• Frans mamma

Barnpassning?

Vid vilken ålder lämnade ni bort erat barn över natten för första gången?

Vi får psykologhandledning en gång i månaden eftersom vi jobbar som jour- och familjehem. Hon menade att man inte skall lämna bort ett barn före ett års ålder och därefter gäller tumregeln 1 år - en natt, 2 år - två nätter etc.

Jag tycker nog att de flesta i min bekantskapskrets har lämnat barnen både tidigare och under längre tid och tänkte därför att jag skulle kolla vad ni anser och hur era barn har reagerat.

Vi lämnar inte ens vår son hos ngn i en kvart, men det är lite speciellt då han har hunnit med två stora separationer i sitt liv och därför är extra sårbar för detta. Att lämna honom över en natt är otänkbart under en lång tid framöver och jag oroar mig ändå inför den där första gången. Samtidigt känner man ju att det inte hade varit helt fel att maken och jag skulle få möjlighet att bara rå om varandra i några timmar

• Svar på tråden Barnpassning?
  • Frans mamma

Jag gissade att detta säkert är ett ämne som varit uppe många gånger, men jag har precis börjat att aktivera mig på den här sidan och hade ångan uppe... Borde kanske ha använt sökmotorn först men fingrarna började att skriva innan tanken...

• Majsan70

En psykolog säger si o en annan så...

Man får nog sjutton lita på sina egna instinkter. Det är bara du som förälder som kan avgöra vad som är bra för just ditt barn.

Alla barn är ju olika o måste ju behandlas olika.

• Piaf

Jefa:
    Men... varför skulle hon känna sig tvingad

• Jefa

TS
    Nejnej, menade absolut inte så!! Verkligen inte!!
    Reagerade absolut inte över din tråd, utan att det senaste har det nästan blivit påhopp osv i sånna trådar.
    Klart man ska fråga!

• Jefa

Piaf
    Jag vet att en del känner så efter att ha läst en del inlägg. Menar ingen speciell utan tog bara några namn och några exempel.