strulmaja skrev 2011-02-21 10:12:50 följande:
Till alla er vuxna som ställer frågan: Kan jag ha ADD/ADHD? här är en liten sammanfattning till er från en bok jag läser:
"Diagnoserna slår fast en;
oregelbunden och ineffektiv uppmärksamhet,
en lätt klumpighet framför allt i finmotoriken,
en svårighet att behärska impulserna, en överaktivitet hos många och en passiv inåtvändhet med hög tröskel för att komma igång för andra.
Stora besvär med att överblicka, planera, strukturera, organisera, sätta gränser, se sammanhang och kategorisera hör också till bilden.
Uppfattning av tid och rymd är inte sällan avvikande, många har svårt att tåla närhet och beröring, sinnesintrycken är kaotiska och svåra att tolka och gallra, minnet fungerar annorlunda än för andra, det är svårt att automatisera. Oreda råder både invändigt och utvändigt.
När man tar del av symtomen är det inte sällan man hajar till och känner igen både sig själv och andra. Vem har inte ett optimistiskt förhållande till tiden ibland, svårt att överblicka vad man verkligen hinner pressa in. Oredan i pappershögarna, bristen på logik i dokumentmappen och klippsamlingen, svårigheter att koncentrera sig när TV:n står på etc, etc - har jag ADHD?
Svaret är att vi alla har dessa egenskaper i mer eller mindre utpräglad grad. Men för de flesta av oss växer de oss inte över huvudet så det försvårar vårt liv och vi har inte alla kännetecken och inte hela tiden. För det mesta kan skärpa oss och reda ut tillvaron. Det är mer än en ADHD-person kan."
Vad är det för bok? *nyfiken*