• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (ny)
    Stövelkatten skrev 2011-10-10 07:14:57 följande:
    Åh, äntligen måndag morgon, tillbaka på jobbet där jag ägnar 90% av tiden till att surfa. (Förra veckans läsning: Allt om marsvin, allt om balsam metoden för att ta hand om sitt lockiga hår) På jobbet har vi alltså inget att göra, det ligger inte som en vana för mig att bara inte göra det jobb som finns. (även om jag måste anstränga mig järnet för att ta tag i det lilla som finna att göra, och jag ser rött när andra på arbetsplatsen räknar med det)

För min del är helger jävligt ångestframkallande. Gör jag inte något "nyttigt" hela tiden, som att städa, baka, sy eller så, så mår jag så jävla dåligt. Släpper jag det för en stund så somnar jag direkt och kan sova i flera timmar för att vakna trött. Men ångest för att jag inte gjort något nyttigt, förstås. OM nu inte hemmet är i skick kan jag inte slappna av, allt känns rörigt i mig och jag blir förbannad på min sambo som inte hjälper till med att hålla oredan borta.

Jag är väl en sån som lider av klassiskt duktig flicka-komplex. Jag måste vara bäst och duktig på allt. (Är jävligt bra på väldigt mycket, det kan jag inte sticka under stol med. Och det jag inte är bra på skiter jag i att göra....) Hur som, verkar svårt att förklara att allt är kaos och på högvarv inuti mig när jag utåt sett ser ut att ha stenkoll. Sen är det ju så att om jag inte hade stenkoll så skulle jag krympa ihop till en liten boll av panik.

Och som det nyligen skrivits om här; massa stora projekt. Har en omonterad vävstol hemma som köptes för ett par veckor sen. Där står den, precis på samma plats som när den kom. I samma rum finns alla mina målarsaker (förutom ritplattan till datorn, som inte var gratis) en stor samling papir maché- grejer (bla. en stor haj...) diverse tyger, två sprillans nya gitarrer, en fortfarande i kartong., osv osv...

scannade in mitt lilla resultat, man ser ju inte riktigt frågorna men detta är alltså samma test som länkats några sidor bak.

Nästa vecka har jag läkartid för depression, jag ska höra vad de säger om detta. Tedje läkaren på ca ett halvår, jag får byta hela tiden. Kanske han nappar, de tidigare har tyckt att jag har ju mitt liv under kontroll ändå, så en utredning är väl onödig...
    God morgon! intressant läsning. Misstänker du att du har add eller adhd? det du inte är bra på skiter du i, har det bara med det att göra men att det också är tråkigt?
    Städningen känner jag igen att jag inte kan slappna av och blir galen på den som bara stökar ner, men det blir ofta bara panikstädning även fast jag önskade att det vore ordentligt gjort.

ska kolla testet. 
  • Anonym (ny)

men det där testet, vad anser läkarna skilja mellan ADD och ADHD? 6, 12 13, 17 stämde inte så mkt.
    rastlös är jag men inga problem att vara stilla (förutom med fingarna eller fötterna) Sitta still på möten och lämna min plats? eller vänta på min tur. inga vidare problem.

Läkaren måste ju se sammanhanget, men det är klart att det är en omfattande utredning med massor av frågor, tester etc.

• Stövelkatten
    Anonym (ny) skrev 2011-10-10 08:11:17 följande:
    men det där testet, vad anser läkarna skilja mellan ADD och ADHD? 6, 12 13, 17 stämde inte så mkt.
    rastlös är jag men inga problem att vara stilla (förutom med fingarna eller fötterna) Sitta still på möten och lämna min plats? eller vänta på min tur. inga vidare problem.

Läkaren måste ju se sammanhanget, men det är klart att det är en omfattande utredning med massor av frågor, tester etc.
    Nej, jag behöver inte nödvändigt vis heller springa runt, däremot fippla med något. Fingrar, fötter, eller tungan i munnen. Så länge något hålls igång.  Glad

Av vad jag har läst runt så misstänker jag ADD/ADHD, men sen vet jag inte riktigt hur störande det ska vara i ens vardag. Som jag nämnde innan; mitt duktig-flicka-komplex gör att jag klarar av det mest, sen tar insidan stryk i stället. Jag har inte så stora problem med att strukturera mig eller ta tag i saker, eftersom jag vet att struktur och att "få det överstökat" är det enda som funkar, annars gör jag det inte alls.

Och det du nämner om tråkiga saker: jag tycker generellt det jag inte är bra på är tråkigt. Flört
  • JMM01
    Stövelkatten skrev 2011-10-10 07:14:57 följande:
    Åh, äntligen måndag morgon, tillbaka på jobbet där jag ägnar 90% av tiden till att surfa. (Förra veckans läsning: Allt om marsvin, allt om balsam metoden för att ta hand om sitt lockiga hår) På jobbet har vi alltså inget att göra, det ligger inte som en vana för mig att bara inte göra det jobb som finns. (även om jag måste anstränga mig järnet för att ta tag i det lilla som finna att göra, och jag ser rött när andra på arbetsplatsen räknar med det)

För min del är helger jävligt ångestframkallande. Gör jag inte något "nyttigt" hela tiden, som att städa, baka, sy eller så, så mår jag så jävla dåligt. Släpper jag det för en stund så somnar jag direkt och kan sova i flera timmar för att vakna trött. Men ångest för att jag inte gjort något nyttigt, förstås. OM nu inte hemmet är i skick kan jag inte slappna av, allt känns rörigt i mig och jag blir förbannad på min sambo som inte hjälper till med att hålla oredan borta.

Jag är väl en sån som lider av klassiskt duktig flicka-komplex. Jag måste vara bäst och duktig på allt. (Är jävligt bra på väldigt mycket, det kan jag inte sticka under stol med. Och det jag inte är bra på skiter jag i att göra....) Hur som, verkar svårt att förklara att allt är kaos och på högvarv inuti mig när jag utåt sett ser ut att ha stenkoll. Sen är det ju så att om jag inte hade stenkoll så skulle jag krympa ihop till en liten boll av panik.

Och som det nyligen skrivits om här; massa stora projekt. Har en omonterad vävstol hemma som köptes för ett par veckor sen. Där står den, precis på samma plats som när den kom. I samma rum finns alla mina målarsaker (förutom ritplattan till datorn, som inte var gratis) en stor samling papir maché- grejer (bla. en stor haj...) diverse tyger, två sprillans nya gitarrer, en fortfarande i kartong., osv osv...

scannade in mitt lilla resultat, man ser ju inte riktigt frågorna men detta är alltså samma test som länkats några sidor bak.

Nästa vecka har jag läkartid för depression, jag ska höra vad de säger om detta. Tedje läkaren på ca ett halvår, jag får byta hela tiden. Kanske han nappar, de tidigare har tyckt att jag har ju mitt liv under kontroll ändå, så en utredning är väl onödig...
    Intressant men ska du inte söka en lösning som inte innefattar psykofarmaka? Själv tror jag på alternativa metoder.
  • Stövelkatten

En sak till undrar jag; är ni fler som har svårt att läsa mellan raderna? Jag har väldigt svårt att förstå pikar och sarkasm, jag vet inte OM det är en pik/sarkasm riktad mot mig eller inte, och har jag en gång missförstått en sådan mening hänger jag kvar vid innebörden jag TRODDE den hade; jag behöver få allt förklarat för mig så att jag VET att jag förstod rätt. Make any sense?

Det är så många punkter som stämmer med mig som nämns i TS. Mest önskar jag att någon kunde förklara vad det är för fel på mig så att jag kan jobba med mig själv ut efter det. Hittills har psykvården konstaterat depression och kass självkänsla. Men inte mer än så. Äter medicin (Sertralin, Lergigan vid behov) men jag känner väl inte att det hjälper så mycket? PMS dagarna är fortfarande en mardröm, jag kan inte sluta snöa in på tankar. Jag är antingen hyperaktiv eller totalt bortkopplad.

• Minifer
    Stövelkatten skrev 2011-10-10 09:30:18 följande:
    En sak till undrar jag; är ni fler som har svårt att läsa mellan raderna? Jag har väldigt svårt att förstå pikar och sarkasm, jag vet inte OM det är en pik/sarkasm riktad mot mig eller inte, och har jag en gång missförstått en sådan mening hänger jag kvar vid innebörden jag TRODDE den hade; jag behöver få allt förklarat för mig så att jag VET att jag förstod rätt. Make any sense?

Det är så många punkter som stämmer med mig som nämns i TS. Mest önskar jag att någon kunde förklara vad det är för fel på mig så att jag kan jobba med mig själv ut efter det. Hittills har psykvården konstaterat depression och kass självkänsla. Men inte mer än så. Äter medicin (Sertralin, Lergigan vid behov) men jag känner väl inte att det hjälper så mycket? PMS dagarna är fortfarande en mardröm, jag kan inte sluta snöa in på tankar. Jag är antingen hyperaktiv eller totalt bortkopplad.
    Ja! I text! Framför allt med en kompis som jämt är sarkastisk/ironisk i text, typ på facebook, och jag vet inte hur många gånger vi börjat bråka för att jag inte sett ironin!

Legirgan har jag käkat för att sova och tycker inte det hjälper det minsta. Överlag funkar sömntabletter jätedåligt på mig, så jag vägrar ta dem. Jag somnar inte av dem, uttan blir helt tung och orörlig och suuuuperseg, men kan inte somna. Fruktansvärt obehagligt är det. Någon annan som har så?

Jag har också en ritplatta (min fina wacom), Men jag har slarvat bort den!!! Den är ju inte liten heller, och jag behöver den! Ahrgh! har ingen lust satt lägga två-tre tusen på en ny direkt =(
  • Stövelkatten
    Minifer- nej, till att sova känns Lergigan väldigt mycket för milt. Det tar jag när tankarna och hjärtat spinner igång, det trubbar av lite. Om jag inte kan sova alls tar jag en halv Stillnoct. (en gång tog jag en hel, och höll mig vaken. Minns inget av vad jag sa eller gjorde, men sambon berättade iaf att jag var ovanligt medgörlig... )

JMM01- Efter att ha mått bajsmacka sen barnsben tänkte jag ge det ett försök, men det är ingenting jag VILL fortsätta med. Helst skulle jag vilja må bra som jag är, kort och gott. Medicineringen just nu beror på en långvarig depression, har alltså egentligen inte mycket att göra med "hur jag är generellt", om du förstår.
  • bullerbyn

(var tidigare "Anonym HF")

Remiss är skickad från VC till psyk. Någon som vet vad jag kan förvänta mig? Vad som är nästa steg?

Jag kom till insikt om att jag troligtvis har ADHD/ADD för bara ett någon månad sen. Tydligen kom det även då fram att ADHD finns på pappas sida, tror även att min mamma har det (hon är alkoholist) utan att själv veta det.

Men efter detta har jag såklart börjat tveka och vela: har jag verkligen en diagnos? är jag inte bara lat?

När läkaren frågade om jag har svårt att koncentrera mig en längre stund t.ex på film så blev jag tveksam, njaa det kan jag väl (älskar film!), men jag har dock svårt för mellanting, om någon pausar får jag panik, jag kan inte vänta på någon annan, NUUUUUUU!

Nu dock! När jag verkligen tänker på mitt beteénde.. jag kan för tusan inte göra en sak samtidigt, jag tittar på en TV-serie samtidigt som jag spelar spel på mobilen, är inne på facebook, surfar om diverse, shoppar på nätet m.m. Aldrig ens tänkt på detta förut men det känns som att molnen har skingrats och att jag börjat "lära känna" mig själv på ett helt nytt sätt. "Jag kanske inte bara är lat och har ett riktigt hett temprement med 1 liter dåligt tålamod. Det kanske finns en annan förklaring!"  

Aja, hursom. Min ovanstående fråga - någon som vet? Bara för mig att vänta på kontakten från psyk nu?

• Anonym (ny)
    bullerbyn skrev 2011-10-11 15:10:21 följande:

Remiss är skickad från VC till psyk. Någon som vet vad jag kan förvänta mig? Vad som är nästa steg?

Jag kom till insikt om att jag troligtvis har ADHD/ADD för bara ett någon månad sen. Tydligen kom det även då fram att ADHD finns på pappas sida, tror även att min mamma har det (hon är alkoholist) utan att själv veta det.

Men efter detta har jag såklart börjat tveka och vela: har jag verkligen en diagnos? är jag inte bara lat?

När läkaren frågade om jag har svårt att koncentrera mig en längre stund t.ex på film så blev jag tveksam, njaa det kan jag väl (älskar film!), men jag har dock svårt för mellanting, om någon pausar får jag panik, jag kan inte vänta på någon annan, NUUUUUUU!

Nu dock! När jag verkligen tänker på mitt beteénde.. jag kan för tusan inte göra en sak samtidigt, jag tittar på en TV-serie samtidigt som jag spelar spel på mobilen, är inne på facebook, surfar om diverse, shoppar på nätet m.m. Aldrig ens tänkt på detta förut men det känns som att molnen har skingrats och att jag börjat "lära känna" mig själv på ett helt nytt sätt. "Jag kanske inte bara är lat och har ett riktigt hett temprement med 1 liter dåligt tålamod. Det kanske finns en annan förklaring!"  

Aja, hursom. Min ovanstående fråga - någon som vet? Bara för mig att vänta på kontakten från psyk nu?
    hEJ! JAG OUTADE MIG JAG MED, FAST JAG VAR ONYKTER DÅ SEN ångrade jag mig hahaha....för enbart er behöver jag väl egentligen inte vara anonym känner jag.

Då har du och jag kommit lika långt, nästan. Kom också till insikten för bara ett kort tag sen. Minns när jag läste här första gången, jag tänkte att det inte kana vara sant att alla beskriver MIG! Vi har också adhd i släkten och några som tror men inte vet.

Jag förstår velandet, jag ska till VC  i morgon och känner också "jag kanske bara är lat...? eller?" men så tänker jag på allting och känner att nåt är galet jämfört med andra. Samma sak som du säger om film, jag älskar också filmer men sen jag var liten har folk sagt att jag aldrig bara kunnat sitta och kolla på en film utan gör som du, sysslar med småsaker samtidigt.

vi får se vad som händer, om vi får hjälp!
  • strulmaja
    bullerbyn skrev 2011-10-11 15:10:21 följande:

Jag känner så väl igen dina tankar och tvivel. 

Angående remissvar eller kallelse från psyk. För mig tog det ca tre månader att få komma till psyk från det att remissen blivit skickad. Jag var inte ihärdig eller något, kanske hade det gått fortare då, det vet jag inte. Man har inget att förlora på att ringa och påminna dom om att man finns och väntar.  
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna