• Frans mamma

Barnpassning?

Vid vilken ålder lämnade ni bort erat barn över natten för första gången?

Vi får psykologhandledning en gång i månaden eftersom vi jobbar som jour- och familjehem. Hon menade att man inte skall lämna bort ett barn före ett års ålder och därefter gäller tumregeln 1 år - en natt, 2 år - två nätter etc.

Jag tycker nog att de flesta i min bekantskapskrets har lämnat barnen både tidigare och under längre tid och tänkte därför att jag skulle kolla vad ni anser och hur era barn har reagerat.

Vi lämnar inte ens vår son hos ngn i en kvart, men det är lite speciellt då han har hunnit med två stora separationer i sitt liv och därför är extra sårbar för detta. Att lämna honom över en natt är otänkbart under en lång tid framöver och jag oroar mig ändå inför den där första gången. Samtidigt känner man ju att det inte hade varit helt fel att maken och jag skulle få möjlighet att bara rå om varandra i några timmar

• Svar på tråden Barnpassning?
  • Frans mamma

Jag gissade att detta säkert är ett ämne som varit uppe många gånger, men jag har precis börjat att aktivera mig på den här sidan och hade ångan uppe... Borde kanske ha använt sökmotorn först men fingrarna började att skriva innan tanken...

• Majsan70

En psykolog säger si o en annan så...

Man får nog sjutton lita på sina egna instinkter. Det är bara du som förälder som kan avgöra vad som är bra för just ditt barn.

Alla barn är ju olika o måste ju behandlas olika.

• Piaf

Jefa:
    Men... varför skulle hon känna sig tvingad

• Jefa

TS
    Nejnej, menade absolut inte så!! Verkligen inte!!
    Reagerade absolut inte över din tråd, utan att det senaste har det nästan blivit påhopp osv i sånna trådar.
    Klart man ska fråga!

• Jefa

Piaf
    Jag vet att en del känner så efter att ha läst en del inlägg. Menar ingen speciell utan tog bara några namn och några exempel.
    Jag hoppas givetsvis inte att någon ska känna sig pressad till något, utan att själv kunna göra ett val som passar barnet och föräldrarna bäst

• Piaf

Ja, man måste väl få skriva vad man känner, som svar på en fråga, utan att vara orolig att andra ska känna sig påtvingade ens åsikt.

Jag tror inte det är sån fara med det som du beskriver Jefa..

• Jefa

Piaf
    Klart man inte ska känna sig så som svarare, men ibland kan den som frågade ta tills sig kanske lite för mycket

• LisaLotta

Hej hej!! Vi lämnade bort vår lilla solstråle för första gången över natten förra helgen, hon är nästan 10 månader. Hon sov hos mormor, och det gick kanon!!! Hon sov hela natten, det gör hon inte ens hemma!!
    Men det är bara mormor jag skulle kunna tänka mig att lämna henne till, där känner hon sig totalt trygg, det är lite annorlunda hos tex farmor. Före har vi haft barnvakt på kvällarna, men då har de varit hemma hos oss, så hon har sovit i sin säng!

Man får känna sig fram!
    Kram på er!

• Mirris

Min son varit "bortlämnad" sen han var liten.. dryga månaden var han första gången han sov över hos sin pappa.
    Han var lite äldre när han sov hos mormor o morfar..
    Och sen dess har det rullat på. Som mest har han sovit hos sin pappa i 4 nätter..

Och numera går han dessutom på nattdagis, och sover borta flera gånger i veckan!

Men han lider inte av det.. go o glad för det mesta!

Man ska göra som man själv känner... och inte fundera så mycket på vad andra tycker. Förstås ska man inte hatta hur mycket som helst med dom små liven, men dom är väldigt anpassningsbara.

Alexander tycker inte alls det är nåt konstigt att åka till pappa några dagar, elelr va på dagis ett par nätter.. för vi har alltid gjort så.. så det är "normalt" för honom.

• Linda1976

Kommer inte att lämna bort Alice över natten förrän hon är 13 månader. Då fyller jag 30, och vi åker på en minisemester (2 nätter). Alice mormor kommer att bo här, så att det är invant, och innan vi åker kommer hon att vara här ett par dar.

Nu är hon 6 mån, och som mest har vi båda varit borta 3-4 timmar, men oftast då på kvällen, när Alice redan sover, och då har mormor varit här.

SKulle aldrig låta någon annan än mormor, eller min bästa kompis vara barnvakt. Typ nån 14åring som satt upp lapp på ICA, det skulle jag _aldrig_ göra....

Svar på tråden Barnpassning?