Anonym (ny) skrev 2011-12-19 17:03:30 följande:
jag läser här men har inte tiden att kommentera allt jag vill.
det långa stycket ovan som beskrev en vardag eller vad man ska säga hos en person med adhd var jag upp i dagen. framför allt det här med musiken, att bara lyssna en snabbis på alla låtar, bara läsa det mest intressanta i en tidning osv...
Men en sak som jag alltid undrat över varför det är så är det där om handlingsförlamad av förvirring.
När jag blir stressad och ska göra nåt nytt och en annan person typ stirrar på vad jag gör blir jag i snudd på handlingsförlamad, eller som det stod "gör allt i snigelfart"
jag har lyckats bortförklara det eller smita ifrån det i alla år så jag tror inte det märkts så mycket.
om jag känner mig säker och vet precis hur jag ska göra är det inga problem.
Men det måste ju inte ha med detta att göra, utan allmänt dåliga nerver kanske? har dåliga tävlingsnerver med, blir fumlig när det väl gäller osv.
Jag blir också det. Handlingsförlamad. Känner mig som ett rådjur i strålkastarskenet liksom. Det vanligaste är väl när man är i affären och har bråttom för att någon väntar eller något. Jag går in i affären och sedan står jag bara still på samma fläck och stirrar och stampar med heeelt tomt huvud. Eller det enda som är i huvudet är maniskt "vaddskajaghavadskajaghavadskajagha"
Jag och stress är inte kompisar. Alls. Samma reaktion om jag får veta om plötsliga förändringar och så. Jag hinner liksom inte med och har jättesvårt att ställa om mig. Får nästan panik av sådant
finskaflikkan skrev 2011-12-19 17:37:14 följande:
Jag läser bara intressanta artiklar i tidningen, är de metro läser jag bara insändarna och horoskopen... Ibland även tv.bilagan.. sen blir de bara jobbigt...
Musik en låt e väl i snitt 3minuter? Pallar jag lyssna på i 1,5minut... Spolar ofta fram så låten kan börja på en gång...
Har liksom ingen ro i kroppen...
Och jag har oxå såna där upp och ner dagar... Kan må hur jäkla bra som helst en period och sen vara helt förstörd nästa.
Kan hålla på med flera sysslor och gömma/gömma saker/grejer...
Skakar ofta på ben eller har nån sak mellan mina fingrar att pilla med....
Som att jag vore s´tressad typ...
Diskar i min egen ordning... Först sköljer jag allt bra i varmt vatten, sen har jag i tallrikarna först, besticken till höger om dom.. Glasen o vanför om ni fattar.. kastruller och annat diskar jag sist.
Sen diskar jag i den ordningen oxå! Tallrikar, bestick glas och sen resten.
Samma med tvätten, föörst mörka plaggen sen ljusa och därefter resten....
När jag städar så gör allt på en gång... kan inte göra en sak i taget... medans jag tar bort/piskar mattorna, diskar jag lite... Sen tar man fram dammsugaren.... Går te toan och skurar, springer ner till tvättis, fortsätter dammsuga.. Börjar moppa... Diskar klart, dammar av bord, hyllor.... osv osv osv... Tills ALLT är klart ungefär samtidigt....
Jag måste va typ sjuk i huvet kom jag på....
Jag gör också allt samtidigt när jag städar =)
Stövelkatten skrev 2011-12-19 20:49:53 följande:
Check! Speciellt om jag i övrigt är lite "svag", typ inte sovit och ätit ordentligt. För mycket intryck i form av ljud och rörelser ger mig snarast tunnelseende. ex. i varuhus med mycket folk, rörelse, musik mm. Efter sånt är jag helt slut eftersom det krävs så mycket koncentration för att bara klara av att komma ihåg att betala för vad det nu var jag skulle köpa...
Tisse09 skrev 2011-12-19 21:09:25 följande:
Varuhus är en mardröm, paniken kommer krypande så for man kommer innanför dörrarna, jag inbillar mig att det är därför jag aldrig får med mig det jag skulle behöva handla, jag river planlöst ner något i korgen bara för att komma ut igen, om man sen råkar hamna bakom en av alla dessa människor som anser att det är en social tillställning i kassan när det ska betalas får jag tvinga mig själv att inte ställa ner korgen och gå
Jag har alltid haft lätt att få yrsel, sådär så jag måste ta tag i något för att inte trilla.
Jag vet inte alls om det har med ADD/ADHD att göra, men täntke höra andras erfarenhet i alla fall. Det var nämligen så att vi var i Kanada för några år sedan. Och under hela vistelsen där var jag liksom smsnurrig, och det kändes som att marken gungade. Typ som när man varit på en båt en längre tid och sedan kommer i land och det fortsätter gunga.
Framför allt fanns det ett köpcentrum där, osm var rätt stort, och varje gång vi var därinne blev jag sååå snurrig och dålig och fick gå ut igen. Så funderade på om det kan ha något sammanhang.
Det skall dock sägas att jag inte känt så innan. Fick spendera en del dagar på vårt hostel för att jag var för gungig för att gå, men när vi kom hem till Sverige igen var det borta. Och jag har ju bott i Rio ett par år och där kände jag aldrig så, trots attt det är ett cräjsy land. SÅ det behöver ju inte alls ha med saken att göra som sagt, men just det här att jag blev så himla mycket värre när vi var i köpcentrumet..