• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (ny)
    strulmaja skrev 2011-10-06 22:20:01 följande:
    I så fall är jag lika barnslig jag. Jag har också gjort mig skyldig till "troll-trådar" (fast nu var det ett tag sen) och även personliga påhopp som resulterade att man stängde av mig och tog bort min anonymitet t.o.m 2001-12-18. Lite väl tycker nog jag. Men det jag ville säga är att många troll-trådar är jäkligt underhållande Oskyldig
    hihi
  • Anonym (ny)
    strulmaja skrev 2011-10-06 22:01:49 följande:
    Så jävla rövigt av den läkaren att kalla det FÖR strukturerat för att vara ADHD. Jag har visserligen problem med att göra listor men vem tror ni det är som knåpat ihop listan i TS? Jo jag. Därför, om det handlar om något som verkligen intresserar mig kan jag spendera timmar på att göra det. Om någon te.x sa åt mig att lista alla världens psykiska åkommor skulle jag kunna göra det i bokstavsordning dessutom därför det handlar om ett ämne jag finner intressant. Men be någon mig att skriva en matlista är det knappt att jag gör det ens under pistolhot och absolut inget jag lägger ner en massa tid på. Det är inte många som vet men detta (har jag läst) är ett typiskt ADHD-drag. Så.... läkaren du träffade är en idiot som uttalar sig så. 
    jo verkligen sjukt!!!
    jag tjatar alldeles för mycket här, det måste ha med detta att göraOskyldig ja ni ser att det blir lite sjukligt från min sida. jag är så intresserad av detta och har tyvärr snöat in på det nu :( men att skriva ett cv när jag ändå vet vilka jobb jag haft, strukturera upp det. det går bara inte :(:( ser det som ett omöjligt projekt. förstår din känsla med shoppinglistan.

jag frågade min sambo i dag, för all tvätt ligger kvar i sängen i kväll. jag har lagat mat och hade lite annat för mig.
    - hur känner du om du vet att det ligger massa tvätt och väntar, när du nu sitter vid datorn och spelar på tennis som du älskar?
    - jag hade ju vikt tvätten direkt i tvättstugan, men jag hade gjort det samtidigt.
    - hade du inte försökt skjuta upp det? känner du inte att det tar emot?
    - visst, det är inte superkul men jag gör det bara, inget tar emot. 
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 15:49:12 följande:
    haha superhärligt!!!!!! kram till alla!!!!
    Kram på dig med :)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2011-10-06 18:08:50 följande:
    Ni som har gjort en add-utredning vart har ni gjort den? Vart ringde ni och sa att ni vill ha en add-utredning? 

Funderar på om jag borde ringa och söka hjälp nånstans, men vet inte vart. Vill inte gärna ringa till öppenpsyk som finns här där jag bor då jag ringt dit ett antal gånger och gått i terapi ett antal gånger där utan någon förbättring, känns som om dem e rätt trötta på mig där nu. Sen vet jag inte om jag tycker dem är särkskilt bra där då jag fortfarande inte är bättre efter x antal år!
    Jag fick min diagnos på BUP, men jag varliten,så det var väl på skolans och mammas initiativ som jag blev utredd..
  • Heroinchick

Är det någon som kan berätta lite vad som händer när man är under medicinering?
    Känner ni som får ritalin/concerta er hjälpta utav det?
    Märker ni några förändringar? Isåfall vad?

Jag har provat att ta några få ggr,men har inte fått medicin själv, jag skulle vilja börja med ritalin exempelvis.
    Är bara rädd för att inte något ska hjälpa mig..

• Heroinchick

Hur många timmars sömn,minst behöver ni här inne för att känna er någorlunda utvilade?
    Hur länge kan ni sova om inget väcker er?

Själv behöver jag 10 timmar.
    Men kan sova runt 12 timmar utan problem..

• Heroinchick
    strulmaja skrev 2011-10-06 14:13:37 följande:
    I korta drag innebär det att du har rätt till stöd och hjälp. Det kan te.x vara i form av boendestöd-någon som kommer hem till dig, hjälper dig städa, uträtta ärenden ihop med dig, hjälper dig hitta ngn meningsfull fritidssyssla etc. Man är även berättigad en kontaktperson-någon man kan kontakta oavsett vad det gäller och som kan hjälpa dig att föra din talan vid te.x olika möten med läkare, soc eller liknande.
    Vad LSS-lagen syftar till är att den funktionshindrade ska kunna leva så "normalt" som möjligt trots sitt funktionshinder/nedsättning. 
    Tack !
    Jag skulle kunna behöva hjälp att ta tag i alla skulder och hålla reda på ekonomi (för tillfället existerar ingen ekonomi, har inte ens något konto tror jag eller bankkort) Men i fortsättningen.
    Ibland känns det som att jag kan behöva en personlig assistent,någon annan som känner likadant?
  • strulmaja
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 23:16:35 följande:
    jo verkligen sjukt!!!
    jag tjatar alldeles för mycket här, det måste ha med detta att göraOskyldig ja ni ser att det blir lite sjukligt från min sida. jag är så intresserad av detta och har tyvärr snöat in på det nu :( men att skriva ett cv när jag ändå vet vilka jobb jag haft, strukturera upp det. det går bara inte :(:( ser det som ett omöjligt projekt. förstår din känsla med shoppinglistan.

jag frågade min sambo i dag, för all tvätt ligger kvar i sängen i kväll. jag har lagat mat och hade lite annat för mig.
    - hur känner du om du vet att det ligger massa tvätt och väntar, när du nu sitter vid datorn och spelar på tennis som du älskar?
    - jag hade ju vikt tvätten direkt i tvättstugan, men jag hade gjort det samtidigt.
    - hade du inte försökt skjuta upp det? känner du inte att det tar emot?
    - visst, det är inte superkul men jag gör det bara, inget tar emot. 
    Att snöa in på saker ja herregud. Jag hängde vareviga dag i den här tråden förut sen fick jag medicin och *poff* så tröttnade jag på allt vad ADHD heter. Nu är jag inte länge under medicinering och vips så är jag tillbaka. 

Min sambo som låter som din. Faktum är att dom flesta låter så "Nä det är ju inte roligt men det måste ju göras".
    Men hur fan förmå man sig att göra det när det tar emot så?

Idag te.x så har jag spenderat hela jävla dagen här på FL. Jag har bara lyft röven för att hämta mer kaffe, gå ut och röka och så för toalettbesök. Ja just det en dusch hann jag med också. Men borstade tänderna glömde jag.
    Vad jag egentligen borde ha gjort är att ta tag i jobbsökandet och precis som du fixa cv osv men nehedå. Jag loggade in på FL på morgonkvisten för jag "skulle ju bara" kika lite men fastnade här till klockan 17 Skäms  
  • strulmaja
    Heroinchick skrev 2011-10-06 23:45:34 följande:
    Tack !
    Jag skulle kunna behöva hjälp att ta tag i alla skulder och hålla reda på ekonomi (för tillfället existerar ingen ekonomi, har inte ens något konto tror jag eller bankkort) Men i fortsättningen.
    Ibland känns det som att jag kan behöva en personlig assistent,någon annan som känner likadant?
    Ja varje dag. 

Jag har funderat mycket på det där med boendestöd te.x. Nog för att jag skulle behöva någon som kom hit och hjälpte mig då och då, samtidigt tror jag att jag skulle ha svårt för att ha en främmande person springandes här. Jag är fast i moment 22, som vanligt. Att ha ADHD är som att leva i ett enda stort moment 22.  
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 14:15:35 följande:
    okej, jag förstår känslan även om jag inte har lika mkt erfarenhet. precis som jag kände mig om jag tog många citodon eller massa coccilana.
    alkhol har inte samma effekt, men jag börjar dricka allt oftare.

du verkar inte haft det lätt  =( tråkig läsning.
    jag hade också LVU.

hur länge måste du vänta på metadonet? jag förstår att det känns tufft! försök stå ut.

jag har två små barn, och jag känner nu att det knappt håller. jag har suttit vid datorn hela dan, skulle hjälp sambon på jobbet, men jag sa att jag skulle röja i garderoberna. det har jag inte tagit tag i och bara en liten stund tills ena barnet ska hämtas.
    Ok  :/ Hoppas att du kan minska, alkohol är ingen lek det heller. Kroppen tar ju så mycket stryk och det är svårt att ta sig ur.Hoppas inte du hunnit utveckla beroende än..

Hur gammal är du? Jag är 23,hade Lvu mellan 14-19 års ålder.
    Min dotter är 4 år och är placerad inom familjen, min familj alltså. Men hon har som tur inte LVU.
    Hur upplevde att samhällsvården påverkade dig?

Jag har velat ha metadon i 1½ år nu :( Jag vet inte hur länge till jag måste vänta. Allt mellan 2-6 månader..
  • strulmaja
    Heroinchick skrev 2011-10-06 23:35:04 följande:
    Är det någon som kan berätta lite vad som händer när man är under medicinering?
    Känner ni som får ritalin/concerta er hjälpta utav det?
    Märker ni några förändringar? Isåfall vad?

Jag har provat att ta några få ggr,men har inte fått medicin själv, jag skulle vilja börja med ritalin exempelvis.
    Är bara rädd för att inte något ska hjälpa mig..
    Ja nog blev det en förändring. Till en början upplevde jag att jag medicinen gav mig förmågan att organisera. 
    Plötsligt kunde jag se vad som behövdes göras och inte. (Det här med prioritering fungerar inget vidare för mig nämligen) Ska jag laga mat åt ungarna eller ska jag vattna blommorna? är en fråga som kan bli jättestor. Inte sällan prioriterar jag helt fel men jag har mina ljusa stunder också men då oftast under tidspress.

Vad som mer hände under medicineringen var att jag slöt mig allt mer. Jag blev mer avstängd känslomässigt, något som helt klart var positivt, åtminstone till en början. Jag fick även bättre ordning på sömn och mat. Visserligen minskade ju hungern och även sockersuget så jag åt mindre portioner än tidigare (och jag är ingen storätare annars heller) Men jag fick till mer regelbundna matvanor tack vare medicinen-den hjälpte mig liksom att tänka mer klart och planera.  
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna