• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (hmm)

Jag planerar så i allt. sen väntar jag till sista stund och plockar bort varteftersom.
    Handlar jag kläder te x så plockar jag åt mig en massa billiga, fina bra att ha kläder, ju närmare kassan jag kommer desto mindre har jag kvar, slutar oftast att jag går ur affären tomhänt haha

• strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-03 10:47:35 följande:
    Jag planerar så i allt. sen väntar jag till sista stund och plockar bort varteftersom.
    Handlar jag kläder te x så plockar jag åt mig en massa billiga, fina bra att ha kläder, ju närmare kassan jag kommer desto mindre har jag kvar, slutar oftast att jag går ur affären tomhänt haha
    Samma här. Fast jag nätshoppar ju helst. Men det börjar med att jag klickar ner hur mycket som helst i kundkorgen. Alla grejer är förstås sådant jag MÅSTE ha och inte kan leva utan. Men vid kassan där man ser summan får jag lite ångest och plockar bort det mesta. Då helt plötsligt är inte den "kan-inte-leva-utan-tröjan" ens särskilt fin. Många gånger klickar jag ner hela sidan och skiter i det.... som om själva shoppingen (att lägga i kundkorgen) och planerandet var det roliga men när jag känner mig färdig (stimulerad nog?) känner jag inte ens något för allt det där jag klickat ner i kundkorgen och skiter i det. Nästa dag kan jag göra samma sak igen. Ibland gör jag samma sak flera ggr/dag fast i olika nätbutiker. Snacka om mupp.  
  • TjockKatt

Jag har ju tur som har min supersambo som kan bli "manisk" ibland och fixa allt. Just nu börjar jag nästan bli orolig att det är riktig, sjuklig mani, haha! Han har verkligen gjort allt. Så om inte jag orkar så brukar det lösa sig. När han väl sätter igång så brukar jag sparka igång mig själv efter en stund och hjälpa till. Om jag hade bott själv däremot hade jag bara suttit vid datorn och läst forskningsrapporter. Helt sjukt. Hade nästan lust att skippa nyår för det.
    Jag slår aldrig på så stort när vi får gäster, så länge det inte ser fördjävligt ut så är det okej. Mat brukar man kunna svänga ihop (läs sambon, jag kan inte laga mat) rätt lätt. Vi har inte så ofta gäster som sover över, mest ifall man festar med en kompis och den sen sover över för att det inte går bussar eller tåg. De flesta bor så pass i närheten att dom kan ta sig hem framåt kvällen. Och de flesta har det så stökigt hemma själva så vårt hem är jäkligt fint i jämförelse även om man inte städar.

• Anonym (fått diagnos)
    strulmaja skrev 2011-01-03 10:21:10 följande:
    Jag har upptäckt ytterligare en grej med mig själv som jag tror kan vara ADHD-relaterat.

Låt säga att jag ska få övernattande gäster och jag vet om detta minst en månad i förväg. När jag får veta börjar jag i huvudet planera och organisera hur jag ska städa och kanske möblera, ja kanske t.o.m inhandla något tills gästerna kommer. Allt för att mina gäster ska få det så bra som möjligt när de kommer. Jag går ut stort (i tanken) och jag tänker att allt måste vara perfekt!

Men så...

dagen innan gästerna ska anlända har jag varken städat, varit och handlat något eller ens förberett för mina gäster. Jag inser att jag inte kommer att hinna allt det där jag hade tänkt från början men istället för att skynda mig och i alla fall försöka fixa saker och ting börjar jag ta bort ide´efter ide´. Som om jag hittar på ursäkter inför mig själv för att slippa göra allt det där. Jag som tidigare tänk att det är ett måste för gästerna att få sova i varsitt rum börjar nu överväga att låta dom ligga på soffan istället. Jag hade tidigare som krav på mig själv att ha dammsugit, putsat fönster, tvättat all tvätt, diskat, handlat etc men nu, när tiden är knapp, är allt det där plötsligt inte lika viktigt. Äh, huvudsaken är att jag hinner dammsuga, tänker jag. Resten fuskar jag med. Tvätten göms lite diskret någonstans, fönstrena skiter jag i (kan alltid skylla på ungarna sen om nån skulle anmärka på något), och handla? äsch, det hinner jag göra sen.

Känner någon igen sig i detta?
    sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

OM jag har samma problem? OM???

Sedan "botar" jag med sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans då jag sorterar bort alla krav jag hade från början och rationaliserar med "det behövs ju ändå inte".

Pannkaka, pannkaka. Jag ska skriva ett skolarbete. Jag borde ha börjat för flera månader sedan för snart är det inlämningsdags. Holy shit.
  • TjockKatt
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-03 12:32:05 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

OM jag har samma problem? OM???

Sedan "botar" jag med sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans då jag sorterar bort alla krav jag hade från början och rationaliserar med "det behövs ju ändå inte".

Pannkaka, pannkaka. Jag ska skriva ett skolarbete. Jag borde ha börjat för flera månader sedan för snart är det inlämningsdags. Holy shit.
    Haha, det där med skolarbete alltså. Jag är precis likadan! Det var hemskt, sen var man tvungen att göra allt precis i slutet, fick ett par dagar till godo av min lärare för att hon vet att jag har problem. Så på typ en helg fick jag skriva ett jättearbete som vi skulle ha hållt på med i flera månader. Men jag fick VG+. Men ändå, varför gör man så mot sig själv? Det är ju omänskligt. Man kommer ju få magsår innan man fyllt tjugofem... Det ska bli intressant på min kommande kbt, dom lär ju jobba med det här där eftersom det är ett så vanligt problem för uppmärksamhetsdissarna.
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2011-01-03 10:21:10 följande:
    Jag har upptäckt ytterligare en grej med mig själv som jag tror kan vara ADHD-relaterat.

Låt säga att jag ska få övernattande gäster och jag vet om detta minst en månad i förväg. När jag får veta börjar jag i huvudet planera och organisera hur jag ska städa och kanske möblera, ja kanske t.o.m inhandla något tills gästerna kommer. Allt för att mina gäster ska få det så bra som möjligt när de kommer. Jag går ut stort (i tanken) och jag tänker att allt måste vara perfekt!

Men så...

dagen innan gästerna ska anlända har jag varken städat, varit och handlat något eller ens förberett för mina gäster. Jag inser att jag inte kommer att hinna allt det där jag hade tänkt från början men istället för att skynda mig och i alla fall försöka fixa saker och ting börjar jag ta bort ide´efter ide´. Som om jag hittar på ursäkter inför mig själv för att slippa göra allt det där. Jag som tidigare tänk att det är ett måste för gästerna att få sova i varsitt rum börjar nu överväga att låta dom ligga på soffan istället. Jag hade tidigare som krav på mig själv att ha dammsugit, putsat fönster, tvättat all tvätt, diskat, handlat etc men nu, när tiden är knapp, är allt det där plötsligt inte lika viktigt. Äh, huvudsaken är att jag hinner dammsuga, tänker jag. Resten fuskar jag med. Tvätten göms lite diskret någonstans, fönstrena skiter jag i (kan alltid skylla på ungarna sen om nån skulle anmärka på något), och handla? äsch, det hinner jag göra sen.

Känner någon igen sig i detta?
    Check BIGTIME.

Jag funderar alltid för mig själv i slutet av dagen "jag VET att det var jätteviktigt för mig att jag skulle göra alla dessa saker, men jag har glömt varför. Varför är det inte viktigt nu???" Då har jag liksom glömt varför det var livsnödvändigt att putsa fönstrena, att tvätta handdukar eller handla hem en viss typ av mat. Jag har skalat bort i princip allt och gör bara nå'n grej av det jag hade tänkt. Man går ut med höga ambitioner men rationaliserar bort allting och så känns det plötsligt helt tillräckligt med bara en av dessa grejer...

Samma som någon skrev om att handla... Jag plockar på mig massa saker, sen plockar jag bort grej efter grej eftersom jag glömmer bort att jag först tyckte att det var en jättebra sak att ha - jag får liksom second thoughts.

Ibland när jag handlar mat kan jag plocka på mig massa saker som jag tänker göra grejer med, jag ska laga god mat, kanske baka och så vidare. Sen när jag är klar kan jag bara känna för att ställa ner korgen och gå, det har till och med hänt.
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2011-01-03 12:52:26 följande:
    Ibland när jag handlar mat kan jag plocka på mig massa saker som jag tänker göra grejer med, jag ska laga god mat, kanske baka och så vidare. Sen när jag är klar kan jag bara känna för att ställa ner korgen och gå, det har till och med hänt.
    Jaha check på det också.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-01-03 12:19:35 följande:
    Jag har ju tur som har min supersambo som kan bli "manisk" ibland och fixa allt. Just nu börjar jag nästan bli orolig att det är riktig, sjuklig mani, haha! Han har verkligen gjort allt. Så om inte jag orkar så brukar det lösa sig. När han väl sätter igång så brukar jag sparka igång mig själv efter en stund och hjälpa till. Om jag hade bott själv däremot hade jag bara suttit vid datorn och läst forskningsrapporter. Helt sjukt. Hade nästan lust att skippa nyår för det.
    Jag slår aldrig på så stort när vi får gäster, så länge det inte ser fördjävligt ut så är det okej. Mat brukar man kunna svänga ihop (läs sambon, jag kan inte laga mat) rätt lätt. Vi har inte så ofta gäster som sover över, mest ifall man festar med en kompis och den sen sover över för att det inte går bussar eller tåg. De flesta bor så pass i närheten att dom kan ta sig hem framåt kvällen. Och de flesta har det så stökigt hemma själva så vårt hem är jäkligt fint i jämförelse även om man inte städar.
    En sån sambo skulle jag också behöva! Men om det är någon som har tendenser till mani i det här hushållet så är det jag.

Just nu funderar jag på om jag ska sätta upp en lapp på garderoben i hallen där det står: Varning för ras, öppna ej! eller liknande eller om jag helt enkelt bara ska låsa dörrfan.
    Det trista med att hetsstäda, mata ner allt i påsar och trycka in i gardrober och ner i lådor är ju att en dag måste man ta hand om all den skit man tryckt in. Det är vid sånna tillfällen jag slänger mycket för att jag helt enkelt inte orka ställa iordning allt.
  • Anonym (Mår inte bra)

Tack för all info! 

Mitt liv är kaos....får  inget gjort,undviker jämt,hjänan på högvarv,fastnar i saker typ internet,tvätten skapar ångest,hatar mej själv,virrig fast med höga krav på mej och min omgivning,humörsvängningar,klarar inte av att organisera upp min vardag utan varje liten syssla blir till kaos,klarar inte av att hålla ordning,shoppar och äter (blivit en ätstörning) för att belöna mej.......kan fortsätta...

Hatar mitt liv och tycker så synd om min familj,och tror jag kommer förlora den om jag inte gör ngt! Min sambo gör mkt mkt här hemma för att jag inte kommer till/mäktar med!

Hur gör ni för att er vardag ska vara någorlunda?

Kram 

• Anonym (oj)
    Anonym (Mår inte bra) skrev 2011-01-03 15:51:12 följande:
    Tack för all info! 

Mitt liv är kaos....får  inget gjort,undviker jämt,hjänan på högvarv,fastnar i saker typ internet,tvätten skapar ångest,hatar mej själv,virrig fast med höga krav på mej och min omgivning,humörsvängningar,klarar inte av att organisera upp min vardag utan varje liten syssla blir till kaos,klarar inte av att hålla ordning,shoppar och äter (blivit en ätstörning) för att belöna mej.......kan fortsätta...

Hatar mitt liv och tycker så synd om min familj,och tror jag kommer förlora den om jag inte gör ngt! Min sambo gör mkt mkt här hemma för att jag inte kommer till/mäktar med!

Hur gör ni för att er vardag ska vara någorlunda?

Kram 
    Hej vännen!

Vi kämpar alla här för att få vardagen att funka, för mig kan det vara riktigt tufft ibland men jag har gjort som så att jag skriver scheman som jag försöker följa. Ju mer nitiskt jag följer dem, desto bättre går det.
    Sen för att underlätta städningen har jag lagt upp det så att ALLT i hemmet har en given plats. Vet jag exakt var en viss pryl ska ligga så går det fort och lätt för mig att städa, men då gäller det att man håller på de platserna så rätt sak ligger på rätt plats.
    Sen har jag märkt att det känns lite mindre övermäktigt om jag t.ex. sätter upp delmål som "idag ska jag städa toan" "imorrn viker jag tvätt" "på onsdag tvättar jag" "på torsdag byter jag sängkläder och plockar i sovrummet" o.s.v. Ska man städa hela hemmet på en gång brakar man lätt ihop innan man ens kommit igång...

Lite tips bara. :o)
    KRAM
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna