• Anonym (ny)

ADD symptom hos vuxna

Anonym (känner igen) skrev 2011-11-20 10:32:20 följande:
    Måste bara berätta.....

Har mycket värk i kroppen och får ta citodon när de är som mest ohållbart och då menar jag att jobba med de...
    när jag då tar citodon känner jag mig med äns mer skarptänkt glad inget är omöjligt och att jag klarar av att tänka bättre.
    Jag mår såååå mycket bättre.
    Stimulerar kodeinet mitt vad de nu heter uppe i huvudet så de funkar bättre då?

Är nyfiken på om de kan vara så. 
    jo samma var det för mig och citodon, även cocillana som innehåller etylmorfin. hoppas att jag kan få medicinering =/hur många tar du per tillfälle?
  • Anonym (ny)

Hej anonym - jag är också rätt ny och jag undrar detsamma.
    Dina problem är mina problem :P känner igen mig precis. Minns så väl första gången jag läste denna tråd och kände att det kanske finns en förklaring, helt sjukt att det finns så många likasinnade och liksom jag inte bara känner att man är en lat och ointresserad person. Men skulle man få det på papper "du har inte adhd" vad är det då? då kanske man helt enkelt är en slarver?

I kväll gjorde jag bort mig på jobbet, jag missade en sak, ganska viktig sak gällande en boende där jag jobbar. Som fanns med i ett tjockt häfte med papper. "här står det viktigaste" sa chefen, och det har jag följt till punkt och pricka, och detta borde inte fått hända, dels kan jag tycka att nån borde berättat det för mig, men något så viktigt som inte stått med på det kortfattade viktigaste pappret. Typiskt mig.

Ibland när nån berättar nåt för mig så kommer jag på efter en stund "vänta nu, vad sa han?" så får jag fråga lite försiktigt "vad sa du om det hör nu igen?" så säger personen ofta att det hade han eller hon inte sagt nåt om. Rätt pinsamt.

Det går ju att vara 100% fokuserad, men på hemvägen från jobbet har jag typ ingen kontroll på kroppen, känner mig helt vimmelkantig.

• Anonym (ny)

hej =)vad skönt att höra att andra gör såna misstag.
    ja men det ser dom kanske? annars får du ringa dit i morrn och säga det eller nåt! ja det här med inbillningen känns igen

När jag pratar om detta med folk så säger de flesta att det väl inte spelar nån roll om man får en diagnos eller ej, det räcker med att veta om det, man kan ju inte komma ifrån att nåt är fel.
    Framför allt när det gäller barn. Men vad fasen! utan diagnos får man ju heller ingen hjälp!? I grunden handlar det om att dessa är emot medicinering, antagligen pga amfetaminet.
    Men att höra dessa bekräftar bara att de inte vet hur det är att leva med en person eller som en person som har detta.

Det finns lite saker som hjälpt iaf tack vare att jag hittade tråden, och det är när mina larm startar (på mobilen) kl 12:00 t.ex. "insulin" Ta det nu" 
    haha! eftersom jag vet att jag inte gör det annars. Det gäller även saker utan larm, nu tänker jag att gör jag det inte nu så gör jag det aldrig! och dessa småsaker är VIKTIGA och spelar roll. (intalar jag mig, för egentligen tycker jag att de inte gör det och kan skjutas upp) som att vika tvätten direkt som hänger på tvättställningen i stället för att samla allt i en hög som växer 2 meter snabbt.
    Jag ger mig små belöningar som att jag kan dricka kaffe sen och sitta vid datorn osv.

Men om jag har nåt roligare för mig så skiter jag oftast i småsakerna ändå. 

• Anonym (ny)

manana666 - jag å min sambo läste ditt ilägg ihop och han tyckte att det kunde vart jag som skrev. väldigt lika på alla punkter!

skrattar lite när jag läste att du flyttade till norge efter ha tänkt på det ett par dar.
    inte alls samma sak men folk undrar nog lite över mig, för nån månad sen bestämde "jag" och sambon höll med där i bakgrunden att sonen skulle byta skola, så det gjordes över nån dags fundering samtidigt som jag och sonen då passade på att flytta till andra sidan stan så alla trodde att jag och sambon hade flyttat isär. Till mina kompisar som bor grannar med mig sa jag inget.
    så kände vi efter där och när jag kom tillbaks så insåg jag vilket misstag det var och flyttade tillbaka.

men läsa böcker, går oftast inte alls. antingen läser jag hela eller kan inte tänka på nåt annat eller så läser jag många sidor utan att ha en aning om vad som står. velandet är helt sjukt. står också sådär och känner efter hur länge som helst vad jag är sugen på. som sagt CHECK på allt!!

Men angående aggressionsutbrott, jag får det ofta. nu är jag och min sambo hemma och jag höll på med frukosten, jag hade då sagt att jag ville kolla klart på min film (han satt med hörlurar och hade börjat kolla på nånting och hade inte hört mig)
    tallriken med all frukost på slog jag sönder i bordet av ilska.
    sen satte jag mig brevid och väntade snällt på att den skulle ta slut.
    från 0-100 på 1 sekund, sen när jag fått utlopp för det blir jag glad och lugn.
    helt sjuk är jag, men jag kan ofta tygla mig framför barnen, men en å annan svordom blir det varje dag.
    ibland får jag stampa med fötterna i golvet för att inte kasta sönder nån sak, det liksom bara kokar i mig.

vete fan vad det är för fel på mig. 

• Anonym (ny)
    Minifer skrev 2011-11-23 01:58:14 följande:
    ihihihi jag har hela tiden trott att tråden hette adhd/add-symptom :D Fast nu vet jag ju inte vilket jag har, vad är det egentligen som skiljer i vuxen ålder? Var dock en lugn och blyg och inåtvänd flicka som barn, men det har jag läst att tjejer med adhd kan vara också? Att alltid fippla med något litet, hoppa med ben, gnida fötter, pilla med håret etc, är det adhd-igt eller add-igt?
    jag var nog rätt normal förutom att jag strulade mycket som tonåring och sket i skolan, men i övrigt så var jag inte ett typiskt adhd barn som var överallt och i 100. däremot hade jag alltid nåt i handen, en pinne eller nåt.
    i dag som vuxen pillar jag alltid på nåt, oftast en tändsticka. dygnet runt.
  • Anonym (ny)
    DunklaRum skrev 2011-11-22 22:53:47 följande:
    Hellu igen! 
    Jag skickade ju in min egenremiss igår, som jag slarvade med (läste inte igenom den alls utan bara lade på lådan), idag ringer de och bekräftar att de tagit emot den, men att jag har skickat den till FEL ställe! Åh jag blir så trött på mig själv! Den snälla tanten skulle iaf ta och skicka den till rätt ställe. Pust! Jag är så typiskt ADDig som min fru säger :)

Jag är väldigt glad över att ha hittat denna tråd, förhoppningsvis kan vi utbyta många kloka tips och råd tillsammans!  
    jaha sånt som händer =)

ja jag är också glad för det!!! 
  • Anonym (ny)

stort grattis till mästerkatten!!!!

usch jag ville bara klaga lite! jag orkar egentligen inte gå upp före kl 08. jag känner mig sjuk i kroppen, trött...vill avboka allt. barnen sover och orkar inte väcka dem, snoozar i 30 minuter. barnen är lika morgontrötta som mig, sambon går upp jättetidigt till jobbet. varför ska det behöva vara såhär? vet att de flesta tycker det är jobbigt men jag tycker det är sjukt jobbigt.

har alltid haft svårt att komma upp. 

• Anonym (ny)
    Minifer skrev 2011-11-30 11:27:17 följande:
    finskaflikkan skrev 2011-11-30 10:58:03 följande:
    Ni härinne som har fått diagnos ADD/ADHD va e de för funktion på er som inte funkar som gör livet svårare för er?
    För mig är det att jag inte får sova, har eviga sömnproblem som förstör mitt liv. (somnat 04.30 två dagar i rad nu tex eftersom jag inte kan stänga av skallen, blir galen! Astrött hela dagen, piggnar till på kvällen och kan inte sova. Sover typ aldrig mer än 4-5 h på natten sedan jag fick barn).

Och att jag aldrig kan avsluta saker. Försökt få klart gymnasiet i tio år nu. Minnet gör mig också galen, men det det är inte lika förstörande som det andra, utan mest handikappande att aldrig minnas något. Fast oj, jag ar inte diagnos en, inte anant än inofficiellt av psykologen då
    usch vad jobbigt, har haft så i hela mitt liv fram tills nu, varför vet jag ej för det blev så innan jag började jobba med. dö-trött om kvällarna, somnar runt 23-00. Men jag pallar helt enkelt inte att gå upp runt 07 som jag gjort sen sonen började ettan. å andra sidan är det ett måste också. tidigare om åren har jag gått upp tidigt ibland, fast inte innan åtta då. Men sen vet jag att jag bara kunnat ta det lugnt hemma, med eller utan barn.
    Då är det lättare att vara trött tycker jag, än om jag har en jävla massa måsten.

Nu har jag 15 arbetsdagar att se fram emot Drömmer runt jul är jag ledig 10 dar i alla fall.
    Men i går var jag på introduktion, 11-22.30 skulle vara på jobbet 06:15 i dag. Tur att man bor så nära för klockan ringde och ringde och jag fattade ingenting. 06:10 fattade jag att jag skulle till jobbet och kastade mig på cykeln och var framme 06:20

så jädra slut i skallen haha.
    Jag har skitsvårt att säga nej, nej öht. men framför allt till jobb och nu såhär i början. till barnen har jag inga problem med det dock.

hoppas att du får en diagnos och kan börja medicinera och avsluta skolan. mitt minne är också åt helvete, jag har en bra kalender nu på telefonen som är synkad med en almanacka på datorn, om allt skulle försvinna på telefonen vilket har hänt tidigare. då skulle jag vara helt körd i dagsläget. Sen alarm på det några timmar innan.
    Det är min back up. då känns det lättare att sortera när man kan luta sig tillbaks och vara lugn.
    Tisse09 skrev 2011-12-01 10:57:09 följande:

Nu har jag varit på min första bedömning och det blev skickat remiss vidare och under väntetiden ska jag få hjälp av en arbetsterapeut. Det känns så skönt att jag till slut tog tag i det och att jag kommer få hjälp, det är inte bara jag som inbillat mig utan det finns en förklaring till allt Glad

Härligt att höra :) :)
  • Anonym (ny)

jag äter väldigt långsamt, blandar maten på gaffeln. När det gäller godis tar jag oftast en tugga på alla och stoppar tillbaka haha. inte så roligt att bjuda på min godispåse :P

angående skolan var jag som vissa andra, kom jag försent ville jag inte gå in i klassrummet alls. oftast lyssnade jag inte så mkt på va läraren sa och tyckte att alla andra var mycket smartare än mig som fattade vad man skulle göra (suck..)

jag kommer nästan för sent till allt, men jag har fått ställa alarmet bara för att jag är en sån
    tidsoptimist. min sambo ska komma 9:50 och hämta upp mig, som ligger halvnaken, och dottern (som ligger naken och tuggar på frukosten) kommer sällan iväg med henne som jag ska, dvs runt 9, men eftersom dte inte är ett MåSTE så blir det oftast 9:30-10.00 när dom ändå bara är ute på gården. nu är det tio minuter kvar till han kommer, men det är luuuugnt ;)

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna