• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Ford Precfect

Fick diagnos ADD ganska sent i livet, tyvärr så är det så att ADD har förstört mitt liv och att bli vän med något som förhindrat mig att ha ett normal socialt liv på grund av att man är utanför samhällets "normer" är svårt.

det är lättare för en människa att bli accepterad om hon tex har förlorat en arm eller ett ben för då kan du se vad de  har för handikap och det är därför lätt för en person med ADD att bli utstött för det som vi inte kan förklara är skrämmande för oss och så är det tyvärr.  Du får aldrig en andra chans att göra ett bra intryck!. men hur skall man göra för att dämpa folks rädsla... eller obehag som de nu känner, eftersom de märker att det är något "speciellt med dig"          

• Anonym (nattuggla)

Hade aldrig tänkt tanken att jag skulle kunna ha en diagnos, men så gjorde jag mest på skoj ett självtest (som visserligen ska tas med en stor nypa salt) som visade att jag med hög sannolikhet har ADDFörvånad  Det går inte att förneka att det skulle kunna förklara en hel del som jag tänkt bara beror på min personlighet. Jag har alltid undrat hur andra så lätt kan klara av vardagsbestyr när det kräver sådan energi och planering att göra minsta lilla för mig. Att jag gång på gång tänker att jag ska bättra mig, gör planer och försöker strukturera men det slutar ofta med att jag i bästa fall börjar och sedan inget mer Rynkar på näsan  Jag är expert på att påbörja saker men det är ytterst sällan något blir färdigt. Det GÅR bara inte!

Egentligen är det inte nödvändigt att gå in så mycket på hur jag är (det mesta i listan i TS stämmer, det som inte stämmer är att jag var väldigt duktig i skolan och alltid har varit ekonomisk), det jag undrar är om det skulle ha något värde att få en diagnos eller om jag skulle vara hjälpt av någon form av professionell hjälp men utan att för den skull göra en utredning? Jag är rätt skeptisk till diagnoser kan jag tillägga, men kan se att det i vissa fall har en funktion. Jag VET ju om mina problem, men jag lyckas inte få bukt med dem själv. Och tidigare har jag som sagt bara tänkt att det är min personlighet, att det är mig det är fel på som inte klarar de här sakerna och att det inte är så mycket att göra åt mer än att än en gång försöka bättra mig. Kan tillägga att jag är en bra bit över 30 och "borde" vara vuxen men har t ex aldrig haft ett fast jobb, dels för att jag inte vet vad jag vill göra och dels för att jag är usel på att framhäva mig själv i jobbsökarsituationer.

Någon som vill hjälpa mig bolla lite?

• Tess1990

Visade listan i TS för min sambo igår
    och sen googlade han själv upp 2 självtester på internet och gjorde

till 95% så stämmer det in precis på honom!
    läskigt precis..

han har haft kontakt med en psykolog via jobbet, som han blev beordrad att gå till pga. att han klantade/fuckade till det rejält på jobbet och antingen gick han dit eller fick sparken omedelbart (igen.. dom har redan gett honom sparken en gång och sen fick han en chans till, nu hänger han löst..)
    "tyvärr" så kan den psykologen inte direkt sätta en diagnos eller skriva ut medicin, han är dessutom inne på ett annat spår (att min sambo skulle ha IPS, dvs. instabil personlighets störning, typ som borderline, men jag som bor och lever med min sambo, samt har en syster med borderline, anser att han är fel ute och att han i själva verket har ADD)

egentligen så är jag bara så trött på honom nu, det har bara blivit värre och värre (och alla "framsteg" han gjort är borta) och jag är gravid och ska föda i februari (oplanerat, dumt jävla klantigt försoningsex som slutade helt fel..)
    han inser ju vilka problem han har, men han har inte förmåga att själv göra något åt det och jag klarar inte av att "ta hand om" honom samtidigt som jag snart ska ta hand om ett barn, och jag är rädd för att han i sitt beteende och ansvarslösa sätt, kommer utsätta barnet för fara.. 

så hur fasiken fixar man en diagnos, och behandling för ADD på snabbaste sättet?
    öppen  psyk? VC? privat?
    något ställe eller person att rekommendera i stockholm? 
    har KBT någon bra, snabb effekt eller är det medicin som gäller?
    vanlig samtalsterapi kommer han få via jobbet, men det har inte haft någon effekt alls i vardagen 

(jag har själv haft kontakt med psykvården, men har alltid fått diagnos av slump och under lång tid, och fått medicin som inte var beroende av någon psykisk diagnos, även om den hjälpte även där) 

jag begär absolut inte att han ska bli "normal"!
    eller förväntar mig någon mirakel behandling som kommer förvandla honom till "drömprinsen"
    absolut inte, jag vill bara ha tillbaka den sambon jag en gång blev kär i
    han som ställde upp, som jag var ett team med, som gjorde något och inte bara fastna i oviktiga skitsaker och inte kan ta initiativ, och bara är trött och låg hela tiden och inte ens kan ta hand om sig själv utan bara sabbar för sig själv hela tiden.. just nu känns som att han inte ens kan tänka en enkel tanke, och det gör ont, för jag vet ju att han kan om han bara kan fokusera och få balans.. 

• Ford Precfect

Tess1990.  Det lät verkligen jobbigt det där med din sambo. Som alla handicap finns det olika grader av det.
    Det enda jag kan rekommendera dig är att ta kontakt med Dr  Lars Häggström eftersom han är Sveriges ledande expert inom området.  http://www.affecta.nu/tyvärr blir det låååååååååångt att åka för mig vid beskök men det är det värt. vad det gäller medicinering så antar jag att det brukar vara Concerta samt Lyrica som skrivs ut.

MVH/ FP en med ADD...  

• JohannaGunnarfeldt

Superbra information!! Jag har väntat nu i två år på att få komma på utredning. Förra veckan ringde dom äntligen till mig från Neuropsykiatrin och sa att dom kommer snart att skicka en kallelse för utredningen. Utredningen skulle börja någon gång i november :)

• JohannaGunnarfeldt
    Anonym (Frågande) skrev 2013-08-20 17:48:42 följande:
    Ni som har ADD/ADHD, hänger ni lätt upp er på ord och grammatik? Om någon säger ett mindre språkfel kan jag direkt hänga upp mig på det, och sedan grubbla på det i timmar. Men det som stör mig mest är min egen okunnighet. Om jag känner mig osäker på något, t.ex. hur man använder ordet hyperbol, så kan jag störa mig på det i veckor. Vad jag än gör så kan jag inte släppa det, vare sig jag spelar fotboll eller lyssnar på någon som pratar. Sedan kan jag inte tag i det och fråga/googla om det. 

Sedan är jag väldigt osäker av mig i offentliga sammanhang, under skoltiden räckte jag aldrig upp handen och blev röd i ansiktet av så fort uppmärksamheten hamnade på mig. Bara någon äldre person pratade med mig kollade jag ner i och blev nervös.

Stämmer det här in på er med ADD/ADHD? 

Jag är med sån. Jag måste alltid googla ord som jag inte riktigt vet vad dom betyder....annars kan jag sitta och fundera på det i en evighet och bara koncentrerar mig på det..:)
  • Anonym (Jobbigt)

Jag hatar min ADHD den har förstört så mycket. Jag hoppas att forskare kommer på ett sätt att bota den i framtiden så andra människor slipper dessa problem. Jag har garanterat misslyckats i livet totalt på alla plan, men det sjuka är att jag tror att jag själv kommer att bli framgångsrik och få ett bra liv. Men hittills har jag bara ställt till det för mig och misslyckas med allt jag tar för mig. Jag tror att det lilla hoppet jag har av att tror jag kommer bli framgångsrik och lycklig gör att jag fortfarande lever. Jag försöker varje dag intala mig att jag inte kommer bli framgångsrik, men sen drömmer jag mig iväg iallafall. Jag tror det är en försvarsmekanism. Jag kan säga att jag pluggar, men sitter helt ensam i min lägenhet utan någon att prata med. Jag önskar att jag blivit normal. Ville mest skriva av mig:)

• Hoppla

Efter att min kurator utövade lite påtryckning (det hjälpte inte att jag ringde och tjatade) kom det hastigt och lustigt en kallelse till psykiatrin (äntligen). Ska dit om en stund. Hoppas mest nu att jag kan hålla upp koncentration och ha kvar i minnet sådant som jag tänkt att ta upp. Lite orolig för att glömma en massa och bli avvisad direkt med att det inte är ADD...  :/

• Anonym (addfunderare)

Hej!

Jag undrar ifall ni haft någon psykologstuderande som hållt i eran add utredning?

Min psykolog ringde idag och sa jag hade en toppenchans (vi började prata om att jag ska göra addutredning i augusti och det är lååång väntetid här i umeå)

Att hon hade pratat med psykologstuderande tro jag hon sa som kunde ta emot mig om 2 veckor och börja en utredning.
    så jag tackade självklart ja till det.

men hur går en utredning till?
    Har nån fått göra den i umeå?
    Har någon haft en studerande som gjort den? 

• Anonym (Mitt ex)

Gråter faktiskt nu, gick ifrån mitt ex för en månad sen och han är för utredning av ADD. Har blivit så illa behandlad i över ett år utav honom, nästan allt på listan stämmer in på honom. Vi fick barn tillsammans och jag fick ta hand om båda kändes det som. Allt blev bara värre och han vart väldigt våldsam. Jag älskar honom djupt fortfarande och vill att vi ska funka som en familj. Allt han gjort är oförlåtligt men tanken finns ändå om det var "sjukdomen" som gjorde att allt blev som det blev? Kan man gå tillbaka till någon som har misshandlat en? Han sa hela tiden att han mådde dåligt och han var alltid fullt medveten om att han gjorde mig illa. Men jag orkade aldrig lyssna på att han var sjuk, orkade aldrig finnas där eller någonting. Sen den där förbannade alkoholen som han inte kunde hantera :( Aja min fråga är, om han får den diagnosen vad finns det då för hjälp? Står säkert i tråden men orkar seriöst inte läsa igenom allt...

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna