• psyko II

ADD symptom hos vuxna

Alle skrev 2011-02-15 19:27:15 följande:
    Samma här...och jag har hela livet fått höra att "Åh, jurist skulle passa dig jättebra. Varför pluggar du inte???" - eeehhh - vad svarar man på det...
    hahaha jaa samma här, men jag skulle vilja bli polis men det kan man se sig i månen efter Förvånad
  • psyko II
    Alle skrev 2011-02-15 19:41:43 följande:
    Det ville jag bli när jag var yngre men det kom aldrig så långt...på den tiden var ju utbildningen betald så man borde kanske ha satsat lite...
    Tror du det hade hjälpt att satsa lite? attans att jag inte tänkte på det tidigare också hehe
    Men med hjälp tidigare så hade det nog kunnat funka
  • psyko II
    Alle skrev 2011-02-15 19:59:32 följande:
    Jag såg en underbar förklaring hur ADD/AHD funkar idag i en annan tråd:

Altså man är som en kattunge!

Man leker med en boll och så studsar den bollen förbi ett garnnystan som ligger där OJ kolla här vad spännande. Då har man glömt bollen och leker med garnet istället. Sen går man förbi med garnet vid en liten råtta... och så börjar man leka med den istället... 

Jag vet inte hur jag annars ska förklara. Man tänker inte så mycket utan det går av bara farten och rätt som det är så kommer man på sig själv och blir så frustrerad på sig själv!!!!
    mycket bra beskrivning, den ska jag tänka på när man ska förklara för alla "normalisar"
    Alle skrev 2011-02-15 20:48:44 följande:
    Skrattande   Cool Du vet väl - upp som en sol ner som en pannkaka....
    ....om å om igen
  • psyko II
    strulmaja skrev 2011-02-16 00:52:25 följande:
    Känns som om jag hoppade in här som gubben i lådan nu. Jag har ju inte varit aktiv här på FL på bra länge.
    Har inte orkat hänga med i tråden, inte orkat läsa eller skriva.

Men här hos mig är det mesta oförändrat. Måendet går upp och ner (just nu ner) och med utredningen går det framåt.  Jag har fått träffa två olika läkare som - utifrån att ha träffat mig varsin gång och ögnat igenom de frågeformulär jag besvarat om ADHD - bedömer att det mesta talar för ADHD. På tur står nu att träffa psykolog och ytterligare tester + intervjuer. Hur lång tid det kommer att ta kan ingen svara på. Jobbigt värre. Men innan sommaren har jag väl fått min diagnos, vilken den än må vara. "Allmänt strulig" kanske eller "Hopplöst fall-tills vidare". Vi får se. 

Hoppas ni andra mår bra!? 

{#emotions_dlg.flower}  
    TjockKatt skrev 2011-02-16 06:45:11 följande:
    Inte alltid man orkar, jag har också legat på latsidan ett tag i tråden. Hoppas det blir bättre med dig snart! Hjärta
    samma här, har knappt varit inne här på flera dagar, det går väldigt upp å ner detta skrivande. Jag hänger med å läser det mesta dock, men har inget direkt att komma med så, svarar sällan.
    Hoppas du går uppåt snart igen strulmaja
  • psyko II
    strulmaja skrev 2011-02-16 09:29:38 följande:
    psyko II skrev 2011-02-16 08:22:25 följande:
    samma här, har knappt varit inne här på flera dagar, det går väldigt upp å ner detta skrivande. Jag hänger med å läser det mesta dock, men har inget direkt att komma med så, svarar sällan.
    Hoppas du går uppåt snart igen strulmaja
    Tack tjejer! Känns redan bättre efter igår. Det här med utredningen påverkar mer än jag först trodde. För varje litet kliv framåt känns det lite bättre. Men den här satans väntan alltså!
    Å andra sidan, om någon satt en diagnos efter ett första möte (jag vet att det inte gåt till så men ponera...) då hade jag ställt mig skeptisk och tänkt: Det här gick för fort, det borde ta längre tid, vara en seriös utredning.
    Man blir fan aldrig nöjd Flört
    Helt sant, jag hade också varit väldigt skeptisk jag är rätt otålig också, vill ju att det ska hända NU, att det redan var klart, andra besöket på måndag och det e ju eeeeevigheter till dess Cool
    å sen vänta ytterligare puh! Men men har ju inget annat val såå..........
  • psyko II
    Grässtrå skrev 2011-02-18 21:55:00 följande:
    Hej
    Hej
    Anonym (oj) skrev 2011-02-18 22:09:16 följande:
    Hej!
    Har inte skrivit på hundra år men jag har varit helt slut och uppe i utredningen som ÄNTLIGEN är klar.
    Har nu fått diagnos: ADHD, Tourette, Dygnsrytmstörning och förmodligen även Asperger (det ska testas mer på den punkten).
    Är lättad och har fått medicin som jag nu börjat med idag.

Vill bara uppmuntra alla som kommer in i denna tråd och misstänker ADD/ADHD att verkligen söka hjälp för att kolla om era misstankar stämmer.
    För min del så har ingen någonsin misstänkt detta hos mig, trots frekventa besök hos psykiatrin p.g.a. depressioner, ätstörningar, ångest o.s.v o.s.v.
    Jag var alltså tvungen själv att "komma på" vad mitt problem var, och det visade sig att jag hade rätt. Sen fick jag ett par extra diagnoser på det, men så kan det gå. ;) Inte direkt ovanligt att man har flera diagnoser.

Hursomhelst; STÅ PÅ ER om ni känner att något är fel och ni känner igen er i symtombilden för dessa funktionshinder.

KRAM 
    Åh vad skönt för dig!
    själv ska jag på andra besöket på måndag och är skitnervös Tyst
  • psyko II
    strulmaja skrev 2011-02-21 10:12:50 följande:
    Till alla er vuxna som ställer frågan: Kan jag ha ADD/ADHD? här är en liten sammanfattning till er från en bok jag läser:

"Diagnoserna slår fast en;

oregelbunden och ineffektiv uppmärksamhet,

en lätt klumpighet framför allt i finmotoriken,

en svårighet att behärska impulserna, en överaktivitet hos många och en passiv inåtvändhet med hög tröskel för att komma igång för andra.

Stora besvär med att överblicka, planera, strukturera, organisera, sätta gränser, se sammanhang och kategorisera hör också till bilden.

Uppfattning av tid och rymd är inte sällan avvikande, många har svårt att tåla närhet och beröring, sinnesintrycken är kaotiska och svåra att tolka och gallra, minnet fungerar annorlunda än för andra, det är svårt att automatisera. Oreda råder både invändigt och utvändigt.

När man tar del av symtomen är det inte sällan man hajar till och känner igen både sig själv och andra. Vem har inte ett optimistiskt förhållande till tiden ibland, svårt att överblicka vad man verkligen hinner pressa in. Oredan i pappershögarna, bristen på logik i dokumentmappen och klippsamlingen, svårigheter att koncentrera sig när TV:n står på etc, etc - har jag ADHD?

Svaret är att vi alla har dessa egenskaper i mer eller mindre utpräglad grad. Men för de flesta av oss växer de oss inte över huvudet så det försvårar vårt liv och vi har inte alla kännetecken och inte hela tiden. För det mesta kan skärpa oss och reda ut tillvaron. Det är mer än en ADHD-person kan."  
    Vad är det för bok? *nyfiken*
  • psyko II
    strulmaja skrev 2011-02-22 11:41:19 följande:
    Bea: Hur ser det ut på jobbfronten framöver? Har du mycket att göra?
    :D
  • psyko II
    strulmaja skrev 2011-02-22 11:59:45 följande:
    Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!
    Hon kanske jobbar
  • psyko II
    BeaBee skrev 2011-02-22 15:03:41 följande
    strulmaja skrev 2011-02-22 11:41:19 följande:
    Bea: Hur ser det ut på jobbfronten framöver? Har du mycket att göra?
    Nu är jag här, jag sov på maten nån timme :) och snart är jag arbetslös så tid finns! Jag har svarat på ditt mejl!!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna