• Anonym

ADD symptom hos vuxna

Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 10:13:49 följande:
    Tack

Ja angående ordet symtom, kollade SAOL (eller elektroniska som heter SAOB) och det stavas både med P och utan tydligen! Var helt säker på att det hette bara Symtom. Men det med flera symtom är jag nästan helt hundra på att det heter. (Ja nu kan jag inte skriva ordentligt men iallafall ) Alltså flera symtom. Inte symtomer.

Sånt där stör jag mig också på! Samma sak om det är felstavade ord, då speciellt i affärer eller ute på skyltar osv. Här i forumet är det väl ingen fara, så länge man förstår vad folk menar .

Det var någon som skrev om att läsa en sida i en bok flera gånger utan att förstå vad som stod. Samma här! MEN om boken var intressant, då plöjdes den igenom på nolltid men om det var läxa eller liknande då sket det sig totalt. Jag lärde mig bäst genom att någon förklarade och oftast med liknelser. DET funkade skitbra!

Jo! Du som pratade om att din utredning stoppades! Gör som Takex sa, hör med dina föräldrar om de kan berätta hur det var och sedan be att de ska få svara på frågor. Det var ett jättebra tips tycker jag!
    Jag växte upp med min mamma och hon verkar tycka att jag var som de mest normala barn, nämner jag något jag hade  jobbigt med så  får jag till svar -ja men det har ju alla barn. suck!!
  • Anonym

Min dotter utreds nu. Har fått veta att diagnosen ADD är borttagen. Det går under ADHD fast med fokus på uppmärksamhetsproblem. Hyperaktiviteten finns men den är riktad inåt i form av oro, rastlöshet, svårt att sortera tankar osv.

• Anonym
    Snälla ni, kan ni hjälpa mig, nu har jag varit i kontakt med avdelningschefen på psykiatriska och han vill att jag ska framföra vad jag tänker att jag behöver???
    Jag vet ju inte alls vad det finns för tester, jag fick  bara fylla i papper med massa frågor och sedan ställde den psykoogen jag var hos på intervju en massa frågor och sedan bestämde hon att en neuropsykiatrisk utredning skulle inte göras.
    Jag känner mig inte normal med alla mina symtom och inte socialt heller, känns som jag har en personlighetsstörning också?

Jag känner själv att jag stämmer in under add, bipolär, bordeline, sedan HAR jag

panikångest
    Depression från och till
    Generell ångsetsyndrom
    Paranoia
    Dålig självkäönsla
    Tvångstankar /OCD

Kan man skylla hela min problematik på detta ovan?
  • Anonym

Hejsan! Jag har läst några inlägg i tråden, dock ej alla. Det skulle ta allt för lång tid att göra. Jag har lite tankar och undringar kring ADD, delvis så misstänker jag att jag kan ha det. Mina symptom har varierat beroende på ålder mm. Men de som har varit beständiga mer eller mindre är...

* Tröttheten, jag upplver mig alltid som orkerlös. Orkar inte borsta tänderna innan jag ska sova, orkar inte ta mig upp från soffan för att städa, orkar inte kliva utanför dörren för att njuta av det fina vädret mm.

* I perioder kan jag dock uppleva piggare stunder i mitt liv, bla. under våren eller om jag tränar regelbundet (det brukar göra det lite lättare) Då kan jag få fö rmig att stor städa och klaga på min man att han inte sätter igång NU NU NU!!! Eller så är jag ute och far och flänger, varje dag har en aktivitet.

* Svårt att komma igång, när det gäller att börja med en hemtenta, öppna kursboken, laga mat, små städandet mm.

*Jag älskar verkligen rutiner, när jag vet vad som komma skall. Blir däremot ställd om detta bryts och har svårt att förstå och sätta mig in det som bryter upp rutinen.

*Lär mig bättre av att se än att höra.

*älskar att titta på tv och sitta framför datorn, det kräver inte så mycket av mig och jag upplever en avkoppling. Har svårt att komma ifrån detta när jag väll satt mig framför apparaterna.

* Har alltid haft svårt för att somna. det har blivit bättre med tiden men problemet är fortfarande kvar. Ända gången jag gått och lagg mig i tid under en längre period är i början av mina två graviditeter.

*Mina tankar går alltid på högvarv och jag analyserar allt.

Andra svårigheter jag haft som barn/tonåring är:

*Bullimi

*Proffs på att tappa bort saker som ex. hemmanycklar

*Kom oftast alltid sent, svårt med att planera upp min tid.

*Svårt att få kontakt med mig om jag var "inne" i något ex. ett tv program mm.

Ja, vad tror ni. Kan mina misstankar vara berättigade eller är det nadra faktorer som spelat in? Vad tror n?

• Anonym

Jag täcker in nästan alla symptom i TS och jag har inte ADD.
    Blir det inte lätt en ursäkt för att slippa anstränga sig?

• Anonym

Jag är diagnoserad med just ADD.
    Det folk märkte på mig, som senare gjordes att jag gjorde en ADD utredning var:

- Jag var EXTREMT trött, nu snackar vi inte vanligt trötthet utan extremt! kom inte upp på morgonen, kunde lätt sova 17 timmar i sträck. Efter skolan/jobbet gick jag alltid och lade mig en stund.
    - Svårt att följ följa saker jag har påbörjat.
    - Blir lätt arg och snäser av folk.
    - Svårt att koncentrera mig.
    - tappar lätt bort saker!
    - Får lätt ångest.

Min läkare säger att det är mest tjejer som har ADD (?)

Synd att det är så dyrt att göra en utredning för ADD & ADHD, jag var under arton när jag fick min så den var gratis. Men en i min släkt som valde också att göra en utredning (han är över 24) fick betala ca 20.000 kr för detta..

• Anonym

Min ADD medicin heter Medikinet, innehåller Amfetamin.
    Men det är INTE ren Amfetamin, utan en molekyl av det som har böjts flera gånger.
    Så tar du lite för mycket av din medicin en dag så blir du INTE hög, utan man kan känna ett litet obehag..
    Och väljer du att avsluta din medicinering efter en lång tid får du INGEN abstinens som du hade fått om du hade knarkat amfetamin.

• Anonym
    TjockKatt skrev 2011-01-07 12:58:10 följande:
    Det är vanligare hos tjejer, även om man har adhd tror jag, eftersom tjejer inte är utåtagerande som killar ofta kan vara. Många som diagnoseras som vuxna får nog add-diagnos, men om dom skulle utretts som barn skulle det blivit adhd. Hyperaktivitet är inte likadan hos vuxna, inga vuxna välter krukor och klättrar på väggarna, direkt.

Det kostar om man gör privat, inte om man gör via remiss från psykiatrin. Dock är det långa köer och liknande som man slipper om man gör privat. Pest eller kolera, liksom.

Gjorde du en utredning från början, och inte fick någon diagnos, eller kom du inte vidare från bedömningssamtalet?
    Okej, Ja min släkting gjorde det privat.

Jag gjorde en utredning via BUP när jag var 15 eller 16.
    Dock så har jag fått lära mig att med utreder inte ADD på ungdomar på samma sätt som på vuxna.
    På Vuxna krävs det MÅNGA tester, och många timmars "prat".

Det krävdes inte på mig, Jag satt ner 1 timma med min doktor och gick där ifrån med ett recept på Medikinet.
  • Anonym
    TjockKatt skrev 2011-01-07 13:06:29 följande:
    Har man adhd/add så blir man inte hög på medicinen. Möjligtvis om man äter kopiösa mängder, men det är ju dumt för då har man ingenting resten av tiden.
    Anonym skrev 2011-01-07 13:03:22 följande:
    Okej, Ja min släkting gjorde det privat.

Jag gjorde en utredning via BUP när jag var 15 eller 16.
    Dock så har jag fått lära mig att med utreder inte ADD på ungdomar på samma sätt som på vuxna.
    På Vuxna krävs det MÅNGA tester, och många timmars "prat".

Det krävdes inte på mig, Jag satt ner 1 timma med min doktor och gick där ifrån med ett recept på Medikinet.
    Jag gjorde också min utredning i den åldern. Jag gjorde dock en hel del tester, tog ungefär ett halvår. Det låter märkligt det där, speciellt när det är en så ung person. Men sen ändrade dom sig eller? Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt hur du menar. Du pratade med en doktor, fick medicin och diagnos (?) och nu har dom tagit bort diagnosen? Rätt så?
    Jag ska förklara det lite bättre :)
    Jag hade gått hos denna läkaren ca 4 år innan pgr av att jag hade SSRI medicin. Så hon kände till mina svårigheter väl och hade länge misstänkt att jag hade ADD. Så en dag när jag mådde bättre och hade fått mer kontroll på mig själv satte vi oss ner och pratade om ADD. Hon skrev ut Medikinet och jag började med det. Började från 10mg till 30 mg steg vis. Där efter hade vi möten varje vecka för att se hur mitt "beteende" ändrades. Och det ändrades bara till det positivta. Sen kom det fram att min pappa hade ADD (via en stor privat utredning som kostade 20.000kr). Och imed att ADD är ärfligt så visade alla tecken på att de va just de jag hade :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 13:16:24 följande:
    Jag ska förklara det lite bättre :)
    Jag hade gått hos denna läkaren ca 4 år innan pgr av att jag hade SSRI medicin. Så hon kände till mina svårigheter väl och hade länge misstänkt att jag hade ADD. Så en dag när jag mådde bättre och hade fått mer kontroll på mig själv satte vi oss ner och pratade om ADD. Hon skrev ut Medikinet och jag började med det. Började från 10mg till 30 mg steg vis. Där efter hade vi möten varje vecka för att se hur mitt "beteende" ändrades. Och det ändrades bara till det positivta. Sen kom det fram att min pappa hade ADD (via en stor privat utredning som kostade 20.000kr). Och imed att ADD är ärfligt så visade alla tecken på att de va just de jag hade :)
    Så man kan säga att jag hade en särskild "utredning".
    Hon hade ju följt mig i 4 år och var överläkare innom psykiatri.
    Så jag litar på henne HELT.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna