• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

hedmanpazio skrev 2011-04-04 14:22:32 följande:
    Härligt. du, vad är det för behandling du går? Vilken metod? Psykoterapi för vuxna med ADHD av Hesslinger mfl?
    Japp! Något du har erfarenhet av? Jag tycker det verkar väldigt bra upplagt!
  • TjockKatt
    hedmanpazio skrev 2011-04-05 08:47:10 följande:
    Ja det är samma vi kör på vår mottagning. Första evidensbaserade terapin för personer med ADHD. Mycket välstrukturerad och innehållsrik. Dock hänger mycket på gruppledarna. Hoppas du trivs.
    Okej! Jo dom verkar väldigt bra, så jag är positiv. Dock är jag yngst i gruppen och den enda som inte fått sin diagnos för något år sedan i vuxen ålder, vilket jag tycker är rätt spännande då jag upplever att nästan alla använde sin diagnos som ursäkt under vårt första möte på olika sätt. Det störde jag mig lite på. Men jag hoppas att det kommer ändra sig när dom inser att man inte är sin diagnos. Annars blir det jobbigt.
  • TjockKatt
    Anonym (mamma) skrev 2011-04-05 19:18:28 följande:
    Jag är mamma till en tonårs-tjej med diagnosen ADD. Hon har det väldigt jobbigt i perioder. Är deprimerad, skär sig i armarna. Ofta orkar hon inte vara kvar i skolan, eller stannar helt enkelt hemma.  Finns ni, lite äldre tjejer och kvinnor här, som har diagnosen ADD och som kan berätta hur livet blivit för er? Hur har ni klarat skolan? Var ni deprimerade, och mår ni i så fall bra i dag? hur ser er vardag ut? Gör ont att se min dotter må dåligt, men jag vet inte hur jag ska hjälpa henne. Snälla, ge mej hopp!
    Jag var en tonårstjej med ADD för inte alltför länge sedan. Tyvärr kan jag inte posta anonymt just nu och vill inte berätta för mycket personligt såhär, men om du vill kan du skicka pm.
  • TjockKatt
    hedmanpazio skrev 2011-04-06 08:37:02 följande:
    En av tanken med denna typ av gruppbehandling är just att även få möjlighet att diskutera sin identitet kontra diagnos. Många möter ju, som alla läsandes av denna tråd känner till, fördomar från omgivning och till slut identifierar man sig på liknande sätt, dvs att man blir sin diagnos. Inte allt för ofta hör man då kommentarer som, "det beror på min adhd" osv. Målet är ju att inse att symtomen utgör en sårbarhet, inte en orsak. Men det är en process och tar ofta tid, därav 14 tilfällen :). Du kommer kunna bidra med otroligt mycket i en sån grupp. Kör hårt.
    Exakt så menar jag. Å andra sidan förstår jag ju grejen, att man hela livet fått höra att man är lat, dålig osv och sen få reda på att det inte bara är en själv som är kass, utan det finns en orsak. Men samtidigt är det inte sunt att kasta ifrån sig allt ansvar på det sättet. Men ja, det blir bra. Jag längtar redan till fredag.
  • TjockKatt
    Anonym (ADD?) skrev 2011-04-06 19:52:27 följande:
    Kan du förtydliga vad du menar med att "symtomen utgör en sårbarhet, inte en orsak" ?
    Som jag förstår det (hedman får rätta om det blir fel) så menas att ens beteende uppkommer inte enbart pg en diagnos, man har alltid det fria valet och den egna personligheten. Däremot kan en del diagnoser göra att man i större utsträckning riskerar att utveckla vissa beteenden eller hamna i vissa situationer. Jämför tex de här båda meningarna:

"Jag kommer ofta sent för jag har ADHD"

och

"Jag har svårt med tidsuppfattningen vilket hör ihop med min ADHD-diagnos, men jag gör så gott jag kan och försöker verkligen komma i tid."

• TjockKatt
    Anonym (känner igen) skrev 2011-04-10 21:41:53 följande:
    Äter någon av er LCHF som har ADD eller ADHD?
    Känner ni er bättre med den kosten i såfall? 
    Jag käkade strikt LCHF för något år sedan och mådde väldigt bra av det. Kom igång och gjorde egen mat, bakade osv. Sen blev det jul. Men jag har återupptagit det nu, även om det inte är lika strikt. För mig fungerar det bra, jag får mer energi och har jämnare humör.
  • TjockKatt

Är det föresten någon med diagnos som fått anpassad skolgång på tex komvux? Jag har ett skolämne som alltid varit mitt stora ok, har precis hoppat av det igen men har tänkt ta upp det nästa termin och då försöka med en alternativ lösning, att läsa bara det ämnet först i snabb takt och sedan göra nationella provet och därefter hoppa på de kurser jag tänkt läsa på distans. Tror ni att jag kan ha rätt att få göra så? Vet inte om det går att anpassa så i vanliga fall, men jag tror verkligen att det vore en lösning för mig då jag annars alltid tappat fokus och glömt bort saker från lektionstillfälle till lektionstillfälle (har dokumenterat nedsatt arbetsminne till råga på allt). Vad tror ni?
    Jag har inte CSN så den delen är inga problem.

• TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-04-11 13:04:22 följande:
    Seriöst, finns det INGENTING man kan göra i väntan på utredning? Varför erbjuds man inte samtal eller medicin? Jag orkar snart inte mer  
    Samtal borde du ju bli erbjuden iallafall, tycker man. 
  • TjockKatt
    Anonym (sambo) skrev 2011-04-12 20:32:58 följande:
    Har ni som utretts fått lämna blodprov före? Det har inte beslutats om sambon ska utredas än, men nu vill psykologen att han lämnar blodprov och övervakat urinprov. Varför görs det, är det drogtest?
    Urinprov hör till rutin. Blodprov tar man ofta också för att se så att ingenting är fel som medicinen kan påverka negativt.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna