• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (Helt körd?)

Hej! Har läst listan och ungefär halva tråden, och det är hög igenkänningsfaktor helt klart! Jag vet att det är många som har skrivit och undrat om de också kan tänkas ha ADD/ADHD, kanske är det tjatigt för er, men jag skulle verkligen behöva input och tankar från någon. Mina problem, så kortfattat som jag kan förmå mig:

Jag har otroligt svårt att sätta igång med något, gäller alla vardagssysslor, skolarbeten, ringa samtal, betala räkningar, gå ut med hunden, osv. Har läst en lång utbildning på universitetet, och det har väl gått så där. Det har fungerat bäst med grupparbeten, där andra är beroende av att jag faktiskt gör min del av uppgiften. Men oftast har jag skjutit upp det till sista minuten. Egna arbeten har varit betydligt svårare att överhuvudtaget få gjorda. En tydlig deadline är det som oftast har hjälpt mig, men jag har fortfarande saker kvar att göra, trots att jag borde varit klar med hela utbildningen för över två år sen. Det går bara inte! Vad sjutton är det för fel på mig!??

Jag sitter alltså hemma nu och gör absolut ingenting. Folk undrar vad jag gör på dagarna....surfar, kollar på tv, och sen vips har det gått åtta timmar. Jag kan varken påbörja eller avsluta något. Tvätta och städa och allt sånt blir liksom aldrig av, trots att jag sitter och tänker att jag ska göra det så skjuter jag bara fram det tills det är dags att hämta barnen, och då finns det ju ingen tid. 

Emellanåt kan jag få perioder av mycket energi, blir sjukt taggad och inspirerad till att göra något (sällan något som egentligen är vettigt, som att söka jobb eller plugga), och då är det verkligen intensivt. Jag får för mig att jag ska börja träna ex. och då läser jag i flera dagar allt som har med det att göra, men att verkligen genomföra det går det sämre med. Annat kan vara att pyssla med något (efter att ha läst Pandurokatalogen), eller odla olika blommor, eller måla om, osv. osv i oändlighet. Min sambo bara suckar när jag "går igång", och kan bara vänta ut att jag ska tröttna och bli intresserad av något annat.

Jag har också lätt för att gå upp i varv, t ex när jag pratar med folk så blir jag väldigt pratsam och intensiv, har svårt att vänta på att den andra personen ska prata färdigt, så jag avbryter gärna. Tycker sällan att det den andra personen har att säga är intressant och vill bara prata om mig själv. Gud vad jag hatar mig själv för det!

Har lätt för att bli arg, även om det har blivit så mycket bättre med åldern (jag är 36 nu). När jag var yngre hade jag hysteriska utbrott, men nu är det mer att jag lätt blir upprörd, och jag blir ofta "aggressiv" när jag diskuterar något, vilket skrämmer bort många vänner. Jag känner ofta att jag har gjort bort mig, och kan älta sånt efteråt. "Varför kan jag inte bara hålla käften!" Impulskontrollen är ganska bristande antar jag.  

Jag har väldigt mycket tankar och idéer, och min sambo har svårt att hänga med i svängarna. Jag pratar fort och blir frustrerad när han ska tänka efter innan han pratar, det tar ju sån tid! Jag orkar inte vänta på att saker ska hända. Men det verkar som att det blir så mycket jag vill hinna göra, och jag kan inte bestämma mig för vilket jag ska göra först, så då blir jag bara sittande istället. 

Ledsen att det blev så långt...har som sagt svårt att hejda mig, har så mycket att säga och skriva, så det blir osammanhängande och för mycket. Som vanligt.

Min fråga var nog om ni känner igen er, vad är det för fel på mig, och hur ska jag komma vidare med livet? Allt håller på att braka nu, har inget jobb, inga pengar (bränner pengar på fel saker och orkar inte betala räkningarna i tid), jag och sambon bråkar, har inget tålamod med barnen, orkar inte ta tag i sånt som är viktigt...   

• Anonym

helt körd,
    jag är likadan. Helt otroligt många som har skrivit en beskrivning av mig i denna tråd utan att ens veta om min existens. Både folk med o utan diagnos än.
    tycker du kan be om en utredning, kan man göra något för att förbättra ens liv så tycker jag ska göra det.
    lycka till

• Anonym (utreds)

Någon som är lika som jag?
    Jag tänker hela tiden på hur jag "ska" reagera, hur andra reagerar.. tex någon är allvarligt sjuk men inte döende så tänker jag "det kunde varit värre", någon säger "trevlig helg" så säger jag bara tack, glömmer/tänker inte på att säga "detsamma", förrän efteråt.
    Jag är den sämsta att ha med sig när man är på akuten eller har ont, jag tänker hela tiden att läkarna ska få göra vad de ska snabbt -även om det gör lite mer ont men går fortare- så går det över, andra håller handen och tröstar.
    Mina egna barn säger att jag är mycket snällare när de är jättesjuka och JA det stämmer ju, när de är bara lite sjuka så är det ju ingen fara, då klarar de det ändå. 
    Jag älskar mina barn över allt annat, jag skulle göra vad som helst för dem, men bara om det behövs.

VARFÖR är jag så här?  Jag har aldrig tänkt på det förr, nu i år efter min utredning för ADHD så har jag börjat tänka mer på hur jag är, hur jag tänker, hur andra tänker och gör och jämför och ja, jag ÄR inte som andra. Det känns inte ok. Vad är det för fel på mig? Andra med ADHD är ju inte såna.

• Anonym (Helt körd?)
    Anonym skrev 2012-09-14 09:55:19 följande:
    helt körd,
    jag är likadan. Helt otroligt många som har skrivit en beskrivning av mig i denna tråd utan att ens veta om min existens. Både folk med o utan diagnos än.
    tycker du kan be om en utredning, kan man göra något för att förbättra ens liv så tycker jag ska göra det.
    lycka till
    Hej! Vad "skönt" att höra att man inte är ensam. Har du fått någon diagnos eller utredning? Hur gör du för att fungera i vardagen?

Oavsett om jag har en diagnos eller inte så måste det ju finnas något sätt att klara av att ha ett normalt liv... Eller är det min personlighet som helt enkelt inte är optimerad för det? Är jag körd?

Fler som är som jag beskrivit ovan, och som fått diagnos? 
  • Anonym
    Anonym (Helt körd?) skrev 2012-09-24 09:05:13 följande:
    Hej! Vad "skönt" att höra att man inte är ensam. Har du fått någon diagnos eller utredning? Hur gör du för att fungera i vardagen?

Oavsett om jag har en diagnos eller inte så måste det ju finnas något sätt att klara av att ha ett normalt liv... Eller är det min personlighet som helt enkelt inte är optimerad för det? Är jag körd?

Fler som är som jag beskrivit ovan, och som fått diagnos? 
    ja jag har adhd. ingen medicin än då så jag vet inte om livet nånsin blir lättare..
    jag antar att mitt liv inte fungerar. känner mer o mer att livet lever utan mig, medans jag sitter här o tänker på allt jag SKA göra. från dag till dag har jag några enkla rutiner med barnen och så så dagen går runt men där tar oxå mitt liv slut. vika kläderna från tumlaren? rensa ut sommarkläderna? rengöra ugnen? höra av mig till min enda vän jag umgås med? nej för då måste jag oxå faktiskt träffas och prata o tänka över vad jag säger. ta en kurs? hell, gå ewn promenad?? ne.. det är inte mycket jag får gjort.
  • Anonym (utreds)
    Anonym (utreds) skrev 2012-08-31 23:30:17 följande:
    En fråga;
    jag är utredd och klar, (ADHD med hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter) och fick nu tala med psykiatern om medicinering.
    Hon skrev ut concerta, 18 mg, som ska höjas om en vecka till 36 mg. Det lät på läkaren som om det var det jag skulle ha sedan, är det maxdos för concerta? Jag har inte märkt av någon som helst effekt med dessa tabletter än, har iofs bara tagit dem i 5 dagar, men de borde väl ge effekt direkt? 
    Ingen som vet något om concerta??
  • ADHD och ADD
    ADD

Vad är ADD?

Här finns ett och annat om att ha ADD av personer med ADD.

Concerta
    Här finns en hel del information om mediciner med metylfenidat som Ritalin, Medikinet, Equasym etc. Med kommentarer från personer som använder medlen.
  • Anonym (Helt körd?)
    Anonym skrev 2012-09-24 14:39:45 följande:
    ja jag har adhd. ingen medicin än då så jag vet inte om livet nånsin blir lättare..
    jag antar att mitt liv inte fungerar. känner mer o mer att livet lever utan mig, medans jag sitter här o tänker på allt jag SKA göra. från dag till dag har jag några enkla rutiner med barnen och så så dagen går runt men där tar oxå mitt liv slut. vika kläderna från tumlaren? rensa ut sommarkläderna? rengöra ugnen? höra av mig till min enda vän jag umgås med? nej för då måste jag oxå faktiskt träffas och prata o tänka över vad jag säger. ta en kurs? hell, gå ewn promenad?? ne.. det är inte mycket jag får gjort.
    Jag har det precis likadant. Jag har också svårt att höra av mig till vännerna, som inte är så många, och jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt? OK att det tar emot att göra tråkiga saker, men att slänga iväg ett sms eller mail till en god vän, det är ju något som ger mig glädje! Då borde jag väl kunna få ändan ur tycker man!

Har du funderat över att medicinera? Jag inbillar mig att jag skulle bli väldigt hjälp av mediciner, men det får mig bara att tvivla över mina motiv: kanske är jag bara lat men vill få en diagnos för att få "knark"!?

Jag tog iaf första steget idag då jag ringde och fick en tid hos vårdcentralen om tre veckor. Så får vi se och hoppas att de kan hjälpa mig på ett eller annat sätt.
  • Anonym (misstänker add)

Halloj! Har inte orkat läsa igenom hela tråden men känner igen mig i så mycket av det ni beskriver.

Jag har alltid känt mig "skadad". Har lidit av nedstämdhet och depressioner sedan jag var liten. Har alltid känt ett motstånd för skolan. Inte så att jag inte kan utan snarare att jag har haft svårt att ta till mig kunskapen. I fjärde klass fick jag alla rätt på ett matematikprov men efter det var absolut allt (!) en kamp. Kände mig alltid dum i huvudet och seg...

Har dock inget minne av att jag har varit hyperaktiv. Jag har snarare beskrivits som "tjuren Ferdinand". Har alltid varit i min egen värld full av fantasi men hade även mycket bus för mig.

Som tonåring var jag väldigt skör och självdestruktiv. Började röka och drack mängder av alkohol. Mycket i terapeutiskt syfte. När jag drack så släppte en tung börda från mina axlar och jag kunde slappna av och bara ha trevligt.

Nu som vuxen så känner jag att allt i huvudet är kaos. Jag hakar ofta upp mig på saker som jag ältar, ältar och ältar. Har ofta beslutsångest och har svårt att upprätthålla saker som jag påbörjar. Oavsett projekt. Just nu behöver jag verkligen gå ner i vikt och det tar upp ALL min energi att tänka på men trots att jag har all kunskap så tappar jag all motivation så fort det inte går vägen och då släpper jag allt.
    Har dessutom väldigt svårt att sätta igång saker. Jag förstår inte att jag klarat mig så bra på högskolan trots att jag knappt öppnar böckerna och skriver en tenta på en helg och lyckas få högsta betyg iaf.

Har länge lidit av käkspänningar och spänningshuvudvärk pga allt kaos i huvudet.

Har svårt att komma i säng på kvällarna men gör inget vettigt. Samma sak när jag ska plugga hemma. Kan sitta hemma en hel dag och sitta framför datorn och plötsligt måste jag hämta sonen. Och hela tiden tänker jag på allt jag måste göra... Sitter dessutom gärna med tv:n på samtidigt som jag sitter med laptopen i knät. Ibland gör jag tre saker samtidigt.

Minnet ska vi inte tala om. Det blir bara värre och värre.

Innan jag började äta antidepressiv medicin kunde jag bli så arg att jag kände att det svartnade för ögonen och hade noll tålamod. Idag fungerar det bättre men jag är extremt känslig för oreda. Det gör mig svårmotiverad och irriterad.

Har alltid känt att det är något fel på mig. Gjorde ett sånt där screeningtest och enligt det finns det en stor risk att jag har adhd eller add. Men samtidigt så känns det som att jag bara letar efter diagnoser.

Har gått hos psykolog men känner inte att det hjälper direkt. Framför allt eftersom att jag tappar allt så fort jag slutat gå hos denna.

Sist men inte minst så känner jag mig i många fall socialt handikappad. Har så jäkla svårt att få kontakt med nytt folk och har alltid haft en lättare form av fobi för att prata i telefon med folk (har blivit bättre med åldern). Särskilt då i kontakt med myndigheter men även när jag pratar med vänner. Jag har alltid sagt att jag inte är en telefonmänniska, jag träffar hellre människor ansikte mot ansikte.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen... Bara få någon slags bekräftelse kanske. Min sambo tycker att jag är hypokondrisk men det är inte som att jag tror att jag har cancer var och varannan dag. Det känns mer som att jag letar efter svar på varför jag är som jag är. Och jag orkar inte med mig själv... Jag önskar att saker ibland bara kunde få vara enkelt.

/Deppig

• Anonym (misstänker add)

Verkar inte vara så mycket aktivitet här längre. Synd. :( Har iaf läst igenom lite mer av tråden och kan helt ärligt säga att om ni har adhd/add så har jag det definitivt jag med... Känner igen så otroligt mycket av det ni skriver samtidigt som jag får för mig att jag bara tror att jag har adhd/add för att... Ja, för att jag alltid tror att jag har alla diagnoser. Jag ska ringa läkaren imorgon eller på fredag. Får dock enorm ångest över att ens tänka på att göra det. Hatar att sitta i situationer där jag måste "leverera". Får typ blackout, limmar på masken med leendet och går ofta därifrån och har inte fått hjälp med någonting.... Suck. Funderar på att skriva ett brev istället. Så att jag får med allt.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna