• Anonym

    Hur tidigt är det möjligt att göra ultraljud?

    Vi fick MA för några månader sen, upptäcktes i v.13. Och nu har jag blivit gravid igen, är i v.5 om det stämmer.
    Skulle så gärna vilja göra ett tidigt UL den här gången.
    Hur tidigt kan man göra ett ultraljud där man säkerligen ser något?

  • Svar på tråden Hur tidigt är det möjligt att göra ultraljud?
  • Anonym

    Du kan göra UL hur tidigt du vill, men om du vill se om det finns en bebis där bör du vänta till v.8 för då kan du se hjärtat.

  • Anonym

    Det är tyvärr ingen ide att göra det förrän 7 fulla veckor, alltså 7+0.
    Då ser man att allt "sitter som det ska" och att det finns ett hjärta som slår.

    Önskar Dig/Er alla lycka!

  • Anonym

    20 dagar efter att ägget fäst kan man se ett hjärta slå!
    Men när man gör VUL brukar dom vilja att man gått 7 hela veckor.
    Man kan se det tidigare men gör man det inte skall man inte bli orolig utan får då göra ett nytt efter c:a 1 vecka.
    Så istället för att gör 2 st. gör man helst ett och det efter 7+0,
    Jag har haft 4 missfall och velat göra VUL så fort jag blivit gravid  för att stilla min oro,
    och då har jag fått detta till svar av läkarna.

  • Anonym

    Tack för era svar!
    Är det ett vul man gör så tidigt?

    Anonym i inlägg 6, jag beklagar dina missfall! *kramar*

  • Anonym

    Tack för Din omtanke!
    Ja man gör vaginal ultraljud  (VUL) fram t.o.m ungefär 11 fulla veckor, 11+0.
    Sedan brukar man gör "vanligt" UL.
    Vill bara tillägga att jag är gravid nu och har gått längre än halva graviditeten,
    så dena gången verkar det gå vägen!

    Hur tidigt man kan se något på VUL är olika från person till person, svårt att säga precis vilken vecka!!
    Eftersom det beror på när ägget fäster, det "vandrar" ju runt ett tag innan det sker.
    Men 20 dagar efter att ägget fäst börjar det lilla hjärtat att ticka.

    Du skall se att denna gången går det bra!

  • Anonym
    lillängeln skrev 2010-10-18 12:43:44 följande:
    Ja, det är vul man gör då. Det är svårt att se så mycket på ett vanligt ul så tidigt, eftersom att detta görs utanpå magen. Vul = vaginalt ultraljud, dvs att de för in ultraljudsstaven "där nere" och kommer på så vis mycket närmare livmodern.
    Okej!
    Jag fick göra ett vul i min förra gravidtet då mitt MA konstaterades. Den läkaren betedde sig väldigt illa under den undersökningen (har anmält honom) så nu känner jag inte bara rädsla över ifall allt med gravditeten står rätt till utan också enorm rädsla över själva vul. Men man får ju hoppas att man får träffa någon som är bra.

    Tack för att du tog dig tid att svara!
  • Anonym

    Jag hade ett konstaterat MA i v 11 (hade avstannat i v6) i våras. Nu är jag gravid och fick göra ett VUL i 7 +3. Såg hjärtat som tickade fint. Får även göra ett i v 13 för att lugna mitt oroliga inre.


     


     

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-18 12:44:57 följande:
    Tack för Din omtanke!
    Ja man gör vaginal ultraljud  (VUL) fram t.o.m ungefär 11 fulla veckor, 11+0.
    Sedan brukar man gör "vanligt" UL.
    Vill bara tillägga att jag är gravid nu och har gått längre än halva graviditeten,
    så dena gången verkar det gå vägen!

    Hur tidigt man kan se något på VUL är olika från person till person, svårt att säga precis vilken vecka!!
    Eftersom det beror på när ägget fäster, det "vandrar" ju runt ett tag innan det sker.
    Men 20 dagar efter att ägget fäst börjar det lilla hjärtat att ticka.

    Du skall se att denna gången går det bra!
    Tack för ditt svar och för dina peppande ord
    Jag hoppas så innerligt att det går bra den här gången.
    Vad härligt att det går så bra för dig!!!

    Ja...om man får göra ett tidigt vul så skulle det ju kännas så himla jobbigt och oroligt om det är så att man gör det för tidigt och därmed inte kan se något.
    Vet du om det oftast är barnmorskor som gör vul? Är det bara läkare vid en särskild situation?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-18 16:49:49 följande:

    Jag hade ett konstaterat MA i v 11 (hade avstannat i v6) i våras. Nu är jag gravid och fick göra ett VUL i 7 +3. Såg hjärtat som tickade fint. Får även göra ett i v 13 för att lugna mitt oroliga inre.


     


     


    Åh vad härligt! Grattis!

    Det är hoppingivande att höra andra det gått bra för
  • Anonym

    .... be dem göra ett vanligt UL (men då måste du nog vänta till v 7-8) och ifall de inte ser ordentligt eller det ser konstigt ut kan de ju göra ett kompletterande VUL. Men ett UL brukar vara tillräckligt för att se hjärtat i v 8.

    Ett tidigare MA sätter spöken i ens huvud. Försök att tänka på att varje graviditet är egen, helt skild från den förra. Och det behöver INTE betyda någonting att du fått MA tidigare. Lämna den andra graviditeten och MA:t bakom dig och försök att se den här graviditeten som en "egen". Det har hjälpt mig jättemycket med min oro.... Är i v 10 nu och försöker att inte oroa mig trots tidigare MA. Ett ultraljud lugnar för stunden...men du måste på nåt sätt försöka "besegra" oron inifrån dig själv också. Hoppas det inte blev för luddigt...

    Lycka till!

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-18 16:54:08 följande:

    .... be dem göra ett vanligt UL (men då måste du nog vänta till v 7-8) och ifall de inte ser ordentligt eller det ser konstigt ut kan de ju göra ett kompletterande VUL. Men ett UL brukar vara tillräckligt för att se hjärtat i v 8.

    Ett tidigare MA sätter spöken i ens huvud. Försök att tänka på att varje graviditet är egen, helt skild från den förra. Och det behöver INTE betyda någonting att du fått MA tidigare. Lämna den andra graviditeten och MA:t bakom dig och försök att se den här graviditeten som en "egen". Det har hjälpt mig jättemycket med min oro.... Är i v 10 nu och försöker att inte oroa mig trots tidigare MA. Ett ultraljud lugnar för stunden...men du måste på nåt sätt försöka "besegra" oron inifrån dig själv också. Hoppas det inte blev för luddigt...

    Lycka till!


    Hjälp, sitter här med tårar.
    Tack snälla du för det du skrev!!
    Jag vet ju egentligen att det är så, men att du skrev det fick mig verkligen att tänka till.
    Tusen, tusen tack!!

    Grattis till din graviditet och stort lycka till!
    Kramar!
  • Anonym
    saltflingan skrev 2010-10-18 17:00:09 följande:
    Tycker du ska vänta till v 8-9 innan du gör vul för att få ett riktigt resultat och slippa oroa dig.

    När jag väntade sonen hade jag kraftiga magsmärtor och bruna flytningar så då fick vi göra vul på akuten i v 5+6 och då såg man ett hjärta slå.

    Denna graviditet skulle jag få komma och göra vul redan i v 5-6 eftersom jag nyligen haft ett x och de ville kolla så att det inte satt sig fel denna gång med. Hade vul bokat till 5+5, men började blöda redan i 5+1. På det vulet såg man bara en oregelbunden hinnsäck och en trasig hinnsäck. De sa att det troligen var ett pågående mf. Fick tid en vecka senare och fick exakt samma svar. Det var först veckan efter det som man såg en hinnsäck med aktivitet (då i v 8). Den ena tvillingen blödde jag ut under 6 veckor, men den som stannade var okej senaste på kub i v 13. Det var enormt påfrestande att vecka efter vecka få dåliga besked och inte veta när man skulle sluta blöda.

    Därför tycker jag att du ska vänta lite extra just för att slippa den stress som det kan innebära att kolla för tidigt.
    Ja det är just något sånt jag är rädd för ifall man skulle göra ett tidigt vul.

    Jag beklagar du förlorade din ena tvilling. Det måste varit fruktansvärt att gå runt i ovisshet först och sen få det beskedet. Men vad skönt och underbart att den andre ville stanna kvar iaf!
    Jag håller tummarna för dig!!
  • Anonym

    Ville ju inte att du skulle få tårar i ögonen! Du skulle ju må bättre!!
    Känner igen din reaktion dock, det var precis så jag kände när jag läste nästan samma ord någon annan stans.

    Man får påminna sig varje dag "den här graviditeten är helt skild från den förra..."

    kram på re´

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-18 17:39:47 följande:
    Ville ju inte att du skulle få tårar i ögonen! Du skulle ju må bättre!!
    Känner igen din reaktion dock, det var precis så jag kände när jag läste nästan samma ord någon annan stans.

    Man får påminna sig varje dag "den här graviditeten är helt skild från den förra..."

    kram på re´
    Fast det var bra tårar
    Det var jätteskönt att läsa!

    Kram
  • Anonym
    namera skrev 2010-10-18 17:39:28 följande:
    Jag gjorde UL i vecka 8 ungefär, eftersom vi råkat ut för ett missfall innan och jag oroade mig en massa. Vill dock påpeka att på den kliniken gjorde de ett vanligt, abdominellt ultraljud utanpå magen (vilket de sa sig göra på alla f o m den 8:e veckan). Därinne fanns en liten varelse på 1,37cm, med pickande hjärta och med en gulesäck (finns bild i mitt galleri om du skulle vilja kika). Då släppte mycket av oron och 8 månader senare kom sonen ut.

    Lycka till! 
    Vad underbart det måste vara att få se den lille!
    Jag hoppas vi kommer få göra det också.

    Stort grattis till din son!!
  • Anonym
    namera skrev 2010-10-18 17:55:13 följande:
    Tack! Ja, då var han verkligen liten. Men det gick att se huvud och små knölar (armar och ben). Och när man är nygravid är det såklart det vackraste man sett. Jag håller dock med de andra här, det är bra att vänta lite med VUL/UL så man lättare kan slappna av efteråt (och få se ännu mer bebis!). Nästa gång blir det nog inget UL förrän vecka 11-12 (säger jag nu, får se hur enkelt det blir ).
    Såklart att man tycker det är vackert!
    Helt otroligt att det ändå går urskilja vissa detaljer så tidigt.
  • Anonym

    Sitter här och funderar lite...
    Man kan ju inte veta exakt vilken vecka man är i och då kan det ju hända att man gör ett ultraljud för tidigt... Om jag får en tid när jag förmodas vara i t.ex vecka 8 så kanske jag bara är i vecka 6 och då kanske man inte ser något och då kommer man ju bli superorolig...

    Hur brukar barnmorska/läkare resonera kring detta?

  • Anonym
    saltflingan skrev 2010-10-19 11:52:58 följande:
    Ja så kan det bli om man utgår från senaste mensen och man inte har en cykel som följer normen (28 dagar och 14 dags lutealfas). Men har du koll på din äl så blir problemet mindre. Foster växer väldigt olika så även om man vet exakt när man hade äl eller fick ett ägg inplanterat så kan det diffa flera dagar. Men om du bokar in dig i v 8-9 så borde det inte vara några problem. Och vill du vara på den säkra sidan så ta i v 10 istället då. 

    Vilken vecka är du i nu?
    Enligt senaste mens så är jag i v.4+3.

    Ska ta o ringa bm på torsdag för att höra lite.
Svar på tråden Hur tidigt är det möjligt att göra ultraljud?