• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Nu ändrade jag lite. Förhoppningsvis till det bättre. Upptäckte också att jag missat "S:et" i dyslexi... haha typiskt va. Just i det ordet.

• strulmaja
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-12-27 23:27:15 följande:
    Fy fan vad bra jobbat!!!
    Tack! Jag har mina "moments" Flört
  • strulmaja

Tjock Katt: Tack för konstruktiv kritik förresten! Låt mig vet om det är något mer vi kan ändra på. När vi känner oss nöjda med listan kanske vi kan klistra den i TS eller nått så blir den enklare att hitta.

• strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-28 00:31:05 följande:
    Jag har hört liknande saker, men inte sett någon källa, därför blev jag nyfiken. På mig stämmer det inte in så bra, röker gör jag i och för sig, men cola och kaffe är inte min grej. Dricker lite pepsi max då och då bara.

Jo, men precis, där är jag med dig. Det tror jag är en stor orsak till att så många fastnade i amfetaminmissbruk tidigare, innan ADHD och liknande diagnoser fanns. Men som sagt så blir det lite tvetydligt hur du menar eftersom cs är en del av medicineringen också, och i den formen är det inget missbruk, förstår du? Om du ska ändra så kan du kanske skriva att en del självmedicinerar med centralstimulerande droger innan dom får diagnos, eller så. Tror det blir tydligare då.
    Jag förstår. Tänkte inte alls så när jag skrev. Kan väl inte vara alltför vanligt att missbruka concerta? eller? Jag menar... vill man uppleva ett riktigt "rus" krävs väl lite större mängd AF än vad som finns i de pillrena? Men skitsamma, jag uttryckte mig väldigt otydligt.  
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-28 00:44:25 följande:
    Du hade ju skrivit så otroligt mycket, så jag förstår att det kan bli lite så ibland. Nä, det tror jag inte att det är, är nog rätt svårt att trippa på det om man inte tar kopiösa mängder möjligen. Kolla på flashback? Haha! Du är hursomhelst jätteduktig, och förtjänar en stor eloge!
    Tack. Men vet du, det tog mig nästan fyra timmar och jag gör ALDRIG om det.
    Flört
  • strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2010-12-28 01:02:43 följande:
    Oj, inte illa! Nej, det ska du förhoppningsvis inte behöva göra heller, nu är det ju klart och postat på nätet! På nätet försvinner ingenting! ;-D Haha!

Fan vad sent det är, borde nog sova. Är supernervös, i morgon ska jag träffa psykiatrin och gå igenom min journal med neuropsykolog-människan. Döööör! Tänk om jag får en remiss redan i morgon? Tänk om hon inte tycker att jag ska ha någon? Tänk om jag får mina vokala tics och tänk om jag inte får fram det jag behöver säga? Man kan ju få panik för mindre, liksom.
    MEn du, kan du inte skriva ner vad du vill ha sagt till henne? Då är det en sak mindre att oroa sig för. Se så, gör det nu! Skrattande
  • strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2010-12-28 01:13:06 följande:
    Bra idé, men ikväll är jag nog lite för trött. Har en stund på mig i morgon innan det är dags att gå, ska nog försöka fixa det då. Hoppas bara jag kommer upp i morgon, är fortfarande sådär jäkla trött. -.- Sov 12 timmar inatt. Helt galet. Mitt genomsnitt innan medicinbytet var 4-5. Men tack för tipset, det uppskattas.
    You're welcome. Bra idé att ta det imorrn istället. Men gör nu inte som jag brukar göra och tänk: Äh jag skiter i det, det får bära eller brista. Sen sitter du där sen med ångest och blir arg på dig själv för att du inte tog dig tid och energi att skriva ner det där du behövde komma ihåg eller ville få sagt. Man ska inte utgå ifrån att det går åt h-e men aldrig fel att vara förberedd och ha den där lilla lappen utifall att. Försök sova lite nu.
  • strulmaja

Anonym (ADD): Självklart får du använda listan, det är bl.a det den är till för. Jag kommer att ta med den till mitt bedömningssamtal i januari sen.

• strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-28 10:50:46 följande:
    Ett tips i all välmening bara, om den ska klistras in. Skriv även med att för att kriterierna ska betraktas som mötta krävs att dom ska förekomma mer frekvent än för andra i samma ålder, samt att det inte är en lista för kriterier för diagnosen utan snarare hur vi i tråden upplever att vi märker av vår funktionsnedsättning. Att man aldrig ska självdiagnosera utan om man utifrån listan får misstankar så får man kontakta sin vårdcentral och låta dom göra en bedömning. För tro mig, alla kan känna igen sig i listan vid en första anblick och tråden kommer svämma över av "Hej, jag har också ADD för allt stämde in på mig i listan vad gör jag nu finns det bidrag och medicin?!". Inget mot någon i tråden, men tro mig, det blir så. Vi vill ju inte orsaka mass-feldiagnoseringar på fl direkt.
    Good point! Jag kan skriva till det så fort jag får tid. Har lite annat jag vill ändra på också.  
  • strulmaja
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-28 15:31:17 följande:
    Oh tack , betyder jättemycket för mig.
    Får jag bara fråga, var har du funnit denna lista ?
    Listan är ENDAST en sammanfattning på alla de symtom vi i tråden upplever och har diskuterat, det är inga absoluta sanningar eller korrekta diagnoskriterier utan endast en sammanfattning jag skrivit ihop. Därmed inte sagt att listan inte får användas när man te.x ska till sin läkare. Men jag vill verkligen förtydliga att det är en sammanfattning från tråden och inget annat.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna