• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Jag undrar hur vanligt det är att man tror sig ha ADD men att utredningen visar att man inte har det utan bara är normalt lat och förvirrad..

• Anonym (ADD?)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-10-22 17:34:14 följande:
    Jag vet inte, men jag har en tror att eftersom du tror att du har detta, och det ger dig problem i livet, så HAR du det. Dina tvivel och svårigheter att ta dig själv på allvar visar snarare hur din självkänsla har skadats, dvs att man inte tillåter sig ta sig själv på allvar.

Jag har en uppgift till dig:

Du ska ta tag i saken och bestämma dig för att på måndag ringa till din vårdcentral för att få en läkartid och remiss för utredning. Fram tills dess ska du skriva en egenremiss, dvs ett "brev" med en lista på varför du tror dig ha det här problemet och vilka problem du har. Gå igenom tråden, få med alla symptom du själv upplever på pränt, och skriv ut det (eller skriv det för hand). På så sätt har du både en lista att ha med dig till läkaren, samt ett brev som du annars själv kan skicka till psyk. Var beredd på väntetider, men du är VÄRD att bli tagen på allvar. Du kommer INTE att stämplas som lat och förvirrad.

Det är ett adekvat problem du har, och du har all rätt i världen att få hjälp med att komma tillrätta med det här.

Jag, som fått diagnos, är säker på att du lider av detsamma som många av oss andra här.

Du är viktig, låt det inte vänta längre.

Seså!

{#emotions_dlg.flower}
    Ja, min självkänsla är nog lite skadad.

Tack för uppgiften! Jag ska börja skriva en lista Glad
  • Anonym (ADD?)

Det  var någon som nämde social fobi tidigare. Har ni andra också problem med det? Jag tycker det är jobbigt med mycket folk. Jag blir så fort trött när det är många som pratar, tex vid ett middagsbord eller i fikarummet. Jag känner att samtalen ofta går för fort, att jag inte hinner snappa upp vad de andra säger och komma på vad jag själv ska säga förrän de redan börjat prata om något annat. Det blir lätt att jag bara sitter tyst eller hittar på en ursäkt för att gå därifrån.

• Anonym (ADD?)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-10-23 08:10:06 följande:
    Tycker dina inlägg varit enormt givande, sluta inte! Skitsamma vems inlägg man svarar på, det är bara att häva ur sig om sina egna känslor och upplevelser så är det en stor trygg igenkänningsfaktor enligt mig.
    I den här tråden är det fritt fram att svara hur strukturerat eller förvirrat man vill! Det är roligt att läsa exempel på problem som ni upplever i vardagen. Ge gärna tips om ni har kommit på lösningar på problemen också!
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD här) skrev 2010-10-19 16:49:38 följande:
    Jag har diagnostiserad svår ADD och mina symtom är:

- Svår understimulering som resultat av att jag inte kan stimulera mitt högre IQ
    Jag håller på att gå igenom alla symptom som kommit fram nu och jag blev nyfiken på den här punkten. Menar du att du blir understimulerad när du gör vardagssysslor typ viker tvätt och sådana "måsten" eller att du alltid är understimulerad, även när du sjäv får bestämma vad du ska fundera på?
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-10-27 10:50:34 följande:
    * impulsiva i sitt beslutsfattande

* tycks drivna av en motor och har svårt att stanna upp mitt i en uppgift

* benägna att köra för fort
    På de här pukterna (ovan) känner jag inte igen mig alls. Det känns som att jag tvärtom är:

* väldigt velig och har svårt att ta beslut (det är så mycket jag måste fundera på först, rädd för att välja fel)

* har långsam motor och kan ta lååånga avbrott mitt i en uppgift (för att tex dagdrömma,eller fundera på allt annat jag kom att tänka på)

* jag kör bil långsamt för jag tycker det är så mycket att hålla koll på (helst undviker jag att köra).

Hmm.. övriga punkter stämmer dock mer eller mindre.
  • Anonym (ADD?)
    Esmiso skrev 2010-10-28 15:26:20 följande:
    ADD är ADHD utan H:et alltså utan hyper. Finns otaliga länkar
    Har du något bra länktips? utan hyper.
  • Anonym (ADD?)
    Esmiso skrev 2010-10-28 17:11:08 följande:
    det var ett svar på frågan utan några värderingar.
    Tack för länkarna. Har du själv AD(H)D? Känner du igen dig i beskrivningarna i den här tråden?
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-10-26 10:49:36 följande:
    Tänk om vi alla som känner igen oss så i varandra kunde samlas i ett rum irl och utbyta tankar och idéer. Vilken härlig upplevelse och vilket kaos det skulle bli. Jag kan inte låta bli att le åt tanken Glad 

Vilken underbar ide! Jag kan se det framför mig, ett helt rum fyllt med strulmajor och knasbollar som har koll på allt och inget :)

Pax att inte organisera det hela!
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD här) skrev 2010-10-29 00:33:52 följande:
    Jag kan säga att jag bl a försökte börja titta på den där "Mitt huvud är en torktumlare" och har pratat mest med dom som har ADHD och jag känner inte igen mig alls i deras problematik. Jag känner inte igen det där kaoset i huvudet med en massa tankar eller den där inre motorn osv.. jag tycker det är sån skillnad att t ex den där youtube dokumentären inte alls är speciellt hjälpsam för mig : ( STOR skillnad på att inte vara hyperaktiv!
    Jag kände inte heller igen mig så mycket i torktumlaren, däremot var det flera grejer där som stämde in helt klockrent på min killes beteende! Hmm..

Hade du föresten någon film som du kände igen dig mer i?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna