• Anonym (ny)

ADD symptom hos vuxna

Minifer skrev 2011-10-07 15:18:04 följande:
    ja påbörjade projekt har man ju miljoner av, men är de för stora börjar jag inte ens eftersom jag blir matt bara av att tänka på det. Snabba belöningar ;) Jag påbörjar tusen hanterbara saker (och slutar när jag måste lägga mig/färgen tar slut/jag .har ledsnat). Men skulle tex aldrig få för mig att renovera lägenheten eller så, tråkiiiiigt (trots att jag älska artt pyssla, inreda, måla etc, men det tar helt enkelt för lång tid. Har inte tålamodet =)
    jag förstår dig precis!! =) vad skön det vore att kunna slutfölja sakerna trots att det är tråkigt eller jobbigt.
    vi har jätte mycket här hemma som vi "snart" ska ta ta göra klart. ibland undrar jag om sambon inte ar en släng av detta me ;)
    med ungarna har jag haft måånga planer. köpt olika leror som man kan göra smycken med, och det blev väl nåt hanlsband. och jag har köpt ALLT. tång för typ 300, silverörhängen och silvertråd, swarovskipärlor och lagt massa tusen på detta, och det bara ligger.

(anynym är jag galen) jag förstår att du gjorde som du gjorde!!!

AHH jag blir galen här hemma men biter ihop för de leker och är glada,
    men sonen alltså. shit vad han drar fram grejer!! han har gjort smoothie, färskpressad juice, haft kuddkrig och kuddarna har flygit överallt och vält ut grejer, hunden hoppar runt, och jag vet att jag får ta rätt på allt. blir helt trött av detta.
    sambon är på kräftskiva, jag hade barnvakt i eftermiddags av svägerskan, och just nu är jag ju som sagt arbetslös, men haft 500 på fickan. då åkte jag och handlade som planerat. det blev en hylla, pennor, ritblock, dyra musslor, kräftor och frukter.
    är det nån som känner igen sig? att man egentligen inte har råd men köper ändå. detta gör inget just nu direkt då sambon vann lite pengar precis, men det är alltid så med mig. 
  • Anonym (ny)
    Minifer skrev 2011-10-08 17:37:52 följande:
    ja precis! Ååh jag gör likadant! I en låda har jag massa postlinsfärger, penslar, saker att måla på, alla tillbehör, har målat en kopp. Köpte alla färger cernitlera jag hittade, fortfarande oöppnade. Har såååå mycket grejer till cupcakes, spritsar, utryckningsgrejer till sugarpaste, färger allt. Har bakat cupcakes en gång. Osv. Tvingade maken att köpa xbox+ vad heter det, kinect. Vi hade egentligen inte alls råd, men jag övertalade honom med ren och skär entusiasm. Detta var typ tre månader sedan, vi installerade och testade en gång. Kan göra listan hur lång som helst!
    Anonym (ny) skrev 2011-10-07 15:13:44 följande:
    hihi ser bilden framför mig av alla dina hundra gubbar som sakta förflyttades framåt. 
    hahaa alla vuxna blev helt galna av den där megakön över hela vardagsrummet, men jag kunde INTE packa ihop för då sabbades ju allt :D
    Ha ha precis som jag ja! efter mig och sambons 11 år ihop vill han inte längre köpa en massa dyrbara saker "vi vet ju bägge hur det blir" jag (jättejätte ivrig) "ja men absolut inte den här gången, detta vill jag verkligen"

Snart kommer min kompis och jag sitter med färg på hela kroppen, och jag ska bjuda på vin, men jag har bara ett glas som är helt. allt annat har gått sönder. har nog knappt två saker i samma uppsättning knappt.  ibland blir jag sugen på att köpa nya dricksglas och tallrikar, och antingen så hinner jag tröttna och hitta nåt roligare att köpa, eller så kan jag inte välja eller tycker att ALLT i butiken är så fint och så meningslöst att bara köpa en. *suck* 
  • Anonym (ny)

Jag har sagt det förut men usch vad svårt det blir när man, eller jag, ska förklara varför jag är säker på att jag har ADD. Min syrra kände igen sig i mycket och utreds för det just nu. När jag berättade hur svårt jag hade att ta tag i saker och kunde bli sittande (framför datorn...fyllde min morsa i med en suck) Då märkte jag att vi skiljde oss från henne. För det hade inte spelat nån roll om det varit datorn, teven eller nåt annat. Mamma har aldrig vart sån.

Det låter ändå mest som att jag är barnslig som vill att saker ska händapå en gång och har svårt att stoppa mig, och att ha svårt att ta hand om saker i hemmet.

Tycker ni det är lätt att förklara sådär rakt av?

Ni som läst mina inlägg, tror ni att jag har ADD?  

• Anonym (ny)
    Stövelkatten skrev 2011-10-10 07:14:57 följande:
    Åh, äntligen måndag morgon, tillbaka på jobbet där jag ägnar 90% av tiden till att surfa. (Förra veckans läsning: Allt om marsvin, allt om balsam metoden för att ta hand om sitt lockiga hår) På jobbet har vi alltså inget att göra, det ligger inte som en vana för mig att bara inte göra det jobb som finns. (även om jag måste anstränga mig järnet för att ta tag i det lilla som finna att göra, och jag ser rött när andra på arbetsplatsen räknar med det)

För min del är helger jävligt ångestframkallande. Gör jag inte något "nyttigt" hela tiden, som att städa, baka, sy eller så, så mår jag så jävla dåligt. Släpper jag det för en stund så somnar jag direkt och kan sova i flera timmar för att vakna trött. Men ångest för att jag inte gjort något nyttigt, förstås. OM nu inte hemmet är i skick kan jag inte slappna av, allt känns rörigt i mig och jag blir förbannad på min sambo som inte hjälper till med att hålla oredan borta.

Jag är väl en sån som lider av klassiskt duktig flicka-komplex. Jag måste vara bäst och duktig på allt. (Är jävligt bra på väldigt mycket, det kan jag inte sticka under stol med. Och det jag inte är bra på skiter jag i att göra....) Hur som, verkar svårt att förklara att allt är kaos och på högvarv inuti mig när jag utåt sett ser ut att ha stenkoll. Sen är det ju så att om jag inte hade stenkoll så skulle jag krympa ihop till en liten boll av panik.

Och som det nyligen skrivits om här; massa stora projekt. Har en omonterad vävstol hemma som köptes för ett par veckor sen. Där står den, precis på samma plats som när den kom. I samma rum finns alla mina målarsaker (förutom ritplattan till datorn, som inte var gratis) en stor samling papir maché- grejer (bla. en stor haj...) diverse tyger, två sprillans nya gitarrer, en fortfarande i kartong., osv osv...

scannade in mitt lilla resultat, man ser ju inte riktigt frågorna men detta är alltså samma test som länkats några sidor bak.

Nästa vecka har jag läkartid för depression, jag ska höra vad de säger om detta. Tedje läkaren på ca ett halvår, jag får byta hela tiden. Kanske han nappar, de tidigare har tyckt att jag har ju mitt liv under kontroll ändå, så en utredning är väl onödig...
    God morgon! intressant läsning. Misstänker du att du har add eller adhd? det du inte är bra på skiter du i, har det bara med det att göra men att det också är tråkigt?
    Städningen känner jag igen att jag inte kan slappna av och blir galen på den som bara stökar ner, men det blir ofta bara panikstädning även fast jag önskade att det vore ordentligt gjort.

ska kolla testet. 
  • Anonym (ny)

men det där testet, vad anser läkarna skilja mellan ADD och ADHD? 6, 12 13, 17 stämde inte så mkt.
    rastlös är jag men inga problem att vara stilla (förutom med fingarna eller fötterna) Sitta still på möten och lämna min plats? eller vänta på min tur. inga vidare problem.

Läkaren måste ju se sammanhanget, men det är klart att det är en omfattande utredning med massor av frågor, tester etc.

• Anonym (ny)
    bullerbyn skrev 2011-10-11 15:10:21 följande:
    (var tidigare "Anonym HF")

Remiss är skickad från VC till psyk. Någon som vet vad jag kan förvänta mig? Vad som är nästa steg?

Jag kom till insikt om att jag troligtvis har ADHD/ADD för bara ett någon månad sen. Tydligen kom det även då fram att ADHD finns på pappas sida, tror även att min mamma har det (hon är alkoholist) utan att själv veta det.

Men efter detta har jag såklart börjat tveka och vela: har jag verkligen en diagnos? är jag inte bara lat?

När läkaren frågade om jag har svårt att koncentrera mig en längre stund t.ex på film så blev jag tveksam, njaa det kan jag väl (älskar film!), men jag har dock svårt för mellanting, om någon pausar får jag panik, jag kan inte vänta på någon annan, NUUUUUUU!

Nu dock! När jag verkligen tänker på mitt beteénde.. jag kan för tusan inte göra en sak samtidigt, jag tittar på en TV-serie samtidigt som jag spelar spel på mobilen, är inne på facebook, surfar om diverse, shoppar på nätet m.m. Aldrig ens tänkt på detta förut men det känns som att molnen har skingrats och att jag börjat "lära känna" mig själv på ett helt nytt sätt. "Jag kanske inte bara är lat och har ett riktigt hett temprement med 1 liter dåligt tålamod. Det kanske finns en annan förklaring!"  

Aja, hursom. Min ovanstående fråga - någon som vet? Bara för mig att vänta på kontakten från psyk nu?
    hEJ! JAG OUTADE MIG JAG MED, FAST JAG VAR ONYKTER DÅ SEN ångrade jag mig hahaha....för enbart er behöver jag väl egentligen inte vara anonym känner jag.

Då har du och jag kommit lika långt, nästan. Kom också till insikten för bara ett kort tag sen. Minns när jag läste här första gången, jag tänkte att det inte kana vara sant att alla beskriver MIG! Vi har också adhd i släkten och några som tror men inte vet.

Jag förstår velandet, jag ska till VC  i morgon och känner också "jag kanske bara är lat...? eller?" men så tänker jag på allting och känner att nåt är galet jämfört med andra. Samma sak som du säger om film, jag älskar också filmer men sen jag var liten har folk sagt att jag aldrig bara kunnat sitta och kolla på en film utan gör som du, sysslar med småsaker samtidigt.

vi får se vad som händer, om vi får hjälp!
  • Anonym (ny)
    Minifer skrev 2011-10-11 21:24:38 följande:
    Frodis: vi har kommit lika långt och är i samma sits. Håller också på att lära känna mig själv igen och får nya aha-upplevelser varje dag. Jag skulle på tre-fyra veckor få ett brev om när jag kan tänkas kallas, så det väntar jag på. Jag har inga problem att se film dock, men haaaatar när folk pratar eller pausar. Själv pratar jag dock gärna, hehe. Sitter och pillar hela tiden såklart (trichotillomani)
    eh..det måste kollas upp, finns det ett ord för det? jag har saker i händerna dygnet runt.
  • Anonym (ny)

okej tack för svar!

oj 3 månader från remiss till psyk? ingen rolig läsning...men ok har man gått 29 år med detta så lär man väl stå ut.

våra läkare på VC är inte så bra, jag dumförklarar allihop så jag trodde inte den här skulle veta ens vad ADHD är. Har träffat de flesta där och dom är helt värdelösa. Men när jag kom in så satt hon tyst där bara, jag frågade om hon läst nåt (hur ska jag börja liksom?) jo beteendeproblematik, stod det om mig.

Så jag började försöka förklara mig. Hade mobilen i väskan med den här listan uppe i TS HA HA HA!!!! så jag kikade på den för väskan var öppen då började hon kolla liksom, så jag  stängde den.
    Jag tänkte att om dom ser att man behöver en lista, vaddå vet hon inte vad hon har för problem eller?" typ.Drömmer

Jag sa att jag alltid har känt att det är nåt speciellt med mig," skolan som inte gick bra för jag kunde inte lyssna på läraren och koncentrera mig, vardagliga sysslor klarar jag knappt av. Då ville hon att jag skulle beskriva, och jag sa vardagliga saker som disk och tvätt. Är det inte nåt jag tycker är kul så sitter jag bara.
    Jag hade hört talas om adhd men  jag har aldrig trott att jag har det för jag har aldrig vart hyperaktiv, förutom om det är nåt jag tycker är kul då. 
    Jag sitter mest still, men håller alltid på att pilla på nåt....sen det här med impulsiviteten och att jag aldrig kan bestämma mig för nåt om jag är ute och handlar"

- jag är likadan! skrattade hon. sen sa hon att man inte är dum bara för att man har adhd (hon menade skolan och att det aldrig gått bra för mig) men det visste jag ju.

sen var det inget mer med det, hon skulle skicka remiss till psyk. sen frågade jag om hon ville lyssna på lungorna för jag hostar hela nätterna så jag inte kan sova (en liten lögn)

- jag ska skriva ut cocillana till dig! sa hon och jag blev glad. men jag vet hur lätt det är att bli beroende av det. 
    nu ska jag ta en stor klunk och se om jag kan vika in 5 påsar tvätt. USCH 

• Anonym (ny)
    bullerbyn skrev 2011-10-12 15:17:57 följande:
    Röstat! :D
    nä vad gulligt...tack så jättemycketHjärta iof kanske det inte var på mig haha, jag bara antog det.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna