• vampyria2

Räddar du hellre din vuxna vän än mitt barn?

Ja kom och tänka på det i natt, det finns ju trådar som heter "skulle du rädda ditt husdjur i stället för mitt barn" där råder delade meningar om vad som är rätt och inte, just för att det rör sig om ett djur och inte en människa...funderade då på hur folk skulle göra om situationen var att det handlade om två människor i stället....

Ja det brinner du kan väcka och rädda en, antingen min tre åring eller din 50 åriga vän som du har känt i 30 år....nå vem väljer du och vem tycker du att man bör rädda, är det viktigare att ett litet barn får överleva eller den äldre? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 13:45
    Det är ett barn som du inte har någon relation med och den du inte väljer kommer garanterat att dö.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 13:48
    Hmm haha jag ändrar mig nej man vet inte att den andre garanterat kommer att dö, blev en helt annan fråga då egentligen så vi struntar i den

• Svar på tråden Räddar du hellre din vuxna vän än mitt barn?
  • Jennie med ie

Om jag upplever att min vuxne vän inte kan klara sig själv så ja då tror jag att jag skulle reagera genom att hjälpa henne/honom i första hand. Människor jag har en relation till betyder mer för mig personligen är främlingar.

• skorpionen80

Jag skulle helt klart rädda katterna ;)  De andra vaknar av mitt skrik, och då kan 50-åringen bära ut 3-åringen om denna blev handlingsförlamad..

• Thegran

skulle rädda barnet först, den vuxna har en större chans att ta sig ut själv.

• Matillin

Om jag var tvungen att välja och en av dom skulle dö så skulle jag troligtvis rädda min vän om det handlade om ett för mig okänt barn.
    Skulle jag välja mellan brorsbarnen och en vän skulle det vara en helt annan sak eftersom jag har en stark relation till dom.
    Fanns det en chans att min vuxna vän kunde ta sig ut själv, dvs den inte låg avsvimmad någonstans skulle jag givetvis försöka rädda barnet.

• vampyria2

Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle vilja välja barnet men samtidigt så har kanske 50 åringen en massa barn som behöver denne m.m sen så är det ju en vän, ska man leva resten av livet med vetskapen om att man kunde ha räddat vännen istället, fast samtidigt så kan man leva med att veta att man lät en liten 3 åring dö Drömmer

• Tecken

Jag skulle välja min vän. Om jag inte känner barnet, hur vet jag då att det behöver hjälp?

• Jennie med ie
    vampyria2 skrev 2010-10-19 13:47:20 följande:
    Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle vilja välja barnet men samtidigt så har kanske 50 åringen en massa barn som behöver denne m.m sen så är det ju en vän, ska man leva resten av livet med vetskapen om att man kunde ha räddat vännen istället, fast samtidigt så kan man leva med att veta att man lät en liten 3 åring dö Drömmer
    Hur man än skulle gjort tror jag att skuldklänslor av nån sort ofta finns där. Hur mycket man än rent förnuftigt fattar att det som händer var inte ens fel...
  • mammasofie81

Jag är nog ingen bra vän för jag skulle rädda barnet ist för min vän.

Svar på tråden Räddar du hellre din vuxna vän än mitt barn?