på sommarjobbet. Jag och två ordinarie var inne hos en farbror och skulle hjälpa honom upp. Den ena personalen berättar vem jag är, och säger sen att honom måste hon ju känna igen, hon är ju en "gammal" personal (hon var inte så bra på svenska, menade att hon hade varit där länge), varpå farbrorn skiner upp och säger "Gammal som GATAN!!" och vrålskrattar. De båda ordinarie ser jättearga ut. Jag instämmer i skrattet. Ridå.

Haha, precis när jag läste det där satt jag faktiskt och sjöng en av mina egengjorda covers. Just nu är det lady gagas pokerface. Jag gör om låtar så dom låter hemska, sen tvångssjunger jag dom också helatiden. Dock bara hemma. Tack och lov. Filmcitat också.

Men det är ju JÄTTEKUL!
  • TjockKatt

Det där med att skratta åt bilder i huvudet är också roligt. Har ett ganska nytt exempel på det också. Jag var på väg till skolan, det var kallt och jag hade min stora luva över huvudet. På vägen möter jag ett gammalt, fint pensionärspar. Jag är helt inne i mina egna tankar, och just när jag går förbi börjar jag tänka på ett skämt som är helt orelevant för situationen och för vad jag tänkte på innan. "Varför är Simba blöt på magen när han vaknar? För att han har sovit i sin nya simba-säng." varpå jag frustar till av garv när jag passerar paret. Inte populärt.

• TjockKatt

Nu ni, mina vänner. Idag har det varit fart på mig. Jag har rensat ALLA mina kläder. Det gör jag ungefär vart tionde år, vilket märktes när jag hittade underkläder längst ner i lådan från mellanstadiet...
    Två timmar tog det, jag har sorterat allt och lagt i fina högar. En stor påse är full med kläder som ska slängas, och en är full med okej-kläder som ska till 2hand eller tradera. Nu mullrar en tvätt.
    Helt galet var jag jobbat. Vet inte riktigt vad som hände. Men skönt är det! Dock vet jag inte vad jag ska ägna kvällen till nu. Förvånad

Det går att vara produktiv, trots add. Tjoho!

• TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-20 19:36:01 följande:
    Fasen vad skönt! Plötsligt händer det, man får ett ryck och när man väl är igång är det svårt att sluta. Tycker du ska unna dig att bara ta det lugnt nu ikväll och vara så oproduktiv som du bara kan Skrattande
    Ja, det kändes riktigt skönt! Jag vet inte om det är concertan som börjat ge effekt, för idag känner jag mig lika produktiv. Ska försöka skotta på balkongen om jag orkar rent fysiskt, annars ska jag sortera bilder till framkallning. Någonting måste jag göra.
  • TjockKatt
    pluvdo skrev 2010-12-21 01:23:04 följande:
    Så... ni som har ADD, tycker ni det låter som att jag kan ha det? Eller är jag bara lat? Jag har alltid fått höra att jag är lat. Borde jag försöka bli utredd? Om ja, hur gör man?
    Det är inte omöjligt, men det kan ingen här avgöra säkert. Om du upplever det som ett hinder i vardagen så kontakta din vc så guidar dom dig till psykiatrin och därefter ber du om en remiss.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-20 19:36:01 följande:
    Fasen vad skönt! Plötsligt händer det, man får ett ryck och när man väl är igång är det svårt att sluta. Tycker du ska unna dig att bara ta det lugnt nu ikväll och vara så oproduktiv som du bara kan Skrattande
    Precis, man får ett ryck och då kör man så det ryker! Dagen efter sorterade jag bilder som ska framkallas, vilket jag också tänkt göra i hundra år men aldrig fått till. Sen blev jag lat igen. Idag peppar jag för julmaten, hoppas jag pallar!
    pluvdo skrev 2010-12-21 19:57:12 följande:
    Vårdcentralen, alltså? Okej, skall göra det. Tack. :)
    Ja precis, så skickar dom dig rätt.
  • TjockKatt
    pluvdo skrev 2010-12-24 01:17:54 följande:
    :) Har en tid till doktorn på tisdag. Förstår dock inte varför man skall träffa en doktor för bedömning innan man får träffa kurator eller psykolog...
    Kanon! Hm, jag tror att dom kanske vill utesluta att dina symtom inte beror på någonting fysiskt, eller? Lycka till iallafall! God jul!
  • TjockKatt
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-27 16:41:09 följande:
    Jag måste bara fråga: Hur gör ni de blå ledsna smileysarna?
    :- ( Fast utan mellanslag. När du skriver ett inlägg så finns det en glad smiley man kan klicka på ovanför där man skriver, inte där dom är på rad utan den som är ensam nedanför. Där ser man vilka det finns att välja på. Hoppas du förstår, haha, jag är dålig på att förklara.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna