• Anonym

ADD symptom hos vuxna

Hej:) måste fråga om det finns flera mammor som ammar som har adhd? Hur har ni gjort med mrdicin, har ni tagit det och inte ammar på 7 h eller har ni bara väntat tills ni har slutat amma? Jag har en dotter på 5 månader som helammar men vill gärna börja med ritalin igen och har pratat med min psykiatriker och läkare och dom säger att jag gärna får ta det men inte Amma på 7 h då.. så tänkte se om någon har varit i liknande situation?!

• Anonym

Jag misstänker att jag har ADD, samt socialfobi & kanske tillomed en depression. Livet är sjukt jobbigt och jag klarar knappt att ta mig upp ur sängen. Hade det inte varit för våran dotter hade jag legat i sängen hela veckan bara för att det ska bli fredag så man får dricka alkohol. 

Men iomed sociala fobin (odiagnostiserad) har jag dragit mig i några år med att söka hjälp, fobin sätter stopp för det. Jävla ekorrhjul! Hur länge tar det att fastställa en ADD diagnos 2012 ungefär? Norrbotten eller andra län?  Har läst att endel fått väntat i 3 år, får man mediciner under tiden man utreds? Kan knappt tänka mig att gå en vecka till med detta. Jag är så satans nere att jag funderar på att självmedicinera med den svarta marknaden

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-16 10:28:27 följande:
    Jag misstänker att jag har ADD, samt socialfobi & kanske tillomed en depression. Livet är sjukt jobbigt och jag klarar knappt att ta mig upp ur sängen. Hade det inte varit för våran dotter hade jag legat i sängen hela veckan bara för att det ska bli fredag så man får dricka alkohol. 

Men iomed sociala fobin (odiagnostiserad) har jag dragit mig i några år med att söka hjälp, fobin sätter stopp för det. Jävla ekorrhjul! Hur länge tar det att fastställa en ADD diagnos 2012 ungefär? Norrbotten eller andra län?  Har läst att endel fått väntat i 3 år, får man mediciner under tiden man utreds? Kan knappt tänka mig att gå en vecka till med detta. Jag är så satans nere att jag funderar på att självmedicinera med den svarta marknaden
    Om du verkligen känner dig så nere just nu så tycker jag att du ringer till vårdcentralen direkt på måndag och ber om att få ut något ångestdämpande tex Stesolid. Då vet du vad du får, istället för att gambla med omärkta piller på den svarta marknaden
  • Anonym
    Moonis skrev 2012-12-21 11:37:42 följande:
    Länge sen man skrev här men ska äntligen få börja med medicinering och jag hoppas verkligen att den kommer fungera. Tror det är Metamina jag skulle få testa.
    Håller tummarna för dig. Men brukar man inte få testa concerta, medikinet osv innan man får Metamina? Hur länge tog det för dig att bli klar med själva utredningen och hur gick den till?
  • Anonym
    Moonis skrev 2012-12-29 10:42:17 följande:
    Tack Fast Metamina är vad jag förstått samma sak men påverkar inte sexlusten lika mycket som Concerta mfl.

Han som gjorde min utredning tyckte inte det tydde på ADD/ADHD utan fick tre olika personlighetsstörningar. Men min sjukgymnast pratade med min läkare nu om att testa detta ifall dom missat en ADD. Är ju lite svårare att upptäcka på tjejer.

Men själva utredningen tog många timmar. Kom dit på morgonen och va inte klar förren vid 2 tror jag det va. Då ingick testet på datorn, klossarna med mönster, komma ihåg flera siffror han rabblar upp osv. 
    Intressant. Så du fick Metamina utskrivet utan att ha fått diagnosen ADD/ADHD. Då måste du fortfarande ha haft symptom iaf? Man skriver väl inte ut hur som helst. Märker du någon skillnad av medicinen? Positivt/negativt? Skriv gärna ner vad du tycker har förbättrats eller försämrats
  • Anonym
    Moonis skrev 2012-12-29 23:24:02 följande:
    Ja det finns ju flera bitar i detta pussel som gör att dom ville testa detta nu. Har inte fått det utskrivet än, blir nu när allt kommer igång i Januari så det ska bli intressant och se effekterna av det.
    Men kan skriva ner sen om jag tycker det fungerar. 
    Ja gör det gärna. Det är lite dött i den här tråden annars.
  • Anonym

Min man har troligtvis ADD men hans läkare på vårdcentralen säger att han inte kan få en remiss någonstans då ingen vill ta emot honom pga att det är så många som söker. Likadant på vissa mottagningar som vi talat med, det är så många som söker.

Är det någon som kan rekommendera var vi kan vända oss? Vi bor i Göteborg men kan åka nån annanstans om någon vill tipsa om en bra läkare/mottagning som är mer välvilligt inställda än de övriga vi talat med.

• Anonym
    Moonis skrev 2013-01-11 18:40:07 följande:
    Då har jag äntligen fått mina tabletter och det va Medikinet jag fick utskrivet. Hunnit med en tablett (5mg) bara idag eftersom apoteket fick beställa hem men måste säga vilken skillnad.
    Skulle handla som vanligt idag och alla ljud och intryck kom inte farande som en vägg när jag gick in. Blev själv förvånad över hur tyst det va i affären trotts allt folk. Jag blev inte helt virrig och förvirrad utan kände att jag hade full koll på vilka grejer jag skulle ha. Även att packa varor gick mycket snabbare för att jag antagligen kunde stänga ute bättre det som pågick runt mig och koncentrera mig på just att bara packa.
    Brukar även vara helt slut efter jag handlat och inte ens orka packa upp allt knappt men kände mig fortfarande pigg och orkade plocka i tjejens rum till och med.

Jag hade höga förhoppningar även om det kan låta dumt för ingen vill väll ha en diagnos men jag hoppades verkligen på att detta va rätt för då kan man ju få hjälp. Detta kommer kanske även betyda att min ångest blir bättre så jag är verkligen otroligt glad just nu.
    Nu får man kolla vilken dos som passar och det lär väll sättas diagnos då också  
    gillar
  • Anonym
    Moonis skrev 2013-01-11 18:40:07 följande:
    Då har jag äntligen fått mina tabletter och det va Medikinet jag fick utskrivet. Hunnit med en tablett (5mg) bara idag eftersom apoteket fick beställa hem men måste säga vilken skillnad.
    Skulle handla som vanligt idag och alla ljud och intryck kom inte farande som en vägg när jag gick in. Blev själv förvånad över hur tyst det va i affären trotts allt folk. Jag blev inte helt virrig och förvirrad utan kände att jag hade full koll på vilka grejer jag skulle ha. Även att packa varor gick mycket snabbare för att jag antagligen kunde stänga ute bättre det som pågick runt mig och koncentrera mig på just att bara packa.
    Brukar även vara helt slut efter jag handlat och inte ens orka packa upp allt knappt men kände mig fortfarande pigg och orkade plocka i tjejens rum till och med.

Jag hade höga förhoppningar även om det kan låta dumt för ingen vill väll ha en diagnos men jag hoppades verkligen på att detta va rätt för då kan man ju få hjälp. Detta kommer kanske även betyda att min ångest blir bättre så jag är verkligen otroligt glad just nu.
    Nu får man kolla vilken dos som passar och det lär väll sättas diagnos då också  
    Skönt. Har du problem med att hålla dig vaken en hel dag utan att vila och är du allmänt ofokuserad och "drömmer" dig bort då och då utan medicin? Om så är fallet, har medicinen hjälp dig mot det?
  • Anonym

Jag har tittat på symtom och stämmer in på mycket, det mesta av "övre" del på självskattningsskala (mindre på den "undre" delen) och mycket som skrivs här. Framför allt problem med igångsättningssvårigheter och stora svårigheter att slutföra de sista sakerna i ett projekt när jag redan gjort det tyngsta jobbet.

Jag har tidigare funderat på att gå i KBT, kan det tänkas hjälpa något?

Är lite rädd för att göra detta "officiellt" också. Har ok jobb och på själva jobbet blir det sällan problem (problemen är snarare av typen att jag inte blir färdig att lämna in övertidslistor eller blanketter för reseersättning så att jag själv blir lidande).   Läst om andra som fått problem på jobbet när de fått en diagnos, typ plötsligt inte ansetts kapabla att sköta sina arbetsuppgifter, och är lite rädd för sådant. Någon som har erfarenhet?

• Anonym

Känner igen mig i mkt av det på listan.. men tänker att jag bara letar efter en ursäkt för mina misslyckanden eller för min lathet?

Men ni som har fått diagnosen, när kände ni på er att ni hade add/adhd? Hur kom ni fram till att ert sätt att vara inte var "normalt"?
    varför sökte ni utredning? Var det pga att er vardag inte gick ihop eller varför?

Vore jätte tacksam för svar!

• Anonym

Jag började undra om mig själv efter att ett barn i familjen fick diagnosen adhd, anonym i 3917.
    Jag har väl alltid känt mig annorlunda, men fått mycket stöd som barn och hade endel problem på hemma fronten som överskuggade mina konsentrationsproblem.
    Men däremot när jag flyttade själv började bristerna och problemen komma upp till ytan.
    Betala räkningar, komma upp på morronen, städa...
    Men det tog många år ändå, innan adhd kom in i bilden.
    Det blev mer och mer tydligt hur svårt jag har med att få vardagen att flyta utan struktur när jag fick barn.
    För att få allt att gå runt måste allt va nedplåtat på ett papper.
    "frukost kl 9, gröt
    Handla
    lunch... "
    Osv.
    Man kan inte vänta med att göra och äta frukost till 13 på dagen när man har en 7 månaders.
    Det va då jag började känna att jag var riktigt "off"
    Men det skulle iaf ta 3 år till.

anonym "hjälp!"
    tycker det låter som en beskrivning av mig på många vis.
    Tycker du att det påverkar ditt liv riktigt dåligt så tycker jag du ska ordna en utredning.
    jag har inget tålamod och kort stubin och blir extremt lätt och mycket stressad och trött, trött trött trött i huvudet.
    Det påverkar mitt liv väldigt dåligt så jag ville utredas för att bli en bättre mamma och kanske få någon form av inre lung så jag inte dör av stress relaterad hjärtinfarkt.

• Anonym
    Anonym (ny) skrev 2013-04-08 23:06:15 följande:
    Jag tänker påöser som har en dagskalender. Typ. Där allt står punkt och pricka. Jag har testat det jag med, men efter ett tag glömmer jag bort att kolla. Har värsta påminnelse-pamparna på mobilen som skriker allt jag ska göra. Men gör det ändå ej, tänker jämt att jag ska göra det "sen"
    Anonym (ny) skrev 2013-04-08 23:06:15 följande:
    Jag tänker påöser som har en dagskalender. Typ. Där allt står punkt och pricka. Jag har testat det jag med, men efter ett tag glömmer jag bort att kolla. Har värsta påminnelse-pamparna på mobilen som skriker allt jag ska göra. Men gör det ändå ej, tänker jämt att jag ska göra det "sen"

jag har ganska stor nytta av att skriva upp allt men det håller bara i ett par veckor, tills något bryter rutinerna, då tar jag inte upp det igen sen.
    jag skriver oxå upp allt på mobilen, eller hehe inte nu längre för jag ska göra det "sen"

• Anonym

jag har sånt humör och temerament pga min stress känslighet och frustrationer (att saker inte går fort nog)
    Det är den primära anledningen till att jag vill ha medicin. jag har diagnos men väntar på medicinering.
    jag vill att huvudet ska lugna ner sig lite så jag kan tänka ordentligt!

• Anonym
    Anonym (hjälp!) skrev 2013-04-08 04:50:50 följande:
    Hoppas det fortfarande är liv i den här tråden! Väldigt intressant läsning..

Jag skulle vilja skriva upp lite saker och se vad ni andra tycker, om det bara är en del av min personlighet eller faktiskt kan vara symptom på add/adhd.. i och med era egna erfarenheter, ni som har diagnos!

beslutsångest, tex. kan stå vid godishyllan och stå hur länge som helst och vela, tar en, går tillbaks och byter några gånger eller så tar jag typ en av varje för att jag inte orkar tänka efter.

otålig, kan stå och trampa för att det ska hända nu nu nu, händer det inte där och då så tröttnar jag, tappar intresset. Kan avsluta folks meningar för att det ska gå fortare, eller nästan sitta och hoppa i stolen tills jag får säga det jag vill och vi pratar om något intressant. men är jag ointresserad av vad personen pratar om kan jag komma på mig själv med att inte ha någon aning om vad personen just sagt (börjar tänka på annat)

Blir som uppslukad om det är något jag tycker är intressant, är det däremot något som inte intresserar har jag svårt att koncentrera mig och lyssna/läsa, kan läsa om samma sida flera gånger innan jag vet vad det handlar om, kommer inte ihåg vad jag läst/lyssnat på sen.

vill ha saker på mitt sätt hela tiden, är väldigt bestämd och bossig och kan ta över situationer för att jag vill göra det på mitt sätt, köra över folk, eller bli tjurig, irriterad, arg om inte det är mitt val av tex. restaurang vi går till på lunchen. (har jobbat på det så att andra oxå ska få bestämma)

får aldrig.. ALDRIG saker gjorda, som många andra skriver, i sista sekunden görs det eller aldrig.
    kan räkna på fingrarna hur många läxor jag lämnat in i mitt liv, inte för attt jag har några läs eller skrivsvårigheter, tvärt om, jag har bara inte fått det gjort eller brytt mig, fast jag vetat konsekvenserna så har jag ändå inte kunnat uppbringa ork för att genomföra det.

Kommer försent + dåligt korttidsminne, är den där som aldrig har koll på datum, tid (helst glömt bort helt vad folk sagt) hos kompisarna har jag alltid blivit retad eller småskrattad åt för att jag är den som alltid är sen, och dessutom verkar virrig och har "nollkoll" när jag får en direkt fråga typ. var och när är mötet? Vet ibland men blir då osäker och svarar jakande eftersom jag inte vill ha fel

ska jag göra ett projekt, måste jag lägga upp strukturer eller schema om hur projektet ska gå till väga som jag känner att jag aldrig får till eller kan greppa = blir inte nöjd och det blir inte gjort, men är väldigt ordningsam när det kommer till saker jag kan greppa.. typ göra en checklista, då ska det vara snyggt och tydligt och prydligt.
    Stressar igenom saker för att se slutresultatet som då aldrig blir riktigt bra (det ska vara klart nu!)

ska jag städa kan jag börja rensa i en låda, åh, en noppig filt, börjar plocka noppor av filten i en halvtimme istället, orkar sen inte städa klart

alltid känt mig trött, låg energi, avundsjuk på folk som verkar vara pigga hela dagen, men får ibland ryck och jättemycket energi och är överallt och skurar badrummet med tandborsten ungefär.

Ska kolla på film, sätter mig, kommer på något jag ska göra, kommer tillbaka till soffan, kommer på något jag ska hämta.. osv.

Är jag stressad syns det aldrig på utsidan, men i huvudet är det kaos. Känner mig aldrig nöjd, alltid något som fattas

så undrar jag om folk känner igen sig i att de vill ha "regler" för hur man gör något, och finns det inte regler att följa så blir det svårt att hantera situationen, eller blir jobbigt och obegripligt? man kan tex. göra något vardagligt, men aviker det från hur det brukar vara så stannar man upp och vet inte hur man ska ta sig vidare eller hantera det? (och igen, upplevs som fumlig eller virrig)

Vet att jag ofta är "smartare" än mina vänner, och har i vissa lägen ett knivskarpt sätt att tänka, har ett bra logiskt tänkande, så blir sårad när folk tror man är korkad för att man uppträder virrigt och "tom i bollen" ibland.

och några saker sen jag var barn som jag kommer ihåg är bla. att jag var otroligt envis enligt mina föräldrar, satte jag mig på tvären så gick jag inte att rubba. Jag fick oxå gå till talpedagog för att jag inte pratade ordentligt, vilket jag läst någonstans oxå kan vara ett tecken.. men vet inte.
    När jag var liten kunde jag oxå sitta och läsa en serie eller bok och bli helt omedveten eller påverkad av omgivningen, vet inte heller om det är något speciellt? Sen misstänker jag att en av mina föräldrar har adhd och vet att det är ärftligt

Det är väl vad jag kommer på just nu.. Tänker att alla är såhär eller att det bara är personlighetsdrag? Skulle vara kul att få era synpunkter...
    hoppas någon orkat läsa igenom det:/

Sån är jag med (om än jag har lärt mig skriva upp datum etc, så att jag har koll)

Jag tror bara jag är lat och slarvig, och tycker att många verkar desperat jaga diagnoser istället för att bara se det som karaktärsdrag..?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna