• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Anonym (oj) skrev 2011-01-14 11:26:38 följande:

Hmm, nu är vi tydligen två st. Anonym (oj) här...

Jag är iaf anonym (oj) nr 1 (som nu äntligen får skriva anonymt igen), och jag har en liten update.
    Var på bedömningssamtal idag och efter samtalet så psykologen "det råder ingen som helst tvivel om att du har både adhd och tourettes, samt förmodligen en del annat..."
    Så nu väntar utredning och sen förmodligen medicininsättning.

Skönt att någonting händer! Varför misstänker dom Tourettes? Om du skrivit inlägg om det så har jag missat det totalt. Skäms
  • TjockKatt

Jag var helt slut igår, därför jag inte skrev i tråden. Försov mig på morgonen och hann bara kladda på lite smink och ringa svärfar som fick köra. Därefter hade jag tusen olika ämnen plus att jag pluggade lite i ett annat ämne på håltimmen. Var helt död verkligen.
    Idag är jag lektionsfri så jag hade tänkt plugga lite men jag vaknade så sent så det blir inte lika mycket som jag hade tänkt. Den där vidbehovsmedicinen är inte bra att ta försent, det var den som strulade till min morgon igår också misstänker jag. Får klara mig utan om jag känner mig kass för sent...

Nu är jag iallafall fit for the tråd och kikar in då och då mellan naturkunskapsläxan om olika sorters energi... Kräks

• TjockKatt
    Anonym (oj) skrev 2011-01-14 11:56:12 följande:
    Tics och tvång... Mindre smickrande, därför skriver jag inte så mkt om det här...
    Okej, jag förstår. Nej, vissa symtom och diagnoser är lite mer skamfyllda än vissa, vilket är tråkigt. Jag önskar att allt kunde vara lika accepterat. Jag har lindrigt tvångssyndrom som diagnos, samt en del tics ibland även om det inte är tillräckligt ofta förekommande för att bli så handikappande att det kräver en diagnos. Jag brukar mest skratta bort det. Får jag fråga om dina är vokala eller motoriska? Mina är mest vokala, men är tack och lov bara ljud.
  • TjockKatt
    Anonym (oj) skrev 2011-01-14 12:35:27 följande:
    Motoriska, samt vokala.
    Det vokala är precis som för dig, ljud. Harklingar, små grymtanden (haha, värsta grisen).
    De motoriska är ögontics, jag rör käkarna på ett speciellt sätt, gapar, spänner näsan och näsborrarna, slår med händerna på benen ibland, skakar händerna på ett speciellt sätt när jag skriver and so on.
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, jag känner mig som ett psykfall, men läkaren sa att medicineringen jag kommer få förmodligen kommer hjälpa jättebra mot just det.
    De flesta av mina tics kan jag dock undertrycka när jag är i sällskap, framförallt med främlingar - men de måste ut förr eller senare. :o)
    Nej, du är absolut inte något psykfall! Det är många som har tics av olika anledningar. Om man betraktar en stor folkmassa, tex vid provtillfällen eller på lektionerna, kan man se en hel del.
    Jag får tics när jag pratar ibland, om jag pratar för fort och samtidigt känner mig pressad kan jag skrika till, typ IHHK! Eller fastna på det senast sagda ordet och upprepa det ett par gånger. Det är väldigt sällan det händer. De senaste gångerna var när jag skulle ringa och sjukanmäla mig för ett tag sedan. När jag precis skulle lägga på kom jag på att jag inte sagt min klass (man spelar in ett meddelande när man sjukanmäler sig här), så jag tog upp telefonen igen och skulle säga klassen men det blev typ "eoeoeoeoeoe" lite ryckigt, och sen skämdes jag och la på. Undra vad hon tänkte som hörde det. Sen fick jag det en gång hos läkaren också när jag skulle berätta viktiga saker. Rätt pinsamt. Då skrek jag till efter en mening då jag fastnat på ett ord.
    Dina tics låter mer handikappande än mina, så jag förstår att dom misstänker TS. Vad är det för medicinering dom erbjuder?
  • TjockKatt
    Anonym (oj) skrev 2011-01-14 13:17:16 följande:
    Oj, nåt sånt har jag aldrig upplevt, det låter lite besvärligt. Men också lite gulligt. :o)

Medicineringen kommer vara centralstimulerande, alltså samma som för adhd:n. Vissa anser att man får mer tics av centralstimulerande, men han sa att den uppfattningen var kraftigt överdriven. Han sa att av ungefär 600 som han medicinerat med centralstimulerande har tre st. fått mer tics, resten har blivit bättre.
    Egentligen så är det ju adhd:n som är mest handikappande för mig, touretten kan jag kontrollera någorlunda.
    Haha, nja inte så gulligt på nära håll. En del har faktiskt blivit rädda. :-O

Jaså, det visste jag inte. Jag har inte upplevt varesig förbättring eller försämring. Möjligtvis att det kommit liiite oftare nu sen jag bytte till concerta. Men inte något extremt, två gånger i månaden istället för en kanske.
    Ja, men då slår du ju två flugor i en smäll, förhoppningsvis.
  • TjockKatt

Usch idag har jag varit riktigt förbannad på allt. Ingenting har gått bra. Vidbehovsmedicinen fungerar inte för mig att ta för sent, jag kommer inte upp och blir gaggig hela morgonen. Nu är jag iallafall lugn och glad, mina böcker har kommit så jag ska läsa lite i dom sen. Förutom de två skolböckerna jag behövde beställde jag tre andra om AS, en handbok och två skönlitterära. Ska bli kul att läsa!
    Nu ska jag käka glass och se serien This is England. Hatar mina utbrott. Är sämst.

• TjockKatt
    Blackbird skrev 2011-01-15 10:21:55 följande:
    Det har du nog rätt i.

Vet du, jag har gett upp tankarna på att söka vård. Vem FAN vill stå i kö i ett till tre år? Inte jag iallafall. Jag har absolut inte det tålamodet.  
    Fast, du kan ju lika gärna leva ditt liv och ha en köplats som att leva ditt liv utan att ha en. Det påverkar ju inte på något sätt. Tänk om du ångrar dig om ett år, då har du tre år kvar istället för två?
  • TjockKatt

Åh, jag älskar också bensindoft! Minns att mormor blev jätteorolig för mig när jag ville vara med när dom skulle tanka för att kunna lukta när jag var liten. Jag gillade också att åka med bilen in i tvätten, det såg så häftigt ut och så luktade det så gott. Jag är ganska känslig för lukter, speciellt i folks hem. Jag kan fortfarande minnas hur det luktade hemma hos folk som jag inte besökt på hundra år eller som har flyttat.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna