• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • strulmaja

Cailpso: Glöm inte att det finns olika grader av ADHD. Det som egentligen är mest avgörande är ju om det du upplever är symtom på ADHD innebär problem för dig (och andra). Jag vill minnas att ett kriterie för att få diagnosen ADHD är att symtomen ska utgöra ett funktionshinder. Vad som sedan räknas som funktionshinder vet jag inte. Något som kan verka funktionshindrade för mig, kanske inte är det för dig etc. Men för mig är ett funktionshinder något som påverkar ens person, liv och vardag så pass att man inte kan leva livet till fullo och använda den kapacitet och förmåga man faktiskt har. Med det menar jag te.x att man tvingas avstå studier eller arbete för att man är oförmögen att organisera sina saker, passa tider etc, man klarar kanske inte av att bo själv och allt vad det innebär-betala räkningar, hålla rent omkring sig m.m. Sedan anser jag också att det inte ska vara meningen (det kan inte vara meningen!) att man ska leva sitt liv som på en skör tråd där allt känns osäkert, otryggt och oförutsägbart. Det är inget liv, enligt mig. 

• psyko II

Jag kommer inte i håg när jag började hänga i den här tråden, det va ett tag sen, det har varit en resa att gå igenom utredningen som faktiskt tidsmässigt gick fortare än vad jag trodde, antar att jag har haft tur med mina läkare/psukologer mm.
    Jag kom in här å va med när listan i ts uppdaterades efter förslag av bla strulmaja, jag kände igen i pricip allt, har läst massor om adhd/as å polett efter polett har ramlat ner. JAG visste att det var mitt problem, JAG kände/visste vad som var fel å jag bönade å bad (i huvudet ;)) att utredarna skulle komma fram till samma sak.
    I går fick jag min hmm efterlängtade adhd diagnos och en trolig as problematik så det var berättigat till vidare utredning inom as. Men väntetiden är upp till 4 år på den. Men det spelar ingen roll sa jag för nu känns det lättare, jag kan vänta, skulle inte orka med en till utredning direkt efter denna.

Strulmaja: Vi eller kanske mer jag, har kommit fram till att vi är extremt lika i mångt om mycket, både i sättet, tänkandet och humorn (säger bara tapeter) :P Jag tror inte att det är några problem för dig att få din diagnos ;) hoppas bara att de är duktiga utredare.

Och till alla: man känner sig själv bäst! Hjärta

• Anonym (ADD?)
    psyko II skrev 2011-04-22 07:40:22 följande:
    Jag kommer inte i håg när jag började hänga i den här tråden, det va ett tag sen, det har varit en resa att gå igenom utredningen som faktiskt tidsmässigt gick fortare än vad jag trodde, antar att jag har haft tur med mina läkare/psukologer mm.
    Jag kom in här å va med när listan i ts uppdaterades efter förslag av bla strulmaja, jag kände igen i pricip allt, har läst massor om adhd/as å polett efter polett har ramlat ner. JAG visste att det var mitt problem, JAG kände/visste vad som var fel å jag bönade å bad (i huvudet ;)) att utredarna skulle komma fram till samma sak.
    I går fick jag min hmm efterlängtade adhd diagnos och en trolig as problematik så det var berättigat till vidare utredning inom as. Men väntetiden är upp till 4 år på den. Men det spelar ingen roll sa jag för nu känns det lättare, jag kan vänta, skulle inte orka med en till utredning direkt efter denna.

Strulmaja: Vi eller kanske mer jag, har kommit fram till att vi är extremt lika i mångt om mycket, både i sättet, tänkandet och humorn (säger bara tapeter) :P Jag tror inte att det är några problem för dig att få din diagnos ;) hoppas bara att de är duktiga utredare.

Och till alla: man känner sig själv bäst! Hjärta
    Wow, vad snabbt det har gått! Skönt att du har fått det utrett nu. Blir det någon behandling nu då?
  • Anonym (ADD?)
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:12:12 följande:
    Många av symtomen i trådstarten är lika de flesta psykiatriska funktionshinder :)

Men autism handlar om något helt annat även om vissa 'symtom' även kan finnas vid AST som ADHD. För kännedom får man idag inte heller sätta ADHD diagnos om personen även har ett funktionshinder inom AST, vilket man ibland ser mellan fingrarna på :)
    Enligt den här länken är det vanligt att tjejer med AS även har ADHD:
    http://www.lul.se/templates/page____3649.aspx

Jag funderar på om det verkligen stämmer att tjejer ofta har "både och" eller om dubbediagnosen kanske beror på att det är svårare att reda ut diagnoser hos tjejer då det mest har forskats på killar..?
  • psyko II
    Anonym (ADD?) skrev 2011-04-23 00:03:16 följande:
    Wow, vad snabbt det har gått! Skönt att du har fått det utrett nu. Blir det någon behandling nu då?
    ja hon frågade om jag var intresserad av att prova mediciner vilket jag var så hon skulle kontakta läkaren så jag får en tid om ca 1 månad.

Ja det har gått så fort så jag nästan inte hängt med själv :D från det att jag på riktigt började misstänka (början på hösten) å drog upp saken med min dåvarande psykolog, där jag även lämnade in denna lista (TS) i november tills nu 21 mars så 6 månader från absolut första misstanke (från min sida) till diagnos.
    Bra jobbat heja mina psykologer å läkare!
  • hedmanpazio
    Anonym (ADD?) skrev 2011-04-23 00:14:27 följande:
    Enligt den här länken är det vanligt att tjejer med AS även har ADHD:
    www.lul.se/templates/page____3649.aspx

Jag funderar på om det verkligen stämmer att tjejer ofta har "både och" eller om dubbediagnosen kanske beror på att det är svårare att reda ut diagnoser hos tjejer då det mest har forskats på killar..?
    En av anledningarna till att vi vet mer om npf hos killar är som du säger att det forskats mer där, men det har även gjorts en hel del studier som inriktat sig enbart på flickor den senaste tiden. Är inte allt för insatt i detalj vad de visat men sammanfattningsvis finns könskulturella skillnader i pojkars och flickors beteenden som 'döljer' respektive 'missvisar' symtom hos killar och tjejer i tidig ålder. Hur prevalensen ser ut med dubbeldiagnosen hos tjejer jämfört med killar vet jag inte, men skulle gärna vilja se siffor på detta om någon råkar ha en färsk studie :). Men det diagnostiseras fler pojkar än flickor idag.

De skillnader man tror kan påverka obalansen i diagnostisering är att tjejer dels verkar ha ett större behov av social kontakt än killar och således 'döljer' sina sociala svårigheter genom att anstränga sig i större utsträckning (när det handlar om AS), och att killar är mer utagerande än flickor (vid ADHD). Således får flickor ibland andra diagnoser när de uppvisar ADHD symtom väldigt tidigt. Intressant område att forska kring, dock ganska laddat då det handlar om könsskillnader hos barn.
  • aussiemia

Hej alla!
    Jag har nu läst och läst och äntligen! så verkar det som om jag kommit rätt! Som jag letat, undrat och försökt att förså mig själv.
    Jag vet inte om jag är äldst här inne, jag är 44 och har slitit hela mitt liv med att vara annorlunda och inte riktigt....navlad  :D Min  brorsa fick diagnosen ADHD i höstas och hans 19-årige fick dignosen ADD ungefär samtidigt. Vår pappa är urtypen för en ADHD, även om han aldrig skulle erkänna det. Så med det i bakfickan så är det ju inte så konstigt att min bardom och tonårstid har varit, milt sagt, kaotiskt.
    Nu ska jag på första besöket för ev. utredning om tre månader och har stora förhoppningar att det kan leda till att jag får hjälp.

Jag har alltid varit utåtriktad och betraktas som glad och pratig och _vet_ att jag kan vara (hur rubbat det än låter) jättecharmig. Men det är ju bara en litenliten del av mig och oftast så spelar jag ju bara om vem jag är.

Enligt diagnoskriterierna för ADHD/ADD så tror jag baske mig att jag har de flesta.

1. En känsla av att aldrig få någonting gjort- 2. Svårt att organisera göromål 3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång 4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja 5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt 6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron 7. Blir lätt frustrerad, uttråkad 8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna 9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens 10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren 11. Otålig; låg tolerans mot frustration 12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling 13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan 14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet 15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana 16. Rastlöshet 17. Tendens att fastna i missbruk 18. Kroniskt dåligt självförtroende 19. Felaktig själv-bild 20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar Det enda som inte riktigt stämmer in på mig är punkt 17-tendens att fastna i missbruk. Jag har försökt, tro mig, men jag mår så pyton dagen efter att det inte funkar. Bra eller dåligt, jag vet inte. Jag är ex-rökare inne på 12 året som ickerökare, men är _fortfarande _ sugen :D

Vi bor i Australien då jag för 5 år sedan bestämmde att jag ville bli sjuksköterska (bara sådärr, ingen planering och jag har aldrig i hela mitt liv drömt om att bli ssk) och sökte och kom in på ett universitet här. Vi packade väskorna och åkte. Min man är det bästa som någonsin hänt mig. Han var emot hela idén, men gjorde det för min skull. Vi skulle bara vara borta i 2 år, tills jag blev färdig men har nu bestämmt oss för att stanna.
    Anledningen till att jag väntat så länge med att få till en utredning är att det hände en grej på jobbet förra veckan som gör att jag MÅSTE bli utredd.
    Jag gav en kvinna 20 ggr så mycket morfin hon skulle ha...Bara för att jag är så virrig och inte lyssnade och litade för mycket på undersköterskan som var med. Jag skäms, vill klösa ögonen ur mig och gråter mest hela tiden. Lika mycket för henne som för mig. Tanten tog ingen skada, hon lever, men jag har sådan fruktansvärd ångest över hela situationen att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Och hur jag i hela friden ska kunna gå tillbaka till jobber fattar jag bara inte. Jag vågar inte.

Oj, nu har jag skrivit en halv bok och hoppas att iallafall någon har orkat traggla sig igenom det här.
    Ni verkar var ett kul gäng :D
  • psyko II
    aussiemia skrev 2011-04-27 15:18:45 följande:
    Hej alla!
    Jag har nu läst och läst och äntligen! så verkar det som om jag kommit rätt! Som jag letat, undrat och försökt att förså mig själv.
    Jag vet inte om jag är äldst här inne, jag är 44 och har slitit hela mitt liv med att vara annorlunda och inte riktigt....navlad  :D Min  brorsa fick diagnosen ADHD i höstas och hans 19-årige fick dignosen ADD ungefär samtidigt. Vår pappa är urtypen för en ADHD, även om han aldrig skulle erkänna det. Så med det i bakfickan så är det ju inte så konstigt att min bardom och tonårstid har varit, milt sagt, kaotiskt.
    Nu ska jag på första besöket för ev. utredning om tre månader och har stora förhoppningar att det kan leda till att jag får hjälp.

Jag har alltid varit utåtriktad och betraktas som glad och pratig och _vet_ att jag kan vara (hur rubbat det än låter) jättecharmig. Men det är ju bara en litenliten del av mig och oftast så spelar jag ju bara om vem jag är.

Enligt diagnoskriterierna för ADHD/ADD så tror jag baske mig att jag har de flesta.
    1. En känsla av att aldrig få någonting gjort- 2. Svårt att organisera göromål 3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång 4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja 5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt 6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron 7. Blir lätt frustrerad, uttråkad 8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna 9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens 10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren 11. Otålig; låg tolerans mot frustration 12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling 13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan 14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet 15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana 16. Rastlöshet 17. Tendens att fastna i missbruk 18. Kroniskt dåligt självförtroende 19. Felaktig själv-bild 20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar Det enda som inte riktigt stämmer in på mig är punkt 17-tendens att fastna i missbruk. Jag har försökt, tro mig, men jag mår så pyton dagen efter att det inte funkar. Bra eller dåligt, jag vet inte. Jag är ex-rökare inne på 12 året som ickerökare, men är _fortfarande _ sugen :D

Vi bor i Australien då jag för 5 år sedan bestämmde att jag ville bli sjuksköterska (bara sådärr, ingen planering och jag har aldrig i hela mitt liv drömt om att bli ssk) och sökte och kom in på ett universitet här. Vi packade väskorna och åkte. Min man är det bästa som någonsin hänt mig. Han var emot hela idén, men gjorde det för min skull. Vi skulle bara vara borta i 2 år, tills jag blev färdig men har nu bestämmt oss för att stanna.
    Anledningen till att jag väntat så länge med att få till en utredning är att det hände en grej på jobbet förra veckan som gör att jag MÅSTE bli utredd.
    Jag gav en kvinna 20 ggr så mycket morfin hon skulle ha...Bara för att jag är så virrig och inte lyssnade och litade för mycket på undersköterskan som var med. Jag skäms, vill klösa ögonen ur mig och gråter mest hela tiden. Lika mycket för henne som för mig. Tanten tog ingen skada, hon lever, men jag har sådan fruktansvärd ångest över hela situationen att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Och hur jag i hela friden ska kunna gå tillbaka till jobber fattar jag bara inte. Jag vågar inte.

Oj, nu har jag skrivit en halv bok och hoppas att iallafall någon har orkat traggla sig igenom det här.
    Ni verkar var ett kul gäng :D
    Du är bara 2 år äldre än mig och jag fick diagnosen förra veckan
    Skaffade du utbildning och flyttade till Australien genom utbildningen eller hade ni/du bestämt bara att det skulle flyttas? Jätte nyfiken på Australien sen jag var liten då vi var på väg att flytta dit, men tyvärr blev det aldrig så, men drömmen finns fortfarande kvar
    Skönt att du får göra en utredning så livet blir lite klarare
  • Anonym (utreds)

aussiemia - jag fyller 42 i år  och väntar på utredning...
    Tips - googla på "Kvinnor med ADHD SvD" så hittar du Svenskans artiklar om vuxna kvinnor med ADHD, en del sent diagnostiserade.

• aussiemia

Nu har jag läst SVDs artiklar och herreminje... Jag känner igen så mycket i mitt liv och mitt beteende.

Missfighter-vi flyttade till Au efter att jag sett en annons från universitet om att plugga där. Min man var inte hemma den veckan och när han kom hem så talade jag om att vi skulle flytta.... Nu efteråt så vet jag att jag inte gav honom något val och att hela idén var min och var så där ogenomtänkt som så mycket annat i mitt liv. Jag har aldrig haft någon framförhållning och har inte sett hur mina spontanbeslut påverkar mig, men ffa min omgivning.

Jag blev gravid och var förlovad som 21-åring, efter bara 6 månader tillsammans med killen. Det var ju koolt att ha en unge. 18 månader senare kom nästa barn eftersom jag behövde en fix och under den graviditeten så gifte vi oss. Också det var för att jag ville/ var tvungen att göra något. När hon var 2 år så var skilsmässan ett faktum och vid 25 var jag alltså singelmorsa och nyskild. Fem år seanre träffade jag min nuvarande man och för 11 år sedan fick vi vår son. Ingen av min tre barn har fått någon diagnos, det har inte behövts, men min äldste son blev utredd utan att det blev något. Han är idag 23, jobbar heltid och är fast anställd och flyttade innan jul till sin egen lägenhet och det gå så bra för honom. Min dotter pluggar på universitet, bor med sin bästa kompis och ska ut och rädda världen. Ingen av de bor här i Au och det är naturligtvis jättejobbigt, men dom är vuxna och valde det.

Yngsteman är den lugnaste av de alla tre. Dessutom så har han en inre trygghet och en självkänsla som jag bara kan önska. Han har en fantastisk humor och är så gott som alltid glad och trallar omkring. Gör läxor, piano och andra aktiviteter (oftast) utan knot.
    Mina ungar är mitt liv. Det gör ont att tänka på att jag kanske skadat dom med mitt ojämna humör och tårperioder.

Som barn var jag rörig och pratig och det har fortsatt, i min omgivning så är det några som klarar det och andra som inte står ut. Jag upplever gång på gång att folk (chefer, klasskamrater, lärare, ytliga bekanta etc) tycker att jag är så toppen och resursfull. Jag är glad, pratar, ställer intressanta frågor och är ett under i socialt umgänge. Tills nästa gång, eller gången efter det...Då har jag fått prestationsångest och mår dåligt och som den öppna bok det verkar som om jag är, så är det ingen som kan undvika att se att jag blir introvert, tyst och går undan alla sociala sammanhang som finns i skolan, jobbet etc. Och naturligtvis slutar det i katastrof. Jag hoppar av studierna eller slutar jobbet, frivilligt eller med hjälp. Vänner har jag slarvat bort och det grämer mig fortfarande.

Studiemässigt och jobbmässigt så har jag gjort allt och lite till efter det. Jag har tappat räkningen på alla kurser och program jag hoppat på, på universitet och högskolor, komvux och kvällskurser. Allt för att stilla något, någon sorts feber. Att jag övht kom igenom univeristet här i Au är något som jag knapptt fattar. Men det var inte gratis. Kanske kom jag igenom för jag drog min familj över halva världen, tog studielån (igen) och lovade min syrra att jag skulle gå färdigt. Det var mycket som stog på spel och någonstans i irrgångarna i hjärnan så insåg jag att jag bara var tvungen att klara det här, att inte hoppa av.
    Jag slet som ett djur och blev utredd för dyskalkyli när det blev dags för medicinräkning. Jag lyckades med konstycket att få igenom att tentan(som krävde 100%) var för bara mig, ensam i ett rum, ha med mig min man (!) som satt i rummet och att jag fick känna och klämma på sprutor, dropppåsar osv. Klart som fan att jag klarade det .
    Det jag har upptäckt efteråt är ju att det egentligen inte är räkningen som jag inte fattar utan det verkar som om jag har jävligt dåligt minne. Jag kommer liksom inte ihåg gångertabellen eller i vilken ordning man ska räkna ut 'trappen', det spelar ingen roll hur mycket jag försöker, vilken typ av hjälpmedel jag använder mig av.  Men andra saker som är totalt irrelevant, minns jag med en dåres envishet.

När jag hittar något jag gillar så blir jag besatt. Pärlor och sälja smycken, skriva noveller och börja på böcker, inredning och design blablabla, allt man kan tänka sig. Jag köper nya tuffa spinningskor, yogamatta, hantlar, boxningssäck (inte allt på en gång :) och går på gym ett litet tag, tills jag tröttnar. Vilket ALLTID händer.
    Jag lider av tvättstugeångest. om jag inte varit inne i tvättrummet på ett tag så vägrar jag gå dit om inte min man följer med. Eftersom jag inte varit där på ett tag så har jag ingen kontroll över hur det ser ut. Vilket leder mig in på nästa problem, nämligen kontrollen jag måste ha på allt och alla.

Jag läser att många med adhd/add är så oorganiserade och att det är rörigt hemma. Jag städar jämt och det är alltid rent. Men jösses så jobbigt det är. På jobbet så skriver jag upp allt, hela tiden, använder märkpennor i olika färger och ÄNDÅ så minns jag inte eftersom jag är slarvig. Jag TROR att jag ska komma ihåg eftersom jag har skrivit och färglagt och gjort så stort nummer av det och likfförbannat så skiter jag i det. Min hjärna är full med dimma, labyrinter som jag inte hittar i. Och resultatet blir fel. Och farligt.

Körkort tog jag när jag var 36 och det kostade på. När jag sedan, efter första uppkörningen, satt med körkortet i handen så trodde jag att jag fått det för att han var snäll... Jag trodde inte att jag klarat det på egen hand utan att det var sensorns goda vilja som gjorde det. Varför skulle jag klara det liksom.

Jag äter SSRIpreparat mot depression, men har också fruktansvärd ångest och har den senaste tiden börjat få kroppsliga symptom. Det värker i käkarna, tryckande smärta i bröstet, mitt blodtryck är uppe, pulsen slår alltid för fort. Jag har svårt att sova och lägger mig kl 21. Allt och ingenting alltså. ibland är jag så trött att det värker i kroppen men jag kan iallfall inte sova, kroppen och hjärnan går på högvarv och kokar över. När jag väl somnar så har jag mardrömmar så gott som varje natt och är otroligt lättväckt.

Min barndom...kommer jag knappt ihåg. Min pappa har alltid tagit mycket utrymme, sedan min bror. Jag var nog alltid duktig. I en av artiklarna i SVD så refererades hon till som Pippi Långstrump och det känner jag så väl igen. Men jag vill inte vara Pippi längre, jag orkar inte.
    Mina föraldrar har aldrig förstått mig, eller mina syskon. Min brorsa har fortfarande inte talat om för dom att han har fått diagnosen eftersom dom bara skulle vifta bort och säga att han blivit lurad. Dom vet alltid bäst om allt och alla. Ingen av dom har någon som helst erfareheter av psykologi eller terapi. När min son blev utredd som  liten så gjorde min mamma klart för mig att det inte var något som helst fel med honom och att jag skulle ångra mig. Nu, när han är vuxen, så visade det ju sig att hon hade rätt, men det svider iallafall att hon valde att inte stötta mig. Vare sig då eller under min skilsmässa, elller vid andra tillfällen.

Jag känner mig som ett barn som måste ha hjälp, annars går jag under.

Min nuvarande arbetsgivare sponsrar vårt visum så vi kan stanna och om jag fökkar till det så har jag inget jobb, ergo kan vi inte stanna i Au. Den längsta anställningen jag haft var som franschisetagare till en kosmetikbutik, den hade jag i ungefär 2 år, tills ledningen tröttande på mig.

Mitt liv är kantat med misslyckande och besvikelser. Ingenting klarar jag, ingenting avslutar jag. Jag känner mig som en fejk och snart kommer någon på mig.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna