• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Hoppla

Min väg var att gå via kurator på vårdcentralen. Tog iofs ett par år (byte av kurator bl a) med medicinering mot nedstämdhet och en period med sorgebearbetning (rekommenderar jag till alla om det finns på er vårdcentral) även om det inte var rätt för mig just då. Efter några år med besök i perioder fick jag en utredning om bipolaritet som dock avskrevs och jag hamnade tillbaka hos kuratorn. Till slut fick jag nog i våras och sa att något måste hända. Då ordnade kuratorn så jag fick träffa en psykolog som fanns på vårdcentralen en dag i veckan. Efter ett samtal på 20 min där jag fick beskriva så gott jag kunde sa han att det påminde honom starkt om ADD. Utifrån det skrev min kurator en remiss i våras och i förra veckan hade jag ett inledande möte på psykiatrin. Nu har de lovat mig att gå till botten av mina problem och ADD är huvudspåret.

• Acillatem80

Jag har fått diagnos F900 Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning hos min psykiatriker i början av juli. Medicinerar nu med Concerta 2x18mg/Dag. Har blivit vidareremitterad till ADHD-mottagningen Gärdet, mitt första besök är imorgon. Är det någon här på tråden som går där också? Vad förväntas av en? Vad gör man där? Har egentligen tusen frågor och känner ni er manade får ni jättegärna maila mig och prata erfarenheter.

• safirdkgj

Hej. Jag har sedan jag började läsa på om ADD haft stora misstankar om att jag har det.

Tänkte berätta lite kort här nedan varför, och ni som har diagnosen får gärna säga om det låter som att jag faktiskt kan ha ADD eller om jag har missuppfattat det hela fullständigt, vill ju vara säker om jag ska ansöka om utredning:

SOM BARN: 

Jag har alltid upplevts som väldigt lugn och stilla utåt sett och därför tycker jag att ADHD kan uteslutas.   När jag som barn lekte flängde jag emellan FLERA lekar/aktiviteter samtidigt, t ex: Jag fick lust att rita och tog fram penna och papper, efter att ha klottrat i 5 minuter känner jag mig uttråkad och kommer på att det skulle vara kul att leka med min docka. Jag springer och hämtar dockan, har inte tålamod att städa undan och dessutom vill jag ju fortsätta rita sen. Dockan känns tråkig ganska fort och istället går jag ut och springer 10 varv runt huset. Sen kommer jag in och mamma säger att jag måste sätta undan saker efter mig, varpå jag blir irriterad eftersom jag faktiskt inte tycker att jag är klar med de saker jag har tagit fram.  Som barn hade jag svårt med att sätta undan saker efter mig eftersom jag ville göra flera saker "samtidigt" och ansåg mig inte vara klar med det jag tagit fram, alternativt hade jag inte tålamod med processen det innebär att plocka undan något.  Som barn kunde jag ofta inte sitta still samtidigt som jag åt. Minns att jag ofta fick höra att jag ska sitta stilla när jag äter. Jag tog en tugga sprang iväg och gjorde något annat, sprang tillbaka och tog en tugga till osv.  Som barn tyckte jag att det var tråkigt, och slöseri med tid att duscha, och gå på toaletten. Jag höll mig ofta länge. Som barn var jag väldigt duktig i skolan. Jag tyckte att skolan var rolig och var intresserad av att lära mg saker. Jag låg före många andra barn för att jag arbetade så snabbt. 

SOM VUXEN:

När det kommer till koncentration har jag två "motpoler". Jag anser fortfarande att det inte är något fel på mitt intellekt, min förmåga att ta in kunskap osv,. Snarare tvärtom, jag ser fortfarande mig själv som en "smart människa". När jag väl koncentrerar mig på något blir det SKITBRA. När koncentrationen finns där presterar jag jättebra. För det mesta krävs det dock väldigt stort intresse för att koncentrationen ska finnas. 

Jag gillar att läsa ändå läser jag sällan ut en bok. Jag måste verkligen inte anstränga mig, om jag blir uttråkad under ett kapitel måste jag anstränga mig att inte bara strunta i resten och hoppa framåt 10 sidor. Jag måste också anstränga mig att inte läsa hur boken slutar på en gång. Så summa summarum blir det inte mycket läsande när jag öppnar boken o läser lite där och sen lite här. Just nu har jag dock som projekt att läsa ut hela böcker. Det tar dock emot att sätta mig ner o läsa då jag vet att jag måste vara upplagd för att läsa för att tankarna inte ska börja rusa iväg när jag läser. Ibland har jag nästintill känt mig som en dyslektiker, förutom grejen att jag är mycket bra på att läsa korrekt, och uttrycka mig skriftligt.  När jag verkligen fastnar i en bok kan jag läsa ut den på en dag. Jag har läst ut många böcker på 1-3 dagar, det har dock bara hänt när en bok verkligen talat till mig.  Jag har svårt för att titta på film, eftersom jag blir uttråkad så snabbt. Jag minns att jag redan som barn alltid var den som bara satt o tittade 10 minuter av filmen innan jag var borta i ett annat rum/somnade. Jag har fortfarande problem med att se film, och jag har alltid trott att denna koncentrationssvårighet gäller alla. När jag har sett halva filmen vet jag oftast inte vad den handlar om. När jag emellanåt kollat med de andra som tittar på filmen så verkar det som att de har tagit in allt/det mesta som har skett, har följt med i händelseförloppet och handlingen. Jag försöker hänga med men tappar tråden hela tiden. Mitt huvud associerar till det som händer i filmen(typ det kommer in en hund i en scen, och då börjar jag tänka på en hund som jag såg häromdan som var väldigt söt, och apropå det "vad roligt det skulle vara att ha en hund" och så springer tankarna vidare tills jag "vaknar upp" och undrar vad som sker i filmen osv) och jag har därför svårt att "fastna", istället flyger mina tankar iväg.  Jag blir ofta handlingsförlamad. Har svårt att ta tag i saker. Tankarna springer, och det är svårt att hålla reda på allt som sker i huvet. "Det, och det, och det och det och det borde jag göra... hm hur var det nu?" Så istället för att göra någonting, sitter jag bara o glor. Är fett rastlös, men blir uttråkad av alla sysslor och då blir jag sysslolös istället.  Jag har väldigt svårt att ta in information, eftersom mitt fokus ofta brister. Efter eventuell lektion har jag ingen aning om vad läraren pratat om. Jag har ibland försökt med olika knep, t ex att upprepa det läraren säger i huvudet, att anstränga mig VERKLIGEN att lyssna ordentligt, att skriva ner ord, att ställa frågor så att jag blir lite mer aktiv i det hela, men det är typ inget som fungerar om min hjärna inte tycker att det läraren säger är roligt och intressant. Det blir inte lättare av att jag också har svårt att koncentrera mig på läsningen då den kanske också inte fångar mitt intresse. Då sitter man där o har inte en blekaste aning om någonting. 
    Jag blir alltid så förvånad över att andra inte verkar ha lika stora problem som mig med att lyssna på lektioner. Jag ser hur de andra hummar, skrattar, deltar, ställer frågor, hänger med... medan jag inte hänger med för fem öre eftersom jag tappar tråden hela tiden. Ibland medan läraren pratar direkt med mig eftersom jag tycker att det blir för mycket(tråkigt) att ta in.   Jag har även svårt att följa t ex tv-nyheter. Även när jag vill lyssna, går det inte. Jag börjar hela tiden tänka på annat.  Jag arbetar pga dessa ovanstående punkter bäst på egen hand, eftersom jag har så svårt att lyssna/läsa under påtvingade omständigheter(då intressen ofta brister). Vill dock påpeka att jag är duktig på att lyssna när människor pratar med mig och jag gillar att läsa, men när jag under lång tid ska ta in information då blir det svårt. Jag kan var ganska oorganiserad och slarvig emellanåt. Till exempel tycker jag att det är väldigt jobbigt att vika kläder. 

Ja det var lite om mig. :)
  • Acillatem80

Safirdkgj: Dessa neuropsykiatriska nedsättningar har inget med nedsatt intelligens att göra... Just sayin'

• Tant Mia

Safirdkgj: Solklart fall! Men varför skulle du inte kunna ha adhd? Du skriver att du upplevs som lugn och stilla, men när jag läser din beskrivning hur du var som barn stämmer det ju inte för 5 öre! Du beskriver ju flera gånger hur du springer omkring, att du inte kunde sitta stilla osv. Så du talar ju emot dig själv fast du kanske inte är medveten om det? Jag känner igen de flesta av dina symtom hos mig själv och jag fick en ADD- diagnos i 50-årsåldern. Tycker ofta att jag även har det där h:et även om det inte är så stort eller syns så mycket. Men jag läste någonstans om någon som fått höra att ADD- diagnosen skulle/hade? tagits bort eftersom alla ( alltså både ADHD och ADD ) hade ett h men att det för många innebar en hyperaktivitet som var inom sig själv istället för att synas utåt. Och det tycker jag låter väldigt vettigt om det nu stämmer det jag läste att diagnosbeteckningen ska ändras. Ett litet tips ang. att läsa böcker, har du provat ljudböcker? Det är min räddning på bokfronten. Film kan jag tack och lov se, men naturligtvis ska det vara filmer som är helt i min smak annars somnar jag... Självklart ska du begära att få göra en utredning, stämmer allt du skriver är jag övertygad om att du antingen har ADD eller ADHD. Hoppas du inte bor i Sthlm bara, har hört att det är flera års väntetid där, så skynda dig på i så fall! Lycka till!

• Hoppla

Add finns kvar som diagnos än så länge. Känner igen mig f ö med bokläsningen. Vad det gäller film så störs jag mest av behovet att göra andra saker samtidigt, trots att filmen är intressant. Därför sker den mesta filmtittningen på datorn så att filmen tar upp halva skärmen och den andra kan ägnas åt surfning eller spel. Inte alls optimalt då koncentrationen sällan räcker till båda, men behovet av att göra något annat samtidigt är för starkt för att motstå.

• Anonym (addfunderare)

På måndag har jag min första tid för min add utredning här i umeå!
    Har blandade känslor då jag inte hunnit smälta in det riktigt än (fick tid väldigt fort)
    och är inne i en väldigt nere period just nu, väldigt väldigt nere.

men jag ska se til att ta mig till det besöket då jag knappt tar mig utanför lägenheten och hoppas
    vi gör en intensivutredning så jag får det gjort fort. men min psykolog sa det kanske skulle bli 1-2 besök i veckan.

har ni några tips till mig eller något? 

• Torbern

Jag tycker att den där symtomlistan är så negativ. ADD är ju något som kan vara en oerhörd tillgång om man kan skaffa sig metoder, rutiner och självkännedom för att tackla problemen.

Jag har ingen diagnos, men känner igen mig oerhört i symtomlistan. Visst är jag en lättdistraherad tidsoptimist med en jättehög med halvlästa böcker på nattduksbordet. Men jag tänker också väldigt snabbt och har enormt lätt att dra upp användbara förslag och idéer ur fickan.

• Acillatem80

Håller med föregående skribent, varför sådana negativa ordalag kring symptombilden? Visst, det är jobbigt då och då men oftast känner jag mig glad över att ha ADD. Jag är snabb i tanken och intelligensen är det heller inget fel på. Är bara lite svårare att omsätta saker & ting till ett praktiskt, konkret sammanhang.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna